Forfatter |
|
tubefreak Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 31 Maj 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 673
|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 10:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har selv tilpasset lyde med mine HT kabler.
En rørforstærker måler som regel dårligere end en transistor ditto men rørforstærkern kan sagtense lyde langt bedre end trasistoren.
Sagt med andre ord, i det store hele så glem måledate og brug ørerne det er det du har fået dem til.
|
Til top |
|
|
hi-sonny-fi Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyvel skrev:
Hi-Sonny-Fi skrev:
hvad er det lige du vil med dit indlæg?
|
|
|
Har du ikke læst mit indlæg før du skriver? Synes det fremgår rimelig klart med et par spørgsmål vedr. ht kabler samt oplæg til diskussion af emnet.
|
|
|
Ja selvfølgelig har jeg det. 
Det er virkelig ikke fordi at jeg vil ødelægge denne tråd men der er jo ikke noget at diskutere.
Det med om der er forskel, og om man kan høre forskel har jo været diskuteret miliioner af gange og konklusionen bliver hver gang: Nogle kan høre forskel, og andre kan ikke. Og det kan vi jo ikke rigtig diskuter os ud af mere.
PS. tag det venligst ikke om et angreb. det er bare min mening om emnet. 
|
Til top |
|
|
lpm76 Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 697
|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 11:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyvel skrev:
Når man køber højttalere, enheder og lign er det normalt at man kigger på frekvenskurver, db målinger mv. - Hvorfor findes det ikke for kabler? - hvis det virkelig var en forskel der berettiger den høje pris på mange kabler, hvorfor er det så ikke dokumenteret???
|
|
|
Det findes skam også for kabler. Er der målinger som disse du er ude efter? (Det mest interessante - den elektriske karakteristik står i bunden) Højttalerkabel: http://pdf.sacelec.com/belden/5T00UP.pdfSignalkabel: http://www.bluejeanscable.com/pages/technicaldocs/1800Ftech. htm__________________ Mvh
Lars P. Madsen
|
Til top |
|
|
Per N Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 675
|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 13:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
amorte skrev:
Per N skrev:
Det er det rene fup, og din psyke der spiller dig et pus når man hører forskelle.
|
|
|
@Per N
Det er jo så din holdning, intet problem i det. Men det er da en skam, hvis dit ganske udemærkede udstyr aldrig får lov at vise sit fulde potentiale fordi du ikke vil benytte noget bedre end standard signal/højttalerkabler!
mvh
|
|
|
Det er desvære ikke en holdning, da nogle andre ting tager over her, bla. ohms lov. Derudover er det afprøvet i praksis 100 vis af gange.
Du skal endelig ikke tage fejl, jeg har brugt 1000vis af kroner på dyre kabler, så mit udstyr har haft chancen, alle gange med det samme resultat -ingen effekt. det er både konstaret af mig og flere udefra kommende hifi kyndige. Der har ofte været tilsluttet "frækt" udseende kabler af eksotiske mærker, flere gange med resultaterne fra de medhørne: mørk baggrund, stram bund, bedre opløsning, stor persketiv (og violinerne spiller videre). -på trods af jeg er i besiddelse af den korrekt baggrunds teori til og vide dette ikke er muligt er jeg selv faldet i flere gange endda. -Men alle gangene har jeg skiftet hurtigt tilbage til mit installationskabel -og oHH her var nu de samme forbedringer som med det dyre kabel... Hmmm....
Nu må du endelig ikke tage fejl dette gør sig kun gældende ved ht kabler, ved signal kabler spiller andre ting ind og man kan opleve forskelle. Dette gøres ved at man fifler lidt med impedansen på kablerne (og ja det gør producenterne desvære) og her oplever man jo så forskelle. På signal kabler har skærmningen også meget og sige. -jamen har det så ikke os det på ht kablet? -nej, jeg har aldrig hørt indstrålet støj på mine højttaler kabler, på trods af et par af mine højttalere er ret følsomme, energi mængde i den udstrålede støj er simpelthen for lille til det gør noget som helst. (og man kan vikle dem som en stor spole og kom dem i sin 2kW microbølgeovn så kan det godt ske der sker noget, men det er så os det.
Hvis man virkelig vil "påvirke" lyden af sit anlæg skal man ind og se på akustikken i rummet, det står for minimum 50% af anlægets performance -og man kan få pænt mange æggebagger eller diy'e ret mange helmholzresonatorer for de penge et almindelig ht kabel eller signal kabel koster. -men dette kræver jo noget og gir ikke "status" når man viser billeder af sit grej(ikke ondt ord om dem bevares jeg er selv en af dem) på diverse foraer, som hvis man har et NO valhalla __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
Til top |
|
|
Per N Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 14:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
flpdk skrev:
Hej
Jeg flettede engang noget NKT-kabel (stift) efter et mønster jeg fandt på sammen med kammerat. Det tog evigheder at flette det stive kabel og fingrene var godt ømme bagefter. Da de var færdige kom så tidspunktet hvor de skulle testet, men her skuffede de fælt. Det lød klart dårligere end det Monstercable som sad på i forvejen. Kablet var simpelthen alt for åben i mellemtonen og diskanten - bassen forsvandt nærmest. Her var vi to mennesker som efter 5 sec. lytning kom til samme konklusion. Jeg må dog lige sige, at kablet ikke fik lov til at blive spillet til som det nok burde, men vi havde ikke lyst til at bruge mere tid på det, så dårligt var det.
Desværre opstår der tit en følelse af eufori når man har lavet noget selv og det så virker samtidig med at det er billigt. Det er det samme som sker når man bygger sine egne højttalere. Men efter et stykke tid må man tit konstatere, at der mangler et eller andet i forhold til det mere gennemprøvede og kommercielle - desværre.
Hvis jeg skal gi' et råd, så køb et højttalerkabel i prisklassen kr. 50-200 og gi' det en chance for at blive spillet til (for det skal det faktisk selvom det lyder underligt).
|
|
|
Man skal så os lige vide hvad man laver når man diy'er, og være istand til og måle, det lyder for mig som om du har fået flettet dig en stor spole med alt dit ledningsvikleri __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
Til top |
|
|
christian m Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juni 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 406
|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 14:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er ikke forskel på supra rondo og et alm gummikabel,supra kablet er ikke godt,så hellere spar dine penge
|
Til top |
|
|
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Per N skrev:
amorte skrev:
Per N skrev:
Det er det rene fup, og din psyke der spiller dig et pus når man hører forskelle.
|
|
|
@Per N
Det er jo så din holdning, intet problem i det. Men det er da en skam, hvis dit ganske udemærkede udstyr aldrig får lov at vise sit fulde potentiale fordi du ikke vil benytte noget bedre end standard signal/højttalerkabler!
mvh
|
|
|
Du skal endelig ikke tage fejl, jeg har brugt 1000vis af kroner på dyre kabler, så mit udstyr har haft chancen, alle gange med det samme resultat -ingen effekt. det er både konstaret af mig og flere udefra kommende hifi kyndige.
Det virker mystisk på mig. Jeg kan kun gentage et tidligere indlæg til trådstarter, nemlig at enten har du og dine venner ikke den nødvendige lytteerfaring og/eller dit anlæg formår ikke at formidle forskellene. Dette vil du selvfølgelig på det kraftigste afvise..
-på trods af jeg er i besiddelse af den korrekt baggrunds teori til og vide dette ikke er muligt er jeg selv faldet i flere gange endda. -
Denne sætning viser for mig, at hverken jeg eller andre nogensinde vil kunne trænge igennem til dig mht at din udlægning måske ikke er den endegyldige sandhed!
Nå, mon ikke at trådstarter har opdaget at emnet indeholder store meningsforskelle blandt HIFi folket.
|
|
|
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spar på krudtet amorte, du opnår intet andet en en masse snak frem og tilbage. Der er trods alt en masse mennesker herinde der KAN høre en forskel, også selv om man har passeret de 50.
|
Til top |
|
|
amorte Forum Bruger

Bruger siden: 01 Marts 2006 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 328
|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 14:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Tubefreak
Jeg er helt enig, men for en gang skyld kunne jeg ikke dy mig. Hvis der er noget livet generelt har lært én, så er det at være på vagt overfor personer / organisationer der har taget patent på sandheden.
mvh
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved det, jeg ved det, jeg kan heller ikke dy mig.
|
Til top |
|
|
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nice tråd I har knoklet ned her .
Kabler er ofte et emne, der kan skille vandene så det brager, men jeg har mest på fornemmelsen, at det er fordi enkelte har betalt så dyrt for kabler, at de må og skal forsvare deres investerings ry og omdømme mod angreb fra pøbelen. Man må jo forstå, at der er mennesker der bruger 50 - 100.000 kr. eller mere på et sæt højttalerkabler, og ikke mindre end 25 - 30.000 på et Interconnect. Den slags gør man kun i overbevisningen om, at det er pengene værd og at den lyd(forbedring) man har fået, ikke på anden måde kan tilvejebringes.
Gennem de senere år har man så set vanviddet gribe om sig og nå højder der er helt utilladelige. Højttalerkabler til kvarte millioner , som svæver på et særdeles luftigt teorem. Det er komplet gak i låget om i spørger mig.
Når det så er sagt, så må jeg lige markere overfor skeptikerne, der f.eks. ytrer, at der ingen forskel kan være på højttalerkabler, at det er ligeså meget vås. Selvfølgelig kan man lave forskelligt lydende højttalerkabler.
Man kan gribe det endda særdeles videnskabeligt an. F.eks. ligesom www.fmacoustics.com gør med deres Forcelines. Og den slags har jeg faktisk ikke så lidt erfaring med.
Man kan f.eks. tage et hvilket som helst 1 leder kabel og sætte det på sit set-up, herefter prøve at sno det sammen og lytte. Prøv så igen med saparerede ledere, forskellen er slående. Så den geometriske opbygning af et højttalerkabel har en del at skulle have sagt, idet den påvirker de elektriske parametre ganske kraftigt. Hernæst kan man prøve hårde isolationsmaterialer op mod bløde, stort kvadrat op mod lille ditto. Man kan prøve kobber mod sølv mod forsølvet kobber mod guld mod forgyldt kobber mod forniklet kobber etc. et hele vil lyde forskelligt.
Men hvad er rigtigt?
Og svaret på det er, det kabel der kan sættes i forlængelse af dit allerede bestående kabel uden at ændre på lyden. Sværere er det ikke og det samme gælder for Interconnects. Sæt det ind uden at fjerne noget og lyt efter ændringer - det er så lige til, at det næsten er grinagtigt.
Dernæst! så prøv altid at vende problemstillingen på hovedet. De fleste ser forstærkerens opgave som: At drive højttaleren og så slut. I og for sig en enkel og overskuelig opgave, som virker logisk og ligetil. Teoretisk kræver det tykke højttalerkabler, så forstærkeren kan få godt fat i enhederne - men det er kun hvis man anskuer problemstilling forward. Man skal lige vide, at mange højttalere sender ganske morbide mængder strøm tilbage ind i forstærkerens udgang. Hvis forstærkeren ikke bryder sig om den slags (og det gør modkoblede forstærkere absolut ikke), så er vi pludselig interesseret i tynde kabler. Her ligger én af misforståelser omkring aktiv deling i øvrigt også. Alle tror det er en kæmpe fordel, men forstærkeren skal altså kunne lide ægteskabet med enheden, og den slags forstærkere findes kun sjældent, og de koster det blå.
Derfor: Pas på med generaliseringer på det her område. Ustabile forstærkere kan være bedst tjent med tynde højttalerkabler. Hvor en anden kører betydeligt bedre med mere tværsnit. Reaktansen kan i forbindelse med en load virke meget forskelligt alt efter omstændighederne.
Ud over det, så findes der simpelthen kabler der er decideret elendige til audioformål.
Jeg kan godt lokkes til at ævne enkelte af dem 
-
MIT har modeller på markedet der er så tåbelige, at det burde anmeldes
-
NO har osse kabler på programmet, som gør mere skade end gavn
-
Linn har et højttalerkabel på programmet, som er så urent og mudret, at de fleste burde kunne overbevises.
Prøv selv
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har giver 3000 Kr. for mine HT kabler ( nej der mangler ikke et 0 ) og mine kabler er valgt blandt andet for at dæmpe en meget kraftig bas, så jo mine kabler " farver " lyden.
|
Til top |
|
|
Dyvel Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 192
|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 15:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Kurt
Lækkert indlæg, tak for det. Ganske informativt!
... Jeg har i min sidste indlæg beskrevet mit anlæg. Jeg vil på ingen måde give ret meget for HT kabler. max 50-70 kr/meteren - Hvad kan anbefales til mit setup?
Er supra rondo 4*2,5 værd at overveje? Er flettet cat5 kabel noget værd? Kan jeg lave et godt kabel selv?
|
Til top |
|
|
Dyvel Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
tubefreak skrev:
Jeg har giver 3000 Kr. for mine HT kabler ( nej der mangler ikke et 0 ) og mine kabler er valgt blandt andet for at dæmpe en meget kraftig bas, så jo mine kabler " farver " lyden. |
|
|
Nu spørger jeg sikkert dumt, men var det ikke lettere at skrue ned for bassen på forstærkeren
|
Til top |
|
|
Peiter Udelukket fra forum

Bruger siden: 10 Maj 2005 Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline Indlæg: 474
|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyvel skrev:
tubefreak skrev:
Jeg har giver 3000 Kr. for mine HT kabler ( nej der mangler ikke et 0 ) og mine kabler er valgt blandt andet for at dæmpe en meget kraftig bas, så jo mine kabler " farver " lyden. |
|
|
Nu spørger jeg sikkert dumt, men var det ikke lettere at skrue ned for bassen på forstærkeren 
|
|
|
Yeps ... der er ikke tonekontroller på grejet ? __________________ Digital: Lenovo U510 ---> Slimdevices Transporter® ---> Metrum Octave mk1
Forstærker: Vincent SV-238MK
Højttalere: Aurum Cantus Harmony
Kabler: NLE
|
Til top |
|
|
Dyvel Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 15:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
christian m skrev:
Der er ikke forskel på supra rondo og et alm gummikabel,supra kablet er ikke godt,så hellere spar dine penge |
|
|
Havde ikke lige set dit indlæg... Jeg kigger videre. Nogen der har erfaring med Sommer Cable ?
|
Til top |
|
|
Dyvel Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 16:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Dyvel skrev:
christian m skrev:
Der er ikke forskel på supra rondo og et alm gummikabel,supra kablet er ikke godt,så hellere spar dine penge |
|
|
|
|
|
Havde ikke lige set dit indlæg... Jeg kigger videre. Nogen der har erfaring med Sommer Cable ? Direkte link til " datablad"
|
Til top |
|
|
tubefreak Lukket konto

|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeps Peiter du var lige hurtig der og så har du også så sandelig ret.
|
Til top |
|
|
Per N Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 16:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
amorte skrev:
Per N skrev:
amorte skrev:
Per N skrev:
|
|
|
@Per N
mvh
|
|
|
Du skal endelig ikke tage fejl, jeg har brugt 1000vis af kroner på dyre kabler, så mit udstyr har haft chancen, alle gange med det samme resultat -ingen effekt. det er både konstaret af mig og flere udefra kommende hifi kyndige.
Det virker mystisk på mig. Jeg kan kun gentage et tidligere indlæg til trådstarter, nemlig at enten har du og dine venner ikke den nødvendige lytteerfaring og/eller dit anlæg formår ikke at formidle forskellene. Dette vil du selvfølgelig på det kraftigste afvise..
-på trods af jeg er i besiddelse af den korrekt baggrunds teori til og vide dette ikke er muligt er jeg selv faldet i flere gange endda. -
Denne sætning viser for mig, at hverken jeg eller andre nogensinde vil kunne trænge igennem til dig mht at din udlægning måske ikke er den endegyldige sandhed!
Nå, mon ikke at trådstarter har opdaget at emnet indeholder store meningsforskelle blandt HIFi folket.
|
|
|
|
|
|
Der er såmænd ingen grund til og tro man ikke kan trænge ind ved mig, derfor invitere jeg dig da gerne forbi med dit aller bedste kabel du kan få lov til og sætte på mit anlæg, så kan vi høre det mod mit installationskabel.
Den med ens udstyr ikke er godt nok holder ikke, bavl og barnligt, kom med dit kabel istedet og vi tester, eller knald nogle hårde kolde teoretisk facts på bordet istedet, men er du i tvivl om det er godt nok kan du se min liste af l**t jeg har stående, også lige gentage at det ikke er godt nok?
Og som jeg skriver jeg HAR selv hørt forskel på kabler, den bliver bare ved med og være der når jeg sætter mit installationskabel på igen -måske du skulle prøve det amorte? __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
Til top |
|
|
Per N Forum Bruger

|
Sendt: 01 Maj 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg tror jeg vil omformulere mig, kabler kan godt lyde forskelligt -men så er vi ude på det ekstreme skrå plan hvor man køber kabler der virker som dæmpeled på den ene eller anden måde det vil jeg meget nødigt betale noget som helst for... Hvis man gør det har man ihvertfald seriøse problemer andetsteds i ens grej __________________ Den sande glæde opnåes ved at lave tingene selv!
|
Til top |
|
|