Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 21:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Plasma og indbrænding (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 16 April 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:
Se nu begynder du igen med at nægte!!!
(...)
Kan du dog ikke bare indrømme at plasma har en mulighed for burn in!

Det her er altså noget vrøvl. Jeg nægter ingenting. Du får mig aldrig til at sige, at plasma har MULIGHED for burn-in, men der er en (omend lille) RISIKO Dette har jeg dog aldrig på nogen måde nægtet. Heller ikke når jeg sætter spørgsmålstegn ved hvordan du har 'opnået' din indbrænding. Som nævnt har dit TV i en test (sammen med to andre plasma TV, velsagtens 8. generation Panasonic og noget Hitachi, Samsung eller LG) overlevet 48 timers Half Life 2 menu, så der er et eller andet galt, et eller andet sted, når du får permanent indbrænding af nogle undertekster. Paneler er forskellige, men de er ikke så forskellige, at det ene TV kan overleve 48 timers fuldstændig statisk billede, og det andet ikke kan tåle nogle undertekster, som forsvinder ligeså hurtigt som de dukker op.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 17 April 2007 kl. 08:14 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

Ak-ja - du tåler stadig ikke, at nogen er uenig med dig - det må være et hård liv

Du er decideret latterlig med sådanne kommentarer. Jeg skriver én ting i dette forum, og så farer du op med dine påstande om at jeg ikke kan
tåle at du er uenig med mig.

Du gider jo ikke engang forholde dig til det jeg skriver - du går direkte til angreb og anklager endda så mig for at gå til angreb og blive
personlig.

kaso skrev:

Ja - det er en tråd om plasma - hvor en potentiel køber spørger til risikoen for indbrænding. Du - og andre - vil helst fortie en
risiko

Som i så mange andre situationer lever du i din egen verden. Hvor i denne tråd har jeg benægtet risikoen for indebrænding?

Denne tråd handler om egne erfaringer - noget der er fløjet hen over hovedet på dig (eller gennem det) - og hvorfor skal jeg skrive, at jeg
får burn in ved undertekster, hvis jeg ikke gør det?

Havde denne tråd ikke været mere reel, hvis den udelukkende bestod af erfaringer - inkl. de erfaringer Hi-Sonny-Fi har?

kaso skrev:

Det er fløjtende ligegyldigt, om jeg har en plasma eller ej og om du har en.

Sgu' da ikke når manden decideret spørger plasmaejere om deres erfaringer!! Din erfaring er lig 0!

Det er helt fint at oplyse om risikoen, men du missionerer og prøver at pådutte alle din holdning: at man ikke kan benytte et plasma
til normalt brug.

kaso skrev:

Man laver ikke statistik på 1 eksemplar. Så at du ikke har indbrænding fortæller intet om, hvorvidt indbrænding forekommer.[/
P]

Man laver sgu' heller ikke statistik ved at én person uden et eksemplar udtaler sig alligevel. Nu har Hi-Sonny-Fi selv skrevet i denne tråd, så
du behøver ikke længere at udtale dig for ham og andre plasmaejere i dette forum med burn in.

Dine holdninger er forstokkede og forudindtagede (uanset emne), at al verdens fakta slet ikke kan måle sig med en eller to der fortæller
dig, at du har ret. At de så ikke engang beviser din påstand er dig komplet ligegyldigt.

Dine plasmaerfaringer stammer fra 5 minutter i en radioforretning, en udtalelse fra en ansat i HiFi Klubben samt to-tre mennesker på dette forum.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 April 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Hold person fnidderet i PB's!

Læs følgende før i poster igen ->  Retningslinier for brug af forum   Tænk før du taler

Kommer der mere falder hammeren.

Og det var ikke et oplæg til diskussion.

Med venlige moderator hilsner

Zorglub

Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Jagd
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Maj 2006
Sendt: 24 August 2007 kl. 15:40 | IP-adresse registreret  

Tråden er ganske vist af ældre dato, men mit Pioneer 436XDE har fået burn-in, ikke retention, fra tv3, tv3+, TV2 Zulu, samt de sorte kanter i top og bund. Jeg kører ikke med sindssyge indstillinger. TV'et er taget ud af kassen, og så er der skruet en smule ned for de forskellige indstillinger.
Til top Vis Jagd's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jagd

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 August 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret  

Prøv at loope en DVD i minimum 12 timer i træk før du erklærer det for burn-in...
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 24 August 2007 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

Hej

Burn-in kan godt forekomme. Som regel er det nu ens egen skyld, hvis det forekommer. Det klassiske eksempel vi hører er, at børnene har været alene hjemme med deres XBOX eller andet et stykke tid. Hvis du selv er opmærksom på det, sker det ikke.

Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

zebu
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 September 2007 kl. 00:34 | IP-adresse registreret  

jeg bliver sgu lidt små irreteret over de gentagene burn-in diskusioner. Syns bare for ofte at man hører en person der aldrig har ejet et plasma, råbe højt om burn-in. Jo vist har folk da fået burn-in, men på hvilke generationer??

selv er jeg ejer af et pv60 (kørt ca 3000 timer (300 timers indkøring)) og for at sige det ligeud har jeg da nok ikke altid behandlet det lige pænt... men stadig IKKE set skyggen af burn-in.

Undertekster.... altid.....
letterbox.... tja, man ser vel filmen i det format den er lavet i
discovery channel.... ja gerne 10 timer af gangen.
sove fra det.... ofte en 10 gange vil jeg tro.
xbox (xbmc til musik mm.) ofte 7-8 timer fredage or lørdage

hvis normalt brug er værre... ja så ved jeg sgu snart ik

nej jeg er ikke plasma fanatiker selvom jeg må give Naiera ret i meget af det han siger, men har bare pt. ikke fundet et lcd tv til prisen, der kan levere samme billedkvalitet.

P.S et crt tv kan også få burn-in og man er jo direkte blind hvis man vil ha kontrast og lys op på 100%

Jagd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2007 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Burn-in = Skygger af TV logoer osv der ikke går væk efter lidt tid. Behøver ikke loope noget som helst for at vide om det er burn in.

Jeg har passet rimeligt godt på mit tv synes jeg selv. indstillingerne er sat ned fra fabriksindstillingerne, men jeg har ladet mig fortælle at Dynamic Contrast er synderen i mit tilfælde. Jeg har et Pioneer PDP 436XDE.

Kinnaps
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2005
Sendt: 06 September 2007 kl. 10:51 | IP-adresse registreret  

Jagd skrev:
Burn-in = Skygger af TV logoer osv der ikke går væk efter lidt tid. Behøver ikke loope noget som helst for at vide om det er burn in.

Jeg har passet rimeligt godt på mit tv synes jeg selv. indstillingerne er sat ned fra fabriksindstillingerne, men jeg har ladet mig fortælle at Dynamic Contrast er synderen i mit tilfælde. Jeg har et Pioneer PDP 436XDE.

Nu er logoer også nogle af de eneste syndene i film og TV henseende. Bruges skærmen ifm. PCen eller XBOXen er det straks en anden diskution. Så er det ikke for børn længere.

Til top Vis Kinnaps's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kinnaps

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2007 kl. 10:55 | IP-adresse registreret  

Jagd skrev:

Jo, for hvis det går væk efter relativt kort tid, så er det ikke.

Jagd
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Jagd skrev:

Nu skrev jeg også "Der ikke går væk efter lidt tid"...

Edit: Vi snakker ikke mærker der har været der et par dage, men snarere et halvt år. Og det er fra De sorte kanter ved film, til undertekster til tv logoer.

Hattori Hanzo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 September 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Jagd skrev:

Naiera skrev:
Jagd skrev:

Nu skrev jeg også "Der ikke går væk efter lidt tid"...Edit: Vi snakker ikke mærker der har været der et par dage, men snarere et halvt år. Og det er fra De sorte kanter ved film, til undertekster til tv logoer.

Lyder bestemt som burn-in....

Til top Vis Hattori Hanzo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hattori Hanzo

Webmonkey
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003
Sendt: 06 September 2007 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

I foråret så jeg et plama med tydelig burn-in fra DVD menuer i El-giganten. Jeg tog et billede med min telefon - skal se at få det postet.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 06 September 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret  

Jeg synes sjovt nok, at burn-in diskussionen ofte minder om ryge-diskussioner:

"Jeg ryger og er ikke død endnu - altså er rygning ikke skadelig" minder jo lidt om "Jeg har plasma uden burn-in - altså er det ikke et problem".

Jeg synes, at det er langt mere relevant, at der rent faktisk er brugere med burn-in problemer på deres plasma TV. Dermed er risikoen jo reel - eller rettere - den er reel på den pågældende model(serie). Selvfølgelig er det jo så relevant som Zebu skriver, at få belyst, hvilke modeller/generationer, der er tale om for at finde ud af, om problemet stadig eksisterer.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 September 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret  

Webmonkey skrev:
I foråret så jeg et plama med tydelig burn-in fra DVD menuer i El-giganten. Jeg tog et billede med min telefon - skal se at få det postet.

Selvfølgelig er det muligt at ødelægge et plasma TV hvis du har en DVD-menu stående i flere uger. Det siger jo sig selv, at det er for meget.

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 September 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

"Jeg ryger og er ikke død endnu - altså er rygning ikke skadelig" minder jo lidt om "Jeg har plasma uden burn-in - altså er det ikke et problem".

fordi det potentielt er muligt at opleve burn in på plasma (ligesom det er på CRT) er det jo ikke det samme som at det vil ske!

Jeg mener debatten er totalt forfejlet, for der findes ikke noget alternativ idag...
LCD er den største fejltagelse nogensinde, det har hevet billedkvaliteten så langt ned at producenterne burde skamme sig At køberne kan falde for et TV med ringe kontrast, totalt f***ed up gamma og umådelig ringe billedbehandling er mig ubegribeligt

Ikke at Plasma nødvendigvis er bedre, men chancen er noget større.

Det virker på mig som om at bo bedre tendensen er blevet total, bare kaserne er flade er alle glade "så fylder den jo heller ikke i stuen" (men den gamle stereo bænk står stadigvæk nedenunder...)

førhen var folk villige til at betale en månedslån for et TV, i dag hvor folk har penge som aldrig for er det køb billigst muligt og smid væk, der kommer alligevel en bedre generation i morgen. Det betyder at folk aldrig får kvaliteten at se... TRIST

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 06 September 2007 kl. 15:37 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:

kaso skrev:

fordi det potentielt er muligt at opleve burn in på plasma (ligesom det er på CRT) er det jo ikke det samme som at det vil ske!

Og her bekræftede du jo så mit udsagn. Nej - det er ikke det samme som at det vil ske - ligesom alle rygere ikke dør af kræft - men risikoen er klart tilstede - og klart større end med CRT. Jeg har aldrig nogensinde hørt om indbrændte kanallogoer, rammer, undertekster m.m. på CRT - kun statiske billeder - f.eks. afgangslister i en lufthavn - har jeg set som indbrændinger på CRT.

Pointen er vel også, at man bør vælge med åbne øjne ot at man er klar over risikoen istedet for at fornægte den, samt at man ikke forsøger at "skjule" den for andre potentielle købere.

kyhn skrev:
Jeg mener debatten er totalt forfejlet, for der findes ikke noget alternativ idag...
LCD er den største fejltagelse nogensinde, det har hevet billedkvaliteten så langt ned at producenterne burde skamme sig At køberne kan falde for et TV med ringe kontrast, totalt f***ed up gamma og umådelig ringe billedbehandling er mig ubegribeligt

Ikke at Plasma nødvendigvis er bedre, men chancen er noget større.

Det er så ikke nødvendigvis korrekt - men det er så en anden diskussion!

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 September 2007 kl. 07:44 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:
-snip-

risikoen er klart tilstede - og klart større end med CRT. Jeg har aldrig nogensinde hørt om indbrændte kanallogoer, rammer, undertekster m.m. på CRT - kun statiske billeder - f.eks. afgangslister i en lufthavn - har jeg set som indbrændinger på CRT.

så har du ikke arbejdet ret meget med CRT projektorer, dengang har det mere reglen end undtagelsen (groft sagt)

kaso skrev:
Pointen er vel også, at man bør vælge med åbne øjne ot at man er klar over risikoen istedet for at fornægte den, samt at man ikke forsøger at "skjule" den for andre potentielle købere.
Helt sikkert, min pointe er bare at riscikoen for indbrænding betyder ikke at plasma er en "defekt teknik", eller at skærmen derfor "ikke er beregnet til almindelig TV kigning"  man skal heller ikke undlade at købe LCD pga muligheden for pixelfejl...

Man selvfølgelig have in mente hvad kravene er, kigge på billedkvaliteten og vurderer hvilket TV der giver mest for den sum penge man er villig til at ofre.

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

NickyD
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Februar 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 07 September 2007 kl. 07:52 | IP-adresse registreret  

Hej vikings

Jeg har ikke læst tråden, men jeg har en Pioneer plasma skærm. Min søn har en Vtech spillekonsol, og han går nogle gange fra den og glemmer at slukke for skærmen. Den ene dag tror jeg den stod med et still billede i omkring 5 timer. Skærmen fejler intet

Gerdes
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004
Sendt: 07 September 2007 kl. 08:26 | IP-adresse registreret  

vikings skrev:

Hvor mange af jer der ejer en plasma skærm har haft indbrænding?

Jeg har haft en Pioneer 427XD siden december 2006. Jeg har ikke oplevet burn in, men enkelte episoder med retention har der været. De gange der har været retention er det forsvundet inden for kort tid (max 1 min.). Retention er set fra tekst-tv og kanal 5. De gange det er sket, har skærmen været på den pågældende kanal i lang tid. Jeg har ikke taget tid, men vi taler timer.

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes