Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 19:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor?? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 13 April 2007 kl. 08:35 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Svend P skrev:
Otto, har du ikke også en mening om, hvilken projektor man skal købe i denne prisklasse,

Jo: Det afhænger af sammenhængen!  

Allright. I hvilken SAMMENHÆNG ville du så købe eks. en Panasonic PT-AX 100, en Optoma HD72i, og en Benq 8720?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 13 April 2007 kl. 08:48 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:
Allright. I hvilken SAMMENHÆNG ville du så købe eks. en Panasonic PT-AX 100, en Optoma HD72i, og en Benq 8720?

Hehe... Pana'en er et godt bud hvis man "er til" LCD, dvs. primært hvis regnbuer generer én. Jeg har personligt indrømmet i en tidligere tråd at jeg har været for hård mod DLP'erne, efter at være skiftet til DLP har jeg erfaret at på de bedre modeller er problemet for mig ikke generende efter lidt tids brug, og jeg lægger ikke mærke til det på min nuværende projektor. Andre har det lige omvendt. Derudover er der de andre fordele ved LCD, som allerede har været nævnt. Men i bund og grund drejer det sig som jeg ser det om at undersøge om der er noget der taler imod DLP'erne - overall billedkvalitet er bedre på dem. Infocus IN72 er imho ikke i samme liga som de øvrige omtalte, IN76 er mere relevant at sammenligne med Infocus'en er god hvis du bare skal kunne sætte strøm til, uden at man har den store ekspertise i billedjustering. Optoma og Benq kræver lidt mere benarbejde for at udnytte dem optimalt, men det lønner sig så også. Benq'en er i mine øjne svær at komme udenom så længe den kan købes til de penge den kan lige nu (gælder kun så længe lager haves), men ellers ville jeg nok også lige give Planar et kig, deres billigste 720P'er er i samme luftlag, og de har efter min mening bedre styr på "korrekt billedgengivelse" end f.eks. Optoma.

Kort  sagt: Hvis jeg skal være helt ærlig, så er der ret få argumenter for ikke at købe en Benq lige nu, hvis man ikke har noget direkte imod DLP. Men den skal kalibreres...

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 April 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

Svend P skrev:
Gråt lærrede er efter min mening kun beregnet til at kompensere for dårlige projektorer.

Nu handler tråden jo om projektorer, og ikke lærreder, men: Dette er jeg langtfra enig i. Et gråt lærred er beregnet til én ting: At sænke lysstyrken. Dvs. sænke lysstyrken, både for sort og for hvid (og alt derimellem). Det har forskellige fordele og ulemper alt efter sammenhængen:

Projektor med dårligt sort-niveau (typisk LCD): Grå dug sænker sort-niveauet - men hvid-niveauet følger med. I mange tilfælde er manglen på sort-niveau et større problem end lysstyrken, men som regel vil man på LCD-projektorer ende med et ikke særligt lysstærkt billede. Det er ikke en "løsning" - det er at løse ét problem ved at skabe et andet, og så må man vurdere hvilket problem man bedst kan leve med.

Projektorer med meget høj lysstyrke: Hvis billedet er "for lille" i forhold til hvad projektoren er designet til, så kan det være en fordel at vælge et mørkere billede, for at billedet ikke skal blive for lyst. Det gælder i høj grad for DLP-projektorer, og f.eks. en JVC HD1 sender RIGTIGT meget lys afsted. På mit 84" billede ville jeg ikke bryde mig om en hvid dug, selv med projektoren i low mode. Det bliver simpelthen for meget, når rummet er mørklagt. Hvis man bare i det hele taget ikke finder høj lysstyrke væsentligt (her hører man definitivt under, hvis man har en Panasonic/Sanyo med grå dug og ikke savner lys...), så kan man lige så godt tage dén forbedring af sort-niveau, som en hvilken som helst projektor stadig kan have glæde af - også DLP.

Ikke-mørklagte rum: En grå dug reflekterer mindre lys, også mindre af lyset i rummet. Derfor kan en grå dug give en bedre oplevet kontrast ved moderat lys i lokalet. Det er dog stadig et trade-off imellem sort-niveau og generel lysstyrke, det bør ikke overdrives - projektoren skal have lys nok til at kunne "bære" den grå dug.

Rum med lyse vægge: Dette er et område som mange glemmer. Selv om rummet er 100% mørklagt, så vil lyse vægge reflektere lyset tilbage til lærredet. Her kan en grå dug igen være en fordel, fordi det reflekterede lys påvirker billedet mindre. Har man lys nok i projektoren, kan det derfor være en fordel at udnytte projektorens lysstyrke maksimalt (f.eks. ved at lukke op for iris'en, hvis der findes en sådan), og "justere ned" ved hjælp af et gråt lærred, frem for at skrue ned for projektorens lys på et hvidt lærred.

Kort sagt: Der er ikke én type lærred der er bedst i alle situationer, og under alle omstændigheder kan et lærred aldrig "redde" en dårlig projektor - højst flytte rundt på problemerne. Det kan derimod være væsentligt at tilpasse lærredet efter rummet og for at regulere billedets lysstyrke.

hvad er lys nok?
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 April 2007 kl. 08:17 | IP-adresse registreret  

p.las skrev:
hvad er lys nok?

Jeg sigter generelt efter 12-16 footlamberts. 8 er efter min mening absolut minimum for at levere en fornuftig billedkvalitet, og over 20 bryder jeg mig ikke om at kigge på i et mørkt rum.

THX-standarden siger iøvrigt 16 footlamberts, +/- 4. Dvs. for at en biograf kan blive THX-godkendt, skal lysstyrken ligge mellem 12 og 20 footlamberts.

Hvor mange lumens projektoren så skal have for at levere et givent antal footlamberts, det afhænger af størrelsen og typen af lærredet, og så skal man lige være obs på at dén lysstyrke projektoren er opgivet til meget sjældent svarer til dét de kan levere i praksis, især hvis farvegengivelsen skal være korrekt. En typisk LCD-projektor vil have problemer med at nå 8 footlamberts på en 2 meter bred grå dug.

Brian321
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 November 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 27 April 2007 kl. 13:14 | IP-adresse registreret  

Gear Digest har lige sammenlignet 3 HD ready projektore:

http://www.geardigest.com/2007/04/26/comparing_3_hd_ready_vi deo_projectors/

Til top Vis Brian321's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian321

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 April 2007 kl. 15:06 | IP-adresse registreret  

Brian321 skrev:

Gear Digest har lige sammenlignet 3 HD ready projektore:

http://www.geardigest.com/2007/04/26/comparing_3_hd_ready_vi deo_projectors/

Men der er jo ingen af dem der er 1080p i opløsning

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

p.las
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 April 2007 kl. 17:31 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

p.las skrev:
hvad er lys nok?

Jeg sigter generelt efter 12-16 footlamberts. 8 er efter min mening absolut minimum for at levere en fornuftig billedkvalitet, og over 20 bryder jeg mig ikke om at kigge på i et mørkt rum.

THX-standarden siger iøvrigt 16 footlamberts, +/- 4. Dvs. for at en biograf kan blive THX-godkendt, skal lysstyrken ligge mellem 12 og 20 footlamberts.

Hvor mange lumens projektoren så skal have for at levere et givent antal footlamberts, det afhænger af størrelsen og typen af lærredet, og så skal man lige være obs på at dén lysstyrke projektoren er opgivet til meget sjældent svarer til dét de kan levere i praksis, især hvis farvegengivelsen skal være korrekt. En typisk LCD-projektor vil have problemer med at nå 8 footlamberts på en 2 meter bred grå dug.

det vil sige at med en sanyo z5 skal man gå efter et hvidt lærred,selvom at væggene er hvide og man ikke har mulighed for at mørklægge total.Projektoren vil dog typisk blive brugt efter 9 om aftenen
Til top Vis p.las's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af p.las

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 3
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes