Jeg stĺr i den situation at jeg vil have noget bedre lyd end det mit tv's indbyggede hřjtalere kan levere og sĺ er jeg blevet trćt af at hřre musik fra mine hřrebřffer. Det store spřrgsmĺl er sĺ, skal det vćre surround eller stereo setup og helt prćcis hvilket system, jeg břr smide penge efter. Jeg hřrer musik oftere end jeg ser film, men jeg vil samtidig gerne have god lyd nĺr jeg ser film
Musikken bliver leveret af en Squeezebox, som streamer MP3 filer fra en server men i ny og nć ogsĺ fra almindelige cd'er og filmene er pĺ traditionelt medie. I modsætning til mange af de andre så vil jeg foreslå at du skaffer dig en surround receiver eller forstærker.
1- Fordi du skriver musikken bliver leveret af en Squeezebox, som streamer MP3 filer, alle andre må altså undsylde mig men det er jo ret uhensigtsmæssigt at siger til dig at du skal skaffe dig en Stereo forstærker når det musik du lytter til stammer fra MP3 filer. jamen MP3 lyden bliver altså ikke bedre af en stereo forstærker, den vil bare forstærke den signal fra MP3 afspilleren, havde du en CD afspiller (nypris 10000 og op) ja så vil jeg sige det er en smags sag om man vil have en stereo eller en surround forstærker.
2- Fordi stereo forstærkere er ikke nødvendigvis bedre til stereo gengivelse end surround forstærkere/receiver. Jeg har haft en Surround receiver som var bedre (efter min smag) end alle de stereo forstærkerer jeg har haft.
Prisen ja, lad os sige at det ikke skal vćre dyre end hřjst nřdvendigt, ingen grund til at smide 20.000 kr. hvis det samme kan fĺes til 12.000 kr. I denne pris klasse vil jeg bestemt kigge efter demo modeller eller noget brugt. Sun Audio i Aalborg har demo Tannoy Eyris DC højttalere og dem vil jeg helt sikkert anbefale, fantastisk god mellem tone og bas med masser af dynamik. Du vil sikkert finde andre højttalere som kan levere en bedre mellemtone og bass og er mere dynamiske, men så skal du også betale meget mere for dem. Start med de her højttalere og senere hen anskaf dig en CD afspiller (eller SACD afspiller), da ellers vil være skam for disse højttalere at lade dem levere lyd fra MP3 filer. Hvis de er for dyrt og de sprænger budgetet så har du mulighed for at sakffe dig Tannoy Eyris 2 højttalere. De koster mindre, men jeg ved ikke om Sun Audio har dem som demo modeller.
Vedrørende surround forstærker/receiver så er jeg helt sikker på at du nemt kan finde noget brugt her på siden eller i Blå avis.
Og når du kommer til penge igen så kan du jo bare udvide til 5.1
-Wozi
|