Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 08:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Forskel i lyden :-( (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret  

Igår blev jeg endelig færdig med det projekt der hedder at få lagt 300 Gb musik fra min computer over på en ekstern harddisk, en  western digital 1 Tb som i øvrigt er ret lydløs ved afspilling, et stort og surt projekt, men som skulle gøres pga pladsmangel. Desværre har jeg oplevet at lyden er blevet om muligt endnu værer end den var, da jeg afspillede den direkte fra computeren til anlægget som tidligere. Lyden bliver overført fra ekstern harddisk til computeren via USB som så sender den videre til anlægget, som tidligere, men lyden er blevet utrolig "flad" og uden nogen form for bass eller lign arrangement i numrene. Jeg tænkte på om der er forskel i USB stik/ledninger hvad angår lyd eller om der er andre løsninger for kabel som kan hjælpe mig?

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2007 kl. 23:57 | IP-adresse registreret  

Hmm over 50 har kigget, mon ingen kan hjælpe eller er spørgsmålet bare for dumt fra en ikke pc nørd? *S*

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Lokalitet: København
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 00:03 | IP-adresse registreret  

Folk ved nok ikke helt hvad du skal svare, idet det du skriver ikke lyder særligt logisk.

Du har ikke samtidig ændret afspillerprogram eller opsætning i programmet?

For om dataene læses fra den ene HD eller den anden bør ikke have nogen betydning. De indlæses alligevel til en buffer (i rammene) inden de behandles af afspillerprogrammet.

Prøv at lave en lille test med at tage en sang som du mener er blevet væsentligt dårligere.
Kopier den over på den harddisk hvor den lå før og prøv så at lytte til de to versioner (den på den gamle harddiske og den på WD'en).
Er der forskel?
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Folk ved nok ikke helt hvad du skal svare, idet det du skriver ikke lyder særligt logisk.

Du har ikke samtidig ændret afspillerprogram eller opsætning i programmet?

For om dataene læses fra den ene HD eller den anden bør ikke have nogen betydning. De indlæses alligevel til en buffer (i rammene) inden de behandles af afspillerprogrammet.

Prøv at lave en lille test med at tage en sang som du mener er blevet væsentligt dårligere.
Kopier den over på den harddisk hvor den lå før og prøv så at lytte til de to versioner (den på den gamle harddiske og den på WD'en).
Er der forskel?

Hmm du siger noget, det havde jeg ikke lige tænkt på at prøve, der er forskel, så det som jeg tænkte på var, om det kunne være fordi "forbinderledet" var dårligt (altså usb stik eller kabelet) lige som med så mange andre kabler i et alm anlæg, så det var derfor jeg ovevejede om der var andet at gøre ang evt. kabel?*S*

Sorry hvis jeg "skriver sort" )

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 00:43 | IP-adresse registreret  

Bare lige for at være helt sikker vil du så ikke prøve det jeg foreslog med at kopiere end fil tilbage og så sammenligne lyden?

Modsat diverse HiFi-kabler, bruges der i PC-verdenen stort set kun forbindelser med tovejs kommunikation, således at data der fejler et integritetscheck og ikke kan rettes bliver retransmiteret.

For at tjekke at de to filer er 100% ens kan du lave udregne en Md5 sum for hver af dem.
Fx vha. programmet HashCalc.

Hvis de to værdier IKKE er ens, og den ene af dem ændrer sig hvis du prøver flere gange i træk er der noget galt med harddisken, forbindelsen eller evt. dine ram.

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
Bare lige for at være helt sikker vil du så ikke prøve det jeg foreslog med at kopiere end fil tilbage og så sammenligne lyden?

Modsat diverse HiFi-kabler, bruges der i PC-verdenen stort set kun forbindelser med tovejs kommunikation, således at data der fejler et integritetscheck og ikke kan rettes bliver retransmiteret.

For at tjekke at de to filer er 100% ens kan du lave udregne en Md5 sum for hver af dem.
Fx vha. programmet HashCalc.

Hvis de to værdier IKKE er ens, og den ene af dem ændrer sig hvis du prøver flere gange i træk er der noget galt med harddisken, forbindelsen eller evt. dine ram.

Tror du misforstod mig, har prøvet din lille test, og det lyder ikke ens, når jeg afspiller lige fra pcén så lyder det anderledes end da jeg afspiller via den eksterne... Men tror da lige jeg vil prøve det lille program som du foreslår ovenfor*S*

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 08:29 | IP-adresse registreret  

hvis det blvier afspillet på samms pc og samme lydkort, burde det ikke have noget at sige hvor filen ligger henne.
jeg tror måske fantasien spiller et puds her
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Fantasi.....Rattanhuset har forsøgt sig. Jeg tror skam på manden. Han søger en årsag....ikke afgang til åndernes hus eller et LSD forsøg.

Mvh  

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Mysteriet er løst, det var stikket som sad løst i dåsen

Mange tak for hjælpen

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Mange tak for hjælpen

Interessant. Hvilket stik var det, der sad løst? Strømstikket?

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
rattanhuset skrev:

Mange tak for hjælpen

Interessant. Hvilket stik var det, der sad løst? Strømstikket?

Nope, det var USBén.. var ikke lige opmærksom på at det ene af mine usb stik i computeren ikke har det så godt, så da jeg satte kabelet i et af de andre, så løste det sig selv *S*

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 13:47 | IP-adresse registreret  

OK. Det var da godt du fik løst problemet inden du rendte ud og forsøgte dig med guld-USB-kabler til flere tusinde kr pr. meter... 

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

zuluDK skrev:
OK. Det var da godt du fik løst problemet inden du rendte ud og forsøgte dig med guld-USB-kabler til flere tusinde kr pr. meter... 

Hmm hvor har du set sådan nogle da?

Men ja, du har ret, det var da rart at finde ud af at det ikke var fordi harddisken var "underlig". Hvad ved jeg, har ikke en sk... forstand på, som jeg skrev, om det kunne være den som var problemet eller kablet som jeg var inde på*S* men hvis du ser guld usb kabler, så må du da gerne lige sige til

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan en dårlig/løs forbindelse skulle kunne give manglende bas i musik. Der er i min verden enten forbindelse eller ej, når det drejer sig om computere.

Hvis nogen PC-nørder har et argument der kan forklare dette mysterie, må de gerne fremføre det i tråden.
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Sendt: 04 Juni 2007 kl. 16:22 | IP-adresse registreret  

JBL Ti skrev:
Jeg kan ikke umiddelbart se hvordan en dårlig/løs forbindelse skulle kunne give manglende bas i musik. Der er i min verden enten forbindelse eller ej, når det drejer sig om computere.

Hvis nogen PC-nørder har et argument der kan forklare dette mysterie, må de gerne fremføre det i tråden.

jeg er ikke uddanet udi computere, men til gengæld elektronik. og jeg kan IKKE forklare. for som du selv siger. der er fejlretning i pc verden. det er digitalt. enten kommer der data eller også gøre der ikke. kommer der korropte date blver de sendt igen. og er de stadig korrupte vil en MP3 afspiller højest sansynligt ikke kunne afspille det. så nej ingen god forklaring. og hvis nogen spørger mig tror jeg ikke på det er muligt
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena

flaz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juni 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

JBL Ti skrev:

Præcis, jeg synes også det lyder lidt underligt.. det er jo heller ikke lyd, som den 'optager'.. den kopiere vel bare data'en fra computeren overpå HD'en? - jeg tænker lidt a la hvis det var et billede man kopiere fra computeren til en usb-key, så vil den blå farve da heller ikke bare forsvinde, hvis usb'en ikke sad helt korrekt i?.....eller hvad?!

Til top Vis flaz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flaz

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Sendt: 01 Juli 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

flaz skrev:

JBL Ti skrev:

Præcis, jeg synes også det lyder lidt underligt.. det er jo heller ikke lyd, som den 'optager'.. den kopiere vel bare data'en fra computeren overpå HD'en? - jeg tænker lidt a la hvis det var et billede man kopiere fra computeren til en usb-key, så vil den blå farve da heller ikke bare forsvinde, hvis usb'en ikke sad helt korrekt i?.....eller hvad?!

korrekt. men der er meget voodoo indblandet så snart snakken falder på lyd. nok derfor. voodooen var over sidste salgsdato i det løse usb stik

Peiter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Juli 2007 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

HighFidelity har for nyligt anmeldt Benchmark DAC1 USB versionen og i denne artikel nævnes det, at USB og overførsel af musik, ikke er en god kombination! (megen jitter)

Det nævnes også at Windows Vista skulle kunne håndtere dette problem.

Kabler: NLE
Til top Vis Peiter's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peiter

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Juli 2007 kl. 09:16 | IP-adresse registreret  

Peiter skrev:

HighFidelity har for nyligt anmeldt Benchmark DAC1 USB versionen og i denne artikel nævnes det, at USB og overførsel af musik, ikke er en god kombination! (megen jitter)

Det nævnes også at Windows Vista skulle kunne håndtere dette problem.

Som zuluDK skriver, så burde jitter ikke have den store betydning i en usb bus, da det ikke er et time critical signal, og der desuden bliver kørt checksums frem og tilbage for at kontrollere overførslen. Fuldstændig som med et ethernet osv.  Hvis DAC1 har tilført noget jitter, så har det nok ikke været pga. usb bussen?

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

McFrede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Maj 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 Juli 2007 kl. 09:42 | IP-adresse registreret  

Hmm, ligesom jeg også blev temmelig forundret da jeg læste en test af en SqueexeBox hvor anmelderen skrev at han var imponeret over at lydkvaliteten ikke blev MEGET forringet af at blive overført over trådløst netværk, men at det dog var til at høre. Det stod meget klart at han ikke havde megen forstand på hvordan netværksprotokoller fungerer, det lod til at han troede at det trådløse signal opførte sig som et analogt ved overførslen.
Til top Vis McFrede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af McFrede Besøg McFrede's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes