Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 15:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nye og billige Nordost (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 11:24 | IP-adresse registreret  

Både SPM og Valhalla er da værd at give et lyt, både som signal og HT kabel.
Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

F.Christians
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Di-elektrikum betyder slet og ret isolering!!! Absolut tomrum er bedst, men svært at lave, derefter kommer ædelgas, atmosfærisk luft med ædelgasser og så er vi ved at være nede ved teflon.

Ind- og udgangsimpedans kontra kablets induktans og kapacitet er bestemmende for kablets lydindtryk, hvad der lyder godt i et anlæg vil måske lyde forfærdeligt i et andet anlæg.

Og at Nordost corp. ikke skulle have videnskabeligt belæg for deres konstruktioner vil nok gøre NASA en smule kede af det, firmaet startede oprindeligt med, at udvikle kabler til rumfærger og satelitter, hvor kravene til indstråling, hastighed og holdbarhed ved ekstreme temperaturer og meget kraftige rystelser er essentielt!!! Challenger-ulykken var ikke deres skyld, det var bare mig, som købte en 10stk rød look, host-host!!!

Til top Vis F.Christians's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af F.Christians

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 12:41 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Jonas bojer skrev:
Uhada jeg er glad for at da jeg købte mit anlæg at deres Silver kabler fulgte med gratis  og så slipper jeg for bøvlet med at finde kabler der passer til synagien i anlægget for hvem ved ikke også det bedre en konstuktøren selv.

Tja, hvem ved hvad der kan ske hvis du selv valgte et kabel ? - Du har så valgt at lade andre vælge for dig.

hehe på en måde har du ret men alligevel. For jeg har jo selvfølgelig testet mange kabler men det har indtil vist sig at de medfølgende kabler er de bedste når det er forskelle og melodi jeg går efter.

Kabler er noget underligt noget. Jeg ser det sådanne at man kan bruge kabler på to måder.

1: Man kan tilføre eller fra trække musikken noget efter egen smag og derfor bliver vi aldrig enige fordi folk vil noget forskelligt og fordi mange mener at hifi er en smagssag.

2: Man kan finde det kabel som arbejder bedst sammen med anlægget uden at belaste dette og herved for anlægget til at vise de største forskelle eller mest HIFI. Her er jeg bange for at vi heller ikke bliver enige da forskellige anlæg arbejder med forskellige "strøm" og derfor findes verdens bedste kabel ikke, det kommer an på hvordan det enkele kabel arbejder med "strømmen" i anlægget.

Dette tilfælde 2 må ikke give lov til farvninger man skal holde tungen lige i munden for nogle kabler som F.eks. NO har så skæve egenskaber at jeg næppe tror at der findes et anlæg som kan bruge disse kabler uden egenskaberne skinner ignnem det er jo også det de sælges efter, der sker noget når de indsættes men kabler skal ikke høres de skal være der.

Jeg ser kabler f.eks. som et komponent inde i forforstærker, her kan man heller ikke blot vælge et dyrt komponent og vupti det spiller bedst nej her er det synagien mellem komponenterne som giver resultatet. Dette skal altså heller ikke give lov til farvninger og det er derfor meget svært og man skal gå mange gange frem og tilbage med mange stykker musik og det er her jeg er bange for at nogle folk springer let over det. Det er ikke en smagssag men en minituaiøs gang frem med små skridt. På et tidspunkt kan du ikke komme længere med kabler altså du kan ikke få dit anlæg til at vise større forskelle som jeg jo går op i, her skal du ikke fortvivle du har blot nået dit anlægs begrænsning så ud og købe nyt.

Det er derfor jeg er glad for en total leverandør, for så har de lyttet på sagerne mens de udviklede i minituaiøse step og fundet det bedste kabel til synagien i anlægget og indtil nu har jeg ikke selv kunne finde et bedre.

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

JBNJN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

JBNJN skrev:

Jeg har med interesse fulgt de mange indlæg om hvad Nordost kabler kan og ikke kan.

I den forbindelse kom jeg i tanke om en demo på messen på Marriott hotellet sidste forår.

Der stod en svensker og demonstrerede en ny Gamut effektforstærker som var den største og dyreste forstærker jeg nogensinde har hørt. Jeg mener den kostede kr 520.000,- og vejede langt over 100 kg.

Denne forstærker var tilsluttet cd afspiller og højtalere med Nordost Valhalla signal- og højtalerkabler som tilsammen kostede over kr 100.000,-.

Det var fremragende musik der blev spillet, alt lød efter min mening godt.

Så kom jeg til at kigge til venstre i lokalet. Der stod endnu en forstærker af samme slags, hvor låget var pillet af, så man kunne se hvorledes indholdet var.

Der kunne man bl.a. se at alle de kabler der gik mellem de forskellige enheder og fra disse til højtaler og signal stik. De lignede almindelige NKT kabler.

Så fik jeg den tanke, hvorfor der på den ene (indvendige) side blev anvendt tilsyneladende billige kabler, og på den side man kunne se blev anvendt kabler til langt over kr 100.000,-. Jeg mener, når nu forstærkeren var så dyr, kunne man jo godt have anvendt Valhalla indvendig også.

Er der nogen der kan forklare om man i givet fald kunne høre en forskel.

M.v.h

JBNJN

Når nu konstruktøren af denne dyre forstærker har valgt disse billige kabler helt frem til den indvendige side af højtalerstikket inden i forstærkeren, må man  formode at han syntes det er den bedste løsning.

Kunne man så ikke formode at man det sidste lille stykke fra den udvendige side af højtalerstikket og frem til højtaleren kunne anvende samme kabel, og herved ville brugeren spare ca. kr 80.000,00 i forhold til Valhalla.

Til top Vis JBNJN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBNJN

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Nu er det ganske længe siden at jeg lyttede til et setup med Nordöst tilkoblet, det var faktisk tilbage i midt-90'erne da Pioneer havde deres M7 Tour, så af den grund er mit lytteindtryk noget rusten.

Hvornår begynder det at rykke ved noget med Nordöst, hvilke model skal jeg prøvelytte ? -og evt. bi-wire.

Hejsa  ALEX

Jeg startede med  "flatline gold"( så vidt huskes ) , senere blev det "solar wind", men var ej tilfreds. Prøvede løbende andre produkter, men skiftede så endelig til "blue heaven".

Bingo, det matchede med mit daværende spillegrej så det var en fryd......

Var ikke tilfreds med  "red dawn" , prøvede igen andre produkter, men sprang tilbage til NO og valgte  " Valhalla ".  Det passer perfect med nuværende spillemaskine, hvorfor der storsmiles i HiFi-stuen..........................

God fornøjelse.

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har lånt mig til flere Nordost kabler for at teste dem.

Jeg har samme erfaring, at der først virkelig sker noget ved Blue Heaven, hvad der sket ved jeg ikke, men der sker helt sikkert noget med lyden.

Så er det spørgsmålet, om man kan lide det eller ej.

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Di-elektrikum betyder slet og ret isolering!!! Absolut tomrum er bedst, men svært at lave, derefter kommer ædelgas, atmosfærisk luft med ædelgasser og så er vi ved at være nede ved teflon.

Ind- og udgangsimpedans kontra kablets induktans og kapacitet er bestemmende for kablets lydindtryk, hvad der lyder godt i et anlæg vil måske lyde forfærdeligt i et andet anlæg. Nope! Kablet har også sin egen karakteristik, og der er langt flere parametre der påvirker lyden, ellers ville NO in the first place være ude af billedet. De påstår da bl.a. at propagationshastighed, strømfortrængning, dielektricitetskoefficient og Eddy currents er meget vigtige aspekter. Og det er stort set det de har forsøgt at optimere i de kabler. Hertil kobber sølv kombien, som de tror de er ene om.

Og at Nordost corp. ikke skulle have videnskabeligt belæg for deres konstruktioner vil nok gøre NASA en smule kede af det, firmaet startede oprindeligt med, at udvikle kabler til rumfærger og satelitter, hvor kravene til indstråling, hastighed og holdbarhed ved ekstreme temperaturer og meget kraftige rystelser er essentielt!!! Challenger-ulykken var ikke deres skyld, det var bare mig, som købte en 10stk rød look, host-host!!! Det er da utroligt som nogen vil have NO involveret i rumfart. NO har ALDRIG lavet andet end audio kabler. De har haft forbindelse til nogen der har, men historien er unægteligt noget anderledes, men den er da blevet finere med årene.
Den oprindelige historie, som jeg fik den fortalt for 10 år siden var, at man i flyinstrumenter (radio, højdemålere, elektriske gyroer m.m.m.) bruger fladkabler, som i alle andre instrumenter. I fly industrien er der dog helt særlige krav, de må nemlig ikke kunne brænde, derfor teflon isoleringen. Et par tumlinge med sans for gysser prøvede disse som audiokabler og det blev til NO. Og det er deres forbindelse til aerospace. NASA har hverken de selv eller andre end F.Christians nævnt, det er de 5 fjer, der blev til Valhalla.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Alex E Nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Jeg takker for responsen på mit spørgsmål ( off topic ) - jeg vil under alle omstændigheder prøve Blue Heaven, Red Dawn og lillebroderen til Valhalla.

Iøvrigt meget "interessant" som Nordöst kan sætte sindene i kog, jeg husker kun at MIT kan påvirke ligeledes i den retning, så alt i alt tyder det på at Nordöst kan noget ellers gider folk ikke at bruge alt det krudt på ingenting.

Til top Vis Alex E Nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alex E Nielsen Besøg Alex E Nielsen's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Alex E Nielsen skrev:

Jeg takker for responsen på mit spørgsmål ( off topic ) - jeg vil under alle omstændigheder prøve Blue Heaven, Red Dawn og lillebroderen til Valhalla.

Iøvrigt meget "interessant" som Nordöst kan sætte sindene i kog, jeg husker kun at MIT kan påvirke ligeledes i den retning, så alt i alt tyder det på at Nordöst kan noget ellers gider folk ikke at bruge alt det krudt på ingenting.

He He!
Ejerne og forhandlerne af NO har gang i en regulær sindsautoklavering .
Selvfølgelig kan de kabler noget, de høres øjeblikkeligt, og som nogen jo siger, så må man jo gøre op med sig selv, om det er noget man kan lide.

Som high end kabel duer den slags dog ikke, da skal det bare være der - hverken mere eller mindre.

Temparaturen begynder jo først rigtigt at stige, når nogen kalder det state of the art.
MIT havde en lignende effekt på folk i sin tid, men de skrev jo ligesom uden på pakken, at der ville komme "more weight in the deep bass and sweeter highs. The soundstage will increase in heigth" Det er da til at tage at føle på.
De har aldrig sagt, at de bare overfører signalet, de har altid tilsat en ordentlig spand kolorit.
Rumfidus kablerne fra NO, skulle jo efter sigende næsten have været en tur omkring Mars for at opnå neutralitet, jeg har dog aldrig hørt nogen ramme så meget forbi - men Mars er jo også ret lille
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 10:03 | IP-adresse registreret  

Jo, jo Kurt,

No gør noget ved lyden, og jeg ved ikke om det er specielt dårligt, men effekten er der helt sikkert!

Men alle led i kæden gør jo noget ved lyden, det gør forstærkere, det gør højttalere ikke mindst og andre dele

- og i den forbindelse er det vel ganske ærligt, at forskellige producenter har forskellig klang! Nogle kan lide Nad andre kan lide Thule, de lyder bare slet ikke ens!

Derfor kan det vel være lige så fair, at kabler har deres præg.

Det er så en anden sag, om man er ærlig omkring det i sin markedsføring.

Og det er en helt anden sag, hvad prisen skal være. Grundlæggnede er det vores sanser, der manipuleres med. Derfor kan man ikke kvantificere, hvor godt et kabel spiller. Og derfor kan vi reelt ikke høre, om et kabel er 10.000 eller 100.000 værd!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 11:03 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:

Jo, jo Kurt,

No gør noget ved lyden, og jeg ved ikke om det er specielt dårligt, men effekten er der helt sikkert!

Men alle led i kæden gør jo noget ved lyden, det gør forstærkere, det gør højttalere ikke mindst og andre dele

- og i den forbindelse er det vel ganske ærligt, at forskellige producenter har forskellig klang! Nogle kan lide Nad andre kan lide Thule, de lyder bare slet ikke ens!

Og det er en helt anden sag, hvad prisen skal være. Grundlæggnede er det vores sanser, der manipuleres med. Derfor kan man ikke kvantificere, hvor godt et kabel spiller. Og derfor kan vi reelt ikke høre, om et kabel er 10.000 eller 100.000 værd!

NAD og Thule er ikke high end produkter og der er aaldrig nogen der har hævdet, at de var neutraliteten selv. Det har NO til gengæld helt uberettiget gjort, og de har krævet sig betalt for det.
Dele af fagpressen har fløjtet den samme melodi. Det gør man kke i længden uden straf. Når én eller anden drister sig til, at pille det halløj af igen, så venter der en ret stor overraskelse.

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt

Vi er sådan set enige, men jeg mener bare, at diskussionen ikke kun gælder kabler, men alle komponenter i kæden.

Og ja, No fortæller historien om at være neutral - og mon ikke de ved bedre selv!

Iøvrigt Kurt!

Din test-metode med at sætte kablerne i forlængelse af hinanden, hvis jeg forstår dig ret - kan konklusionerne herfra ikke overføres på højttalerkabler og den interne kabling i kabinetterne.

Hvis man kan høre forskel på et såkaldt godt HT-kabel, selvom de sidste 20% af forbindelsen, dvs. igennem terminalerne og den interne kabling foregår i ganske almindelig netledning!

Hvis man kan høre forskel på meget dyre HT-kabler, selv på billige højttalere med dårlige kabler indvendig, så kunne det jo skyldes en farvning og ikke en super transmission af signalet!

Fortalt lidt i billed-sprog: Hvis vi hælder lidt farve i vandet, så vil der stadig være en del farve tilbage, hvis vandet først sendes igennem et tykt rør og tilsidst igennem et smalt rør!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 11:35 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:

Hej Kurt

Vi er sådan set enige, men jeg mener bare, at diskussionen ikke kun gælder kabler, men alle komponenter i kæden.

Og ja, No fortæller historien om at være neutral - og mon ikke de ved bedre selv!

Iøvrigt Kurt!

Din test-metode med at sætte kablerne i forlængelse af hinanden, hvis jeg forstår dig ret - kan konklusionerne herfra ikke overføres på højttalerkabler og den interne kabling i kabinetterne. Jo det kan den godt. Det helt perfekte kabel bør hverken have nogen DC modstand, kapacitet eller induktion. Det bør ikke på nogen måde påvirke signalet overhovedet. Det skal altså kunne indsættes uden at kune høres. Hvis der sidder dårlige led ét eller andet sted i kæden, så er der grænser for hvor små afvigelser du har muligehd for et detektere.

Hvis man kan høre forskel på et såkaldt godt HT-kabel, selvom de sidste 20% af forbindelsen, dvs. igennem terminalerne og den interne kabling foregår i ganske almindelig netledning!

Hvis man kan høre forskel på meget dyre HT-kabler, selv på billige højttalere med dårlige kabler indvendig, så kunne det jo skyldes en farvning og ikke en super transmission af signalet! Ja det kunne det. ligesom det kunne være fraværet af farvning. Men det finder du ud af ved at indsætte kablet.

Fortalt lidt i billed-sprog: Hvis vi hælder lidt farve i vandet, så vil der stadig være en del farve tilbage, hvis vandet først sendes igennem et tykt rør og tilsidst igennem et smalt rør! det er da rigtigt, men idéen med at sætte noget ind i kæden er, at finde de lementer, der tilføjer mindst farve. Helt uden farve er der ikke noget der er desværre.

Mange fabrikanter af kabler har en rigtig god idé af hvad det er der sælger. Lige nu skal kabler undertrykke grundtoneområdet. Gør man det, så fremstår det resterende uforstyrret og kan iagttages med hørelsen. Så ender du med at overfokusere på læbelyde, sybiller, anslag og violinbuer, men glemmer substansen i instrumentets klang. Sådan gør f.eks. NO i meget udtrakt grad og det kalder man neutralt, andre kalder det nøgent. Jeg kalder det noget skingert pis, som er en helt skæv forståelse af optagelsernes indhold.
Det er endda nemt at finde ud af, at det forholder sig sådan, brug bare ovenstående metode og lyt i øvrigt efter lavniveau information, så vil du opleve, at der mangler en hel del af det.

Asbjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 11:37 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:

Iøvrigt Kurt!
Din test-metode med at sætte kablerne i forlængelse af hinanden, hvis jeg forstår dig ret - kan konklusionerne herfra ikke overføres på højttalerkabler og den interne kabling i kabinetterne.
Hvis man kan høre forskel på meget dyre HT-kabler, selv på billige højttalere med dårlige kabler indvendig, så kunne det jo skyldes en farvning og ikke en super transmission af signalet!
Fortalt lidt i billed-sprog: Hvis vi hælder lidt farve i vandet, så vil der stadig være en del farve tilbage, hvis vandet først sendes igennem et tykt rør og tilsidst igennem et smalt rør!

Forstår ikke helt din pointe med ovenstående, men metoden forbedres når mere får lov at slippe ufarvet igennem (jo bedre anlægget er).

thomas_ls skrev:

Jo, jo Kurt,

Nej, men man kan kvantificere hvor korrekt et kabel spiller, og derigennem kan vi afgøre om et kabel er 100 eller 100.000kr værd. Vahalla er ikke særligt korrekt og derfor slet ikke prisen værd.

Mvh Asbjørn
Til top Vis Asbjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Asbjørn

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Nu kommer så 100.000 kroners spørgsmålet!

Som har været diskuteret før herinde, jeg ved det.

Hvorfor bruger mange producenter af selv dyre højttalere noget almindeligt kobbertråd til intern kabling?

Er det fordi de ved, at langt de fleste kabler, som bliver solgt og markedsført, de sælges på farvningen og ikke på super transmission!

Hvis lyden er farvet, så oplever man jo, at man får noget for pengene.

SES.
Forum Bruger
Forum Bruger

Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 Januar 2004 kl. 11:56 | IP-adresse registreret  

Iøvrigt virkelig gode vidende indlæg der pt. kommer i de forskellige kabeltråde. Herligt at de der kan finde ud af at teste og afprøve og forklare hvad der sker gider fortælle 12 tommelfingermanden det.

I iøvrigt mine underlige ht. Shahinian er internt kablet med Kimber, og det anbefaler han at man også gør eksternt. Det gør jeg ikke - men ville da gerne afprøve det engang.

Til top Vis SES.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SES.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:

Nu kommer så 100.000 kroners spørgsmålet!

Som har været diskuteret før herinde, jeg ved det.

Hvorfor bruger mange producenter af selv dyre højttalere noget almindeligt kobbertråd til intern kabling?

Er det fordi de ved, at langt de fleste kabler, som bliver solgt og markedsført, de sælges på farvningen og ikke på super transmission!

Hvis lyden er farvet, så oplever man jo, at man får noget for pengene.

Godt spørgsmål!
Nu kan man jo konstatere, at SA 2K og 7K laves med NO indvendigt.
Mårten design har vist nok Jorma kabel med Bybee Quantum purifiers og sågar vor hjemlige Dali bruger deres eget teflon belagte forsølvede kobberkabel internt og eg mener B&W lavede en del mtopmodeller med VdH i engang.
Der er altså fokus på det, men det er også rigtigt, at visse fabrikanter ignorerer dette.
Nogle gør det af prismæssige hensyn, andre fordi de ikke kan få skidtet til at spille, når der kommer dyre kabler i, som er lidt til en side. Der er måske også nogle der mener de kan opnå det samme v.h.a. trimning.

I øvrigt kan du læse i HF nr. 1. 2004, at SA7K Master med NO kabler internt, ikke blot har fået NO kabler monteret, men det har været nødvendigt også at trimme delefiltret, for at rette klangballancen - (Jeg kom godt nok til at grine af det her, tænk at montere dyre kabler, som der skal kompenseres for, i den tro at man tidligere kompenserede for nogle dårlige kabler. Det kan jo testes så nemt!)

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Kurt!

Kender du til lyden af Dali forsølvede kabel?

Og hvordan er det med sølv som leder, et det generelt bedre end kobber, sådan at man kan sige jo mere sølv jo bedre.

Den fornemmelse kan man godt få, når man læser på kabel-producenternes hjemmesider.

Så skulle rene sølv-kabler være de bedste, eller?

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 12:22 | IP-adresse registreret  

Hej Asbjørn!

You said it!
Mere præcist kan man ikke udtrykke sig.

Fremgangsmåden er ideelt således:

Eks1: 1XBestående kabel
Eks2: 2Xbestående kabel
Eks3: 1XBestående + nyt kabel
Eks4: 1XNyt kabel alene
Eks5: 2XNyt kabel

Og så gentager man eksperimentet igen og igen, indtil sagen er helt klar.
Så kan man pludselig fortælle andre præcist hvad et givent kabel gør, inkl. det man allerede havde, i stedet for at hævde, at man har verdens bedste kabel i Utterslev mose.
Gør du f.eks. det med NO, så finder du ud af, at du kan lige så godt hive en kat i halen.

Husk at når der gentages, så skal det være en præcis gentagelse.
Kablet skal vende på samme måde hele tiden og man skal placere dem ens, f.eks. konsekvent tættest på preamp, men afprøv begge placeringsmuligheder.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 07 Januar 2004 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:

Kurt!

Kender du til lyden af Dali forsølvede kabel? Kender Boa! OK til prisen, men så er det også sagt.

Og hvordan er det med sølv som leder, et det generelt bedre end kobber, sådan at man kan sige jo mere sølv jo bedre. Teoretisk ja, det leder et par procent bedre end kobber, men har en noget anden lyd, men dermed ikke sagt, at sølvkabler lyder ens. Prøv gerne Bertram og lige bagefter Duelund, så oplever du 2 sølvkabler der er som nat og dag.
Sølv har tilmed den fordel, at det ikke oxyderer, det gør kobber helt ned på krystalniveau.
Den mest almindelige opfattelse er dog, at sølv generelt er lysere i lyden og lidt mere mager i lyden end kobber. Kobber derimod er lidt bamset i forhold til sølv.
Visse producenter forsølver kobberlederne, men den proces der anvendes til dette er meget betydningsfuld for resultatet. Mekanisk forsølvning er det fineste, galvanisk rangerer noget lavere. Forsølvning anvendes bl.a af NO, VdH, Straight wire, m.fl.
Fortinning anvendes bl.a. Supra.

Den fornemmelse kan man godt få, når man læser på kabel-producenternes hjemmesider.

Så skulle rene sølv-kabler være de bedste, eller? I min verden er der ikke den slags regler. Når man har prøvet f.eks. med Duelund og så et andet sølvkabel, så kan man efter min opfattelse ikke generalisere. Når man tillige sammenligner f.eks. Furukawa med andre kobberkabler, så tror man heller ikke på, at man står med et solid core kobberkabel i hånden. De kabler jeg selv anvender er forsølvede kobberkabler, som også kan lyde meget forskelligt.

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes