Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 09:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Jord, hvordan (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JRGW
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 10:10 | IP-adresse registreret  

Er det en børnesikret kontakt kan du med en skruetrækker (isoleret skaft selvfølgelig) sætte den i højre stik samtidig med at du sætter voltmeteret på mellem fasen og jord.Forsigtig påkrævet!!!

Her skulle gerne stå 230V så skulle jorden være aktiv ifølge rådet fra en elektrikker.En anden ting er hvor god er din jordforbindelse der må være op til ca. 1600 ohm til jord og den er lovlig men det er sikkert ikke meget bevendt.Elektrikkeren har udstyr der kan måle det.Du kunne evt. også prøve at sætte en polsøger på apperaternes stel den skulle helst ikke lyse.

Sandheden er ikke nødvendigvis det man syntes den burde være...
DIY Thel:http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=62872
Til top Vis JRGW's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JRGW

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 10:17 | IP-adresse registreret  

du kan købe et voltmeter i harald skrald til få penge

og det grønne symbol du snakker om, skal du ikke pille ved, men du får heller ikke noget sikkert ud af at vide om der er jord, ved at kablet sidder i

mål efter det er den eneste sikre måde

ang det med DC og magnet felt, så var jeg vist stiv igår det er DC der giver magnet felter

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Hurin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Ifølge denne side jeg lige fandt.

http://www.sik.dk/Forbrugere/Installationer/Spoergsmaal_og_s var.html

Så er det et jordtegn der sidder på min kontakt, så den skulle altså være god nok.

Nu er jeg spændt på om jeg kan høre forskel  Men det bliver rart, at få ryddet op i den gang spaghetti af netledning, signal og højtalerkabel jeg har liggende bag min forstærker.

Til ham der skrev

Citér:
Jeg har en stikkontakt med jord, jeg mener at jord er forbundet direkte ude i elskabet, samler denne jord ikke bare en masse støj fra alle de andre ting som er forbundet med jord ?? (for de er vel alle koblet samme i samme jord forbindelse)

Nej, støjen fra andre apperater, der er tilsluttet den samme jordforbindelse, såsom hårde hvidevarer, kan ikke løbe op til mit skærmede netkabel.

Citér:
Der er mange meninger om skærm rundt om kablerne, jeg bruger selv skærmede kabler hele vejen rundt, både signal, ht kabler og mine strømkabler har en ekstern skærm, som ikke har nogen tilslutning til jord, og jeg har heller intet jordspyd/ægte jord men det er på tegne bredtet engang i fremtiden..

Et skærmet netkabel SKAL være tilsluttet jord, eller vil skærmen virke som en antenne, og gøre problemet værre.

Til top Vis Hurin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hurin

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

jojo men fordi logoet sidder på stikkontakten, er det jo ikke garenti for at den er forbundet til jord

Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:

Skærmede kabler der ikke er forbundet til jord er VIRKELIG noget skidt. Det fungere som en stor antenne som samler alt den støj der er i nærheden, så hellere ingen skærm.

Først i 90'ne var der meget "hype" omkring at "strippe" kabler for skærm, hifiklubben skrev en artikkel om dette i deres hifi avis, hvor de beskrev hvorledes deres Hitachi kabler lød meget bedre uden skærm.

(dette for de psudobalancerede RCA kablers vedkommende.)

Og mange ikke skærmede kabler har gennem tiderne outpreformet skærmede.

Grunden til dette har og er nok netop at der ikke har været jord til skærmen, (anlæget ikke har været jordet)

Og der faktisk derfor netop kan opstå den effekt at skærmen istedet for at beskytte mm. faktisk opfanger "støj" / stråling og eller spænding mm. og herved gør mere skade end gavn.

Problemet ophæves og faktisk kan de skærmede kabler være langt bedre end uskærmede kabler, anvendt på et anlæg der ER jordet.

På balancerede kabler er skærm en del af hele forbindelsen og princippet og en af lederne (GND) og gør at det ikke er noget problem med skærmen uanset om grejet er jordet eller ej..

Jeg har haft nogle ubalancerede (RCA) Furukawa signal kabler hvor der fra skærmens afsender ende var et jord udtag, og når man tilsluttde disse til jord ja... så lød de faktisk MEGET! bedre.

Et sådant udtag er eller rettere bør ikke være nødvendigt hvis hele anlæget er jordet eller have nogen synderlig effekt, MEN! gæt hvad!!??  det havde det alligevel..

Dette har fået mig til at lave et sådant Jord udtag på mine netkabler også (da jeg ikke har jord i husets instalation og derfor jordspyd i haven, hvortil anlæget så er jordet, via netkablets 3 leder (jord leder) og da denne ender blindt i afsender enden, grundet den manglende jord i hus inatalationen, så går denne sammen med skærmen til en stump kabel der føres bagud af stikket, og som forbindes til jord forbindelsels kablet ud til.

Dette fungere RIGTIG godt.. og det er klart postivt hørbart MED denne forbindelse end det er UDEN!..

Da jeg kørte ubalanceret, forbandt jeg på samme måde signalkablernes skærm til jord, og fik herved også en hørbar positiv indvirken / effekt.

Så både anlæg og kablernes skærm, ubalancerede signal kabler og net kablers til jord! det giver optimal effekt..

Nu køre jeg fuld balanceret, og har så ikke forbundet disse balancerede kablers skærm til denne jord forbindelse dog.. (det er IKKE nødvendigt og giver ingen hørbar effekt.)

Så skærmede kabler, bør oftest (hvis ubalanceret signal samt netkabler) være jordet, ellers KAN! skærmen faktisk istedet bare virke som en "støj" fanger / antenne. (hvis altså der ikke ER  jord til et og andet sted på anlæget)

mvh.

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=52950&P N=1

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 14:42 | IP-adresse registreret  

Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår hvad du skriver..

Har du lavet din egen jord med et jordspyd i haven som kun bruges til anlæget?

Dette har fået mig til at lave et sådant Jord udtag på mine netkabler også (da jeg ikke har jord i husets instalation og derfor jordspyd i haven, hvortil anlæget så er jordet, via netkablets 3 leder (jord leder) og da denne ender blindt i afsender enden, grundet den manglende jord i hus inatalationen, så går denne sammen med skærmen til en stump kabel der føres bagud af stikket, og som forbindes til jord forbindelsels kablet ud til.

skal dette fårståes på den måde at du trækker et skykke kabel ud af stikprobben og forbinder med jord?

Hvis så, forstår jeg ikke hvorfor du ikke får lavet jord i selve installationen..

nu kender jeg selvfølgelig ikke dit hus installationer, så måske at det sætter sine begrænsninger..

miju
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 31 Oktober 2003
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:

Jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår hvad du skriver..

Har du lavet din egen jord med et jordspyd i haven som kun bruges til anlæget?

skal dette fårståes på den måde at du trækker et skykke kabel ud af stikprobben og forbinder med jord?

Hvis så, forstår jeg ikke hvorfor du ikke får lavet jord i selve installationen..

nu kender jeg selvfølgelig ikke dit hus installationer, så måske at det sætter sine begrænsninger..

Husets instalation har ikke jord.

Derfor trækker jeg nemelig et stykke kabel, som 3 leder i kablet samt skærm forbindes til bagud af stikproppen ja... 

Jeg har så banket et 3 m -  Ø 25 mm kobberspyd ned i baghaven, hvortil jeg har ført et 2,5 mm. gulgrønt instalatinskabel ud til fra en lille samle "muffe" inde i stuen, hvor til alle de ledninger fra netkablerne samles og tilsluttes.

Dette er så rigtignok en helt seperat jordspyd forbindelse KUN! til anlæget.

(Jeg har også lavet en til min computer i den anden ende af haven, computeren er tilsluttet anlæget, men isoleret galvanisk fra dette med en ground loop isolator, så de forskellige jord forbindelser mm. ikke giver problemer.)

mvh.

Til top Vis miju's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af miju

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 December 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Maj 2007 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Hurin skrev:

Ifølge denne side jeg lige fandt.

http://www.sik.dk/Forbrugere/Installationer/Spoergsmaal_og_s var.html

Så er det et jordtegn der sidder på min kontakt, så den skulle altså være god nok.

Nu er jeg spændt på om jeg kan høre forskel  Men det bliver rart, at få ryddet op i den gang spaghetti af netledning, signal og højtalerkabel jeg har liggende bag min forstærker.

Til ham der skrev

Citér:
Jeg har en stikkontakt med jord, jeg mener at jord er forbundet direkte ude i elskabet, samler denne jord ikke bare en masse støj fra alle de andre ting som er forbundet med jord ?? (for de er vel alle koblet samme i samme jord forbindelse)

Nej, støjen fra andre apperater, der er tilsluttet den samme jordforbindelse, såsom hårde hvidevarer, kan ikke løbe op til mit skærmede netkabel.

Citér:
Der er mange meninger om skærm rundt om kablerne, jeg bruger selv skærmede kabler hele vejen rundt, både signal, ht kabler og mine strømkabler har en ekstern skærm, som ikke har nogen tilslutning til jord, og jeg har heller intet jordspyd/ægte jord men det er på tegne bredtet engang i fremtiden..

Et skærmet netkabel SKAL være tilsluttet jord, eller vil skærmen virke som en antenne, og gøre problemet værre.

Skal da blankt erkende at jeg har haft lidt brum problemer, som er løst ved at smide samtlige kabler i fase, men derfra at undgå skærmede kabler vil jeg ikke selvom jeg ikke har ægte jord endnu, men det bliver lavet hen af vejen sammen med en separat fase til anlægget, da jeg har noget nær det værste strømscenarie, da mit anlæg er koblet til via 6 stikdåser i stuen samt flere lamper som er sat i serie...

Folk smider om sig med hvad de har hørt og set skrevet, uden at ha prøvet det selv og ja opstår der problemer må disse jo løses, og man kan også støde på brum eller andre relaterede problemer uden skærm er jeg ret sikker på, så kun at rette problemerne mod skærmede kabler tror jeg ganske enkelt ikke på, da ikke alle skærmede kabler har koblet skærmen til jord og fordi skærmen indgår på samme måde som den yderlige isolering...

Til top Vis Imbalance's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Imbalance

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

jaja men så behold du bare det, folk der rent faktisk arbejder med det il dagligt ved jo heller ikke en skid om det

men du skal bare være klar over at det er p***e farligt at bruge N til jord.

Lamper i serie?? tror seriøst du skulle få en elektrikker til at kigge på det du har lavet inden du brænder hytten ned!!

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:

jaja men så behold du bare det, folk der rent faktisk arbejder med det il dagligt ved jo heller ikke en skid om det

men du skal bare være klar over at det er p***e farligt at bruge N til jord.

Lamper i serie?? tror seriøst du skulle få en elektrikker til at kigge på det du har lavet inden du brænder hytten ned!!

Hvor får du fra at jeg jeg selv går rundt og leger elektrikker og begynder med at fifle med installationer??

Jeg har ingen jord tilkoblet, ej heller i mine nuværende stik, men jeg har så mange kontakter på samme fase i min stue, ikk at lamperne kører i serie men deres kontakter sammen med alt det andet, og der er så godt nok trukket 2,5kv som det eneste positive..

Jeg har heller ikk nedgjort folk der har styr på el, men folks erfaringer med skærmede kabler er godt nok ikk ret stort.!

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Fair nok, min smily håbede jeg på udgjorde at du forstod at det var ironi, for det var det!

ok, glad for at høre det med at de ikke var i serie, var sgu lige ved at blive nervøs!

ang det med erfaringer med skærmede kabler, så er det et faktum at ikke jorede skærme er antenner. Hvilket så kun kan betyde 2 ting

1) det hele er en gang psykoakustik (ikke for at nedgøre det)

2) At støj har en gavnlig effekt på dit anlæg.

hvilken er så op til dig

Imbalance
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Maj 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Visca Blaugrana skrev:

Fair nok, min smily håbede jeg på udgjorde at du forstod at det var ironi, for det var det!

ok, glad for at høre det med at de ikke var i serie, var sgu lige ved at blive nervøs!

ang det med erfaringer med skærmede kabler, så er det et faktum at ikke jorede skærme er antenner. Hvilket så kun kan betyde 2 ting

1) det hele er en gang psykoakustik (ikke for at nedgøre det)

2) At støj har en gavnlig effekt på dit anlæg.

hvilken er så op til dig

Ja dit 1-2 kan være lige gyldige for mig, men jeg kan hverken hører russisk radio i ht'erne og jeg er godt tilfreds med mine valg af kabler, og det psykologiske kommer først på sin prøve når man foretager blindtest, så ser man virkelig om man er blevet snydt med sit kabelvalg...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes