| Forfatter |
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 00:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hhmmm, der sker da også ret så meget med Impedans....
Hvis den normale udgangsspænding f.eks er 250 mV ved typisk 33 kohms.
Vil en "Shont" så give 1 volt ved 1 Kohms, eller er den helt gal
__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 00:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
Hhmmm, der sker da også ret så meget med Impedans....
Hvis den normale udgangsspænding f.eks er 250 mV ved typisk 33 kohms.
Vil en "Shont" så give 1 volt ved 1 Kohms, eller er den helt gal Glem nu alt om de data for det virker og så har man den fordel at kan ramme det man søger, potmeteret er den værste flaske hals der er i et setup.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 639
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 00:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 00:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAST skrev:
Hej Subsonic
Den største "bagdel" er den høje udgangsimpedans, men om det bliver et problem - ja det må du fortælle os om Hej Last, du skulle prøve at lave en 
Hilsen LAST |
|
|
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 01:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAST skrev:
Hej
Faldt lige over denne attenuator med 41 steps og så er den ikke engang dyr Den ser da også fornem ud,men de små SMD modstande er ikke gode de er for små, husk lyd er ikke det samme som strøm, lyd skal have plads dermed store gode modstande, eller flere samlet vis de er små.
http://www.acoustic-dimension.com/attenuators/attenuators-ma in.htm
Hilsen LAST |
|
|
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
nhj4 skrev:
LAST skrev:
|
Hej Subsonic
Den største "bagdel" er den høje udgangsimpedans, men om det bliver et problem - ja det må du fortælle os om Hej Last, du skulle prøve at lave en 
Hilsen LAST
|
|
|
|
|
|
Måske jeg prøver at bygge en i morgen - skal lige se hvad jeg har af modstande 
Hilsen LAST __________________ http://www.volbeat.dk
http://www.nationupnorth.com
|
| Til top |
|
| |
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 01:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjjaaa, øøhhh i må altså lige undskylde mig, men det er et potmeter, ikke: en VDR-modstand (spændingsafhængig modstand)...Jamm hvis ohmsk værdi falder stiger spænding, så en VDR er en sikring af den efter-følgne transistor ( og den kommer, jo)
Tillæg til ovenstående: NHJ4 det er måske medvirkende til at den transistor stod af, (i din P 3) og tog et hammer dyrt rør med i død'en (RIP)...
__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 01:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
Tjjaaa, øøhhh i må altså lige undskylde mig, men er et potmeter ikke: en VDR-modstand (spændingsafhængig modstand)...Jamm hvis ohmsk værdi falder stiger spænding, så en VDR er en sikring af den efter-følgne transistor ( og den kommer, jo)
Tillæg til ovenstående: NHJ4 det er måske medvirkende til at den transistor stod af, (i din P 3) og tog et hammer dyrt rør med i død'en (RIP)... Nej, det var ikke årsagen, den transister røg på grund af trætheden, sådan noget kan jo ske derfor skifted jeg dem begge.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Så kom der lyd igennem min første passive-shunt-volumen-kontrol. Modstandene er på 10K ohm og fra Beyschlag. Potentiometeret er et super billigt kulbane fra Brinck og er på 47K ohm.
Lad mig sige det med det samme - det lyder sku meget godt . Jeg vil beskrive "lyden" som musikalsk, ørevenlig og homogen. Desværre bliver jeg også nød til at tilføje "rund" og "overfladisk", det er ikke meget, men alligevel nok til at jeg ikke helt oplever musikken så levende som med min mosfet-buffer. Til gengæld virker frekvens-fløjenes udstrækning nærmest uden begrænsninger.
Den kan altså godt spille musik, men det er som om at musikkens små "kanter" bliver en smugle for afrundet, og musikken kommer til at virke lidt tung. Jeg savner altså præcision, detaljer og neutralitet.
Jeg kan dog bestemt ikke afvise at denne løsning, kan give bedre resultater i kombination med andre signalklider / effektforstærkere.
Hilsen LAST
PS: jeg oplever ingen problemer med støj eller brum  __________________ http://www.volbeat.dk
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAST skrev:
Hej
Så kom der lyd igennem min første passive-shunt-volumen-kontrol. Modstandene er på 10K ohm og fra Beyschlag Prøv at lægge flere modstande sammen så de bliver 1oKohm og sener nogle Riken der er meget mere hul i genem. Potentiometeret er et super billigt kulbane fra Brinck og er på 47K ohm. Jeg vil vælge et Noble 10Kohm så vil det hele hænge bedre sammen taler af arfaring, der for har du denne lyd nu med de dårlige ting.
Lad mig sige det med det samme - det lyder sku meget godt . Jeg vil beskrive "lyden" som musikalsk, ørevenlig og homogen. Desværre bliver jeg også nød til at tilføje "rund" og "overfladisk", det er ikke meget, men alligevel nok til at jeg ikke helt oplever musikken så levende som med min mosfet-buffer. Til gengæld virker frekvens-fløjenes udstrækning nærmest uden begrænsninger.
Den kan altså godt spille musik, men det er som om at musikkens små "kanter" bliver en smugle for afrundet, og musikken kommer til at virke lidt tung. Jeg savner altså præcision, detaljer og neutralitet.
Jeg kan dog bestemt ikke afvise at denne løsning, kan give bedre resultater i kombination med andre signalklider / effektforstærkere. Det kan det, man skal bare forsøge sig fram 
Hilsen LAST
PS: jeg oplever ingen problemer med støj eller brum  |
|
|
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Husk en ting; jo færre komponenter i signal vejen jo rener mere ro ingen farvning og sådan er det bare, bare man bruger gode ting så virker det
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 20:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Efter at jeg nu har fået lyttet lidt mere til den passive løsning, vil jeg lige komme med en tilføjelse: denne passive shunt løsning er en rigtig "prisbasker". Selv mod man kaster sig ud i at købe "super" modstande (AN 2W tantal?) og et Noble eller KO-ON potentiometer, vil en komplet forforstærker næppe komme til at koste en formue. Jeg er også overbevist om at mange "færdige" forforstærkere skal stå meget tidligt op for at følge med.
Om en "luksus" udgave kan give mig det jeg søger - det vil tiden måske vise.
|
| Til top |
|
| |
Subsonic Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 69
|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
--->LAST
Prøvede du at lytte uden shunt, dvs. bare almindelig passiv. I så tilfælde hvordan lyder det i sammenligning med shunt.
Jeg får nok først de dele hjem jeg har bestilt, sidst på ugen, så kan ikke selv konkludere noget endnu. __________________ Mit Stereo anlæg
Mit surround Anlæg
|
| Til top |
|
| |
LAST Forum Bruger

|
| Sendt: 28 Maj 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Subsonic
Jeg har kun afprøvet shunt koblingen. Det rigtige havde selvfølgelig været at teste begge udgaver, men det var shunt koblingen som jeg syntes var mest interessant (teoretisk set).
Jeg ser frem til at høre om dine erfaringer.
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 29 Maj 2007 kl. 15:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
LAST skrev:
Hej Subsonic
Jeg har kun afprøvet shunt koblingen. Det rigtige havde selvfølgelig været at teste begge udgaver, men det var shunt koblingen som jeg syntes var mest interessant (teoretisk set).
Jeg ser frem til at høre om dine erfaringer.
Jeg vil lige sige at lyden bliver en smule dårligere når man kobler en omskifter til, sådan er det bare.
Hilsen LAST |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Subsonic Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
...Så kom stumperne hjem, og delene er samlet.
I første omgang bestilte jeg kun phono bøsninger, Alps RK27m potmeter og et lille kabinet i alu, til midlertidig test af det passive Pre koncept.
Har lyttet til det to timers tid, og jeg er imponeret, jeg kan rigtig godt lide det. Mine umiddelbare lytte indtryk: Åbenhed, kontrol (hehe lyder sjovt i sammenhæng med en passiv forforstærker), dynamik, og ro.
...toppen virker meget åben og dejlig sprød, ligesom mellemtonen. Vokaler og strenginstrumenter står klokkeklart og både dybde og bredde perspektivet er også formidabelt, -Ren 3D. Bassen er dyb, stram og kontrolleret. Der hersker ro, sammenhæng og kontrol i lydbilledet. Fremragende. Jeg vil uden tøven sige at den slår min Rotel Pre med mange længder ... og den har kostet ca. 10 gange mere.
Lytter lige et par dage mere, men har næsten allerede bestemt mig for at bestille en attenuator, så jeg kan vælge lydkilde, og fjernbetjeningskit til volumen, og så skal jeg have fundet mig et ordentligt kabinet at bygge det ind i.
Hvilket kabel bruger i til intern kabelføring, det jeg har brugt nu, er for tykt og for stift, så det skal skiftes ved eventuel ombygning. (Har slagtet et taralabs omni med 7 kobberledere pr. kabel, ved dog ikke hvor tykt det er)
Jeg vil gerne prøve Shunt, er der nogle bestemte modstande i vil anbefale?? og hvor skal jeg evt. købe dem.
__________________ Mit Stereo anlæg
Mit surround Anlæg
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Lige en lille advarsel ang shunt volumen kontrol: Hvis glideren på midterbenet slipper forbindelsen til potmeter-banen inde i potmeteret, er det ensbetydende med FULD volumen! Det svarer altså til at vride volumen helt op, hvilket i de fleste tilfælde vil overstyre effektforstærkeren og typisk kunnebrænde et par højtalerenheder af!
Hvor stor risikoen for at glideren i potmeteret slipper, er lidt svær at vurdere. Men risikoen er større jo ældre og mere brugt potmeteret bliver. Gode potmetre burde være knap så udsatte, imens jeg har set billige potmetre slippe stort set med det samme. Det mest udsatte tidspunkt er når man drejes på volumen, idet glideren i dette øjeblik glider hen over den kul- eller konduktive plastic-bane, der udgør potmeteret. Her kan det sagtens risikere at slippe kortvarigt.
Jeg vil ikke fraråde folk at benytte shunt-volumenkontrollen. Men tænkt over risikoen, og undlad at benytte alt for ringe potmetre, hvis I vil skåne det udstyr der sidder efter. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Subsonic Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 23:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurtig skrev:
|
Lige en lille advarsel ang shunt volumen kontrol: Hvis glideren på midterbenet slipper forbindelsen til potmeter-banen inde i potmeteret, er det ensbetydende med FULD volumen! Det svarer altså til at vride volumen helt op, hvilket i de fleste tilfælde vil overstyre effektforstærkeren og typisk kunnebrænde et par højtalerenheder af!
Hvor stor risikoen for at glideren i potmeteret slipper, er lidt svær at vurdere. Men risikoen er større jo ældre og mere brugt potmeteret bliver. Gode potmetre burde være knap så udsatte, imens jeg har set billige potmetre slippe stort set med det samme. Det mest udsatte tidspunkt er når man drejes på volumen, idet glideren i dette øjeblik glider hen over den kul- eller konduktive plastic-bane, der udgør potmeteret. Her kan det sagtens risikere at slippe kortvarigt.
Jeg vil ikke fraråde folk at benytte shunt-volumenkontrollen. Men tænkt over risikoen, og undlad at benytte alt for ringe potmetre, hvis I vil skåne det udstyr der sidder efter.
|
|
|
Hej ...tak for advarslen .
...er mit ALPS RK 27 i den ringe ende af skala'en ??? ..jeg spørg fordi du advare og fordi jeg er lidt "grøn" i komponent verdenen.
Mvh. Martin __________________ Mit Stereo anlæg
Mit surround Anlæg
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 23:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Subsonic skrev:
Hvilket kabel bruger i til intern kabelføring, det jeg har brugt nu, er for tykt og for stift, så det skal skiftes ved eventuel ombygning. (Har slagtet et taralabs omni med 7 kobberledere pr. kabel, ved dog ikke hvor tykt det er) Jeg bruger sølv tråd 0,80mm2, bruge kobber tråd på 0,5mm2 lak isoleret, det brugte jeg for sølv.
Jeg vil gerne prøve Shunt, er der nogle bestemte modstande i vil anbefale?? og hvor skal jeg evt. købe dem. Det mest normale er at bruge det samme som volumen.
|
|
|
|
| Til top |
|
| |