Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 14:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Plasma og indbrænding (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 12 April 2007 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
kaso skrev:
Og det virker lidt absurd at købe et apparat, man ikke kan udnytte uden risiko for at det tager skade. Hvor mange andre "husholdningsapparater" ville vi acceptere ikke at kunne bruge frit uden risiko for permanente skader - specielt efter at have betalt 15-20.000kr. for dem?

At du kalder køb af plasma TV absurd beviser kun hvor lidt du ved om den reelle 'fare' for indbrænding.

Enig, og da problematikken tilsyneladende nu er skruet over på kontrast-tallet, kunne jeg da godt tænke mig at vide hvor mange der sidder og ser tv med kontrasten på max? Hvor pænt ser billedet ud uanset hvilken type apparat vi snakker om, når den står på 100%?

Det har ikke det fjerneste at gøre med at udnytte tv´et 100%. På billedrørs-tv advarede producenterne direkte mod max kontrast, så det må jo sige at millioner af brugere er blevet røvrendt, for de har jo i virkeligheden ikke kunnet udnytte deres billedrørs-tv 100%.

Næsten uanset hvilken type apparat man køber - husholdning eller ej - så er der altså forholdsregler forbundet med dem. Man må heller ikke smide sine børn i en vaskemaskine - er det så det samme som ikke at kunne udnytte den 100%, for ungen er jo blevet beskidt efter at have været i børnehave, og maskinen kan jo sagtens fungere selvom der er børn i den?! Bilen kan heller ikke holde til at trække en trailer med 2000 kg. muraffald op ad en bakke med fuld gas i første gear over en strækning på 15 kilometer - dvs. så kan den jo heller ikke udnyttes 100%. (altså ud fra det som man åbenbart selv tolker som 100% udnyttelsesgrad - det er i den grad en tolkning)

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 April 2007 kl. 21:39 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:

"Køb et nyt luksuskomfur - kun kr. 17.500. Ovnen må blot ikke komme over 160gr. og pladerne  må ikke anvendes de første 200 timer. Skulle komfuret alligevel få skader, er det dit eget problem!" Hvem ville acceptere sådanne betingelser? Sorry - men i mine øjne ligner det en teknologi, der ikke er helt "færdig" endnu.....

Jeg måtte ikke give min bil fuld speeder de første 2000 km - er dét så også en teknologi der ikke er "færdig" endnu? Når jeg køber nye sko, så kan jeg normalt ikke gå ret mange timer i dem de første 3-5 gange jeg har dem på, ellers får jeg vabler. Er dét så også en teknologi der ikke er "færdig" endnu?

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Sendt: 12 April 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
Hvor pænt ser billedet ud uanset hvilken type apparat vi snakker om, når den står på 100%?

Ikke specielt pænt Jeg har vist ikke fået skrevet det i nogle dage, så det skader vel ikke at gentage : Min ISF-kalibrerede PX60 har kontrast indstillet til et sted mellem 30 og 40%, så vidt jeg umiddelbart kan se på slideren. Bare fordi det anbefales at man sætter kontrast lidt under 50%, i hvert fald i de første par hundrede lidt mere følsomme timer, er det ikke ensbetydende med, at billedet ligner l**t. Det kan man da nok godt ordne hvis man indstiller noget andet helt gak-gak, men kontrast på under 50% er altså ikke lig med bæ på skærmen
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 12 April 2007 kl. 21:55 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:

Ikke specielt pænt Jeg har vist ikke fået skrevet det i nogle dage, så det skader vel ikke at gentage : Min ISF-kalibrerede PX60 har kontrast indstillet til et sted mellem 30 og 40%, så vidt jeg umiddelbart kan se på slideren. Bare fordi det anbefales at man sætter kontrast lidt under 50%, i hvert fald i de første par hundrede lidt mere følsomme timer, er det ikke ensbetydende med, at billedet ligner l**t. Det kan man da nok godt ordne hvis man indstiller noget andet helt gak-gak, men kontrast på under 50% er altså ikke lig med bæ på skærmen

Jeg synes liige, vi skal indskyde, at kontrasten som allerede nævnt er ret afhængig af lyset i rummet. Foretrækker man at bruge sit tv i et mørkt rum, er 50% efter min mening direkte for meget. I et lyst rum er det rigtigt nok at en smule mere kan være at foretrække, men det ændrer ikke på mit argument ovenfor - hvis man ikke synes det er i orden at et produkt skal "køres til", så mangler man ganske enkelt en forståelse for hvordan apparatet fungerer. Det kunne afhjælpes ved at læse manualen. Hvis man ikke mener at den korrekte brug af et produkt er dét der passer til éns behov, så må man jo sørge for at finde noget der passer. Hvis man mener det er en "deal-breaker" at man skal passe på sine ting, især i starten, så kan jeg egentlig ikke se noget forkert i dét - så skal man bare lade være med at komme rendende bagefter og tude over at backlight'en ikke lyser helt jævnt, eller hvad hulen man nu kan finde på at brokke sig over af typiske LCD-problemer.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 12 April 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Ronin skrev:
Hvor pænt ser billedet ud uanset hvilken type apparat vi snakker om, når den står på 100%?

jo, hvis man zapper forbi DK4...

Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 12 April 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

Naiera skrev:
Ronin skrev:

Hehe, DK4 er altødelæggende for alt

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2007 kl. 22:10 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:
brasch skrev:

Naiera skrev:
Ronin skrev:

Hehe, DK4 er altødelæggende for alt

ikke alene er det de mest elendiger programmer i mands minde, men jeg tror sgu de har samlet deres udstyr forkert

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Sendt: 12 April 2007 kl. 22:14 | IP-adresse registreret  

Jeg så sjovt nok DK4 forleden. Bakken Bears, der i første DM-finale i basket vandt over Svendborg KANINER, var da et af de bedste programmer jeg har set længe
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 April 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Jeg så sjovt nok DK4 forleden. Bakken Bears, der i første DM-finale i basket vandt over Svendborg KANINER, var da et af de bedste programmer jeg har set længe

jeg synes bare altid der står en eller anden mand på en mark og bliver interviewet når jeg zapper henover den, med en mand der er så rød i hovedet at jeg spekulerede på hvorfor de ikke havde ringet efter en ambulance.

NriK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 April 2003
Sendt: 12 April 2007 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Jeg har aldrig skruet på kontrast eller lignende på mine 3 pioneer plasma-tv - de er koblet til lige ud fra boksen, brugt 1 år indtil der kom ny model og skiftet.

Og jeg har ikke haft indbrænding/retention eller noget der ligner på noget tidspunkt.

Til top Vis NriK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NriK

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 13 April 2007 kl. 11:10 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Naiera skrev:
kaso skrev:
Og det virker lidt absurd at købe et apparat, man ikke kan udnytte uden risiko for at det tager skade. Hvor mange andre "husholdningsapparater" ville vi acceptere ikke at kunne bruge frit uden risiko for permanente skader - specielt efter at have betalt 15-20.000kr. for dem?

At du kalder køb af plasma TV absurd beviser kun hvor lidt du ved om den reelle 'fare' for indbrænding.

Enig, og da problematikken tilsyneladende nu er skruet over på kontrast-tallet, kunne jeg da godt tænke mig at vide hvor mange der sidder og ser tv med kontrasten på max? Hvor pænt ser billedet ud uanset hvilken type apparat vi snakker om, når den står på 100%?

Det har ikke det fjerneste at gøre med at udnytte tv´et 100%. På billedrørs-tv advarede producenterne direkte mod max kontrast, så det må jo sige at millioner af brugere er blevet røvrendt, for de har jo i virkeligheden ikke kunnet udnytte deres billedrørs-tv 100%.

Næsten uanset hvilken type apparat man køber - husholdning eller ej - så er der altså forholdsregler forbundet med dem. Man må heller ikke smide sine børn i en vaskemaskine - er det så det samme som ikke at kunne udnytte den 100%, for ungen er jo blevet beskidt efter at have været i børnehave, og maskinen kan jo sagtens fungere selvom der er børn i den?! Bilen kan heller ikke holde til at trække en trailer med 2000 kg. muraffald op ad en bakke med fuld gas i første gear over en strækning på 15 kilometer - dvs. så kan den jo heller ikke udnyttes 100%. (altså ud fra det som man åbenbart selv tolker som 100% udnyttelsesgrad - det er i den grad en tolkning)

1: Læs hvad jeg skriver! Det er ikke absurd at købe et plasma - det er absurd, at købe et TV, der ikke må benyttes frit til sit primære formål.

2: Dine eksempler er i hampen. En vaskemaskines primære formål er at vaske tøj - ikke børn. Et TVs/skærms primære formål er at fremvise materiale - spil, TV, Video - og kan den ikke bruges frit til dette uden risiko for indbrænding af kanallogoer eller andet, er den uegnet til sit primære formål.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2007 kl. 11:14 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
kaso skrev:

"Køb et nyt luksuskomfur - kun kr. 17.500. Ovnen må blot ikke komme over 160gr. og pladerne  må ikke anvendes de første 200 timer. Skulle komfuret alligevel få skader, er det dit eget problem!" Hvem ville acceptere sådanne betingelser? Sorry - men i mine øjne ligner det en teknologi, der ikke er helt "færdig" endnu.....

Jeg måtte ikke give min bil fuld speeder de første 2000 km - er dét så også en teknologi der ikke er "færdig" endnu? Når jeg køber nye sko, så kan jeg normalt ikke gå ret mange timer i dem de første 3-5 gange jeg har dem på, ellers får jeg vabler. Er dét så også en teknologi der ikke er "færdig" endnu?

Bilen skal "køres til" - korrekt. Men det forhindrer dig ikke i at bruge den normalt. Et plasmaTV, der ikke må bruges til at se samme kanal på i mere end kort tid af gangen kan ikke bruges normalt. Når bilen er kørt til, kan den bruges frit. Et plasmaTV skal efter "indkøring" være konstant begrænset i kontrast og lysstyrke, må ikke bruges til spil i længere tid etc. Kan du ikke selv se forskellen?

At du ikke kan gå i dine nye sko giver ikke permanente skader (hverken på dig eller skoene) - men det tyder på, at du vælger de forkerte sko

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2007 kl. 11:23 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Naiera skrev:

Jeg synes liige, vi skal indskyde, at kontrasten som allerede nævnt er ret afhængig af lyset i rummet. Foretrækker man at bruge sit tv i et mørkt rum, er 50% efter min mening direkte for meget. I et lyst rum er det rigtigt nok at en smule mere kan være at foretrække, men det ændrer ikke på mit argument ovenfor - hvis man ikke synes det er i orden at et produkt skal "køres til", så mangler man ganske enkelt en forståelse for hvordan apparatet fungerer. Det kunne afhjælpes ved at læse manualen. Hvis man ikke mener at den korrekte brug af et produkt er dét der passer til éns behov, så må man jo sørge for at finde noget der passer. Hvis man mener det er en "deal-breaker" at man skal passe på sine ting, især i starten, så kan jeg egentlig ikke se noget forkert i dét - så skal man bare lade være med at komme rendende bagefter og tude over at backlight'en ikke lyser helt jævnt, eller hvad hulen man nu kan finde på at brokke sig over af typiske LCD-problemer.

Ahh - den typiske sælgerholdning: Hvis produktet ikke duer, er det køberens skyld. Det er nok derfor man har indført så mange forbrugerlove, Forbrugerrådet m.m.

Nej - det er ikke forbrugerens skyld, at apparatet ikke kan anvendes normalt til sit primære formål - det er producentens ansvar at fremstille et apparat, der kan anvendes til det formål, det markedsføres til. I modsat fald må man ændre markedsføringen således, at den klart afspejler, at dette er et begrænset produkt - men forbrugeren får ikke dette oplyst før købet - og det er en klar fejl. Husker du at fortælle køberne før valget, at plasma ikke må bruges "normalt" - og slet ikke de 2-3 måneder?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 13 April 2007 kl. 11:43 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:
Nej - det er ikke forbrugerens skyld, at apparatet ikke kan anvendes normalt til sit primære formål - det er producentens ansvar at fremstille et apparat, der kan anvendes til det formål, det markedsføres til. I modsat fald må man ændre markedsføringen således, at den klart afspejler, at dette er et begrænset produkt - men forbrugeren får ikke dette oplyst før købet - og det er en klar fejl. Husker du at fortælle køberne før valget, at plasma ikke må bruges "normalt" - og slet ikke de 2-3 måneder?

Må vi ikke lige høre din definition af hvad der er "normal" brug af et tv..?

Det er mit indtryk at man reelt skal ud i nogen temmelig extreme indstillinger på ihvertfald de nyere generationer af plasma for at fremprovokere burn-in. At det er teknisk muligt at indstille et tv så forkert at det tager skade af det, er vel ikke det samme som at det ikke kan bruges til sit primære formål.

For at (gen)bruge analogien med bilen ville det svare til at køre fra København til Århus i 3. gear og undre sig over den dårlige benzinøkonomi og høje værkstedsregninger. Bare fordi det er muligt er det ikke "normalt" eller for den sags skyld tilrådeligt.

Og selv om nogen uden tvivl "praktiserer" det, så mener jeg ikke at det er "normal brug" af et tv f.eks. at lade det stå på prøvebillede eller tekst tv natten over. .

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2007 kl. 11:59 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

kaso skrev:

Må vi ikke lige høre din definition af hvad der er "normal" brug af et tv..?

Det er mit indtryk at man reelt skal ud i nogen temmelig extreme indstillinger på ihvertfald de nyere generationer af plasma for at fremprovokere burn-in. At det er teknisk muligt at indstille et tv så forkert at det tager skade af det, er vel ikke det samme som at det ikke kan bruges til sit primære formål.

For at (gen)bruge analogien med bilen ville det svare til at køre fra København til Århus i 3. gear og undre sig over den dårlige benzinøkonomi og høje værkstedsregninger. Bare fordi det er muligt er det ikke "normalt" eller for den sags skyld tilrådeligt.

Og selv om nogen uden tvivl "praktiserer" det, så mener jeg ikke at det er "normal brug" af et tv f.eks. at lade det stå på prøvebillede eller tekst tv natten over. .

Jeg er enig!

Med "normalt brug" mener jeg, at man selv kan vælge, om man vil se TV2 8 timer i træk - skulle man ønske det. I mange råd til nye plasmaejere fremgår, at man skal undgå at se samme kanal i mere end 1-2 timer i træk for at undgå fastbrændte kanallogoer.

Med "normalt brug" mener jeg også at man kan spille spil flere timer hver dag (hvis man gider - jeg gider ikke) uden risiko for indbrænding.

Med "normalt brug" mener jeg, at man kan indstille lysstyrke og kontrast som man vil - uden risiko. Har man et meget lyst rum, skal man kunne sætte lysstyrke og kontrast op uden at frygte at apparatet af den grund går istykker. Skal man kun bruge indstillinger omkring eller under 50% for at undgå indbrændinger, burde disse være sat som maksimum - men så sælger apparatet jo ikke i udstillingen. (Faktisk er det alarmerende, at fabriksindstillingerne tilsyneladende er direkte skadelige for apparatet (helt bortset fra at de ser forfærdelige ud på alle apparater, men det er så en anden diskussion - som ingen vist er uenige i)).

Stillestående teksttv natten over, et fast PC-billede døgnet rundt eller lignende er ikke "normalt brug".

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 13 April 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:
Et plasmaTV skal efter "indkøring" være konstant begrænset i kontrast og lysstyrke.

Gu' skal den ej!! Medmindre du mener at alt under 100% er begrænset. (i øvrigt gælder det om at få lysstyrke til at være så lav som mulig - ikke så
høj som mulig. Lysstyrke betemmer sortniveauet)

Det er i øvrigt utroligt at du konstant blander dig i plasmatråde, når du slet ikke har erfaring med plasmaer.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 13 April 2007 kl. 12:27 | IP-adresse registreret  

Fejlindlæg
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 April 2007 kl. 12:38 | IP-adresse registreret  

Rougeagents eksempel er da lige præcis i orden !

Normalt brug af et plasma forudsætter at du ikke går i ekstremer hele tiden, det samme med en bil - ellers skal du hurtigt på værksted.

Med et ISF eller "øje" kalibreret plasma tror jeg ikke man får de problemer. PErsonligt har jeg et relativt lyst rum, og derved lidt højrere kontrast end ellers - og jeg kan sagtens have gutterne over og spille playstation i mange timer uden bøvl....

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 April 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:
kaso skrev:
Et plasmaTV skal efter "indkøring" være konstant begrænset i kontrast og lysstyrke.

Gu' skal den ej!! Medmindre du mener at alt under 100% er begrænset.

Så vil du måske forklare dette indlæg fra tidligere i tråden:

hifihuset.dk skrev:
Der er ikke noget på den nyeste Panasonic 42 PX70 plasma. Bare hold kontrasten på under halvdelen af skalaen...men der er det osse mest naturligt at se på alligevel.

Det er i øvrigt utroligt at du konstant blander dig i plasmatråde, når du slet ikke har erfaring med plasmaer.[/QUOTE]

Der stilles et konkret spørgsmål - og istedet for ensidig propaganda, mener jeg at spørgeren har ret til at få belyst spørgsmålet fra flere sider - ellers er det vel ligegyldigt at spørge. Men du tåler som sædvanlig ikke at blive sagt imod. Istedet for dine latterlige personangreb hver gang nogen er uenige med dig, burde du overveje, om der ikke kan være flere holdninger - og så holde dig til emnet. Spørgeren bliver nok ikke bedre hjulpet af at læse dine personangreb, hvor du konstant forsøger at forhindre indlæg, der ikke er lige så fanatisk om plasma som du selv.

music 4 all
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Februar 2004
Lokalitet: Jylland
Sendt: 13 April 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret  

mit pana 42pv60 kører nu med kontrast på 70% også til tv og jeg har ikke set skyggen af hverken retencion og indbrænding(har dog haft en indkørings periode på 3 mdr med 30-40 % kontrast).
Til top Vis music 4 all's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af music 4 all

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes