Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2025 | 22:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: HiFi-magi under LoFi brand (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 32
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
StylaH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline
Sendt: 07 Juni 2007 kl. 23:14 | IP-adresse registreret  

Har jeg forstået rigtigt, at når recieveren er i stereo mode, så kan den bruge poweren fra de andre kananeler, og der ved rent faktisk spiller 200w 6 ohm din x 2 ? Det kan da ikke passe at den lille kasse kan det

FrederikSchack
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 08 Juni 2007 kl. 00:04 | IP-adresse registreret  

Det er svært at sige hvor meget det svarer til. Teknisk er det to forstærkere der er 100% synkroniserede, som spiller på samme linie. Reelt svarer de enkelte forstærkere vidst til 80W RMS, så måske det svarer til 160W pr. kanal i Dual Amp.

Endvidere kan du bi-ampe, så endnu en forstærker bliver brugt til at styre diskanten separat, så man altså har 3 forstærkere pr. højttaler. Men det svarer nok ikke 300W.

Den lidt større model XR57 kan også køre dual-amp i 5.1 surround.

Men jeg lover dig for at den har rigeligt kontrol over enhederne, selv uden dual amp

"Dual Amp Drive
The SA-XR55 achieves superb high-frequency reproduction by making it possible for two amps to drive ordinary (non-biwired) speakers connected via a single speaker cable. Conventional multi-channel amps use only one amp per speaker in 2-channel playback, and the surround channel amp is not used at all. But in the SA-XR55, Panasonic has applied original technology that takes full advantage of the characteristics of digital amps, completely synchronizing the two amps so that they can drive a single speaker using the ordinary connection method. This capitalizes on the superior response of the digital amp, while the double drive power adds richness and depth. The result is a breathtaking sound from 2-channel DVD-Audio, DVD-Video, and CD sources. The dual amp drive system automatically activates for 2-channel sources and then resumes ordinary drive for multi-channel sources. There is no need to change speaker cables to match the source. When using biwired speakers with the SA-XR55, an ordinary biwiring connection allows each speaker to be driven by three amps for even higher sound quality."

http://www.panasonic-europe.com/news_read.aspx?id=2135

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 08 Juni 2007 kl. 02:30 | IP-adresse registreret  

StylaH skrev:
Har jeg forstået rigtigt, at når recieveren er i stereo mode, så kan den bruge poweren fra de andre kananeler, og der ved rent faktisk spiller 200w 6 ohm din x 2 ? Det kan da ikke passe at den lille kasse kan det

det er jo typisk sådan med receiveren at strømforsyningen er en smule underdimensioneret når alle kanalerne er i brug. De kan normalt ikke levere alt det strøm alle forstærkerne bruger samtidigt. Det vil så give udslag i stereo hvor der måske ligefrem er rigelig strøm tilgængligt og derved vil forstærkeren spille med mere effekt i stereo

Momor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2005
Sendt: 08 Juni 2007 kl. 04:46 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg har lige lyttet til Panasonic SA XR70 2 ch bi-amp mode SPDIF input. mod en Rotel RA-1062. en Rotel RCD-1072 blev brugt som CD/drev. Højttalerne B&W 805S.

Jeg syntes at Panasonicen er en udemærket forstærker hvis den bliver brugt i bi-amp mode og med digtalt input.

Personligt syntes jeg dog bedre om Rotel forstærkeren.

Jeg mener som flere andre i dette forum at det man ligger mærke til er hvor forskelligt panasonicen lydder fra en traditionel AB forstærker.

Om den er bedre eller dårligere må være op til smag og behag.

Til top Vis Momor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Momor

Momor
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2005
Sendt: 08 Juni 2007 kl. 05:10 | IP-adresse registreret  

Lige en bemærkning til

Jeg lyttede til SA XR70 og ikke den omtalte XR55.

Til top Vis Momor's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Momor

dikki
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Maj 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 08 Juni 2007 kl. 06:59 | IP-adresse registreret  

Venter stadig på at få min.. Den er sendt og endda i sort mums 
Til top Vis dikki's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dikki

mathias 2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 08 Juni 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

dikki skrev:
Venter stadig på at få min.. Den er sendt og endda i sort mums 

ard sort mums det lyder lidt klamt at pakke sin forstærker ind i

dikki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Haha kan godt se det lyder liiiige en anelse for frækt 

Vi ændrer det lidt... Den er i farven sort...... ..... ..... Mums

dikki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Update: Nu modtaget receiveren, den står derhjemme og venter.. Regner med jeg drager ned i HFK idag og spørger om de er klar på en lille test 

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Juni 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

StylaH skrev:

det er jo typisk sådan med receiveren at strømforsyningen er en smule underdimensioneret når alle kanalerne er i brug. De kan normalt ikke levere alt det strøm alle forstærkerne bruger samtidigt. Det vil så give udslag i stereo hvor der måske ligefrem er rigelig strøm tilgængligt og derved vil forstærkeren spille med mere effekt i stereo

Klasse D med SMPS forsyning kan ikke måles i kvaliteten på vægten. Jeg har selv 2*400 watt 4 ohm klasse D med SMPS, og selve modulerne vejer under et kg., læg dertil at køleplader ikke skal anvendet, så er det kun stik og kabinet tilbage, der kan veje noget. Min vejer totalt omkring 2,5 kg

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen skrev:
brasch skrev:

StylaH skrev:

Klasse D med SMPS forsyning kan ikke måles i kvaliteten på vægten. Jeg har selv 2*400 watt 4 ohm klasse D med SMPS, og selve modulerne vejer under et kg., læg dertil at køleplader ikke skal anvendet, så er det kun stik og kabinet tilbage, der kan veje noget. Min vejer totalt omkring 2,5 kg

det var heller ikke specifikt vægten jeg tænkte på, men om den kan levere strøm nok til at alle forstærker modulerne i den kan spilles helt ud når de alle er aktive. Det tvivler jeg stærkt på, da det vil gå voldsomt ud over dynamikken i stereo ved lav volume.

mht køling afhænger det lidt af hvad der er indeni. Jeg har selv en 4x400watt klasse D, den vejer lige omkring 20kg, men alle kanalerne er så også bygget op som monokonstruktion med en trafo og powersupply hver. Dertil er kabinettet relativt lille, så den bliver også temmelig varm, men det er ingenting i forhold til hvad en tilsvarende transistor forstærker ville blive (vi snakker måske 35-40grader). Det hænger nok sammen med at der er 4 pæne trafoer lige op og ned af hinanden.

Da jeg byggede min lagde jeg mærke til at den enkelte powersupplys max strømforbrug var omkring 600watt, mere end rigelig til mine moduler, men de kan bruges til en stereo opbygning, hvor man jo så godt kan regne ud at de ikke kan levere 800watt. Det er primært det jeg mener.

Iøvrigt ville det være dybt uhensigtsmæssigt at lave en transistor receiver der kunne levere f.eks. 130watt i hver kanal samtidigt. 130*7=910watt. Med en effektivitet på omkring 50% ville den skulle trække knap 2kW på en sikringsgruppe. Så er man derhenne hvor man skal overveje hvad man ellers tænder for inden sikringen ryger. Lad os antage man har en fladskærm og en pc sat til samtidigt som man ser film over. Så bruger pc'en også lige 4-500watt og skærmen 2-300watt. Det er 2,6kW og man kan med en 13A sikring trække 2,99kW. Så er der ikke ret meget overskud. Hvis man bruger en 10A sikring, så er man allerede ude i at skulle bruge 2 grupper.

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 08 Juni 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Nu er det SMPS forsyning og Klasse D vi snakker om, og en effektivitet på over 90%. 5*80 watt = 400 totalt, og kræver ca. 445 watt fra nettet.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

ja, men jeg holder stadig fast på min teori, dog er der noget der tyder på at det ikke er så slemt i pana'en som i de klassiske klasse ab forstærkere

dikki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2007 kl. 15:24 | IP-adresse registreret  

Okay jeg har nu hørt den spille på et sæt B&W 683. Desuden hørte jeg en NAD 372 på samme højttaler. Ekspedienten havde ikke lige tid til at bi-wire så den kunne bi-ampe men alligevel lød det en del bedre end NAD 372. Kan kun forestille mig hvad 3 forstærkere på højttaler så kan gøre.

Ekspedienten havde ikke rigtig noget at sige.. Det eneste han kunne sige var at han ikke troede på den var rigtig digital..

Jeg er hvertfald overbevist.. Har bestilt et sæt 683 og er bare super glad

FrederikSchack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2007 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Brasch, det vil jeg give dig ret i, det lader slet ikke til at være så slemt.

FrederikSchack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2007 kl. 15:28 | IP-adresse registreret  

Hej Dikki,

Lol

Så skal du høre den i surround, det vil ekspedienten garanteret sige ikke kan lade sig gøre

Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Kjeldsens forbindelser

Sendt: 08 Juni 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

dikki skrev:

Ekspedienten havde ikke rigtig noget at sige.. Det eneste han kunne sige var at han ikke troede på den var rigtig digital..

Den er vel lige så digital som en Tact/Lyngdorf TDA. Dog kan PWM udgangstrinnet aldrig blive digital.

dikki
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

Kjeldsen jeg siger bare hvad han sagde.. Han var desuden meget meget kritisk men dag den spillede efter NAD'en sagde han som det eneste .. JJaaahhh men kan høre at hmmm.. Den ikk er så klar ! Yep godaw da...

Frederik hvor meget ekstra giver det at bi-ampe i stedet for dual-amp ?

FrederikSchack
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Juni 2007 kl. 15:38 | IP-adresse registreret  

Havde du slået dual amp til inde i menuen?

Steffeng
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Oktober 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 08 Juni 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

dikki skrev:

Okay jeg har nu hørt den spille på et sæt B&W 683. Desuden hørte jeg en NAD 372 på samme højttaler. Ekspedienten havde ikke lige tid til at bi-wire så den kunne bi-ampe men alligevel lød det en del bedre end NAD 372.

Den tæskede simpelthen en stereoforstærker til 6000 kr!? WOW... Hvad var de store forskelle i lyden?

Til top Vis Steffeng's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Steffeng

<< Forrige Side af 32 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes