Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 12:06   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: HD-DVD - Hvad er det gode? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

DKsoulman skrev:

Film film film, hvorfor gider I at købe alle de film. Livet er da for kort til at se en film mere end en gang! (ok. da kan da være film som står helt specielt for en, men...)

Men hvordan er det med musik udgivelser i de 2 formater? Både med hensyn til udvalg, og lydkvalitet.

Nogen som har nogle gode livemusik udgivelser på de 2 formater?

Der er desværre ikke kommet så meget musik på Blu-ray & HD-DVD men her er dem som jeg kan anbefale

Blu-ray

• Chris Botti live with orchestra & special guests.
  • John Legend live at the house of blues.
  • Bruce Springsteen live with the sessions band.

HD-DVD

• Chicago & Earth, wind & fire live at the greek theatre.
  • Toto live in amsterdam. findes også på Blu-ray.
  • James Taylor: a musicares person of the year tribute.
  • Eagles Farewell tour - live from melbourne.
Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret  

Thomasdk1405 skrev:

Bruce skrev:
wrong skrev:
Jeg nyder mine film hver gang jeg ser dem. Uanset om det er BD eller HD-DVD

Jeg glæder mig også til at få en Blu-Ray afspiller

Jeg tror jeg hopper på Samsung bd-p 1400 i US udgaven, som kommer i USA i slutningen af denne måned. Jeg mener den kommer til at understøtte den nye profile 1.1 og måske 2.0 standard.

Jeg overvejede 1200'eren, som har fået fantastisk kritik, men den kan hverken dekode TrueHD eller DTS-HD og den kan heller ikke sende det komprimerede signal som bitstream til de nye receivere

Faktisk er de nye receivere fra Onkyo og snart også Denon lige nu KOMPLET ubrugelige mht. udnyttelse af deres dekodning af de nye formater. INGEN afspillere kan idag sende et et komprimeret signal som bitstream videre. Dermed kan man heller ikke udnytte de nye receivers muligheder. Kun hvis afspilleren selv kan dekode, kan man udnytte lyden.

Øhh - måske jeg skal passe på at læne mig for meget op af denne sides info, men slår man hdmi op og vælger 1.3:

http://en.wikipedia.org/wiki/Hdmi#HDMI_1.3

så vil man kunne læse følgende: Supports output of Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio streams for external decoding by AV receivers

Toshiba's HD-XE1 har hdmi 1.3 - har desuden også muligheden for indbygget DD+, TrueHD og DTS - HD - godt nok noget som hedde "core" only - så det er nok ikke den helt rigtige DTS-HD.

Så hdmi 1.3 (player) og hdmi 1.3 forstærker/receiver burde da kunne spille sammen ?

Hilsen

Thomas

Ja HDMI 1.3 kan transportere alle formatterne til en ekstern dekoder. Jeg ved ikke præcist hvilke afspillere er udstyret med HDMI 1.3, men PS3 har det og Samsungs BD-P1200 har det også såvidt jeg kan se - Samme gælder Toshibas HD-XA2 ifølge wiki'en du referer til. ... Og sikkert flere. :)

[edit]
Falder så over dette: "[...] (Ironically, most HD DVD titles are authored with 'advanced' features enabled, requiring the player to internally decode the program-audio to LPCM, then mix it with interactive audio, i.e. menu sound. Hence, even if both player and receiver support HDMI 1.3, such HD DVD titles force the player to output LPCM, or transcode to a legacy audio format.) [...]" - Kilde

Føj. Håber ikke man har fortaget samme (i mine øjne) dumme valg på BD'er, og ellers stopper det forhåbentligt.
Til top Vis napsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af napsi

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 02 Juli 2007 kl. 00:01 | IP-adresse registreret  

Bruce skrev:

Jeg tror jeg hopper på Samsung bd-p 1400 i US udgaven, som kommer i USA i slutningen af denne måned. Jeg mener den kommer til at understøtte den nye profile 1.1 og måske 2.0 standard.

Jeg overvejede 1200'eren, som har fået fantastisk kritik, men den kan hverken dekode TrueHD eller DTS-HD og den kan heller ikke sende det komprimerede signal som bitstream til de nye receivere

Faktisk er de nye receivere fra Onkyo og snart også Denon lige nu KOMPLET ubrugelige mht. udnyttelse af deres dekodning af de nye formater. INGEN afspillere kan idag sende et et komprimeret signal som bitstream videre. Dermed kan man heller ikke udnytte de nye receivers muligheder. Kun hvis afspilleren selv kan dekode, kan man udnytte lyden.

Hvad er den tekniske betegnelse for at en afspiller kan sende et komprimeret signal som bitstream vidre ?

Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 02 Juli 2007 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

T.R.J skrev:
Hvad er den tekniske betegnelse for at en afspiller kan sende et komprimeret signal som bitstream vidre ?

Uha uha, der må jeg blive dig svar skyldig. Jeg ved blot, efter meget læseri på AVSForum, Hometheaterforum og DVDForums, at ingen Blu-ray eller HD-DVD afspiller på markedet, uanset om de har HDMI 1.3, kan sende det ukomprimerede TrueHD eller DTS-HD signal videre som bitstream til en receiver, hvilket er nødvendigt for, at receiveren skal kunne dekode det.

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 02 Juli 2007 kl. 16:12 | IP-adresse registreret  

Bruce skrev:
T.R.J skrev:

Uha uha, der må jeg blive dig svar skyldig. Jeg ved blot, efter meget læseri på AVSForum, Hometheaterforum og DVDForums, at ingen Blu-ray eller HD-DVD afspiller på markedet, uanset om de har HDMI 1.3, kan sende det ukomprimerede TrueHD eller DTS-HD signal videre som bitstream til en receiver, hvilket er nødvendigt for, at receiveren skal kunne dekode det.

Har du ikke nogle referencer? - Vil da gerne læse hvad årsagen skulle være. Hvis afspilleren har HDMI 1.3, så har den jo i hvert fald bussen/protokollen, der kræves. Så det skal da være et andet sted problemet opstår, evt. hvis man som HD-DVD vælger at kræve intern dekodning - Man må åbenbart mene at overlægning af menu-lyde er et must, uanset prisen i lydkvalitet.
Til top Vis napsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af napsi

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 Juli 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

napsi skrev:
Har du ikke nogle referencer? - Vil da gerne læse hvad årsagen skulle være. Hvis afspilleren har HDMI 1.3, så har den jo i hvert fald bussen/protokollen, der kræves. Så det skal da være et andet sted problemet opstår, evt. hvis man som HD-DVD vælger at kræve intern dekodning - Man må åbenbart mene at overlægning af menu-lyde er et must, uanset prisen i lydkvalitet.

Jeg har oprettet en dedikeret tråd om emnet her.

Thomasdk1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 04 Juli 2007 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

Bruce skrev:
Jeg har oprettet en dedikeret tråd om emnet her.

Tusind tak for det - jeg fulgte tråd til AVSforum og har læst og læst. Stort set alle mine spørgsmål og tvivl er nu besvaret. Jeg behøver ikke vente på en hdmi 1.3 receiver for at få udnyttelse af de nye lydformatter. Og slet ikke nu da tendensen åbenbart ryger i retning af noget audio mix i afspilleren inden det ryger afsted til receiver - med andre ord - uanset hvad så bliver lydformat lige konverteret til pcm først - så mixet og så videre. Så det der med bitstream til hdmi 1.3 kan da så være ligemeget.

Lige nu var det kun på hd-dvd, men at blueray playerprofile 1.1 (alle kommende nye) også ville have noget tilsvarende. Der er en kæmpetråd om hvorfor man ikke skal vente samt om fremtidssiker forstærker/receiver.

Det her er en jungle (indrømmer mange også) - men her fik jeg det skåret ud i pap. Er dog stadig usikker på hvad PS3 kan og ikke kan m.h.t. lydformatterne - stod at den kunne 7.1 - men ikke hvad.

Har forøvrigt også set på http://www.avland.co.uk/amplifier/index.htm#amp at priserne på f.eks. de nye Denon's bliver da gigantiske. 1.800 pund for 4308 (små 19.800 dkk).

Tror jeg satser på en receiver med min. hdmi 1.1 og så ellers multich. LPCM lyd og så have en afspiller som fixer det med afkodningen. Den er også billigere at skifte ud end forstærkeren hvis der skulle komme noget nyt m.h.t. lydformat.

Genialt forum det her !

Hilsen

Thomas

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 8
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes