Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 06:11   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DVD, HD-DVD, Blu-ray
 HIFI4ALL Forum : DVD, HD-DVD, Blu-ray
Emne Emne: HD-DVD - Hvad er det gode? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 8
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:
det kan være de venter til tiden er mere rigtig. Den er også farlig at bruge, hvis den flopper, så har de udspillet en af deres jokere. Hvis man ser bort fra de kommende udgivelser, så synes jeg faktisk der er flere gode film på hd dvd. Venter dog stadig på hvad et hd dts spor kan gøre ved master & commander. Nogen der ved noget om den i forbindelse med en hd udgivelse?

Uha uha uha! M&C er helt klart i min top-5 mht. HD udgivelser. Hvis det lydspor bliver endnu mere magisk end det allerede er, så skal jeg have købt kanoner fra Tøjhusmuseet og placeret dem i mit lytterum

Desværre kan jeg ikke finde nogle informationer omkring den. Dette er de titler, som eftersigende skulle være på tapetet, men som blot ikke har fået en endelig udgivelsesdato:

• 2001: A Space Odyssey (Warner)
  • Above the Law (Warner)
  • Amadeus (Warner)
  • American Pie (Universal)
  • American Pie (Unrated) (Universal)
  • American Pie Presents: A Naked Mile (Universal)
  • Angels in America (HBO)
  • Austin Powers: International Man of Mystery (New Line)
  • The Aviator (Universal)
  • Awake (Weinstein)
  • Band of Brothers (HBO)
  • Battlestar Galactica: The Complete First Season (Universal)
  • Bikini Destinations (Magnolia)
  • The Black Dahlia (Universal)
  • Blade (New Line)
  • Blade Runner (Warner)
  • The Blues Brothers (Universal)
  • Braveheart (Paramount)
  • Breaking and Entering (Weinstein)
  • Bubble (Magnolia)
  • Catwoman (Warner)
  • A Clockwork Orange (Warner)
  • Coach Carter (Paramount)
  • Conan the Barbarian (Universal)
  • Contact (Warner)
  • Dark City (New Line)
  • Deadwood: Season One (HBO)
  • Decameron (Weinstein)
  • Deliver Us from Eva (Universal)
  • The Dirty Harry Collection (Warner)
  • Dr. Seuss' The Cat in the Hat (2003) (Universal)
  • Dragon's Lair (Digital Leisure)
  • Elizabethtown (Warner)
  • Enron: The Smartest Guys in the Room (Magnolia)
  • Eraser (Warner)
  • Executive Decision (Warner)
  • Eyes Wide Shut (Warner)
  • Final Destination (New Line)
  • Forrest Gump (Paramount)
  • Friday (New Line)
  • From the Earth to the Moon (HBO)
  • Gothika (Warner)
  • Grease (Paramount)
  • The Green Mile (Warner)
  • Grind House (Weinstein)
  • Hard to Kill (Warner)
  • Harry Potter and the Chamber of Secrets (Warner)
  • Harry Potter and the Goblet of Fire (Warner)
  • Harry Potter and the Prisoner of Azkaban (Warner)
  • Harry Potter and the Sorcerer's Stone (Warner)
  • HDScape: Antarctica Dreaming (DVD International)
  • HDScape: Fireplace - Visions of Tranquility (DVD International)
  • HDScape: HD DVD Sampler (DVD International)
  • HDScape: HDWindow - Hawaii (DVD International)
  • HDScape: HDWindow - The Great Southwest (DVD International)
  • HDScape: Serenity - Southern Seas (DVD International)
  • HDScape: Stargaze II (DVD International)
  • HDScape: Visions of the Sea (DVD International)
  • Idlewind (Universal)
  • Inside Man (Universal)
  • Killshot (Weinstein)
  • Last Legion (Weinstein)
  • The Lemon Drop Kid (Universal)
  • The Libertine (Weinstein)
  • The Maltese Falcon (Warner)
  • The Mask (New Line)
  • Maverick (Warner)
  • Mrs. Henderson Presents (Weinstein)
  • The Music Man (Warner)
  • Mystic River (Warner)
  • Next of Kin (Warner)
  • North by Northwest (Warner)
  • Ocean's Eleven (Warner)
  • Ocean's Twelve (Warner)
  • One Flew Over the Cuckoo's Nest (Warner)
  • One Last Thing (Magnolia)
  • Passenger 57 (Warner)
  • The Player (New Line)
  • Pride & Prejudice (Universal)
  • Psycho (1960) (Universal)
  • Red Planet (Warner)
  • The Return (Universal)
  • Rush Hour (New Line)
  • Saturday Night Fever (Paramount)
  • Save the Last Dance (Paramount)
  • Scarface (1983) (Universal)
  • School of Rock (Paramount)
  • Scoop (Universal)
  • Se7en (New Line)
  • The Shining (1980) (Warner)
  • Shuttle Discovery's Historic Mission (Magnolia)
  • Sin City 2 (Weinstein)
  • Soldier (Weinstein)
  • Son of Paleface (Paramount)
  • Spawn (New Line)
  • Spongebob Squarepants: The Movie (Paramount)
  • Star Trek: First Contact (Paramount)
  • Star Trek: The Original Series (Paramount)
  • TransAmerica (Weinstein)
  • Twister (Weinstein)
  • U.S. Marshals (Warner)
  • The Ultimate Star Trek Collection (Paramount)
  • Vanilla Sky (Paramount)
  • Vengeance of the Zombies (BCI)
  • The War Within (Magnolia)
  • Wild Wild West (Warner)
  • Young Hannibal (Weinstein)

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 20:19 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

Det ville ikke undre mig om h/k, denon, marantz og phillips på et tidspunkt kommer med noget fra samme side der er så meget bedre at det nærmest blæser de første par generationer af banen.

Jeg er også helt sikker på, at de allesammen selvfølgelig har et eller andet klar. 

Philips er jo grundlægger af Blu-ray sammen med SONY, de skal nok komme med noget.

D&M Holding er medlem i begge lejre, og de ejer både Denon og Maratnz.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Bruce skrev:
brasch skrev:
det kan være de venter til tiden er mere rigtig. Den er også farlig at bruge, hvis den flopper, så har de udspillet en af deres jokere. Hvis man ser bort fra de kommende udgivelser, så synes jeg faktisk der er flere gode film på hd dvd. Venter dog stadig på hvad et hd dts spor kan gøre ved master & commander. Nogen der ved noget om den i forbindelse med en hd udgivelse?

Uha uha uha! M&C er helt klart i min top-5 mht. HD udgivelser. Hvis det lydspor bliver endnu mere magisk end det allerede er, så skal jeg have købt kanoner fra Tøjhusmuseet og placeret dem i mit lytterum

Desværre kan jeg ikke finde nogle informationer omkring den.

jeg har måske en lille teori om at de godt selv ved hvor god lyden er og de vil nok meget gerne vil have dts ma på den. det kan selvfølgelig også være at de ikke synes der bliver tilført noget særligt lydmæssigt og ikke vil udgive den

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Juni 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Men billedmæssigt er den jo også en fryd for øjet  Uanset hvor flot Pirates måtte være, er der noget helt andet over den rigtige vare, rigtige søscener!

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

Spørgsmålet er bare om krigen ikke er slut, når enten en no-name Blu-ray eller HD-DVD afspiller rammer Føtex?

Pt. er der intet incitament for et No-name Kina mærke til at producere specielt, mht. HD-DVD. Priserne er blevet sænket så meget, at der slet ingen fortjeneste er, at hente endnu.

Når priserne er mere stabile, og stortdriftsfordele bliver mere fremtrædende kommer de producenter frem. Det samme gælder for Denon, det er ikke deres krig, så hvor så tabe penge på den nu? Jeg tror de venter til, at det hele er lidt mere klart.

Tingene går så stærkt lige nu. I april gik der rygter om, at Wal*Mart havde bestilt 2 mio. HD-DVD maskiner i Kina. Prisen ville blive så lav som $299 dollar, og det ville være Blu-ray's død. 2 måneder senere sælger Toshiba afspillere til $249 dollar med helt op til 9 tilhørende film.

Jeg synes da heller ikke det er andet end et par dage siden at jeg herinde på siden så at du havde postet en nyhed omkring et amerikansk no-name producent der var hoppet på BD? Eller måske var det på DAHF du postede det?

Iron Man
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 03 Juni 2007 kl. 21:17 | IP-adresse registreret  

Til Nagash: Korrekt, det var herinde jeg postede det og det er kinesiske Funai. Jeg har dog ikke skrevet noget om, hvornår de eventuelt kommer med en afspiller. Det tror jeg ikke bliver i år.

Til top Vis Iron Man's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Iron Man

Nagash
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2004
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Nej det nævnte du ikke noget om, men min pointe var også at bare at der allerede nu er et af no-name producenterne der havde valgt side, og alt andet lige, er det et meget stærk kort at have på hånden.

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

Iron Man skrev:

Til Nagash: Korrekt, det var herinde jeg postede det og det er kinesiske Funai. Jeg har dog ikke skrevet noget om,
hvornår de eventuelt kommer med en afspiller. Det tror jeg ikke bliver i år.

Funai kommer med en afspiller i år iflg. dem selv.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 04 Juni 2007 kl. 12:35 | IP-adresse registreret  

Bruce:

Har i sidste uge modtaget HDScape: Antarctica Dreaming HD-DVD - virkelig god billedkvalitet!

Og nu er Blade Runner jo på vej til oktober i en 25th ani version - til begge formater

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Juni 2007 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:
Og nu er Blade Runner jo på vej til oktober i en 25th ani version - til begge formater

Ja og så lige Cubrick collection oveni hatten (uhmmmm 2001!!!), så er julen reddet

Thomasdk1405
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2007
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 00:35 | IP-adresse registreret  

Hej !

Jeg er forholdsvis ny her - har læst meget og nu 1. indlæg. Alt det her hd dvd / blueray format krig er til at blive tosset i hovedet af - hvad skal man satse på o.s.v. I mange indlæg har jeg læst hvordan man er helt oppe og køre over den nye playstation 3 og dens indbyggede blueray. Rent specifikations mæssigt så er den da også på højt niveau.

Spilmæssigt må den nok stadig se sig slået af xbox 360, men måske det ændres når de får bedre styr på at udnytte den... nå tilbage til emnet.

Noget som har undret mig meget er de forskellige systemers minimums krav.

HD DVD:

All HD DVD players are required to decode linear (uncompressed) PCM, Dolby Digital AC-3, Dolby Digital EX, DTS, Dolby Digital Plus and Dolby TrueHD.[10] A secondary soundtrack, if present, can be stored in any of the aforementioned formats, or in one of the HD DVD optional codecs: DTS-HD High Resolution Audio and DTS-HD Master Audio.

(kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/HD_DVD)

Blueray:

For audio, BD-ROM players are required to support Dolby Digital AC-3, DTS, and linear PCM (up to 7.1 channels). Dolby Digital Plus, and lossless formats Dolby TrueHD and DTS HD are player optional. BD-ROM titles must use one of mandatory schemes for the primary soundtrack (linear PCM, Dolby Digital, or DTS). A secondary audiotrack, if present, may use any of the mandatory or optional codecs.

(Kilde: http://en.wikipedia.org/wiki/Blueray#Software_standards)

Så hd dvd kræver altså understøttelse af de nye lydformatter (primær på DD+ og Truehd og sekundær på DTS-HD). Men ser man så på Blueray så skal den bare kunne understøtte de gl. Dolby Digital og alm DTS og så ellers de nye formatter som sekundær. Måske derfor at listen over film med f.eks. truehd lyd er så meget større på hd-dvd end på Blueray:

http://en.wikipedia.org/wiki/Dolby_TrueHD#HD_DVD_titles_with _TrueHD

For mig er næste generation filmmedie ikke kun et spørgsmål om godt billede men i ligeså høj grad også lyden - derfor her på dette hifi forum. Det er muligt at Blueray afspillere kan opdateres via noget firmware så de kan de her formatter, men alle de afspillere jeg har fundet og læst test af - nævner intet om de 3 nye formatter. Ej heller den nye PS3 - den har dog så hdmi 1.3 så måske den vil være i stand til at smide lyden op i en reciever som så kan dekode lyden her.

En lille note - jeg har hverken xbox 360, PS3, hd-dvd eller Blueray - jeg monster researcher i øjeblikket for at danne mig et nogenlunde overblik. Men jeg må sige at indtil nu - så har jeg kun fundet de bedste roser/anmeldelser for hd-dvd - uagtet at der er flere som står bag Blueray'en:

http://www.areadvd.com/hardware/2007/Toshiba_HD-XE1_04.shtml

http://www.areadvd.de/hardware/2006/Toshiba_HD-E1_02.shtml

(kan nu fåes i Tapeconnection for hhv. 5.000 og 2.500)

http://www.areadvd.de/hardware/2007/Panasonic_DMP-B10_Blu-ra y_Disc_02.shtml

http://www.areadvd.de/hardware/2006/Samsung_BD-P1000_Blu-ray _Disc_02.shtml

(Sammenlign lige stjernerne. Samsung i Tapeconnection for 4.000.

Og til sidst et link til Home Cinema Choice Awards for best high def player:

http://www.hccawards.com/page/hccawards?entry=best_high_def_ player

Alt det her er baseret på hvad jeg har kunnet finde på nettet - har intet hørt eller set i "real life". Jeg har dog fundet flere Blueray film i visse butikker og har her undret mig over kun at have Dolby Digital 5.1 på.

Lige pt er jeg nok mest til HD-DVD - men vi får se. Er i hvert fald glad for nu at have fundet ud af, at man ikke behøver at have en hdmi 1.3 reciever incl. ny lydformat dekoder for at være med. Hdmi reciever som kan håndterer linær pcm og så en afspiller som så kan dekode signalet så er man med - tror man bare skulle have hdmi 1.1 men er ikke sikker.

Det blev et langt 1. indlæg

Hilsen

Thomas

steffenman
Branchemedlem
Branchemedlem
Mowee.dk

Bruger siden: 18 Marts 2007
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Okay, jeg vil starte med at pointere hvorfor Blu-ray ikke har sat de andre lydformater på endnu. Dette skyldes at bla. standarden ikke er helt fastlagt endnu. De nyere afspillere som kommer bliver med truehd support mm.

HD-DVD har godt nok DD+ MEN det er nøjagtig det samme som DD på Blu-ray. de kører begge 684 kbit mener jeg det er! Dette skyldes at HD-DVD ikke kan klare samme bitrate på  DD som Blu-ray kan!

Mht. film i butikkerne, så er det kun Warner som udgiver dem med 5.1 pt. HD-DVD siden er nøjagtig ens! Der står godt nok DD+ men samme bitrate mm.!

Blu-ray understøttes af størstedelen af studioerne og det er derfor det er den du ser mest i butikkerne. Her for nylig har blockbuster valgt at gå "Blu-ray only" i USA, så tror at krigen er på vej mod en ende!

Grundet at standarden ikke har været sat, har mange af de tidligere afspillere manglet en del! Det er nok også vigtigt hurtigt at pointere at den billige HD-DVD afspiller kun kan afspille 1080i såvidt jeg ved =)

De fleste Blu-ray titler har 5.1 pcm lyd (sony og disney titler) eller DTS-HD(fox) og 'kun' DD 5.1 ved Warner (dog højere bitrate end man ser ved alm. dvd)

Håndtering af mediafremvisning.
Til top Vis steffenman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steffenman Besøg steffenman's Websted

steffenman
Branchemedlem
Branchemedlem
Mowee.dk

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

Mht.

http://www.hccawards.com/page/hccawards?entry=best_high_def_ player

tror jeg mere den vinder pga. hvad den kan frem for den andre.

Til top Vis steffenman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steffenman Besøg steffenman's Websted

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 02:29 | IP-adresse registreret  

steffenman skrev:
HD-DVD har godt nok DD+ MEN det er nøjagtig det samme som DD på Blu-ray. de kører begge 684 kbit mener jeg det er! Dette skyldes at HD-DVD ikke kan klare samme bitrate på  DD som Blu-ray kan!

DD+ er kapabel til at spille op til 1.5 mbps mod DD 640 kbps. Kigger man på Highdefdigest over anmeldelser af film, som er kommet på begge formater, er der nogle som har fået et DD+ spor på HD-DVD og et DD på Blu-Ray. Her er nogle eksempler:

Flags of our Fathers:
This HD DVD edition of 'Flags of Our Fathers' narrowly trumps the audio presentation on the Blu-ray edition by upgrading from a standard mix to a Dolby Digital 5.1-Plus track (1.5 Mbps). The Plus-mix feels richer -- especially when explosions are raging from all angles. The bass tones are a bit more resonant on the HD DVD, while they're a bit more throaty on the Blu-ray. Otherwise, both tracks sound nearly the same.

Black Snake Moan:
Comparing the audio package on this HD DVD release to its Blu-ray counterpart, once again Paramount has gifted HD DVD fans with a 1.5mbps Dolby Digital-Plus track, while the Blu-ray gets a slightly demoted 640 kbps Dolby Digital 5.1 surround mix. In a direct compare, there's an audible difference between the two tracks, with the HD DVD sounding a bit fuller and more robust than the Blu-ray version (you can really tell the difference when Lazarus plays his guitar and in the aforementioned sound of the dragging chain).

Fountain:
Featuring a Dolby Digital-Plus 5.1 surround mix (1.5 Mbps), this HD DVD edition of 'The Fountain' is certainly more robust than the standard Dolby Digital mix on the Blu-ray, but the only noticeable difference is with the bass tones of the score (the percussion and heavier string tones on the HD DVD edition sound a tiny bit fuller in a side by side test).

steffenman
Branchemedlem
Branchemedlem
Mowee.dk

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret  

Dette er få titler hvilket ikke er aktuelt i region B udgivelserne

steffenman
Branchemedlem
Branchemedlem
Mowee.dk

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret  

Dog er det snart slut med 5.1 fra warner! De vil begynde PCM og truehd meget snart! (begge på samme)

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret  

steffenman skrev:

Blu-ray understøttes af størstedelen af studioerne og det er derfor det er den du ser mest i butikkerne. Her for nylig har blockbuster valgt at gå "Blu-ray only" i USA, så tror at krigen er på vej mod en ende!

Grundet at standarden ikke har været sat, har mange af de tidligere afspillere manglet en del! Det er nok også vigtigt hurtigt at pointere at den billige HD-DVD afspiller kun kan afspille 1080i såvidt jeg ved =)

De fleste Blu-ray titler har 5.1 pcm lyd (sony og disney titler) eller DTS-HD(fox) og 'kun' DD 5.1 ved Warner (dog højere bitrate end man ser ved alm. dvd)

Det kan godt være, at antallet af studie med support for BD er større, men størrelsen af studierne og deres filmsamling finder jeg endnu mere vigtig.

Universal støtter kun HD DVD, men Universal er det næst største filmselskab - Warner er det største. Warner udgiver jo på begge - men alligevel mere på HD DVD.

Så, ser man med disse briller, så er der potentiale for flere titler på HD DVD end på BD........

napsi
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:
steffenman skrev:

De fleste Blu-ray titler har 5.1 pcm lyd (sony og disney titler) eller DTS-HD(fox) og 'kun' DD 5.1 ved Warner (dog højere bitrate end man ser ved alm. dvd)

Det kan godt være, at antallet af studie med support for BD er større, men størrelsen af studierne og deres filmsamling finder jeg endnu mere vigtig.

Universal støtter kun HD DVD, men Universal er det næst største filmselskab - Warner er det største. Warner udgiver jo på begge - men alligevel mere på HD DVD.

Så, ser man med disse briller, så er der potentiale for flere titler på HD DVD end på BD........

Spekulerer lidt på om det er rigtigt at Warner og Universal er så store. Mht til markedsandele i Nord-Amerika så det vist sådan ud i 2006:

1 Sony / Columbia 18.6%

2 Buena Vista 16.2%

3 20th Century Fox 15.2%

4 Warner Bros. 11.6%

5 Paramount 10.3%

6 Universal 8.9%

7 Lionsgate 3.6%

8 New Line 2.7%

9 Weinstein Company 2.5%

10 MGM/UA 1.8%

11 Fox Searchlight 1.8%

12 Focus Features 1.3%

- Kilde
- Kilde2

BD:         57,2% (81,8% inkl. fælles)
HD-DVD: 12,7% (37,3% inkl. fælles)
N/A:         5,5%

- Så vidt jeg lige kan regne mig frem til udfra top-12'en.

Din opdeling må være baseret på noget andet?
Til top Vis napsi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af napsi

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 16:29 | IP-adresse registreret  

min opdeling er baseret på hvor mange film de har i deres bibliotek. Dvs. alt fra starten til nu.

steffenman
Branchemedlem
Branchemedlem
Mowee.dk

Sendt: 30 Juni 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Warner kommer med samme titler på Blu-ray så ved ikke hvad du mener?

Desuden har Universal fyret de fleste store titler af allerede!

<< Forrige Side af 8 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes