| Forfatter |
|
noreaga Forum Bruger

Bruger siden: 17 November 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 143
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Om ikke andet, så giver jeg det i hvert fald et forsøg. Kører ned og henter nogle spikes efter arbejde og så ser jeg hvad resultatet bliver i mit tilfælde. Skal nok lige komme med en tilbagemelding.
Tak for rådene i hvert fald ;)
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 13:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
noreaga Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Interessant kyhn. Hvis spikes ikke er sagen vil jeg helt sikkert give de dæmpefødder en chance.
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 14:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Prøv evt. med kork. Det koster næsten ingenting.
Jeg er fint tilfreds med mine SD fødder (dog mellem standere & "reolhøjttalere"). Jeg kan forestille mig at det kan blive noget vakkelvornt hvis det drejer sig om en høj højttaler med et beskedent fodaftryk.
|
| Til top |
|
| |
Boye Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2019
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
| Det kan du så bare ikke bruge som sammenligning, for der kommer vibrationerne netop FRA underlaget, og ikke omvendt... |
|
|
Nåh ja, jeg glemte at nævne at man selvfølgelig skal vende spikes'ene om.
Men hvis du stadig er så sikker på din forklaring, så synes jeg du skulle prøve at få vaskemaskinefabrikanterne til at bruge spikes i stedet for fjedre til afkobling af tromlen og se om ikke det vil få has på de sidste vibrationer, når maskinen centrifugerer med 1600 o/min.
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1694
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 15:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Exxtreme skrev:
Boye skrev:
Exxtreme skrev:
| ... Spikes isolerer/afkobler fra underlaget... Og dermed forhindrer de at højttalerens resonancer forplanter sig ... |
|
|
Prøv at skifte fjedre og støddæmpere i din bil ud med et par spikes eller andre messingkegler i passende størrelse - så skal du nok få at mærke hvor gode de er til at isolere og afkoble vibrationer.
Ideen med spikes er først og fremmest at låse (sammenkoble) højttalerkabinettet til gulvet for at få et effektivt tungere kabinet, der bevæger sig mindre pga. reaktion på membranens vandring.
|
|
|
Det kan du så bare ikke bruge som sammenligning, for der kommer vibrationerne netop FRA underlaget, og ikke omvendt...
|
|
|
og det tror du så ikke sker der hjemme?
sammenligningen er fin, du skal bare hælde cement i hjulene også
|
|
|
Nej det gør det nemlig ikke... De kommer fra højttalerne og ned i gulvet... Medmindre der er jordskælv... 
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 15:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boye skrev:
Exxtreme skrev:
| Det kan du så bare ikke bruge som sammenligning, for der kommer vibrationerne netop FRA underlaget, og ikke omvendt... |
|
|
Nåh ja, jeg glemte at nævne at man selvfølgelig skal vende spikes'ene om.
Men hvis du stadig er så sikker på din forklaring, så synes jeg du skulle prøve at få vaskemaskinefabrikanterne til at bruge spikes i stedet for fjedre til afkobling af tromlen og se om ikke det vil få has på de sidste vibrationer, når maskinen centrifugerer med 1600 o/min.
|
|
|
Vaskemaskiner... biler... Hvad med at komme med nogle eksempler der rent faktisk handler om højttalere... Nu er der lige LIDT forskel på vibrationerne fra en vaskemaskine og fra en højttaler...
Desuden skal du sammenligne enhedernes ophæng med tromlens ophæng hvis du VIL bruge det sammenligningsgrundlag... Men kunne være jeg skulle stille min vaskemaskine op på et sæt spikes 
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 15:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
| Hvad med at komme med nogle eksempler der rent faktisk handler om højttalere... Nu er der lige LIDT forskel på vibrationerne fra en vaskemaskine og fra en højttaler... |
|
|
http://www.sonicdesign.se/sdfod.html
som tidligere nævnt!
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
| Vaskemaskiner... biler... Hvad med at komme med nogle eksempler der rent faktisk handler om højttalere... Nu er der lige LIDT forskel på vibrationerne fra en vaskemaskine og fra en højttaler... |
|
|
Nej, faktisk ikke andet end at de er lidt forskellige i fq og intensitet, men de er stadigvæk underlagt de samme fysiske love!
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
Exxtreme skrev:
| Vaskemaskiner... biler... Hvad med at komme med nogle eksempler der rent faktisk handler om højttalere... Nu er der lige LIDT forskel på vibrationerne fra en vaskemaskine og fra en højttaler... |
|
|
Nej, faktisk ikke andet end at de er lidt forskellige i fq og intensitet, men de er stadigvæk underlagt de samme fysiske love! |
|
|
Ja det er sgu også det jeg hentyder til, og du behøver ikke belære mig om fysik, men sagen er den at jeg fik mindre vibrationer i gulvet/væggene samt mindre bulderbas ved at benytte spikes, og så falder dine teorier ligesom lidt til jorden ikke...
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 15:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man må prøve sig frem. Længere er den vel ikke? Hvis man kan gøre det billigt er det helt fint.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
noreaga Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 15:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jeg er kommet frem til at jeg bliver nødt til at prøve mig frem for at finde ud af hvad den optimale løsning bliver for mig :)
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Man må prøve sig frem. Længere er den vel ikke? Hvis man kan gøre det billigt er det helt fint.
Mvh.
|
|
|
Helt enig... der er for mange der går alt for meget op i hokus pokus og teori... Og det er ikke det samme der er bedst alle steder...
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
noreaga skrev:
| Jeg tror jeg er kommet frem til at jeg bliver nødt til at prøve mig frem for at finde ud af hvad den optimale løsning bliver for mig :) |
|
|
Det er også det bedste du kan gøre...
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 16:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
| sagen er den at jeg fik mindre vibrationer i gulvet/væggene -snip- ved at benytte spikes |
|
|
hvorledes er det målt?
Du må endelig ikke tro at jeg vil belære dig om noget, men visse påstande må manes til jorden! Og at spikes er afkobling er direkte forkert! at det så virker bedst hos dig med tilkobling, tja det kan du jo langt bedre vurdere som jeg lagde op til, det er en ret interessant oplevelse at prøve begge dele.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhns første indlæg i denne tråd skrev:
| Spikes er ekstrem tilkobling, luftpude er ekstrem afkobling. prøv at købe lidt billige spikes og 2 knallertslanger hos Thansen (de forhandler begge dele) så kan du høre forskel. Mellem disse yderpunkter findes så utallige andre materialer. Det er en billig øvelse som giver ret meget indblik i af/ tilkobling. prøv først på højttalere, derefter på CD og forstærker. |
|
|
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 16:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Exxtreme skrev:
kyhn skrev:
Exxtreme skrev:
|
|
Nej, faktisk ikke andet end at de er lidt forskellige i fq og intensitet, men de er stadigvæk underlagt de samme fysiske love! |
|
|
Ja det er sgu også det jeg hentyder til, og du behøver ikke belære mig om fysik, men sagen er den at jeg fik mindre vibrationer i gulvet/væggene samt mindre bulderbas ved at benytte spikes, og så falder dine teorier ligesom lidt til jorden ikke... |
|
|
Mht. bulderbas er svaret sikkert ja. Mht. vibrationerne i gulvet er det med garanti nej. Du har i stedet fået flere vibrationer i dit gulv, men du har fået spredt energien frekvensmæssigt, hvilket ikke altid kan afvises som en fordel. Underboen har hørt et honk, som stammer fra en resonans i koblingen mellem ht og gulv. Spiksene har løftet htén op, og koblet den meget hårt til færre gulvbrædder, måske endda lige dem der ligger på strøen. Og vupti - så er underboen glad, fordi han nu faktisk hører mere af musikken - måske endda han kan høre teksten. Du afsæter altså nu mere energi i bygningen, og bygningen afsætter mere energi i din ht. Det sidste ødelægger normalt fuldstændigt 3D. Hvis du istedet forsøgte med f.eks. den bløde metode, så vile du få 3D tilbage, og så ville du skulle eksperimentere med en afkobling der ikke resonerer med bygningsdelene. Kyhn har faktisk 100% ret - nu har du koblet til
|
| Til top |
|
| |
Mercury Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2172
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 16:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du skal prøve dig frem og det skal du altså, du kan ikke teoretisere dig ud af dette er en meget meget praktisk øvelse!!!
Faktorer som spiller ind, er kabinetkonstruktionsprincip, her tænker jeg på om filosofien er så "død" som muligt lidt a la Wilson, eller om filosofien er at hvis man ikke kan fjerne vibrationer så kan man da gøre brug af dem så de ikke generer, a la Harbeth eller Audio Note.
Så er der vægten af højtaleren i forhold til vibrationernes størrelse/amplityde, tænk på en fjeder hvor du hænger et tungt eller et let lod på holder den på midten og bevæger hånden op og ned, sjovt svingningssystem du får.
Så er der gulvets beskaffenhed, forestil dig reklamen med fri sms, hvor vibrationerne får telefonen til at danse hen over det hårde og relativt tunge bor. Forestil dig så det samme med en blød fjedrende skumgummi overflade, kan du se forskellen.
Hvis du sætter spikes under en vibrerende højtaler som står på et betongulv, vil du sende vibrationerne direkte ned i gulvet, men gulvet kan ikke modtage vibrationerne og vil spejle dem direkte tilbagage i højtalerne hvis disse så er for lette, vil de vibrere helt vildt, hvis de er tunge vil de modtage vibrationen retur, men kva vægten måske stå bedre fast end på hele grundfladen.
Omkring apperater, kan man jo sige at afkobling er godt, dvs isolere apperatet fra udefrakommende vibrationer hvis altså apperatet ikke vibrerer i sig selv som feks. en cd-afspiller gør. Skal man så isolere vibrationen "inde" hos cd-spillen eller med spikes sørge for at sende dem hen hvor de ingen skadegør? Hvad nu hvis en stor trafo i en forstærker står og vibrerer og disse vibrationer giver sig til kende som mikrofoni i andre komponenter/kredsløb, skal man så afkoble altså isolere eller tilkoble altså aflede vibrationen.
Som du ser på alle disse variable er det næsten umuligt at tænke sig til den bedste løsning, men i praksis er nødt til at prøve sig frem.
Lige nu hos mig:
Højtalere på SD-fødder mellem fod og højtaler.
Fod 32 kg blyhagl (absorberer og fjerner vibration), fod til gulv spikes.
Under Effektforstærker SD-fødder.
Under CD og forforstærker ColdRay's Ceramic
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mercury skrev:
|
Du skal prøve dig frem og det skal du altså, du kan ikke teoretisere dig ud af dette er en meget meget praktisk øvelse!!!
Faktorer som spiller ind, er kabinetkonstruktionsprincip, her tænker jeg på om filosofien er så "død" som muligt lidt a la Wilson, eller om filosofien er at hvis man ikke kan fjerne vibrationer så kan man da gøre brug af dem så de ikke generer, a la Harbeth eller Audio Note.
Så er der vægten af højtaleren i forhold til vibrationernes størrelse/amplityde, tænk på en fjeder hvor du hænger et tungt eller et let lod på holder den på midten og bevæger hånden op og ned, sjovt svingningssystem du får.
Så er der gulvets beskaffenhed, forestil dig reklamen med fri sms, hvor vibrationerne får telefonen til at danse hen over det hårde og relativt tunge bor. Forestil dig så det samme med en blød fjedrende skumgummi overflade, kan du se forskellen.
Hvis du sætter spikes under en vibrerende højtaler som står på et betongulv, vil du sende vibrationerne direkte ned i gulvet, men gulvet kan ikke modtage vibrationerne og vil spejle dem direkte tilbagage i højtalerne hvis disse så er for lette, vil de vibrere helt vildt, hvis de er tunge vil de modtage vibrationen retur, men kva vægten måske stå bedre fast end på hele grundfladen.
Omkring apperater, kan man jo sige at afkobling er godt, dvs isolere apperatet fra udefrakommende vibrationer hvis altså apperatet ikke vibrerer i sig selv som feks. en cd-afspiller gør. Skal man så isolere vibrationen "inde" hos cd-spillen eller med spikes sørge for at sende dem hen hvor de ingen skadegør? Hvad nu hvis en stor trafo i en forstærker står og vibrerer og disse vibrationer giver sig til kende som mikrofoni i andre komponenter/kredsløb, skal man så afkoble altså isolere eller tilkoble altså aflede vibrationen.
Som du ser på alle disse variable er det næsten umuligt at tænke sig til den bedste løsning, men i praksis er nødt til at prøve sig frem.
Lige nu hos mig:
Højtalere på SD-fødder mellem fod og højtaler.
Fod 32 kg blyhagl (absorberer og fjerner vibration), fod til gulv spikes.
Under Effektforstærker SD-fødder.
Under CD og forforstærker ColdRay's Ceramic
|
|
|
Det er nemlig sådan det er, bortset fra at du ikke kan tage udgangspunkt i at spikes kun leder energi væk. De kan samle den op ligeså flot. Men man er simpelthen nødt til at prøve sig frem, samtidig gør det ikke noget at tænke sig om.
|
| Til top |
|
| |
Exxtreme Forum Bruger

|
| Sendt: 15 Maj 2007 kl. 16:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er der så nogen der ikke er enige med jer i... Men det kan vi åbenbart blive ved med at diskutere... Så det lader vi bare være med...
Men glæder mig til at høre hvad der virker bedst hos dig noreaga...
|
| Til top |
|
| |