Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 23:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Spikes - hvilken virkning? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret  

Exxtreme skrev:

Det er der så nogen der ikke er enige med jer i... Men det kan vi åbenbart blive ved med at diskutere... Så det lader vi bare være med...

Men glæder mig til at høre hvad der virker bedst hos dig noreaga...

Fysik er ikke noget man bliver enige om.
E=mc^ står desværre ikke til forhandling.
Energien KAN ikke forsvinde - hvis du kan få den til det, så venter der en Nobelpris.

En spike er en tilkobling
En gummimand er en afkobling, der laver energien om til en anden energiform - varme nemlig.
Hvis du er i tvivl, så kig på f.eks. en pladespiller med flydende ophæng.
Eller du kan mærke efter om dine spikes bliver varme.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
Mercury skrev:

Du skal prøve dig frem og det skal du altså, du kan ikke teoretisere dig ud af dette er en meget meget praktisk øvelse!!!

Faktorer som spiller ind, er kabinetkonstruktionsprincip, her tænker jeg på om filosofien er så "død" som muligt lidt a la Wilson, eller om filosofien er at hvis man ikke kan fjerne vibrationer så kan man da gøre brug af dem så de ikke generer, a la Harbeth eller Audio Note.

Så er der vægten af højtaleren i forhold til vibrationernes størrelse/amplityde, tænk på en fjeder hvor du hænger et tungt eller et let lod på holder den på midten og bevæger hånden op og ned, sjovt svingningssystem du får.

Så er der gulvets beskaffenhed, forestil dig reklamen med fri sms, hvor vibrationerne får telefonen til at danse hen over det hårde og relativt tunge bor. Forestil dig så det samme med en blød fjedrende skumgummi overflade, kan du se forskellen.

Hvis du sætter spikes under en vibrerende højtaler som står på et betongulv, vil du sende vibrationerne direkte ned i gulvet, men gulvet kan ikke modtage vibrationerne og vil spejle dem direkte tilbagage i højtalerne hvis disse så er for lette, vil de vibrere helt vildt, hvis de er tunge vil de modtage vibrationen retur, men kva vægten måske stå bedre fast end på hele grundfladen.

Omkring apperater, kan man jo sige at afkobling er godt, dvs isolere apperatet fra udefrakommende vibrationer hvis altså apperatet ikke vibrerer i sig selv som feks. en cd-afspiller gør. Skal man så isolere vibrationen "inde" hos cd-spillen eller med spikes sørge for at sende dem hen hvor de ingen skadegør? Hvad nu hvis en stor trafo i en forstærker står og vibrerer og disse vibrationer giver sig til kende som mikrofoni i andre komponenter/kredsløb, skal man så afkoble altså isolere eller tilkoble altså aflede vibrationen.

Som du ser på alle disse variable er det næsten umuligt at tænke sig til den bedste løsning, men i praksis er nødt til at prøve sig frem.

Lige nu hos mig:

Højtalere på SD-fødder mellem fod og højtaler.

Fod 32 kg blyhagl (absorberer og fjerner vibration), fod til gulv spikes.

Under Effektforstærker SD-fødder.

Under CD og forforstærker ColdRay's Ceramic

Det er nemlig sådan det er, bortset fra at du ikke kan tage udgangspunkt i at spikes kun leder energi væk. De kan samle den op ligeså flot.

Men man er simpelthen nødt til at prøve sig frem, samtidig gør det ikke noget at tænke sig om.

Helt enig, spikes kan også transportere vibrationer den anden vej, altså samle dem op. Lige netop i højtalersammenhæng tror jeg dog ikke dette er så pokkers relevant jeg kan ikke forestille mig hvilke vibrationer som vil komme fra gulvet bortset fra dem som man en gang har ledt væk fra højtalerne, med mindre man har en bulderbasse af en sub, som vibrerer op igennem gulvet via spikes og dermed sætter høvedhøjtaleren i svingninger med dårligt perspektiv og andet ondsindet i gang. :-)

Jeg tror hifi-klubben har taget konsekvensen og taler folk efter munden med afkoblingsudtrykket. Effekten vil jo være der uanset forklaringen og hvis effekten ikke er der prøver man bare noget andet også uanset forklaringen så måtte være forkert. Hvis det er for indviklet for folk til at forstå vil det tage altfor lang tid at uddanne kunderne, så ville jeg da som radioforretning hellere bruge tiden på at give folk det de har behov for og så stole på at de fik den ønskede effekt. 

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de uddybende svar!

Nu har jeg været forbi t-hansen på vej hjem fra arbejde for at købe nogle spikes og kald mig bare stupid, men kan ikke lige se logikken i hvordan de skal monteres.

Der er 8 "klistermærker" til 4 spikes, men ingen af dem er dobbelklæbende - er det meningen? Er det ikke meningen at den ene side skal klistres fast til højttaleren og den anden til selve spiken?

Til top Vis noreaga's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af noreaga

Mercury
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 17:02 | IP-adresse registreret  

Jeg har lige set på det du sikkert har købt.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=913749894&n=70259662 8&pn=702597224

Hvis har købt disse, ja så er det lidt af et hybridprodukt. Filt dæmper lidt, gummu afkobler lidt, spikesene overfører lidt. Faktisk så tror jeg produktet er ret virkningsløst og mest kan karakteriseres som "look-alike" spikes... Desværre. Men som jeg jo selv skrev er dette en praktisk øvelse, så go have fun .

Til top Vis Mercury's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mercury

noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:

Jeg har lige set på det du sikkert har købt.

http://www.thansen.dk/product.asp?c=913749894&n=70259662 8&pn=702597224

Hvis har købt disse, ja så er det lidt af et hybridprodukt. Filt dæmper lidt, gummu afkobler lidt, spikesene overfører lidt. Faktisk så tror jeg produktet er ret virkningsløst og mest kan karakteriseres som "look-alike" spikes... Desværre. Men som jeg jo selv skrev er dette en praktisk øvelse, så go have fun .

Jeg ville gerne have fun hvis jeg bare vidste hvordan jeg fik dem på...

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 17:22 | IP-adresse registreret  

bare stil dine højttalere op på dem uden noget imellem (for at prøve) skil dem ad eller stram gevindet rigtig godt og undlad modparten, så bliver koblingen ikke hårdere uden at tilføre extra vægt på højttaleren også.
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Mercury skrev:
Helt enig, spikes kan også transportere vibrationer den anden vej, altså samle dem op. Lige netop i højtalersammenhæng tror jeg dog ikke dette er så pokkers relevant jeg kan ikke forestille mig hvilke vibrationer som vil komme fra gulvet bortset fra dem som man en gang har ledt væk fra højtalerne
næ, men det er vel også slemt nok!

noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
bare stil dine højttalere op på dem uden noget imellem (for at prøve) skil dem ad eller stram gevindet rigtig godt og undlad modparten, så bliver koblingen ikke hårdere uden at tilføre extra vægt på højttaleren også.

Jeg kan jo ikke bare stille højttalerne oven på dem uden de er klistret fast?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 17:35 | IP-adresse registreret  

Jo hvorfor ikke, som test går det da fint!

Mastervol
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 August 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 15 Maj 2007 kl. 17:37 | IP-adresse registreret  

Umiddelbart kan jeg da godt se problemet med at få 4 spikes til at balancere på enden mens man putter højttaleren oven på dem...
Til top Vis Mastervol's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mastervol

noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Mastervol skrev:
Umiddelbart kan jeg da godt se problemet med at få 4 spikes til at balancere på enden mens man putter højttaleren oven på dem...

Ja, det er jo netop det jeg mener - det kan ikke lade sig gøre!

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

argh vær nu lidt opfindsom

lyft den ene ende af højttaleren og placer to spikes under, gør det samme med de næste!

noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

argh vær nu lidt opfindsom

lyft den ene ende af højttaleren og placer to spikes under, gør det samme med de næste!

Okay kyhn, lad os sige det kan lade sig gøre, men hvordan monterer jeg spiksne korrekt - er det ikke meningen det skal være dobbelklæbende tape?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Maj 2007 kl. 17:51 | IP-adresse registreret  

nej, ingen tape, tapen omsætter energien til varme (afkobling) faktisk bør spikes boltes fast, men altså for forsøgets skyld er det fint at de blot hviler på dem! evt kan du kontaktlime dem på hvis du finder ud af at spikes er vejen frem for dig.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Maj 2007 kl. 10:57 | IP-adresse registreret  

fik du prøvet

noreaga
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 Maj 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
fik du prøvet

Ja, det endte med at jeg limede dem fast for det med bare at placere dem under kunne jeg ikke få hen :)

Men jeg synes at det har givet et rigtigt fornuftigt resultat! Bassen er slet ikke så mudret mere og vigtigtst af alt spiller gulv og vægge knap så meget med så det er en klar forbedring. Derudover synes jeg lyden er kommet mere ud i rummet, som om diskanten har fået en anden lyd og det er bestemt ikke negativt.

Nu er spikes det første jeg har prøvet og de dæmpefødder du henviste til ser bestemt heller ik ud som en dårlig idé så det skal nok prøves på et tidspunkt, men lige nu lytter jeg ihærdigt musik, for det er ligesom at jeg har fået nye højttalere ;)

Tak for hjælpen allesammen.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 18 Maj 2007 kl. 10:49 | IP-adresse registreret  

Tillykke med resultatet... Jeg fik samme resultat da jeg smed mine på spikes...
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes