Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 08:12   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Tilbehør/tweaks
 HIFI4ALL Forum : Tilbehør/tweaks
Emne Emne: Nye og billige Nordost (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 7
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Hej Jonas!
Man er nødt til at gøre begge dele!
Iøvrigt er metoden utroligt meget bedre end bare at kyle et nyt kabel på, og så sige wooooow!
Det meste af det skyldes, at uanset hvordan du bærer dig ad, så vil det lyde anderledes.
Engang fik jeg et nyt kabel af nogen jeg i forvejen havde. Så smed jeg det på i stedet for ét af de andre, som VAR HELT MAGEN TIL.
Jeg var nær faldet ned af min sofa.
Et par dage efter var der ingen hørbar forskel på dem.
Så sådan kan det gå.
Havde forskellen fortsat været der, så havde jeg været tvunget til, at tage stilling til kablerne, så forskellige var de.
Min metode lærer én noget om kablers egenlyd i forskellige sammenhænge. Hvilke ting gør de altid og hvad kan man konstatere de kun gør i bestemte sammenhænge. Har man endelig fundet nogle fine kabler (dem er der bare ikke ret mange af), så kan man selvfølgelig bruge dem til, at finde et godt set-up, eller dele heraf.
Metoden kan anvendes på forstærkere og kabler. Effekttrin kræver dog en spændingsdeler for at være med i stuntet.

Disse metoder har ingen af NO folkene nogensinde tænkt på eller gjort anvendelse af, så havde de ikke de kabler.
I øvrigt kender jeg kun nogle få personer, der når de bliver gået på klingen, er ægte grundige, når den slags skal afprøves.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

gl.jas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Jonas bojer skrev:
gl.jas skrev:

Ad 1. Hvorfor har du travlt med at bekymre dig på andres vegne ?

Min kærlighed er HIFI og musik og derfor bekymre jeg mig, jeg mener det bliver en ørken vandring hvis ikke nogle tager sig sammen. Tak for din altid gode tone

Ad 2. Kabler tilføjer ikke en pind. Mange kabler reducerer, men NO reducerer ikke mere end andre ( på forkanten ) kabler.

Jeg er enig i at alle kabler mister informationer og nogle er bedre en andre og NO er ikke af den gode slags.

Ad 3. Det holder ikke. Jeg har haft Denon, Arcam, Morgan, og senest Burmester, og med NO på  "alles zu sammen" , og klangen var bestemt ikke ens.  Men som den kære DIGE nævner, opnår man hurtighed, åbenhed, etc.

Jaaa det er det. Du opnår og hold nu fast Hurtighed og åben hed altid. Læs det igen og så igen. Nogle plader er altså langsomme og andre er lukkede og når du farver med ÅBENHED og HURTIGHED Altid mister du forskelle specielt de stemningsforskelle og udsving i melodi som ligger sig op af disse kvaliteter. Se kabler skal ikke tilføre noget efter min mening og du indrømmer de tilføre åbenhed og hurtighed.

Ad 4. Problemet er at du vil bekræftes. Din åle-glatte flexibilitet giver jeg ikke meget for. Læs lige din sidste sætning igen, grundigt, med åben pande, og du vil måske forstå. ( intet personligt, men klare fakta ).   P.s. besøget hos Kubiccen var en præsentation for klassisk musik og ikke NO.................................

Ikke forstået ?? jeg har ikke nogle skjulte glatte dagsordner jeg er vist bare en alimindlig HIFI nød.

Jeg kan bare bedst lide at Kalde en spade for en spade og HIFI for HIFI og derfor syntes jeg blot du skal sige.

JEG GL.jas kan lide Åbenhed og hurtighed på mine plader så meget åbenhed og så meget hurtighed jo bedre, det er mit mål. Se så ved jeg hvad du vil og så er det meget nemmer at rådgive.

Jeg siger jeg vil have så mange forskelle som muligt på alle parameter i musikken og jo flere forskell jo gladere bliver jeg.

Ja ja, gamle dreng. Hvis du havde holdt en sober tone overfor X-centric, havde du været med undertegnede til demo her mellem jul og nytår. Så havde du fået en musik og lydoplevelse, der havde begravet dit Linn-anlæg. That´s a fact.

Problemet er at du vil frelse, undgå ørkenvandring etc.  Du vil rådgive og spille bedrevidende, og det er u-omtvisteligt.....................Det tror jeg ikke vi er ret mange der har brug for.....................

Det med HiFi-parametrene er vist totalt udvandet efterhånden. men som nævnt tidligere: Kabler tilfører ikke en pind, hverken åbenhed, forskelle, eller dynamik!

Men kabler kan formidle, transportere ovenstående, og det er en helt anden sag.

Er vi endnu engang  havnet udenfor tråden ?

Til top Vis gl.jas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gl.jas

Jonas bojer
Branchemedlem
Branchemedlem

BIIR

Bruger siden: 31 Marts 2003
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Ja ja, gamle dreng. Hvis du havde holdt en sober tone overfor X-centric, havde du været med undertegnede til demo her mellem jul og nytår. Så havde du fået en musik og lydoplevelse, der havde begravet dit Linn-anlæg. That´s a fact.

Problemet er at du vil frelse, undgå ørkenvandring etc.  Du vil rådgive og spille bedrevidende, og det er u-omtvisteligt.....................Det tror jeg ikke vi er ret mange der har brug for.....................

Det med HiFi-parametrene er vist totalt udvandet efterhånden. men som nævnt tidligere: Kabler tilfører ikke en pind, hverken åbenhed, forskelle, eller dynamik!

Men kabler kan formidle, transportere ovenstående, og det er en helt anden sag.

Fortælll hvordan gik det og jeg skal efter selv derned om nogle uger ;O)

Til top Vis Jonas bojer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jonas bojer Besøg Jonas bojer's Websted

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Hvad er Dielektricitets-konstant?

Kan nogen forklare det?

Det skulle være det som er forklaringen på Nordost kablernes lyd.

Dvs. en lav Di-elektricitetskonstant!

Til top Vis thomas_ls's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af thomas_ls

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2004 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:

Hvad er Dielektricitets-konstant?

Kan nogen forklare det?

Det skulle være det som er forklaringen på Nordost kablernes lyd.

Dvs. en lav Di-elektricitetskonstant!

Isoleringsmaterialets evne til ikke at snuppe elektroner fra lederen og senere aflevere dem tilbage igen forsinket i forhold til det oprindelige signal.

Bedste dielektricitetskonstant har ædelgasser. NO´s løsning er at omvikle lederen med en tråd, således at berøring med isoleringsmaterialet helt undgås.

F.eks. Duelunds løsning er silke, som er helt og aldeles elektrisk inaktivt, forseglet med linolie.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2004 kl. 20:48 | IP-adresse registreret  

Hej Kurt

Jeg takker for svaret!

Venlig hilsen

Thomas

HansC.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 20:55 | IP-adresse registreret  

morkaj skrev:

Sad for sjov og lavede sammenligningen med et NO Red Dawn 2X3m ht kabel.

KT Radio 15.800

www.xxxland.com (link virker ikke) $1.279, dog svarede de tilbage pr. mail at kunne handles for $1.100 incl. fragt svarende til 6.501 (kurs 5,9126)+ evt. moms 1.625 i alt 8.126 - besparelse kr. 7.674 (50%+ af DK pris) og det er jo ikke hver gang at pakken hænger i tolden.

Den danske faghandel brokker sig så ofte over den "hårde" markedssituation, men ovenstående viser noget andet.

MVH

Morten

He he... jahh, og hvis du leder lidt længere tror jeg nu nok at du kan komme ned på ca. 5.000

/HC

Til top Vis HansC.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af HansC.

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 04 Januar 2004 kl. 20:56 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Nu du er online, Mikke; hvilke andre signalkabler var så meget bedre til langt lavere pris? Det vil sikkert interessere mange! Og hvordan kan du udtale dig om et nøgent kabels indflydelse på lyden, når du har højttalerkabler med indbygget R/C-led. En fordel ved NO´s højttalerkabler er at der stort set ikke er noget stik (z-plugs), hvor mange andre kabler bruger stik med så og så meget egenlyd!!!

Til von Kubic og andre tværsnits-audiophiler; gå bag om Banestyrelsen og tig 2x5meter køretråd til ellok/eltog, det er et nøgent kabel på rundt Ø1", altså på den rigtige side af 300kvmm, så skulle DC-værdien være til at overse!!! Det kan godt være lidt tricky, at klippe og lodde dette kabel, men tværsnit har det tihvertifald!!!

Prøv dette acoustic-research HT130 så skal du høre et kabel der får en til at grine af OST , og det kan fines til 20$ nyt

jensen

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

thomas_ls
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2004 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Er der ikke andre, som vil stå ved en anbefaling er gode kabler!

Man må sige, at folk er meget gode til at kritisere, men lad os få nogle flere konkrete bud på kabler, som er deres pris værd!

Den kunne også fint være fra Kurt, som er blevet opfordret til det flere gange, men der kommer ikke meget hjælp, det kunne være rart for folk, som ikke er så gamle i faget!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2004 kl. 21:25 | IP-adresse registreret  

F.Christians skrev:

Hr von Kubic kan sagtens tåle røg; bare der er mindst 4% olie i røgen!!!

Da jeg sidder mindre end en km fra Banestyrelsen, skal du bare sige til, hvis du vil have et tilbud på et antal meter køretråd, Kurt!!! Hvis du selv finder noget og det hænger i 4,5meters højde; så tag det ikke ned, det er muligt at det bruges til noget andet!!! Det tåler iøvrigt 25.000volt/800ampere!!!

Arrhem!
Næ tak!

Jeg har det jeg skal bruge ITV og de tykkelser der skal til. Allerbedst er det dog, at jeg tillige selv kan justere selvinduktion og kapacitet i kabelset-uppet. Som naturlovene foreskriver, så er den ene høj når den anden er lav. En herlig stunt i øvrigt.
En Tomos skal i øvrigt helst have 5% olie og gerne af den fine, så spinder finmekanikken så englene synger.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Januar 2004 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

thomas_ls skrev:

Er der ikke andre, som vil stå ved en anbefaling er gode kabler!

Man må sige, at folk er meget gode til at kritisere, men lad os få nogle flere konkrete bud på kabler, som er deres pris værd!

Den kunne også fint være fra Kurt, som er blevet opfordret til det flere gange, men der kommer ikke meget hjælp, det kunne være rart for folk, som ikke er så gamle i faget!

Der er flere steder man kunne begynde, jeg har dog svært ved sluge den med, at de skal være deres pris værd. Det synes jeg ikke nogen af dem er, de er generelt alt alt for dyre pga distributionsmetoden og de små mængder.

Furukawa kunne være ét sted http://www.domino-design.de/html/kabel.html
De findes i øvrigt også som Accuphase kabler, måske de kan fås i DK.
Et andet godt sted kunne være metalkablerne fra VdH www.vandenhul.com
Jeg ville heller ikke undlade Bertram Cable, som også fås som Acoustic Reality.
Herfra bliver det noget svært.
Det meste har sin karakter, hvilket de her nævnte også til dels har. De 2 første har dog den egenskab, at de er rimeligt homogene og at neutraliteten har været prioriteret.
Bertram er lidt til sin egen side, men absolut værd at afprøve også, det vil ihvert tilfælde adskille sig både positivt og grundigt fra de unævnelige.

Andre har sikkert andre bud, men du bør forholde dig til dem som objekter der skal bestå en nærgående test. De vil alle sammen lyde anderledes end dem du har, men kun en grundig tilgang til afprøvningen kan afgøre, hvorvidt de trækker i den rigtige retning. Køb dig et sæt hun/hun bøsninger, eller sæt dem på tape in/out og check så hvad de gør. Gør det mange gange og fjern først det ene, så det andet(husk der skal være mindst ét på, ellers bliver der meget tyst i specielt baggrunden). I begyndelsen kan det godt forvirre lidt, men efterhånden bliver man hård til det. Så er du helt anderledes rustet end de fjollerikker der påstår de har fundet de vises sten til kun 34K for 1 meter.
Du vil iøvrigt også kunne konstatere, at kabler bidrager med ganske betragtelige mængder forvrængning.
Hvis du skla prøve HT kabler, så prøv evt. med flere sæt i parallel, så kan du høre om tværsnittet er passende til den effekt kablet skal overføre. En forøgelse af tværsnittet kan være en ganske skelsættende oplevelse i øvrigt, men overdriv ikke.

Held og lykke med projektet og vær for alt i verden grundig.
Det skylder du dig selv.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2004 kl. 11:07 | IP-adresse registreret  

gl.jas skrev:

Ad 2. Kabler tilføjer ikke en pind. Mange kabler reducerer, men NO reducerer ikke mere end andre ( på forkanten ) kabler.

P.s. besøget hos Kubiccen var en præsentation for klassisk musik og ikke NO.................................

Hejsa Gl. Jas!
Sikken en ballade hva`?
Nå! men:
Ad2!
Du har ret i at kabler ikke tilføjer noget, for så vidt angår amplitude. Der er sikkert heller ikke fasemæssige forhold der skal tages hensyn til i det hørbare område.
Problemerne omkring kabler er ofte mre baseret på tid.
Tiden som "noget" begynder, foregår og stopper i igen, er den der påvirkes mest af kablet. Der kan derfor tales om en slags "eftersignal" men også om en markering af signalets opstart. Det skal ligesom i gang og så pling så kom det. Ketchup effekt kan det godt kaldes, man ryster flasken for at få noget ud og så kom det sandelig, mad, skjorte, bukser dug og det hele blev flot dekoreret.

Det helt besynderlige er dog, at det faktisk oftest slet ikke er kablet der gør det direkte, men det får det tilsluttede udstyr til at gøre det.
Kablet skal derfor ses som en del af den samlede belastning, ligegyldigt hvilket kabel der er tale om. Altså både signal og HT kabler.
Netkabler er lidt mere triggy, fordi der endnu ikke er nogen der kunnet dokumentere hvorfor ændringer af skidtet kan høres.
Nutidens udgangsbuffere der sidder i både preamps og CD/DACér har det meget skidt med at se ind i en kapacitiv belastning, enten begynder det at ringe, eller endnu være, så begynder der at indtræde ligesom et tykt tæppe bag lyden, der snupper lyden af ved et bestemt niveau og vupti, så har man en flot sort baggrund. Den er der mange der godt vil give penge for.
På HT kabelsiden kan det være temmelig afgørende om kablet påvirker effektforstærkeren, idet vi her har med væsentlig større spænding/strømstyrker fasevinkler og andet utøj at gøre og at HTén i forvejen sender en masse energi tilbage i forstærkeren og tilmed ofte igennem modkoblingskredsløbet også. Arbejdsbetingelserne herude er ekstreme, så der skal næsten intet til for at ændre ganske væsentligt på lydbilledet.

MHT klassisk musik, så håber jeg da du fik scoret noget af det, prøv også Liszts klavermusik.

JBNJN
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 December 2003
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

Jeg har med interesse fulgt de mange indlæg om hvad Nordost kabler kan og ikke kan.

I den forbindelse kom jeg i tanke om en demo på messen på Marriott hotellet sidste forår.

Der stod en svensker og demonstrerede en ny Gamut effektforstærker som var den største og dyreste forstærker jeg nogensinde har hørt. Jeg mener den kostede kr 520.000,- og vejede langt over 100 kg.

Denne forstærker var tilsluttet cd afspiller og højtalere med Nordost Valhalla signal- og højtalerkabler som tilsammen kostede over kr 100.000,-.

Det var fremragende musik der blev spillet, alt lød efter min mening godt.

Så kom jeg til at kigge til venstre i lokalet. Der stod endnu en forstærker af samme slags, hvor låget var pillet af, så man kunne se hvorledes indholdet var.

Der kunne man bl.a. se at alle de kabler der gik mellem de forskellige enheder og fra disse til højtaler og signal stik. De lignede almindelige NKT kabler.

Så fik jeg den tanke, hvorfor der på den ene (indvendige) side blev anvendt tilsyneladende billige kabler, og på den side man kunne se blev anvendt kabler til langt over kr 100.000,-. Jeg mener, når nu forstærkeren var så dyr, kunne man jo godt have anvendt Valhalla indvendig også.

Er der nogen der kan forklare om man i givet fald kunne høre en forskel.

M.v.h

JBNJN

Til top Vis JBNJN's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af JBNJN

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2004 kl. 15:04 | IP-adresse registreret  

Hej JBNJN!

Ja man kan godt høre forskel.
Spørgsmålet er bare om det bliver bedre, det vil altid kunne diskuteres.
Nogle af de allerbedste produkter der er lavet, inkoorporerer ind imellem alt, inkl. intern forkabling og netledning og jeg skal komme efter dig.
Det giver således blot en karakteristisk klang, at anvende andre kabler internt generelt - og en meget karakteristisk klang at anvende NO specielt.
Om man foretrækker det ene eller det andet må jo så komme an på en prøve, men den eneste rigtige måde til at afgåre om rigtigheden øges eller mindskes, er at indsætte apparatet i en bestående kæde.
Et effekttrin har i den forbindelse brug for en spændingsdeler, som man også skal kende lyden af. er det på plads, så har man mulighed for at afgøre om det var godt eller blot en slags "pynt".

Her er i øvrigt en artikel om, hvordan man gør http://www.sonicdesign.se/amptest.htm

jensen
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. Vassago Hifi

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

dige skrev:

Jeg tror ikke - på Gl Jas vegne, undskyld - at der er noget han ikke forstår, som du tror du forstår.

Du har prøvet 3 forskellige setups og så sger du at da NO kommer på som kabel sker der de samme ting ved alle tre setups? Det betyder jo netop - for syttende gang - at NO er den eneste stabile faktor i ethvert HIFI anlæg. Kvalitet fornægter sig aldrig og kan altid sætte sig igennem uanset hvad det bliver sat sammen med.

Kan du ikke snart se det????

Du siger "de havde nogle klare ting til fælles", ja for eksempelvis hurtighed, transparens, bredt stereobillede, rum omkring de udøvende, etc.

Og jeg giver HansC helt ret; kan man ikke lide lyden af sit set up, skal man ikke købe NO. Det afslører ALT!

Så derfor til MIKKE: det er ikke NO kablerne der er noget i vejen med. Det er resten af dit anlæg der ikke swinger sammen. Det er sikkert rigtigt at du oplever andre kabler "lyder bedre", men det der sker er at de andre kabler kompenserer heldigt for nogle af dit anlægs uheldige sider.

SÅdan er det, om du kan lide det eller ej

Mvh

Dige

Sikke en gang pis at lukke ud , jeg har prøvet ost på en del setup og har nu aldrig fundet de kabler gode .

De koster jo intet i løse M mål .

HT130 HT131 styrer vildt i forhold til OST og MIT ML GEL .

Til top Vis jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensen

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2004 kl. 15:55 | IP-adresse registreret  

jensen skrev:
Sikke en gang pis at lukke ud , jeg har prøvet ost på en del setup og har nu aldrig fundet de kabler gode .

De koster jo intet i løse M mål .

HT130 HT131 styrer vildt i forhold til OST og MIT ML GEL .

He He Jensen!
Du har altid været til direkte snak.
Det er såmænd også min oplevelse.

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 15:56 | IP-adresse registreret  

ML GEL, det kan du da ikke mene !!!!!!!!!!!!!

Der findes da ikke noget der er mere røv kedeligt på guds grønne jord.

Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2004 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Tonny skrev:

ML GEL, det kan du da ikke mene !!!!!!!!!!!!!

Der findes da ikke noget der er mere røv kedeligt på guds grønne jord.

Hej Tonny!
Læs lige igen.
Jensen skriver faktsik at han hverken kan lide NO, MIT eller Gel for den sags skyld

Tonny
Branchemedlem
Branchemedlem

Bruger siden: 06 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 16:01 | IP-adresse registreret  

Sorry der var jeg lige en kende for hurtig
Til top Vis Tonny's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Tonny Besøg Tonny's Websted

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 05 Januar 2004 kl. 16:02 | IP-adresse registreret  

Tonny skrev:
Sorry der var jeg lige en kende for hurtig
Din propagation er omkring 99,08% af lysets skulle jeg mene. Du er meget tæt på at tangere en veltrimmet Tomos, der står 112% rigtig i dysen.

<< Forrige Side af 7 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes