| Forfatter |
|
Greekstar Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Aecrewboss skrev:
bjørn skrev:
Greekstar skrev:
|
Hej til alle jer blandt diy-folket!
Det kunne være yderst interessant at se hvilke op-amps folk har som deres favoritter, og på den måde få lavet en lille top 10..
Så post endelig jeres menigner og bud på den ideelle op-amp til hifi/audio brug!
På min liste ligger foreløbig flg. som jeg har adgang til gennem mit arbejde:
LM6172
OPA2132
Er lidt i tvivl om hvilke jeg
vil pladsere her imellem
TL072
Let's have fun!
|
|
|
Der er ingen "ideelle opamps" til audiobrug
|
|
|
Mon ikke opamps kan bruges hvis de smøres med linnolie, og slikkes på benene af en nidkær Duelunddiscipel................. |
|
|
Meget morsomt, men opamps er klasse B forstærkere med en råforstærkning hinsides al audiologisk fornuft og resultatet er derefter
|
|
|
godt vi også kan få nogle kritikere på banen Jeg fornemmer lidt at op-amps ikke din foretrukne måde at bygge et kredsløb op omkring, hvis det skal være til audiobrug?
Men der findes jo også klasse A op-amps, og det er vel de færreste, om nogen, der bruger dem i en unity gain kobling.. spec'sne bliver jo betydelig pænere ved modkobling.. __________________ Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Diamagnetic Udelukket fra forum

Bruger siden: 24 Januar 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1508
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu afhænger den gode lyd mere af hvad der er rundt om kredsen end af kredsen selv.
|
| Til top |
|
| |
chubbz Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 492
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt synes jeg at en LM741 er helt fantastisk ! :-)
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja uden modkobling har de vel kun frekvensområde til 10HZ.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu bliver det for plat efter min smag trækker mig.
|
| Til top |
|
| |
Greekstar Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Diamagnetic skrev:
| Nu bliver det for plat efter min smag trækker mig. |
|
|
Det er da muligt han har haft en god oplevelse med LM741, igen kommer det jo an på resten af setupet og hvad man tidligere har lyttet til.. LM741 er en gammel svend, som jeg aldrig kunne finde på at bruge til audio på nogen som helst måde.. så hellere en TL07X som minimum, hvis det skulle gøres ekstremt billigt.. __________________ Mvh.
|
| Til top |
|
| |
kongen Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 244
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kunne godt tænke mig at lave en helt simpel buffer til preamp - nogen der har et diagram som de ville bruge til deres favorit opstilling ? Det jeg er ude efter er en batteri drevet preamp buffer hvor jeg vil placere en volumenkontrol foran... om det er inverterende eller ej er ligemeget da jeg skal køre med balanceret ind og udgang. Er der evt en nær-ideel opstilling som kan køre flere forskellige opamps (så jeg ikke skal skifte modstande osv.
EDIT: måske lidt off-topic men måske det giver et hint til folks mening om en given opamp - så måske man skal angive applikationen af den pågældende opamp
|
| Til top |
|
| |
Greekstar Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongen skrev:
|
Jeg kunne godt tænke mig at lave en helt simpel buffer til preamp - nogen der har et diagram som de ville bruge til deres favorit opstilling ? Det jeg er ude efter er en batteri drevet preamp buffer hvor jeg vil placere en volumenkontrol foran... om det er inverterende eller ej er ligemeget da jeg skal køre med balanceret ind og udgang. Er der evt en nær-ideel opstilling som kan køre flere forskellige opamps (så jeg ikke skal skifte modstande osv.
EDIT: måske lidt off-topic men måske det giver et hint til folks mening om en given opamp - så måske man skal angive applikationen af den pågældende opamp
|
|
|
Jeg er faktisk igang med at lægge print ud til netop en sådan opstilling. Den er først og fremmest tiltænkt som prøvebænk for forskellige opamps, så man lynhurtigt kan sammenligne forskellige typer.. jeg skal gerne lave et print hvis du er interesseret, det skal ikke koste andet end materialer.. __________________ Mvh.
|
| Til top |
|
| |
kongen Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Greekstar skrev:
|
Jeg er faktisk igang med at lægge print ud til netop en sådan opstilling. Den er først og fremmest tiltænkt som prøvebænk for forskellige opamps, så man lynhurtigt kan sammenligne forskellige typer.. jeg skal gerne lave et print hvis du er interesseret, det skal ikke koste andet end materialer.. |
|
|
JEPS! er super interesseret - bliver det så bare en opamp + et par modstande og lidt kondensatorer ? Jeg er meget interesseret !!! har selv en volumen osv..
EDIT: måske som seperat emne her på forummet ??? fællesindkøb og lidt kroner til dig...
|
| Til top |
|
| |
Greekstar Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 11:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
har to typer på programmet, en der krvæver en dual op-amp, sat op som preamp med forstærkning ud over at være buffer, og så en sigle type der er ren buffer, dvs. 1x forstærkning
__________________ Mvh.
|
| Til top |
|
| |
boholm Forum Bruger

Bruger siden: 28 August 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1324
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 13:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Greekstar skrev:
Diamagnetic skrev:
| Nu bliver det for plat efter min smag trækker mig. |
|
|
Det er da muligt han har haft en god oplevelse med LM741, igen kommer det jo an på resten af setupet og hvad man tidligere har lyttet til.. LM741 er en gammel svend, som jeg aldrig kunne finde på at bruge til audio på nogen som helst måde.. så hellere en TL07X som minimum, hvis det skulle gøres ekstremt billigt..
|
|
|
Mon ikke at Omvendemagnetix opponerer mod, fra starten, at bruge forstærkerkredsløb der er direkte ubrugelige uden brutal modkobling. Ulemperne ved brugen af samme modkobling er ellers blotlagt for en 30 år siden, men det skal man måske være tæt på pensionistalderen for at kunne huske
|
| Til top |
|
| |
kvaal Forum Bruger

Bruger siden: 10 December 2004 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 188
|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 13:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har hatt stor glede av AD 827 og AD 712. 827 er video op-amp, men det gjør da ingenting! Det spiller jo godt i audio også.
|
| Til top |
|
| |
kongen Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Greekstar skrev:
| har to typer på programmet, en der krvæver en dual op-amp, sat op som preamp med forstærkning ud over at være buffer, og så en sigle type der er ren buffer, dvs. 1x forstærkning |
|
|
Lyder absolut spændende ! Jeg husker min gamle Nakamichi PA5mk2 - i dens riaa kunne man sætte impedansen ved udskiftning af nogle modstande - modstandene sad monteret i sådan en slags pind med en v-formet ridse som klemte om benene på modstanden. På samme måde kunne til test have et board hvor forstærkning og i det hele taget de anvendte modstande kunne skiftes nemt... så når man havde fundet de rigtige værdier/opsæting kunne man lodde dem fast med lidt loddesølv....
En shoot-out mellem forskellige op-amps kunne være sjov !
|
| Til top |
|
| |
Greekstar Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Maj 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongen skrev:
Greekstar skrev:
| har to typer på programmet, en der krvæver en dual op-amp, sat op som preamp med forstærkning ud over at være buffer, og så en sigle type der er ren buffer, dvs. 1x forstærkning |
|
|
Lyder absolut spændende ! Jeg husker min gamle Nakamichi PA5mk2 - i dens riaa kunne man sætte impedansen ved udskiftning af nogle modstande - modstandene sad monteret i sådan en slags pind med en v-formet ridse som klemte om benene på modstanden. På samme måde kunne til test have et board hvor forstærkning og i det hele taget de anvendte modstande kunne skiftes nemt... så når man havde fundet de rigtige værdier/opsæting kunne man lodde dem fast med lidt loddesølv....
En shoot-out mellem forskellige op-amps kunne være sjov !
|
|
|
Jeps! Enig! __________________ Mvh.
|
| Til top |
|
| |
kongen Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hey Greekstar,
Laver du en tråd om din buffer ? er planen at lave print til det - og vil du i så tilfælde give mulighed for groupbuy ? Hvad med powerdelen - bliver det med en regulator af en eller anden art ?
Mvh
Kongen
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 14:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Greekstar skrev:
|
Men der findes jo også klasse A op-amps, og det er vel de færreste, om nogen, der bruger dem i en unity gain kobling.. spec'sne bliver jo betydelig pænere ved modkobling..
|
|
|
Unity gain kobling er med max. modkobling 
Kan du fortælle om klasse A op-amps? Eller mener du standard op-amps der bliver tvunget-biased til klasse A? __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde det også lidt sådan at opamp var da noget fanden havde skabt...
så jeg havde en rør forfor. men rør i hoved og R. kabler indv. var flad sølv i silke med linolie på. en jeg skal gi dig con. i udgangen osv osv...
problemt var bare at den fik i den grad stryl af en GamuT D3 (mener det er med NE5532 opamp.)
og så er man jo dum hvis man ikke skifter 
ham der købte rør slæden menet også at rør slæden var meget bedre end D3'erne... indtil han hørte dem head to head.
så jo opamp. dur hvis man ved hvordan de skal bruges... ligesom så meget andet 
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 14:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mystisk historie. Var det med eller uden luffer?
|
| Til top |
|
| |
Greekstar Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Maj 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
kongen skrev:
|
Hey Greekstar,
Laver du en tråd om din buffer ? er planen at lave print til det - og vil du i så tilfælde give mulighed for groupbuy ? Hvad med powerdelen - bliver det med en regulator af en eller anden art ?
Mvh
Kongen
|
|
|
Tråd kommer der ja, men hvornår kan jeg ikke sige da tid er en mangelvare i øjeblikket. Salg? måske udi i fremtiden, men det kommer jo så til at foregå via en dertil indrettet hjemmeside, da det som bekendt ikke må ske her i forumet. Der bliver lagt print ud til alt inc. strømforsyning. __________________ Mvh.
|
| Til top |
|
| |