Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 08:58   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Op-Amp top 10! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Greekstar
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 15:09 | IP-adresse registreret  

Groove skrev:
Greekstar skrev:

Men der findes jo også klasse A op-amps, og det er vel de færreste, om nogen, der bruger dem i en unity gain kobling.. spec'sne bliver jo betydelig pænere ved modkobling..

Unity gain kobling er med max. modkobling

Kan du fortælle om klasse A op-amps? Eller mener du standard op-amps der bliver tvunget-biased til klasse A?

Har desværre ikke været direkte i besidelse af klasse A op-amps, men ved der findes typer der kører klasse A uden at det er tvunget biasing..

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Mystisk historie. Var det med eller uden luffer?

det var sommer, så vi bar ikke hansker ej heller luffer

er ikke med på hvad luffer er i forbindelse med opamp

den er faktisk til salg: http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=46340 igen

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret  

Noget skal jo fjerne kulden fra 5532. Det ser nu meget godt ud med den rørforstærker. Tror du ikke den ville lyde bedre med normal ensretning? Der er tilsyneladende heller ikke meget kapacitet. Udgangs kondensatoren hvor stor er den?
Til top Vis Diamagnetic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Diamagnetic

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 20:59 | IP-adresse registreret  

Greekstar skrev:
Groove skrev:
Greekstar skrev:

Men der findes jo også klasse A op-amps, og det er vel de færreste, om nogen, der bruger dem i en unity gain kobling.. spec'sne bliver jo betydelig pænere ved modkobling..

Unity gain kobling er med max. modkobling

Kan du fortælle om klasse A op-amps? Eller mener du standard op-amps der bliver tvunget-biased til klasse A?

Har desværre ikke været direkte i besidelse af klasse A op-amps, men ved der findes typer der kører klasse A uden at det er tvunget biasing..

Så ved du vel også hvilken producent og hvilke typenumre, jeg går ud fra at du mener små 8 benede uhyrer og ikke diskret opbyggede moduler  

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

bdef
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juli 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 31 Maj 2007 kl. 12:26 | IP-adresse registreret  

kongen skrev:

Jeg kunne godt tænke mig at lave en helt simpel buffer til preamp - nogen der har et diagram som de ville bruge til deres favorit opstilling ? Det jeg er ude efter er en batteri drevet preamp buffer hvor jeg vil placere en volumenkontrol foran... om det er inverterende eller ej er ligemeget da jeg skal køre med balanceret ind og udgang. Er der evt en nær-ideel opstilling som kan køre flere forskellige opamps (så jeg ikke skal skifte modstande osv.

EDIT: måske lidt off-topic men måske det giver et hint til folks mening om en given opamp - så måske man skal angive applikationen af den pågældende opamp

Jeg brugte AD8066 til min PreAmp og i min CD afspiller (I2V sker med AD826). Jeg har også leget med AD8620, AD812 og AD815. Jeg er meget godt tilfreds, men har dog ikke prøvet at bytte dem ud med andre opamps. Jeg har dog hørt meget godt om LM4562 også og har endda et sæt herhjemme....

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52570&K W=ad8066

Diamagnetic skrev:
Nu afhænger den gode lyd mere af hvad der er rundt om kredsen end af kredsen selv.

Ganske enig. Tror jeg da / har jeg hørt.....

Til top Vis bdef's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bdef

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 01 Juni 2007 kl. 07:28 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Noget skal jo fjerne kulden fra 5532. Det ser nu meget godt ud med den rørforstærker. Tror du ikke den ville lyde bedre med normal ensretning? Der er tilsyneladende heller ikke meget kapacitet. Udgangs kondensatoren hvor stor er den?

Hej Dia.

Jeg skal ikke kunne sige det. Den så/ser ud som om den er rimeligt optimeret. Men jeg er langt fra rør kyndig, så jeg aner ikke om den spillede med fuldt potentiale.

Men min point var blot at (som du også selv skriver) hoved komponenten i en konstruktion (her opams og rør) er så afhængig af hvad der sidder rundt om. så at konkludere at de bare ikke dur er lidt dumt.

det svare jo til at sige at alle poweramps. med Shanken fet'er i lyder ens. eller alle ht'er med XT25 lyder ens... osv.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Juni 2007 kl. 14:33 | IP-adresse registreret  

Du har ret det er ikke kredsen selv men den omkringliggende elektronik < modstande, layout og strømforsyninger der mest bestemmer lyden > kredsen har kin en sekundær rolle.

Men jeg mener bestemt ikke Ic kredse kan opnå samme lyd som diskret design.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 01 Juni 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Du har ret det er ikke kredsen selv men den omkringliggende elektronik < modstande, layout og strømforsyninger der mest bestemmer lyden > kredsen har kin en sekundær rolle.

Men jeg mener bestemt ikke Ic kredse kan opnå samme lyd som diskret design.

Jeg har hørt begge dele, både skidt og dårligt at begge. Men pt er den D3 med opamps min ref.  Ved ikke hvad den skulle skiftes ud med i den pris klasse som er klart bedre.

Hvad kører du selv med ?

En mulighed er Audia's. den er (har ikke hørt den) opbygget som sådan en skal, osv. -men det borge jo ikke for lyden.

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 01 Juni 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Kører med Nelson Pass DIY OPAMP inspireret sag som jeg selv har videreudviklet med eget valg af mosfets. Har brugt de bedst tilgængelige stumper overalt og en hæftig strømforsyning. De nødvendige overføringskondensatorer er DCA;s sidste model der er flerlagspapir kobberolie-vokskondensatorer som er indstøbte. P:T: verdens bedste kondensatorer. Jeg har endnu tilgode at høre en bedre forforstærker. Men den har også kostet rigtigt mange penge at bygge.

Desværre er det sådan at pris og kvalitet følges ad.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 01 Juni 2007 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

AD 8065....direkte benkompatibel med 5534 (sidder i næsten alt). Der er mange typer opamps og jeg har prøvet en hel del. Jeg kan dog anbefale AD 8065 som erstatning. Den er mere "båndbred" og har har mere "hul igennem" i hele området. Jeg har ikke data på den.....men tror nok at både båndbredte og slewrate og ganske pænt på den.

Jeg fik den anbefalet af Lars "LC" Nielsen, og han virker bestemt som en troværdig man og har i al beskedenhed arbejdet en del  med opamps og DACS.

Mvh

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 01 Juni 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
Kører med Nelson Pass DIY OPAMP inspireret sag som jeg selv har videreudviklet med eget valg af mosfets. Har brugt de bedst tilgængelige stumper overalt og en hæftig strømforsyning. De nødvendige overføringskondensatorer er DCA;s sidste model der er flerlagspapir kobberolie-vokskondensatorer som er indstøbte. P:T: verdens bedste kondensatorer. Jeg har endnu tilgode at høre en bedre forforstærker. Men den har også kostet rigtigt mange penge at bygge.

Desværre er det sådan at pris og kvalitet følges ad.

Hej,

Sjovt... ham der købte den (som nu altså sælger den igen) sagde at han havde prøvet DCA til slæden. og syntes DCA'er var mindre gode til det formål end delefiltre. har ikke prøvet dem. synets prisen er lidt heftig vs. feks. de gode for Mundorf eller CC. men smag og priotring er jo forskellig.

ja, man mangler endnu at se noget billigt der generelt er bedre end dyrt

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 01 Juni 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

Bradman skrev:

AD 8065....direkte benkompatibel med 5534 (sidder i næsten alt). Der er mange typer opamps og jeg har prøvet en hel del. Jeg kan dog anbefale AD 8065 som erstatning. Den er mere "båndbred" og har har mere "hul igennem" i hele området. Jeg har ikke data på den.....men tror nok at både båndbredte og slewrate og ganske pænt på den.

Jeg fik den anbefalet af Lars "LC" Nielsen, og han virker bestemt som en troværdig man og har i al beskedenhed arbejdet en del  med opamps og DACS.

Mvh

så kunne det sgu da være man skulle prøve det trix.

må nok hellere være 100 på at det er 5534

Diamagnetic
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Juni 2007 kl. 00:22 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Diamagnetic skrev:
Kører med Nelson Pass DIY OPAMP inspireret sag som jeg selv har videreudviklet med eget valg af mosfets. Har brugt de bedst tilgængelige stumper overalt og en hæftig strømforsyning. De nødvendige overføringskondensatorer er DCA;s sidste model der er flerlagspapir kobberolie-vokskondensatorer som er indstøbte. P:T: verdens bedste kondensatorer. Jeg har endnu tilgode at høre en bedre forforstærker. Men den har også kostet rigtigt mange penge at bygge. Desværre er det sådan at pris og kvalitet følges ad.

Hej,

Sjovt... ham der købte den (som nu altså sælger den igen) sagde at han havde prøvet DCA til slæden. og syntes DCA'er var mindre gode til det formål end delefiltre. har ikke prøvet dem. synets prisen er lidt heftig vs. feks. de gode for Mundorf eller CC. men smag og priotring er jo forskellig.

Hvilken type DCA blev prøvet? Tidligere typer end de indstøbte har haft problemer med hensyn til DC og dette er en af årsagerne til at eksempelvis alm. oliepapir kunne være bedre til dette specifikke formål. De nye DCA er sublime.

Bradman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 00:24 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Bradman skrev:

Mvh

så kunne det sgu da være man skulle prøve det trix.

må nok hellere være 100 på at det er 5534

Jo....det vil være smart at have styr på kredsene. 5532 findes også som er en dual opamp. Der findes formodentlig også en 80xx type som modsvare det. Men andre opamps bruges end 55xx typerne, så lidt jungle er det at find rundt i det. Som dual opamp er forskel ikke mindre end single opamps. I en dobbel er der jo i princippet 100% ens i begge kanaler i og med det er samme chip. Der sad 4 x 5534 i min Meridian DAC. De blev alle skiftet til 8065.....som iøvrigt er SMD monteret, men koblet via et LC-print til 8 bens opamps.  

Hypersmart.

Mvh

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 02 Juni 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

Diamagnetic skrev:
3DX skrev:

Diamagnetic skrev:
Kører med Nelson Pass DIY OPAMP inspireret sag som jeg selv har videreudviklet med eget valg af mosfets. Har brugt de bedst tilgængelige stumper overalt og en hæftig strømforsyning. De nødvendige overføringskondensatorer er DCA;s sidste model der er flerlagspapir kobberolie-vokskondensatorer som er indstøbte. P:T: verdens bedste kondensatorer. Jeg har endnu tilgode at høre en bedre forforstærker. Men den har også kostet rigtigt mange penge at bygge. Desværre er det sådan at pris og kvalitet følges ad.

Hej,

Hvilken type DCA blev prøvet? Tidligere typer end de indstøbte har haft problemer med hensyn til DC og dette er en af årsagerne til at eksempelvis alm. oliepapir kunne være bedre til dette specifikke formål. De nye DCA er sublime.

Jeg ved det ikke, men det er nogen år siden, så det er nok ikke de nyeste

Koster de nyeste også spidsen af en måneraket

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 10:54 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Havde det også lidt sådan at opamp var da noget fanden havde skabt...

så jeg havde en rør forfor. men rør i hoved og R. kabler indv. var flad sølv i silke med linolie på. en jeg skal gi dig con. i udgangen osv osv...

problemt var bare at den fik i den grad stryl af en GamuT D3 (mener det er med NE5532 opamp.)

og så er man jo dum hvis man ikke skifter

ham der købte rør slæden menet også at rør slæden var meget bedre end D3'erne... indtil han hørte dem head to head.

så jo opamp. dur hvis man ved hvordan de skal bruges... ligesom så meget andet

Ha-ha. Fed historie. Jeg kan ikke andet end sige at jeg også har været ved en dyr pre med nos siemens fra de glade 68 med strømforsyning som en effektforstærker nul modkobling ingen dc filter mm og eksotiske kabler. Nu må jeg også nøjes med de små 8 benede, fulde af modkobling, og disse her også med fets og kabler fra Harald nyborg. Uha-uha. Vi overskrider jo 30 års videnskab om hvad der virker, inden for kredsen af selvudråbte audio eksperter. Vi er både dumme og døve. Præcist som Burmeister, Mark L, og andre der eks. laver diskrete strømforsyninger til selvsamme opamps. Ha-ha.

Have fun. Jeg glæder mig til at høre om resultaterne. Var der ikke nogen der gad at lave en blindtest på de nye opamps?

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2007 kl. 12:04 | IP-adresse registreret  

kramer71 skrev:
3DX skrev:

Havde det også lidt sådan at opamp var da noget fanden havde skabt...

så jeg havde en rør forfor. men rør i hoved og R. kabler indv. var flad sølv i silke med linolie på. en jeg skal gi dig con. i udgangen osv osv...

problemt var bare at den fik i den grad stryl af en GamuT D3 (mener det er med NE5532 opamp.)

og så er man jo dum hvis man ikke skifter

ham der købte rør slæden menet også at rør slæden var meget bedre end D3'erne... indtil han hørte dem head to head.

så jo opamp. dur hvis man ved hvordan de skal bruges... ligesom så meget andet

Ha-ha. Fed historie. Jeg kan ikke andet end sige at jeg også har været ved en dyr pre med nos siemens fra de glade 68 med strømforsyning som en effektforstærker nul modkobling ingen dc filter mm og eksotiske kabler. Nu må jeg også nøjes med de små 8 benede, fulde af modkobling, og disse her også med fets og kabler fra Harald nyborg. Uha-uha. Vi overskrider jo 30 års videnskab om hvad der virker, inden for kredsen af selvudråbte audio eksperter. Vi er både dumme og døve. Præcist som Burmeister, Mark L, og andre der eks. laver diskrete strømforsyninger til selvsamme opamps. Ha-ha.

Have fun. Jeg glæder mig til at høre om resultaterne. Var der ikke nogen der gad at lave en blindtest på de nye opamps?

Hvad du må "nøjes med" er vel op til dig selv, og så er det nok lidt overmodigt at udstyre alle dine medmennesker med skyklapper og opamps. At diverse hypede fabrikanter skufler de små uhyrer ned i halsen på kunderne som var det den lige vej til Nirvana er jo ikke ensbetydende med at der ikke er andre muligheder

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 02 Juni 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Bjørn,

Hvad for du ud af at "svare" på den måde ?

Fornuftig debat, saglige svar, seriøse indlæg ? næppe !

det ender som med Steen, ingen gider hører på det (ud over en hånd fuld), selv om det er nok så relevant.

Jeg er også en af dem der må nøjes med opamps og ML grej. men som rønnebærne, er jeg total ligeglad hvad ræven tænker

Se Dia. der er der da langt mere saglig "samtale" selv om han også syntes Opams er noget en ½ døv satan har opfundet en dag han var i rigtigt skidt humør.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Bjørn,

Hvad for du ud af at "svare" på den måde ?

Fornuftig debat, saglige svar, seriøse indlæg ? næppe !

det ender som med Steen, ingen gider hører på det (ud over en hånd fuld), selv om det er nok så relevant.

Jeg er også en af dem der må nøjes med opamps og ML grej. men som rønnebærne, er jeg total ligeglad hvad ræven tænker

Se Dia. der er der da langt mere saglig "samtale" selv om han også syntes Opams er noget en ½ døv satan har opfundet en dag han var i rigtigt skidt humør.

Hvad er der nu galt ? er det ikke det ene så er det det andet, er det ingen af delene bliver "problemet" opfundet til lejligheden

Havde "problemet" haft en anden afsender var du ikke kommet med så meget som et eneste hik i den anledning. Og så var det måske en god ide at skrue lidt ned for din "Steen Duelund antiparti" jeg vælter mig jo heller ikke i sjove historier om en grøn højttaler jeg engang har hørt, det har jeg trods alt for meget pli til.

At du, ML og hvem vi ellers kunne nævne har valgt opamps kan jeg jo ikke gøre for, jeg har valgt anderledes og er så absolut ikke misundelig på hverken dig, omvendemagneten (som jeg rent faktisk kender under hans sande identitet) ML eller hvad du måtte nævne. Du har det med at præke "sure rønnebær" hvilket vel må opfattes som "hvis jeg/du hade råd" så for at aflive rønnebærrene en gang for alle så har jeg råd, jeg har så meget råd at jeg kan gøre hvad der passer mig selv om jeg både har hus med søudsigt i københavnsområdet (det er betalt) 2 biler (der er også betalt) kone på orlov og et udvalg af "dårlige vaner" der heller ikke er gratis, men dyre forforstærkere med billige opamps er ikke blandt mine vaner, og det kommer de heller ikke.

Går du tilbage i tråden finder du mine hovedindvendinger men for dig jeg gentager gerne, så kan du da ikke brokke dig over det.

KlasseB drift, en råforstærkning på 100dB eller mere samt en nærmest ikke eksisterende båndbredde umodkoblet. Hvad det medfører af problemer burde ikke være nødvendigt at remse op i en selvbyggertråd.

Det er muligt med få midler, 2-5 transistorer/fets plus lidt småstumper og en strømforsyning at bygge en linieforstærker der intet lader tilbage at ønske. Om man vil bruge overføringskondensatorer eller servostyring kommer an på hvad forstærkeren skal bruges til (eller hvad man synes). Det er ikke særlig mystisk, metoden er nok lige så gammel som begrebet Hifi og man slipper for at skulle opfinde den dybe tallerken én gang til. 

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Sendt: 02 Juni 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Med en psrr på 120db på en god moderne opamp, kan vi bruge en trebenet regulator, som vil undertrykke støjen tilstrækkeligt. Det gør det en del nemmere og billigere at bygge som linieamp end en diskret model, hvor det vil være ødelæggende at bruge en standard regulering.

Desuden kan vi let eksperimenterer med flere opamp typer, efter smag. Hvis den erfaring der er på nettet i dag står til troende, underbygget af de faktiske måledata, kan opamps også give en optimal lyd. Alt dette taler for opamp til selvbyg projekter.

PS. I øvrigt en spændende profil af Bjørn vi kunne iagttage, som viser at penge i overflod og brugen af en diskret forforstærker ikke nødvendigvis medfører lav agressivitet og højt selvværd.

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

<< Forrige Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes