Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 00:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Valg af LCD TV (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 14 April 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

blackfrancis skrev:

afsluttende: min oplevelse er, at lcd bruger en frygtelig masse energi på fejlretning...du kan se at billedet blir kunstigt og med det samme kildematerialet blir for nuanceret "står fejlretningskredsløbende af" og begynder at fejle.

Det er meget rigtigt, plasma har en helt grundlæggende mere "rigtig" måde at gengive billedet på end LCD, derfor skal LCD-tv generelt manipulere billedet mere for at nå frem til et godt resultat. Det er svært, hvis ikke umuligt, at gøre dette sådan at det fungerer på alle typer billeder. Derfor oplever man ofte at lyse, kontraststærke og skarpe billeder ser ok ud, mens "sværere" materiale bare ikke fungerer - simpelthen fordi det er dé billeder der sælger tv, fordi flertallet ikke værdsætter dén effekt f.eks. shadow detail i mørke områder har for film-oplevelsen. Dét at noget ser godt ud og andet dårligt, oversætter de fleste så til at tv'et "er så godt at det afslører fejlene". Men det er langtfra altid dét der er tale om. Jo bedre éns display er, jo mere materiale ser godt ud. Hvis man er nødt til at lede efter film der er godt indspillet for at få éns billede til at se godt ud, så skal man være bekymret.

Efterhånden som LCD-teknologien forbedres, og de ulemper der skal kompenseres for formindskes, vil dette problem blive mindre (forhåbentligt - de finder stadig på nye ulemper at proppe ind i LCD-teknologien, f.eks. ekstra stort farverum...).

Helt generelt, så får materialet ofte skyld for en masse ting der faktisk skyldes et middelmådigt display. Men omvendt, så får displays faktisk ofte også skylden for ting der skyldes middelmådigt materiale - ikke mindst når folk brokker sig over at fladskærme ikke kan vise fodbold.

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 14 April 2007 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

Ronin skrev:

Nå, hvilke af punkterne?

Glem ikke at Panasonic og Hitachi selv er relativt store producenter af LCD-skærme, så skal vi ikke lige droppe en smule af fordommene. Denne debat kan køre herfra og til Grønland uden at nogen får endegyldigt ret - der er fordele og ulemper ved begge typer tv.

jeg har svare på dette spørgsmål

og jeg er skam ikke fordomsfuld. siger dog at JEG foretrækker LCD. blandt andet fordi en plasma blinker. dette er jeg MEGET overfølsom overfor. samme sag med LED baglygter på biler. de er også switched med en (efter min mening) for lav frekvens. de generer mine øjne meget. og så er LCD til mit brug en PC skærm i stuen. det klarer LCD også bedre en plasma. bla pga plasma endnu ikke har præsteret ret mange paneler med 16:9 opløsninger der er høje nok
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 16 April 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

Go4it skrev:
kaso skrev:

Lique skrev:

Hehe, kammerat. Du skal regne med at jeg også har set plasmaer stå i fuldt oplyste rum - og der kvitterede det også med langt overlegen billedkvalitet.

Jeps - men det var først efter at du havde overbevist dig selv om deres overlegenhed

Kaso: du har da i hvertfald overbevist dig selv om at LCD er det bedste - eller tager jeg fejl? Og har vi andre en mulighed for en (anden) mening?

Nope - jeg mener ikke, at LCD er bedst. Jeg mener dybest set, at det er et spørgsmål om preferencer, hvad man vælger. De bedste plasma og de bedste LCD er efter bedste overbevisning lige gode. På nogle punkter vinder den ene - på andre punkter den anden. Det er så op til egne preferencer at vælge.

Jeg reagerer blot på de "bombastiske" udtalelser, der ind imellem kommer i dette forum om at plasma er endegyldigt bedre - for det er noget vrøvl - der findes ikke en endelig facitliste, der kan afgøre dette. Det er helt OK at vælge plasma - men man skal bare acceptere, at andre vælger anderledes - og at de kan have lige så megen "ret" i deres valg.

Da jeg købte, var der som nævnt rimeligt "dødt løb" billedmæssigt ml. LCD og plasma, og det var andre faktorer, der så måtte afgøre. Jeg ville ikke leve med risikoen for indbrænding, ligesom jeg har mere tillid til holdbarhed/driftsikkerhed på LCD (mere gennemprøvet teknologi), hvilket så afgjorde valget. Jeg har iøvrigt store vinduer direkte overfor mit TV - reflekser i en plasma ville volde store kvaler - en LCD fungerer bedre under disse forhold.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Nissos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juni 2006
Lokalitet: København
Sendt: 16 April 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Hvad er forskellen på:
Panasonic TH 42PX70

og

Panasonic TH 42PX71 ?

Derudover, hvis man nu f.eks bruger computeren/konsol på Plasma tv, og den laver om på opløsningen til 1024*768, bliver det så ikke utydeligt, mht skrift osv.
Til top Vis Nissos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nissos

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 April 2007 kl. 20:45 | IP-adresse registreret  

Hej Nissos

• PX70 de skandinaviske modeller med digital+analog tuner.
  • PX71 er de tyske modeller med digital+analog tuner.
  • PV71 er de tyske modeller med analog tuner.

/Lars

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 16 April 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Nissos skrev:
Derudover, hvis man nu f.eks bruger computeren/konsol på Plasma tv, og den laver om på opløsningen til 1024*768, bliver det så ikke utydeligt, mht skrift osv.

Med konsolspil har det absolut intet at sige, om opløsningen er 1366*768 eller 1024*768. Ved begge opløsninger skal deres skaleres på alle former for HD-signaler alligevel.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes