Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 08:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nordost Odin - Jorma Prime - ol. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lars37
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Maj 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Per N skrev:
Det er faktisk lidt skægt og se det link hvor et par jorma kabler bliver lavet, det hele er lavet af standard stumper, standard ledning, standard skærm, standard strømpe, altsammen tilgængeligt ved rs for under en tudse på nær wbt stikket, -eller skulle man bare bruge elfa nu det er der de køber stumper fra :-), og et par træklodser, det virker meget uproffesionelt, og disse afisoleringsmaskiner er ikke ikke så dyre igen, de er faktisk ret lovtech nu om dage bruger man ir og ikke mekanisk stripping til og afisolere med hvis ikke man vil have beskadiget core.

Jeg må godt nok også indrømme, at jeg blev lidt skuffet over det dyre Jorma kabel. Det er da ikke andet end et standard kabel, som han "pakker" lidt ind. Monteringen virker endvidere utrolig amatøragtig..

Lars

Til top Vis lars37's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lars37

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

Jeg ved ikke rigtigt hvad i forbinder med et "standard kabel", men hvis man kan købe dem Jorma anvender hos Elfa eller Farnell, vil jeg gerne have oplyst et produktnummer. Jeg tror Jorma vil blive meget glad - for han kan sikkert spare en masse penge. De anvendte Bybee får man også svært ved at finde som "standard".

De nye Jorma prime er viklet rundt om en kerne af keramiske fibre. Hver leder indeholder næsten 1200 meget tynde korer viklet helt tæt, så de ser ud som et tyndt rør. Den udvendige teflon er helt farveløs og uden tilsætningsstoffer. Det hele er koldtrukket naturligvis.

Amatøragtig? Læste du hvilke tests/indkøring kablerne går igennem inden de sendes videre. Her tror jeg nok mange af de mere etablerede står af - det tager tid og tid er lig med penge.

Med hensyn til udseendet og hvordan det hele er lavet kan det vel være næsten lige meget, når blot lyden er tilfredsstillende? Umiddelbart synes jeg finish og inpakning ser meget fin ud på Jormas kabel. Har oplevet meget dyre MIT kabler der kommer i en papkasse uden nogen form for dokumentation eller materiale fra leverandøren, det finder jeg til gengæld lidt mærkeligt.

Fremmede
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 07 Oktober 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 23 Maj 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Jeg tror godt vi kan blive enige om, at kabler er mange ting. Billige, dyre og midt imellem.

En ting er sikkert; Hold da k... hvor lyder det sejt; Jeg har et kabel til 250000 kr!.  Eller gør det? Er tingene ikke ved at gå lidt over gevind. Er det ikke tid til en spændetrøje? Der er sultne børn i Afrika! Ublu priser- F.eks VDH får lavet sine kabler på en fabrik. I troede vel ikke han gjorde det selv? Den dyreste produktionspris på et kabel på den pågældende fabrik er ca. 100kr/m og det er ikke til VDH! Nordost har lavet ODIN, wow jeg falder ned af stolen! Det lyder vel nok godt. Men det koster ikke 10000 kr at lave Odin højttalerkablet på 2x3 meter! Hvis vi kunne slippe for at betale for alt det, som ikke direkte har med lyden at gøre, SE JENSENS INDLÆG! , kunne prisen sikkert være en anden.

Hvis Nordost solgte ODIN til 25K, sikke mange mennesker der så kunne blive lykkelige. Men det er jo knap så snobbet  med en sådan pris!

mvh

Til top Vis Fremmede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fremmede

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 08:50 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige læst testen af Odin i hifi+ og Roy Gregory, som efter min mening er en af de absolut førende skribenter i "denne" verden, er mere end imponeret af kablets evner. Han udtaler bla. at kablet er det mest neutrale han endnu er stødt på, og fremhæver løbende dets helt usædvanlige formidlings-egenskaber. Jeg har selv haft fornøjelsen af Odinkablet og må sige at det i den grad imponerer.
Odin-kablet er bestemt et dyrt kabel, også for dyrt, al den stund jeg ikke har råd til det
Man skal bare huske at der ikke er købetvang, så hvorfor ærge sig galdegrøn.? Desuden findes der kabler som koster flere gange Odinprisen, bla fra MIT og Transparant. Jorma ligger ej heller på den lade side.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Thomas P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 09:57 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har netop set linket med fremstillingen af Jorma kablerne.

Beklager, der er intet, absolut intet, i de materialer eller fremstillingsmetoder der på nogen måde berettiger at de skulle være årsagen til prisen. I forhold til hvad jeg har set fremstillet andre steder i den danske og internationale industri, så snakker vi "very low tech" her. Jeg er faktisk forbløffet over at de har ladet billederne være tilgængelige.

Hvis vi taler high tech så omfatter det:

Værktøj og måleinstrumenter med unikke ID numre og kalibreret af akkrediteret prøvningsinstitut

Temperatur, renhed og luftfugtighedskontrolleret klima i produktionsområder

Indgangskontrol af råvarer, så som geometrisk opmåling af samtlige metalemner, samt kontrol af korrekt materiale. Nemmeste måde er at veje emnet hvis geometrien og tolerancerne er kendte.

Mærkning af kemikalier med angivelse af hvornår de er åbnet, og sidste anvendelsesdato.

Tidsmæssig registrering af de forskellige produktionstrin, så der er sporbarhed hvis et emne fejler og man skal søge tilbage for at sikre at andre emner omkring samme produktionstidspunkt ikke er fejlbehæftigede.

osv osv. Tro mig, jeg har arbejdet med franske videnskabsfolk, og deres fantasi i denne sammehæng kender ingen grænser.

Men---det ændrer dog ikke det faktum at kablerne sikkert lyder fremragende, og det er jo reelt det der er interessant

Som jeg selv og Jensen tidligere var inde på, skal skal de naturligvis også dække en masse øvrige omkostninger, men ud fra linket ligner det en god forretning.

mvh

Thomas

Til top Vis Thomas P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas P

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret  

Altså personligt er jeg ligeglad med om han tjener kassen pr. solgt kabel. Det jeg gerne vil vide er fra nogen der har hørt kabler som dem og om der i test med andre gode kabler i en billigere ende vitterlig er en forskel der bare kan retfærdiggøre noget af prisen. At kabler og andet hifi prissættes efter de markeder de skal afsættes på er ikke noget nyt. Skal det sælges i asien/usa, ja så skal det koste kassen. Sådan er det.

Hvad med de der Odin kabler vs. Valhalla - hvad er forskellen på dem? jeg tænker på lyden.
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 10:16 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Odin-kablet er bestemt et dyrt kabel, også for dyrt, al den stund jeg ikke har råd til det
Man skal bare huske at der ikke er købetvang, så hvorfor ærge sig galdegrøn.? Desuden findes der kabler som koster flere gange Odinprisen, bla fra MIT og Transparant. Jorma ligger ej heller på den lade side.

Hør gl.jas, man kan jo også ærgre sig på andres vegne.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 12:02 | IP-adresse registreret  

Zorglub skrev:

Hvad med de der Odin kabler vs. Valhalla - hvad er forskellen på dem? jeg tænker på lyden.

Ja, det ville jeg også gerne vide.....det kan være at gl. jas'en kan være behjælpelig ?

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Zorglub skrev:

Ja, det ville jeg også gerne vide.....det kan være at gl. jas'en kan være behjælpelig ?

Jeg skal gerne prøve:

Hvis man har prøvet at sammenligne kabler, elektronik, højttalere etc. kender man til "mer-effekten". Hvor bassen før var upræcis, er den efter præcis. Hvor mellemtonen før var unuanceret, er den efter  nuanceret. Dvs før var lydbilledet knap så dynamisk og indsnævret, efter er lydbilledet dynamisk, åbent og udstrakt. Det er det vi vil have mere af = "mereffekten".

Hvis man overfører denne analogi på de to kabler, vil Valhalla være før, mens Odin vil være efter.

Jeg har hørt forskellen på 2 forskellige setups( Adyton - Burmester ) og det er ret imponerende hvad Odin formår at formidle. Der fremtræder flere detaljer, mere krop på samtlige instrumenter, endnu bedre sammenhænge og imponerende udklingninger af bastoner, guitar/stemmer og hihat.... 

Som hifi+ skriver : max dynamik og max neutralitet

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:
Acer skrev:

Zorglub skrev:

Jeg skal gerne prøve:

Hvis man har prøvet at sammenligne kabler, elektronik, højttalere etc. kender man til "mer-effekten". Hvor bassen før var upræcis, er den efter præcis. Hvor mellemtonen før var unuanceret, er den efter  nuanceret. Dvs før var lydbilledet knap så dynamisk og indsnævret, efter er lydbilledet dynamisk, åbent og udstrakt. Det er det vi vil have mere af = "mereffekten".

Hvis man overfører denne analogi på de to kabler, vil Valhalla være før, mens Odin vil være efter.

Jeg har hørt forskellen på 2 forskellige setups( Adyton - Burmester ) og det er ret imponerende hvad Odin formår at formidle. Der fremtræder flere detaljer, mere krop på samtlige instrumenter, endnu bedre sammenhænge og imponerende udklingninger af bastoner, guitar/stemmer og hihat.... 

Som hifi+ skriver : max dynamik og max neutralitet

Det vil sige, at det man troede var referencen blev distanceret da den korrekte reference viste sig på banen ? Holder det mon nogensinde op

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Acer skrev:

Det vil sige, at det man troede var referencen blev distanceret da den korrekte reference viste sig på banen ? Holder det mon nogensinde op

Ja, når banken ikke vil låne dig flere penge

Spændende at høre ellers, altid godt når the final frontier flytter sig. Det kunne være rigtig sjovt hvis janils/gl.jas kunne bytte lidt rundt så det blev til en duel! Gad vide om der ikke også i de prislag er smag og behag? og hvad er så referencen? hæhæ
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Jeg har lige læst testen af Odin i hifi+ og Roy Gregory, som efter min mening er en af de absolut førende skribenter i "denne" verden, er mere end imponeret af kablets evner. Han udtaler bla. at kablet er det mest neutrale han endnu er stødt på, og fremhæver løbende dets helt usædvanlige formidlings-egenskaber. Jeg har selv haft fornøjelsen af Odinkablet og må sige at det i den grad imponerer.

Hej

Netop evnen til at gengive neutralt og homogent er blevet en af NO´s dyder i forhold til tidligere. Det er disse kvaliteter jeg nyder i NO Tyr´s højttaler og signalkabel, selvom det er i den billige ende af highend scalaen. Efter ca. 3 mdr med Tyr lægger jeg specielt mærke Tyr´s evne til at fastholde instrumenter og stemmer på deres plads i lydbilledet, hvor andre kabler kommer til at fokusere på et instrument/stemme og trække det frem i lydbilledet. altså en upfront gengivelse, som kan lyde besnærende, men trættende i længden. Alle de andre kvaliteter på dette kabel så som transperans, ambient og dynamik er til ug i mine øre. De øvrige kabler der har gæstet mit setup har manglet denne neutralitet og fokuseret på bestemte områder af frekvensscalaen.

Mvh.
Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Rytmik skrev:
gl.jas skrev:

Hej

Netop evnen til at gengive neutralt og homogent er blevet en af NO´s dyder i forhold til tidligere. Det er disse kvaliteter jeg nyder i NO Tyr´s højttaler og signalkabel, selvom det er i den billige ende af highend scalaen. Efter ca. 3 mdr med Tyr lægger jeg specielt mærke Tyr´s evne til at fastholde instrumenter og stemmer på deres plads i lydbilledet, hvor andre kabler kommer til at fokusere på et instrument/stemme og trække det frem i lydbilledet. altså en upfront gengivelse, som kan lyde besnærende, men trættende i længden. Alle de andre kvaliteter på dette kabel så som transperans, ambient og dynamik er til ug i mine øre. De øvrige kabler der har gæstet mit setup har manglet denne neutralitet og fokuseret på bestemte områder af frekvensscalaen.

Mvh.

Hej

Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan et kabel kan "redde" en i forvejen ofte fejlkonstruret højttaler, foruden indspildninger, grej osv osv som også er relativt ubekendte.

Hvordan ved man egenligt, hvad man lytter på?

Fastholder instrumenter på deres plads?

Jamen, er din højttaler da overhovedet faseliniæer? Hvordan kan et kabel da fastholde instrumenter på deres plads? Jeg synes simpelthen ikke det giver mening - det må jeg indrømme. Hvordan ved du, at andre kabler fo*beep*er på de forkerte områder andet end ud fra dine egne subjektive erfaringer på dit eget anlæg?

Jeg ville gerne høre kabel test på et anlæg, hvor alle dele er fuldt balancerede, impedanserne er lave og passer sammen og ikke mindst er højttaleren fuldstændig faseliniær. Så kan vi begynde at tale om en reel kabeltest.

vh

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Thomas P skrev:

Hej.

Jeg har netop set linket med fremstillingen af Jorma kablerne.

Beklager, der er intet, absolut intet, i de materialer eller fremstillingsmetoder der på nogen måde berettiger at de skulle være årsagen til prisen. I forhold til hvad jeg har set fremstillet andre steder i den danske og internationale industri, så snakker vi "very low tech" her. Jeg er faktisk forbløffet over at de har ladet billederne være tilgængelige.

Hvis vi taler high tech så omfatter det:

Værktøj og måleinstrumenter med unikke ID numre og kalibreret af akkrediteret prøvningsinstitut

Temperatur, renhed og luftfugtighedskontrolleret klima i produktionsområder

Indgangskontrol af råvarer, så som geometrisk opmåling af samtlige metalemner, samt kontrol af korrekt materiale. Nemmeste måde er at veje emnet hvis geometrien og tolerancerne er kendte.

Mærkning af kemikalier med angivelse af hvornår de er åbnet, og sidste anvendelsesdato.

Tidsmæssig registrering af de forskellige produktionstrin, så der er sporbarhed hvis et emne fejler og man skal søge tilbage for at sikre at andre emner omkring samme produktionstidspunkt ikke er fejlbehæftigede.

osv osv. Tro mig, jeg har arbejdet med franske videnskabsfolk, og deres fantasi i denne sammehæng kender ingen grænser.

Men---det ændrer dog ikke det faktum at kablerne sikkert lyder fremragende, og det er jo reelt det der er interessant

Som jeg selv og Jensen tidligere var inde på, skal skal de naturligvis også dække en masse øvrige omkostninger, men ud fra linket ligner det en god forretning.

mvh

Thomas

Det var lige netop dette jeg kom med min bedømmelse ud fra, og jeg må sige det er horribelt og se, da jeg havde forventet de gennem gik en lignende kvalitets kontrol. Men ak nej.

Rytmik
Branchemedlem
Branchemedlem

Amforamusik

Bruger siden: 18 Juni 2006
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

tadman skrev:
Rytmik skrev:
gl.jas skrev:

Hej

Mvh.

Hej

Jeg forstår simpelthen ikke, hvordan et kabel kan "redde" en i forvejen ofte fejlkonstruret højttaler, foruden indspildninger, grej osv osv som også er relativt ubekendte.

Jamen, er din højttaler da overhovedet faseliniæer? Hvordan kan et kabel da fastholde instrumenter på deres plads? Jeg synes simpelthen ikke det giver mening - det må jeg indrømme. Hvordan ved du, at andre kabler fo*beep*er på de forkerte områder andet end ud fra dine egne subjektive erfaringer på dit eget anlæg?

Jeg ville gerne høre kabel test på et anlæg, hvor alle dele er fuldt balancerede, impedanserne er lave og passer sammen og ikke mindst er højttaleren fuldstændig faseliniær. Så kan vi begynde at tale om en reel kabeltest.

vh

Jamen, det behøver du da heller ikke at forstå. Det er heller ikke et spørgsmål om at redde noget. Alle de basale kvaliteter er på plads i mit setup, selv faselinariteten i højttaleren, der for i øvrigt ikke er fejlkonstrueret. Jeg har nu heller ikke behov for en masse testforløb, men synes da, at det er sjovt at høre de forskellige produkter der er på markedet, og det lader sig gøre for mit vedkommende, når en kammerat kigger forbi med et emne. Det bliver så ikke til en egentlig test blot et indtryk. Mine referencer får jeg ved at gå til koncerter både klassiske og jazz, hvilket vi gør ofte nu børnene er flyttet hjemmefra. Live musik giver jo en idé om hvordan man gerne vil have det til at lyde derhjemme.

Mvh.
Til top Vis Rytmik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rytmik

tadman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: København
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret  

Rytmik skrev:
tadman skrev:
Rytmik skrev:
gl.jas skrev:

Hej

Mvh.

Hej

vh

Jamen, det behøver du da heller ikke at forstå. Det er heller ikke et spørgsmål om at redde noget. Alle de basale kvaliteter er på plads i mit setup, selv faselinariteten i højttaleren, der for i øvrigt ikke er fejlkonstrueret. Jeg har nu heller ikke behov for en masse testforløb, men synes da, at det er sjovt at høre de forskellige produkter der er på markedet, og det lader sig gøre for mit vedkommende, når en kammerat kigger forbi med et emne. Det bliver så ikke til en egentlig test blot et indtryk. Mine referencer får jeg ved at gå til koncerter både klassiske og jazz, hvilket vi gør ofte nu børnene er flyttet hjemmefra. Live musik giver jo en idé om hvordan man gerne vil have det til at lyde derhjemme.

Mvh.

Hej

Meget interessant, lad mig endelig høre.

Har du en fuldstændig faseliniær Højttaler? Kan du få firkanter ud af den?

Hvad er det for en?

Er det bånd?

eller har du rettet impedanskurven ud på dine enheder, inden du lavede filteret, som i såfald burde være 12 db tovejs linkwitz Reily (eller hvordan det nu staves). Måske bruger du en DEQX eller lignende.

Eller noget helt tredje?

Hvad med dine impedanser mellem apparaterne, er de tilpassede? 600 ohm til 600ohmel. lign.?

Lyder spændende, lad mig høre (ikke sarkastisk ment).

vh,

Til top Vis tadman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tadman

Per N
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 22:51 | IP-adresse registreret  

Hvis faselinariten er på plads i dine Gamut kasser Rytmik må du have en helt speciel modificeret model, som verden end ikke har hørt om i nu.

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 22:55 | IP-adresse registreret  

Så! tilbage på sporet. Det er ikke smart at hijacke en moderators tråd.

Jeg var fuldt ud bevidst om at det let kan gå galt i en sådan tråd her, så jeg kan kun sige at jeg har den store slette lak fremme mht. fnidder/mudder/hijack osv. Nu ved i det ... og jaja jeg er nærtagende og for hurtigt ude af kassen og og og ...

Acer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Maj 2007 kl. 23:03 | IP-adresse registreret  

Spørgsmål: Hvis nu du havde råd til et komplet sæt Odin eller de der lækre Jorma ville du så investere i dyre kabler ? Med råd tænker jeg, at man i forvejen har anlæg i måske +250k-klassen og ikke skylder noget nævneværdigt på huset 

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 24 Maj 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Ja klart jeg ville.

Hvorfor ikke hvis man har penge til det, jeg kender nogle der hurtigt smider 100k på fælge til deres bil, eller en masse udstyr til deres MC og hvorfor ?.

De kan og de vil lad dem om det.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum