| Forfatter |
|
Clinton Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 136
|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
tube mania skrev:
Clinton skrev:
| Holfi lavede en effektforstærker med batterier. Der kan trækkes ekstrem stor strøm. Momentant snakker vi om kilo ampére. |
|
|
Unødvendigt ,dyrt ,bøvlet, uholdbart.
mvh
|
|
|
Fuldstændig enig. men det er prøvet. Det er vel det samme med tre faset trafo´er. Ikke nødvendigt. Der kan trækkes 2990 watt på en fase(13 A). hvis der så er en virkningsgrad på 0,5 giver det knap 1500 watt i udgangseffekt. __________________ Arcam AVR 300
Denon 1730
Sharp LC-37 skærm
Audiovector M1
Audiovector AV3C
System Audio 1070
|
| Til top |
|
| |
Starkad Forum Bruger

Bruger siden: 17 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, vi snakker effekt-forstærker (men kommer lidt rundt, bare sådan for forvirringens skyld). Men altså konklusion er altså, at der potentionelt er en forbedring ved at bruge tre faser.
Men bare rolig, får ingen ideer. Det var ren akademisk interresse.
|
| Til top |
|
| |
Starkad Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clinton -> pointen er IKKE hvor meget effekt der kan trækkes, men at udnytte forskydningen, til at give en jævnere forsyning
|
| Til top |
|
| |
Clinton Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 22:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Point taken. Det var derfor jeg nævnte Holfi´s batteriforstærker. Men jeg tror ikke det er nødvendigt. Hvis der var efterspørsel på 3 faset forstærkere, var den også produceret. Der skal nok findes noget til PA brug. Men det lyder nok ikke godt i Hi-Fi sammenhæng __________________ Arcam AVR 300
Denon 1730
Sharp LC-37 skærm
Audiovector M1
Audiovector AV3C
System Audio 1070
|
| Til top |
|
| |
Starkad Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej, har heller aldrig set en sådan forstærker. Mon ikke det er fordi de færreste har et kraftstik i stuen. Men når man tænker på urimeligt dyre "power-cords" er det egentligt lidt underligt der er ikke er et marked for det.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 18 Maj 2007 kl. 20:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
|
Jeg er ret sikker på, at jeg på et tidspunkt læste om en forstærker som krævede 3 faset forsyningsspænding. Jeg undersøger lige sagen nærmere, og vender tilbage imorgen.
|
|
|
Jeg har desværre alligevel ikke kunnet finde noget om ovennævnte forstærker.
Hvad med selv at bygge sådan en strømforsyning?  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 18 Maj 2007 kl. 22:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
En transformator skal bruge fase nul fase for at omsætte spændingen, hvis den mindskes så er trafoen mindre effektiv er vi enige så langt.?
Jeg læste en gang om en 230v / 230v forsyning som man kunne regulere frekvensen på og man fandt ud af at 90 Hz var mest effektiv.
Ud over det ! er der da nogen der har problemer med brum i deres forstærker.? 
|
| Til top |
|
| |
Starkad Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Maj 2007 kl. 23:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| Hvad med selv at bygge sådan en strømforsyning? |
|
|
hehe, kunne måske være meget sjovt. Men har ingen kraftstik i stuen, og har ikke lyst til at splitte min forstærker ad…
Citér:
| En transformator skal bruge fase nul fase for at omsætte spændingen, hvis den mindskes så er trafoen mindre effektiv er vi enige så langt.? |
|
|
Det må du uddybe, forstår ikke hvad du mener! Hvad er det som mindskes, som skulle forårsage mindre virkningsgrad? Og hvad mener du med ”fase nul fase”?
Citér:
| Jeg læste en gang om en 230v / 230v forsyning som man kunne regulere frekvensen på og man fandt ud af at 90 Hz var mest effektiv. |
|
|
Det er vel bare en frekvensomformer? Hvad er 90 Hz mest effektiv til? Transformering? Og hvad har det med emnet at gøre?
Citér:
| Ud over det ! er der da nogen der har problemer med brum i deres forstærker.? |
|
|
Tror du misforstår begrebet ”brumspænding”. Så lad os kalde det rippel-spænding. Det er det den ”vekselspænding” (ligner nærmest et trekantsignal) som ligger oven på DC-spændingen. Det har ikke noget med brum i højttaler, e. lign. at gøre.
|
| Til top |
|
| |
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja 90 Hz er mest effektiv til transformer, hvad det har med emnet at gøre, æææh undskyld er jeg havnet i et forkert forum eller ér det forummmet der omhandler strømforsyning.
|
| Til top |
|
| |
Starkad Forum Bruger

|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du behøves såmænd ikke undskylde. Læste dit indlæg som et svar på de foregående indlæg, og kunne ikke se forbindelsen (der var så heller ingen).
Det er da interressant at 90 Hz er mest effektivt. Ideelt burde vore el-net vel kører med denne frekvens, for at øge virkningsgraden i de transformer-stationer der sidder på nettet (i praksis er dette selvfølgelig umuligt, nu da alt fra kraftværker til forbruger er bygget til 50 Hz i hele Europa).
At anvende frekvensomformer foran en evt. forstærker er heller ikke vejen frem. Den lille øgede virkningsgrad i transformatoren mistes flere hundrede gange i frekvensomformeren! Vi må nok leve med de 50 Hz 
|
| Til top |
|
| |
Kuchenmeister Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 20 Maj 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal nok ihvertfald lade være at give sin forstærker der hjemme 3 faser, det kan godt være 400 v er lidt for meget når den er lavet til 230 
|
| Til top |
|
| |
panos Lukket konto

Eget valg!
Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1345
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clinton skrev:
tube mania skrev:
Clinton skrev:
| Holfi lavede en effektforstærker med batterier. Der kan trækkes ekstrem stor strøm. Momentant snakker vi om kilo ampére. |
|
|
mvh
|
|
|
Fuldstændig enig. men det er prøvet. Det er vel det samme med tre faset trafo´er. Ikke nødvendigt. Der kan trækkes 2990 watt på en fase(13 A). hvis der så er en virkningsgrad på 0,5 giver det knap 1500 watt i udgangseffekt.
|
|
|
Nu kunne jeg godt tænke mig at høre hvorfor dette ikke holder og alt andet der navnes. Jeg kan godt se fordele med den konstruktion, specielt hvis man tænker på at resten af PSU'en kan holdes meget lille. __________________ moddet marantz sa15
touch m. internt skærm samt panos bat. psu
moddet benchmark dac1
holfi prenb1
holfi nb250
taralabs the one over alt,
KEF reference 201/2
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Clinton skrev:
tube mania skrev:
Clinton skrev:
|
|
mvh
|
|
|
Fuldstændig enig. men det er prøvet. Det er vel det samme med tre faset trafo´er. Ikke nødvendigt. Der kan trækkes 2990 watt på en fase(13 A). hvis der så er en virkningsgrad på 0,5 giver det knap 1500 watt i udgangseffekt.
|
|
|
bruger en klasse D forstærker, kan man få ubehøvlet meget effekt __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 18:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener ML no 33 faktisk kan tilsluttes 3 faser.
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spændende ide. Har spekuleret på det før og den eneste grund til det ikke er "opfundet" er vel det er de færeste der har et 400V rødt CE siddende i stuen. Det skal da prøves. Jeg ser lige hvad min Migatronic afgiver af spænding. Alternativt kunne man bruge 3 stk 230V trafoer, men så skal nul'en indblandes - men det var måske meningen?
|
| Til top |
|
| |
Kuchenmeister Forum Bruger

Bruger siden: 22 Februar 2007 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 52
|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 19:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
det hedder et CEE :P
og ja du skal bruge nul så, men der er også nul i 400 v, det er kune en elmotor der ik skal havde nul.
|
| Til top |
|
| |
Starkad Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| Spændende ide. Har spekuleret på det før og den eneste grund til det ikke er "opfundet" er vel det er de færeste der har et 400V rødt CE siddende i stuen. Det skal da prøves. Jeg ser lige hvad min Migatronic afgiver af spænding. Alternativt kunne man bruge 3 stk 230V trafoer, men så skal nul'en indblandes - men det var måske meningen? |
|
|
Ja, tre 230v trafoer kunne bruges (det øger jo så også prisen betragteligt!). Lidt nysgerrig efter hvad du vil med din Migatronic (går ud fra det er et svejseværk du hentyder til)? Hvis du går igang med et projekt, ville det være super med et par billeder undervejs! 
Citér:
| og ja du skal bruge nul så, men der er også nul i 400 v, det er kune en elmotor der ik skal havde nul. |
|
|
Der er nu mange steder man kun bruger de 3 faser, f.eks. varmelegemer, har sågar set alm. 230V glødepærer (sat i stjerne-forbindelse)
|
| Til top |
|
| |
Starkad Forum Bruger

|
| Sendt: 21 Maj 2007 kl. 21:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og med hensyn til at skulle bruge nul - hvis du ikke ønsker det - så kan du bare forbinde trafoerne i stjerne.
|
| Til top |
|
| |
Clinton Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 11:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
panos skrev:
Clinton skrev:
tube mania skrev:
Clinton skrev:
|
|
mvh
|
|
|
|
|
|
Nu kunne jeg godt tænke mig at høre hvorfor dette ikke holder og alt andet der navnes. Jeg kan godt se fordele med den konstruktion, specielt hvis man tænker på at resten af PSU'en kan holdes meget lille.
|
|
|
Der står adskillige blybatterier i stuen. Er kredsen ikke beskyttet imod overbelastning, risikeres et sprængt batteri. Med svolvsyre og bly ud i stuen. __________________ Arcam AVR 300
Denon 1730
Sharp LC-37 skærm
Audiovector M1
Audiovector AV3C
System Audio 1070
|
| Til top |
|
| |
Kjeldsen Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 9424
|
| Sendt: 23 Maj 2007 kl. 11:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
perejvind skrev:
|
Jeg er ret sikker på, at jeg på et tidspunkt læste om en forstærker som krævede 3 faset forsyningsspænding. Jeg undersøger lige sagen nærmere, og vender tilbage imorgen.
|
|
|
Jeg har desværre alligevel ikke kunnet finde noget om ovennævnte forstærker.
Hvad med selv at bygge sådan en strømforsyning? 
|
|
|
Hifi og elektronik eller high fidelity har skrevet om en forstærker på kraft og tre faser og med 3 ringkerne. Det må have været en gang i starten af halvfemserne.
|
| Til top |
|
| |