Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 09:05   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Fladskærm til maks 18.000 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
piddy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Oktober 2005
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 16 April 2007 kl. 17:48 | IP-adresse registreret  

hej alle sammen.

Håber I kan hjælpe mig. Min kæreste og jeg skal til at investere i en fladskærm og ville lige prøve at spørge herinde først. Det skal være full HD 1080P og gerne fra 40" og op efter og skal også have 1:1 pixel mapping - har nedenstående modeller det? 

Jeg har kigget på Sony Sony KDL-40W2000 og Sharp Sharp LC 42XD1E (Sort) til henholdsvis 15.196 og 16.195 og hvis jeg køber dem i tyskland så ca. 14000 og kun ca. 16500 for sharps 46". 

Er det sikkert at få bragt det hele vejen fra tyskland til denmark - hvis nu der sker noget under transporten eller vil sende det retur fordi der er en fejl. Hvad har I af erfaringer og hvilke ulemper og fordele synes I der er.

På forhånd mange tak 

Til top Vis piddy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af piddy

Emilos88
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 16 April 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Kig på panasonic, de laver altså de bedste skærme og de kommer snart med px700, og de er virkelig gode. overvej det panasonic plasma er det bedste

piddy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2007 kl. 18:41 | IP-adresse registreret  

det eneste fordel ved plasme er vel at de er lidt bedre til at vise de sorte nuancer. Men plasma kommer jo ikke i 1080P eller Full HD og har set lidt på toshibas HD-afspiller så kan få det optimale ud af sony eller sharps 1920*12080 opløsning..

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 April 2007 kl. 18:47 | IP-adresse registreret  

piddy skrev:
det eneste fordel ved plasme er vel at de er lidt bedre til at vise de sorte nuancer.

Det er en meget forkert antagelse. Der er en række fordele ved plasma-tv's billedgengivelse - selvfølgelig også ulemper, men at koge fordelene ned til bedre sort-gengivelse er en stor fejl.

piddy skrev:
Men plasma kommer jo ikke i 1080P eller Full HD og har set lidt på toshibas HD-afspiller så kan få det optimale ud af sony eller sharps 1920*12080 opløsning..

Du skal se sådan her på det: Ja, du skal have 1080P for at få det fulde ud af HD-DVD's opløsning. Men hvad med HD-DVD's kontrast? Hvad med HD-DVD's farvegengivelse? Vil du ikke have det fulde ud af dét? Hvem siger du får dét med et 1080P LCD? Dernæst: Med et tv i den størrelse er det ikke særligt væsentligt om du udnytter HD-DVD's opløsning eller ej. HD-DVD er designet til at kunne give dig top-billedkvalitet ved MEGET store billeder. Hvis du ikke har størrelsen til at udnytte opløsningen, er det ikke så vigtigt om tv'et kan følge med eller ej.

Dét har iøvrigt ikke noget med LCD vs plasma at gøre. Selvom du indskrænker valget til LCD-tv, så er der stadig meget andet end opløsning der afgør om tv'et får "det optimale" ud af HD-DVD. Men kort sagt, så er størrelsen i sig selv en større begrænsning for om du får det fulde udbytte af HD-DVD, end opløsningen. Du kan ikke udnytte HD-DVD fuldt ud, hvis du kun har et 40" tv (medmindre du sidder meget tæt på).

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 16 April 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

piddy skrev:
det eneste fordel ved plasme er vel at de er lidt bedre til at vise de sorte nuancer. Men plasma kommer jo ikke i 1080P eller Full HD og har set lidt på toshibas HD-afspiller så kan få det optimale ud af sony eller sharps 1920*12080 opløsning..

Den eneste grund til IKKE at vælge et plasma skulle være hvis man konstant spiller PC-spil eller konsolspil på skærmen... Plasma er bedre end LCD til alt andet end det... Især analogt tv signal på plasma er tusinde gange bedre end på lcd...

Og jo der findes faktisk plasma med 1920*1080P opløsning... Men jeg vil vædde på at et godt plasma med 768P er bedre end et hvilket som helst lcd med 1080P...

1080P er totalt opreklameret af især LCD-tilhængerne... Tag du heller ud og kig på et Pioneer PDP-427XD, og sammenlign gerne med et hvilket som helst LCD-tv... Så bliver du overbevist...

De nyere Pioneer understøtter desuden 1080/24P over HDMI...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 April 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Samsung F91
Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 16 April 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret  

piddy skrev:

Hvis du påtænker at bruge den til andet end TV, vil jeg nok vælge et godt LCD idag. Dvs. minimum i den prisklasse du nævner og måske endda dyrere. Hvis det kun er til TV brug, så en god plasma. Een i familien arbejder til daglig på et værksted, hvor de reparerer fladskærme. Selvom begge teknologier er blevet bedre idag, skinner deres respektive problemer stadig igennem.

Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 16 April 2007 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

AV Precision har helt ret i alle hans betragtninger.

1080p er oprindeligt blevet udviklet til brug ved meget store billeder (100" o.lign). LCD har så hørt om det og er begyndt at producere paneler der understøtter opløsningen, da det at udvikle paneler med disse opløsninger er betydeligt nemmere end at udvikle paneler med bedre kontrast, højere respons, bedre farver o.lign -> ihvertfald hvis det skal matche tilsvarende prisklassers plasma konkurrenter.

LCD producenter benytter sig af at det faktum at mennesket helt intuitivt umidelbart ser sig blind i specifikationer. Faktum er nu engang at du skal sidde 1,5 meter eller mindre, fra dit 50" fjernsyn for overhovedet at se forskel på 1080p og 720p; og tilsvarende nærmere fjernsynet hvis størrelsen bliver mindre; øjet kan simpelthen ikke se skarpere end det.

Når du fokuserer så meget på 1080p så spørg dig selv: Har du nogensinde set det samme LCD fjernsyn stillet op med 720P signal og 1080P? Siden LCD producenter nu lægger så meget vægt på det, ville det så ikke være fornuftigt at vise købere denne himmelråbende store forskel der nu engang er ?

Konklusionen jeg gerne vil frem til er at der er meget mere mening i at se på farver, kontrast og responstid end der er at se på opløsning (opløsning har noget at gøre med skarphed, se på et plasma fjernsyn sat til HD/Blueray og sig mig at det ikke står skarpt nok...).

Sådan som jeg ser det har de to teknologier flg. fordele:

LCD:

- 1:1 Pixelmapping (hvis du vil køre 1080p over pc'en, altså som i Windows)

- Absolut begrænset fare for burnin ved stillestående objekter (hvis du har tænkt dig at sætte skærmen på Windows skrivebordet og så tage til Tusmethistan i 14 dage f.eks., skulle der stadig ikke ske noget ved det.

Plasma:

- Mere vibrante/levende/stærke farver

- Bedre sortniveau (Med dette menes at der kan skelnes mellem et hav af forskellige sorte nuancer, se f.eks. Ringenes Herre 1 hvor de render rundt inde i bjerget Moria: På et plasma ses alle nuancerne i skyggerne, på LCD opstår der farveplamager i skyggerne - ikke noget der er fedt at se på).

- Højere Responstid (Ikke noget hakkeri ved sport, action film osv.)

Dvs. generel betydeligt bedre billedkvalitet.

Hvis jeg skulle have en skærm jeg kunne surfe på internettet på på storskærm (Whuw! Fedt !), ville jeg vælge en LCD.

Skulle jeg have et fjernsyn jeg ville se film og sport på, værende det fra Analog TV, DVD eller HD/Blueray, skulle det uden tvivl være plasma.

Så må man jo gøre op med sig selv hvad man helst vil bruge skærmen til.

Til top Vis Lique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lique

piddy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

oki mange tak. jeg må jo ud og se på de forskellige. Jeg vil bruge skærmen b¨de til film og så til tv gennem kabel-tv.

Hvilke Pioneer understøtter desuden 1080/24P over HDMI, og hvad skal man så vælge til maks 18000-20.000. det er vel pioneer eller panasonic?.

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 April 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

De nye Pioneer modeller i 50" understøtter det, dvs. dem skulle komme ud om kort tid -> Men husk nu, det er ikke det vigtigste at se på .

Panasonics PX70 matcher (er folk forholdvist enige om) rimelig godt Pioneers nuværende serie. Den står til vejledende pris på 14k - et afsindigt godt value for money køb!

Pioneers nye 42" kunne man forestille sig var marginalt bedre men kommer nok til at stå til ca. 25k vil jeg tro. Så tag et kig på PX70 og Pioneers nuværende serie og gør så op med dig selv om du har lyst til at først vente til den nye Pioneer serie kommer ud, og dernæst på at den falder i pris.

Mvh. en person som også havde besluttet sig for at købe et Sharp XD1, men da det blev sammenlignet med PX70 faldt fuldstændig igennem på de punkter jeg nævnte ovenfor.

Fadøl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003
Sendt: 16 April 2007 kl. 20:05 | IP-adresse registreret  

Hej.

Jeg har nu i ca. 4 år haft en 42" plasma fladskærm fra LG og har som så mange af jer fuldt med i udviklingen af plasmateknologien. Det går meget meget hurtigt pt og jeg mener stadig - det mente jeg også da jeg købte skærmen - at LCD har laaaang vej endnu for at vise et godt billede. Jeg vil - som en af ovenstående også skriver - anbefale at der investeres i en Panasonic plasmaskærm da jeg mener de pt. laver nogle af de bedste plasmaskærme med en meget tilfredsstillende billedteknologi. HUSK at det IKKE kun er skærmen der skal fremstå som lækker - det er også billedfremvisningen UANSET hvad der skal ses i det skal det være en WAUW oplevelse hver gang man ser det tændt.

FØR ET EVT. KØB:

Let din røv og ta' ud og se på BÅDE plasma og LCD skærme FØR du beslutter dig. Ta flere film med så du har en god blanding af tegnefilm, film, etc. som du i forvejen ved hvordan de ser ud. Find også ud af hvad lige netop DIT behov er - alt det der med teknologi er jeg ikke så hård til men der er noget med HD, opløsningen, vinkler, kabler, størrelse.

Det kan godt betale sig at køre langt og bruge tid på købet så du ikke fortryder det. Lad være med at købe det i udlandet selvom det kan være fristende pga. prisen. Find en hifi butik i DK og slå en handel af så du får både ophæng, ledninger, vejledning mm. med i købet samt at det bliver lettere for dig hvis du evt. fortryder eller - Gud forbyde - at der går noget i stykker.

Til sidst vil jeg ønske dig held og lykke med at finde et passende tv og igen - TA' DIG GOD TID. 

Til top Vis Fadøl's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fadøl

piddy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2007 kl. 14:40 | IP-adresse registreret  

har tjekket de forskellige modeller ud men har I nogle råd til følgende:

Panasonic Panasonic TH 42PX70 til 12.700

Pioneer PDP 4270XD til 15.200

HVad er forskellen her. Det er panasonic nye model og det er pioneer gamle. skal man vente på at pioneer kommer ud med nogle nye.

Pioneer PDP 507XD til 23.500

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2007 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Hvad synes du selv om de forskellige modeller?

Altså dvs. Pana versus Pioneer?

Du skal tænke på at Panas PX70 får du til 50% af Pioneers nye tv. Så hvis man absolut skulle brænde 25k af ville jeg udentvivl købe et Panasonic idag og så om 2 år købe et nyt igen til ca. 12,5k.

Jeg mener simpelthen (uden dog at have set Pioneers nye), ikke at merprisen på næsten 100% kan retfærdiggøres.

Nicolai18
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 17 April 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Vent ca 2 mdr. så kommer Pioneers nye modeller hvor der er flere af modellerne som er 1080p. Hvis det var mig ville jeg vente og se dem, da jeg er ganske sikker på at det bliver markedets bedste billed uanset pris.

Nicolai

nicoleif
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 17 April 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

Nicolai18 skrev:

Vent ca 2 mdr. så kommer Pioneers nye modeller hvor der er flere af modellerne som er 1080p. Hvis det var mig ville jeg vente og se dem, da jeg er ganske sikker på at det bliver markedets bedste billed uanset pris.

Nicolai

Man skal bare lige huske på at man skal op i store størrelser (> 60", måske endda > 80") for at få udbytte af 1080p, kontra 720p 

Til top Vis nicoleif's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nicoleif

steen5
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 Februar 2007
Sendt: 17 April 2007 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Hvem kan vente i 2 måneder?!
Til top Vis steen5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af steen5

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Sendt: 17 April 2007 kl. 17:13 | IP-adresse registreret  

steen5 skrev:
Hvem kan vente i 2 måneder?!

Det er der mange der kan

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 17 April 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret  

Hej Piddy.

Jeg siger ikke, at Otto (aka A/V Precision) er den altvidende orakel indenfor fladskærme og projektorer. Men den erfaring han har samlet gennem årene, gør ham kompetent indenfor faget, og jeg vil gerne give ham ret i mange af de iagtagelser, han kommer med. Jeg synes, du skal tage en smut ind på Flatpanels.dk og Recordere.dk - især Otto's blog på sidstnævnte omkring 1080P/Full HD er interessant!

Du kan med fordel samle lidt viden på de nævnte sites (der findes flere). Faktum er, at i dag sælger
man fladskærme udelukkende på baggrund af specs. Intet andet. F.eks. kiggede jeg i El-Gigantens reklameblad, da jeg er lidt af en elektroniknørd. Der stødte jeg bl.a. ind på et morsomst indslag i bladet omkring én af Samsungs nye LCD nyheder. Der stod noget i stil med "Ny super skærm fra Samsung, som gengiver over 245 millioner farver for optimal billedkvalitet"...og "Ny panel med 8ms responstid, som sikrer den bedste billedoplevelse"....jeg grinte lidt indvendigt, må jeg indrømme. Disse tal beviser INTET for skærmens formåen.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 17 April 2007 kl. 18:01 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:

Jeg siger ikke, at Otto (aka A/V Precision) er den altvidende orakel indenfor fladskærme og projektorer. Men den erfaring han har samlet gennem årene, gør ham kompetent indenfor faget, og jeg vil gerne give ham ret i mange af de iagtagelser, han kommer med. Jeg synes, du skal tage en smut ind på Flatpanels.dk og Recordere.dk - især Otto's blog på sidstnævnte omkring 1080P/Full HD er interessant!

Egentlig synes jeg det siger en del om fladskærms-markedet, at mine indlæg og især dén blog skaber så meget opmærksomhed. Jeg har ikke sagt noget som helst originalt omkring dette emne endnu, og slet ikke i blog'en - det er almindeligt accepterede fakta inden for den lidt mere seriøse del af branchen, som jeg forsøger at udbrede kendskabet til, det er ikke noget jeg selv finder på. At det alligevel er så opsigtsvækkende, er et bevis på hvor vigtigt det er at få det sagt, hvis vi skal undgå at markedsførings-møllen oversvømmer de reelle fakta fuldstændigt.

AM-E skrev:
Der stod noget i stil med "Ny super skærm fra Samsung, som gengiver over 245 millioner farver for optimal billedkvalitet"...og "Ny panel med 8ms responstid, som sikrer den bedste billedoplevelse"....jeg grinte lidt indvendigt, må jeg indrømme. Disse tal beviser INTET for skærmens formåen.

Det er meget værre end dét - det er ganske enkelt lodret forkert, og falsk markedsføring (godt nok ubevidst pga. manglende viden), at sige at et LCD-tv "gengiver over 245 millioner farver". Det findes der p.t. intet LCD-tv der kan. Det har en signalbehandling der internt kan behandle 245 millioner forskellige farvenuancer, men det siger intet om hvor mange farvenuancer tv'et kan _gengive_. Det begrænses i praksis af at såvel input (signalet fra kilderne) som output (panelet) arbejder med max 8 bit per farve, dvs. ca. 16 millioner farvenuancer. Og det er særdeles teoretisk, i praksis ligger det langt lavere, og der findes næppe et digitalt display i dag der kan levere en 8-bit gråskala uden én eller anden form for banding.

Wally
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Marts 2007
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 18 April 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Det lader til at alle de store mærker kommer med nye modeller nu.
Samsung kommer også med en ny serie, der næsten alle understøtter 1080p i 37" modellerne og opefter.
Priserne for deres 40" topmodel ligger på ca. 15.000 ifølge Getmore.dk (søg på m86 på deres side for at få de nye modeller frem), så den model er også indenfor dit afsatte pengebeløb.
Modellerne skulle være på markedet i starten af April, men er åbenbart blevet lidt forsinket (Er det ikke ved at være standarden?).

Til top Vis Wally's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wally

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes