| Forfatter |
|
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurin skrev:
|
Det der gør den optoma hd72i så dyr er den indbyggede Faroudja deinterlacer. Medmindre du skal se meget TV på den, ville det måske være en bedre investering at købe en hd70 og koble den til for eksempel en Denon 1930.
Jeg vil stadigvæk holde på at Panasonics ax100 er det bedste køb i den prisklasse. Det er rigtigt at LCD projectorer ikke kan vise ordenlige sortniveauer, men det kan korrigeres med et gråt lærred.
|
|
|
Gråt lærrede er efter min mening kun beregnet til at kompensere for dårlige projektorer. Hvad så når man næste gang køber en projektor, der rent faktisk har et godt sortniveau, og til gengæld gerne vil have det fulde lysudbytte? Så skal man også have nyt lærrede! Det gør jo Panasonic'en 2-3000 kr dyrere end bare prisen på selve projektoren.
Har du studeret tallene for Benq? Der er ikke noget der banker de specs. i prisklassen!
|
| Til top |
|
| |
Jacob_Bentzen Forum Bruger

Bruger siden: 31 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 137
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 15:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad betyder det når der først står Opløsning 1280x720 og så Max opløsning 1920x1080??
Og så vil jeg lige spørge om den sidste og det er IN76?? Hvordan er den??
|
| Til top |
|
| |
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Citér:
| Gråt lærrede er efter min mening kun beregnet til at kompensere for dårlige projektorer. Hvad så når man næste gang køber en projektor, der rent faktisk har et godt sortniveau, og til gengæld gerne vil have det fulde lysudbytte? Så skal man også have nyt lærrede! Det gør jo Panasonic'en 2-3000 kr dyrere end bare prisen på selve projektoren |
|
|
Både LCD og DLP projectorer har fordele og ulemper, der er en følge af den teknologi, de er baserede på. Men ved at sige at DLP er godt, og LCD er noget l**t viser du kun, at du er uvidende. Hvad der er bedst er mere et spørgsmål om personlig smag.
Man skal under alle omstændigheder ud og købe et lærred for at få det fulde udbytte, en bar væg er aldrig godt uanset om den er hvid eller grå, og til den pris en projector koster er det ikke nogen man bare skifter ud fordi, der kommer noget nyt. Min egen ae700 har jeg skam tænkt mig at beholde mange år endnu.
Citér:
| Hvad betyder det når der først står Opløsning 1280x720 og så Max opløsning 1920x1080?? |
|
|
At den kan modtage 1080i/p, men skalerer det ned til 720p. Det har kun betydning, hvis du får en HD-DVD eller Bluray afspiller.
Citér:
| Og så vil jeg lige spørge om den sidste og det er IN74?? Hvordan er den?? |
|
|
Den er sikkert udmærket, den er optimeret til PAL, hvor IN72 er optimeret til NTSC. Men prisforskellen mellem den og en IN76 er så lille, at du ligesågodt kan få den store model.
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Gråt lærrede er efter min mening kun beregnet til at kompensere for dårlige projektorer. Hvad så når man næste gang køber en projektor, der rent faktisk har et godt sortniveau, og til gengæld gerne vil have det fulde lysudbytte? Så skal man også have nyt lærrede! Det gør jo Panasonic'en 2-3000 kr dyrere end bare prisen på selve projektoren.
Har du studeret tallene for Benq? Der er ikke noget der banker de specs. i prisklassen! |
|
|
Jeg kan godt følge dig i ovenstående, men gælder det ikke kun hvis du kan mørklægge rummet helt? jeg syntes det lige giver det sidste, hvis der ikke er helt mørkt. Og jeg er slet ikke misundelig på din kælder
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurin skrev:
|
Både LCD og DLP projectorer har fordele og ulemper, der er en følge af den teknologi, de er baserede på. Men ved at sige at DLP er godt, og LCD er noget l**t viser du kun, at du er uvidende. Hvad der er bedst er mere et spørgsmål om personlig smag.
|
|
|
Øhh, nej?
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38102
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Zorglub skrev:
Svend P skrev:
|
Har du studeret tallene for Benq? Der er ikke noget der banker de specs. i prisklassen!
|
|
|
Jeg kan godt følge dig i ovenstående, men gælder det ikke kun hvis du kan mørklægge rummet helt? jeg syntes det lige giver det sidste, hvis der ikke er helt mørkt. Og jeg er slet ikke misundelig på din kælder 
|
|
|
Et lyst rum gør det jo ikke bedre. Men du mister noget lys med et gråt lærrede, mod til gengæld at få godt sortniveau. Hvis projektoren er svag, er der altså ikke meget lys tilbage.
|
| Til top |
|
| |
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 16:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denne tråd bliver mere og mere grotesk. Det er selvfølgelig rigtigt du mister lys med et gråt lærred, men det skal godt nok være en lousy LCD projector eller et ualmindeligt stort lærrede, før der ikke er meget lys tilbage.
Ham fra Tapeconnection lyder mere som sælger end som rådgiver, jeg har været nede i hifiklubben og set på deres infocus projectorer. Hvis de kan et eller andet fantastisk min ae700 ikke kan, må det have undgået min opmærksomhed.
|
| Til top |
|
| |
Barnebarn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 16:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Hurin skrev:
|
|
|
|
Øhh, nej?
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=38102
|
|
|
Øhh, jo!?
Der holder jeg også med Hurin. Det er sgu en smagssag. Fair nok at du hælder til DLP'er, men der er stadig nogen af os som heller vil leve med LCD fremfor DLP. I hvert fald indtil de får fjernet støjen og regnbue-effekten... Og kan placeres så frit som LCD-projektorer kan ;) __________________ Barnebarn
Se mit udstyr: Bio Barnebarn
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 17:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Barnebarn skrev:
| I hvert fald indtil de får fjernet støjen og regnbue-effekten... Og kan placeres så frit som LCD-projektorer kan ;) |
|
|
Benq 8720!
Og så har jeg jo rent faktisk en LCD projektor nu. Pointen er, at hvis jeg skulle købe en ny, ville det blive en DLP.
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 18:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurin skrev:
|
Ham fra Tapeconnection lyder mere som sælger end som rådgiver, jeg har været nede i hifiklubben og set på deres infocus projectorer. Hvis de kan et eller andet fantastisk min ae700 ikke kan, må det have undgået min opmærksomhed.
|
|
|
Går ud fra du referer til Otto. Han er ikke længere ansat i Tapeconnection, men er startet op som selvstændig.
For så vidt angår AE700 og de Infocus du har set (ved ikke hvilke modeller du har set), har Infous'erne bedre kontrastniveau og bedre farver. Men hvis du er tilfreds med din AE700 behøver du jo ikke at tænke over det . __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
|
Går ud fra du referer til Otto. Han er ikke længere ansat i Tapeconnection, men er startet op som selvstændig.
|
|
|
Ja, endda som rådgiver, og ikke som sælger 
http://www.av-precision.dk/
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurin skrev:
|
Det der gør den optoma hd72i så dyr er den indbyggede Faroudja deinterlacer. Medmindre du skal se meget TV på den, ville det måske være en bedre investering at købe en hd70 og koble den til for eksempel en Denon 1930.
|
|
|
Det er bestemt ikke kun Faroudja de-interlaceren der adskiller HD70 fra HD72i.
Hele billedbehandlingskredsløbet er bedre i HD72i. Udover det, er hele den optiske maskine af bedre kvalitet. Det gælder også selve optikken. Om den så er de ekstra penge værd i forhold til HD70, kan jo så altid diskuteres. For nogle, inklusive mig selv, er den det. Andre vil mene det modsatte.
Hurin skrev:
|
Jeg vil stadigvæk holde på at Panasonics ax100 er det bedste køb i den prisklasse. Det er rigtigt at LCD projectorer ikke kan vise ordenlige sortniveauer, men det kan korrigeres med et gråt lærred.
|
|
|
Det er vistnok det der kaldes for at kurere symptomerne fremfor at kurere sygdommen 
Iøvrigt hjælper et gråt lærred ikke rigtigt på, at kontrastforholdet stadig er lidt halvdårligt på selv de nyeste LCD projektorer.
Du skal selvfølgeligt have lov til at mene, at en Panasonic ax100 er det bedste køb til prisen, men jeg tillader mig nu at være uenig. Nu hvor DLP projektorer er kommet så langt ned i pris, mener jeg ikke at der er nogen grund til at kigge efter LCD projektorer længere.
En DLP projektor har overlegen billedkvalitet efter min mening, og samtidig er det også en mere robust teknologi. Panelerne i en LCD projektor falmer desværre med tiden, hvilket nogle brugere herinde også har oplevet. En DLP-projektor har ikke de problemer. Den skal blot have en ny pære, når den gamle ikke virker mere - så er den igen så god som ny. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så ville jeg vælge et hvidt. Der kan snakkes for et gråt lærred hvis du ikke har mulighed for at mørklægge totalt eller din projektor er meget lyssvag, da et gråt lærred går ind og forbedre kontrasten og sortniveauet i billedet, og ikke reflekterer lyset fra dine vægge så meget som et hvidt ville gøre. Man skal bare også passe på at billedet ikke mangler nuancer i de lyse scener. Hvilken projektor har du?
Hvorfor DLP generelt er bedre til at vise sort ved jeg ikke konkret, men teknologien har nok lidt at sige der. Måske andre kan hjælpe her!!
hvis du har oplevet infocus in76/in78 op imod hinanden, ville du muligvis se hvad den gør. Der er rigtig stor forskel på dem. har endnu ikke oplevet optomas HD73 som også leveres med DC3.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Gråt lærrede er efter min mening kun beregnet til at kompensere for dårlige projektorer. |
|
|
Nu handler tråden jo om projektorer, og ikke lærreder, men: Dette er jeg langtfra enig i. Et gråt lærred er beregnet til én ting: At sænke lysstyrken. Dvs. sænke lysstyrken, både for sort og for hvid (og alt derimellem). Det har forskellige fordele og ulemper alt efter sammenhængen:
Projektor med dårligt sort-niveau (typisk LCD): Grå dug sænker sort-niveauet - men hvid-niveauet følger med. I mange tilfælde er manglen på sort-niveau et større problem end lysstyrken, men som regel vil man på LCD-projektorer ende med et ikke særligt lysstærkt billede. Det er ikke en "løsning" - det er at løse ét problem ved at skabe et andet, og så må man vurdere hvilket problem man bedst kan leve med.
Projektorer med meget høj lysstyrke: Hvis billedet er "for lille" i forhold til hvad projektoren er designet til, så kan det være en fordel at vælge et mørkere billede, for at billedet ikke skal blive for lyst. Det gælder i høj grad for DLP-projektorer, og f.eks. en JVC HD1 sender RIGTIGT meget lys afsted. På mit 84" billede ville jeg ikke bryde mig om en hvid dug, selv med projektoren i low mode. Det bliver simpelthen for meget, når rummet er mørklagt. Hvis man bare i det hele taget ikke finder høj lysstyrke væsentligt (her hører man definitivt under, hvis man har en Panasonic/Sanyo med grå dug og ikke savner lys...), så kan man lige så godt tage dén forbedring af sort-niveau, som en hvilken som helst projektor stadig kan have glæde af - også DLP.
Ikke-mørklagte rum: En grå dug reflekterer mindre lys, også mindre af lyset i rummet. Derfor kan en grå dug give en bedre oplevet kontrast ved moderat lys i lokalet. Det er dog stadig et trade-off imellem sort-niveau og generel lysstyrke, det bør ikke overdrives - projektoren skal have lys nok til at kunne "bære" den grå dug.
Rum med lyse vægge: Dette er et område som mange glemmer. Selv om rummet er 100% mørklagt, så vil lyse vægge reflektere lyset tilbage til lærredet. Her kan en grå dug igen være en fordel, fordi det reflekterede lys påvirker billedet mindre. Har man lys nok i projektoren, kan det derfor være en fordel at udnytte projektorens lysstyrke maksimalt (f.eks. ved at lukke op for iris'en, hvis der findes en sådan), og "justere ned" ved hjælp af et gråt lærred, frem for at skrue ned for projektorens lys på et hvidt lærred.
Kort sagt: Der er ikke én type lærred der er bedst i alle situationer, og under alle omstændigheder kan et lærred aldrig "redde" en dårlig projektor - højst flytte rundt på problemerne. Det kan derimod være væsentligt at tilpasse lærredet efter rummet og for at regulere billedets lysstyrke. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 21:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder til du taler for et gråt lærred fremfor hvidt. Hvilke situationer er en hvid dug så at foretrække?
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
| Det lyder til du taler for et gråt lærred fremfor hvidt. Hvilke situationer er en hvid dug så at foretrække? |
|
|
Hvorfor skal verden altid være så sort/hvid? Jeg taler ikke for det ene frem for det andet, jeg taler for at bruge det rigtige til opgaven. Jeg remsede eksempler op hvor en grå dug kan være at foretrække, alt efter hvordan éns prioriteringer er. Hvis du ikke har lys nok i projektoren til at levere en tilfredsstillende lysstyrke med en grå dug, skal du have en hvid, og dét overruler i princippet alle ovenstående argumenter for at vælge gråt. I et mørklagt rum med mørke vægge, er der i princippet ingen fordel overhovedet ved at vælge en grå dug. En hvid dug giver mulighed for større billeder - et 260 cm gråt lærred kræver en _meget_ lysstærk projektor, og så vil du oftest ende med en dårligere projektor. Hvis du vil have den mest farveægte gengivelse uden at betale hvad et Stewart lærred koster, så er du bedre stillet med en hvid - de fleste billigere grå duge er mere skæve end billigere hvide duge.
Og så har vi slet ikke været inde på hvad lærreder med indbygget gain kan gøre, men det er så nok heller ikke så relevant for projektorer i denne prisklasse. Men det korte af det lange er at der ikke findes et svar på hvad der er bedst, heller ikke engang et svar på hvad der er bedst med en given projektor. Det afhænger af en lang række faktorer, og bør vurderes fra gang til gang. Det er derfor jeg grundlæggende anbefaler at rådføre sig med en erfaren forhandler først - hvilket selvfølgelig bliver et problem hvis man vil bevæge sig i de billigste luftlag, det er nu engang de tradeoffs der er når man vil spare penge. Jeg ved godt at nogle vil sige "det siger du bare fordi du lever af det", men dén kan jeg jo kun vende om til at hvis jeg ikke i hjertet troede på at den bedste løsning er at forholde sig individuelt til den enkelte situation, så ville jeg ikke have startet et firma der går ud på netop dét. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 22:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, har du ikke også en mening om, hvilken projektor man skal købe i denne prisklasse, for ligesom at vende tilbage til starten af tråden? (og kan vi få det at vide, evt. helt gratis, nu du lever af kun at rådgive, og dermed smider penge ud af vinduet med dit svar?  )
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 23:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
| Otto, har du ikke også en mening om, hvilken projektor man skal købe i denne prisklasse, |
|
|
Jo: Det afhænger af sammenhængen! __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Barnebarn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 41
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, nu da du tilfældigvis nævner JVC-hd1 - som netop er den projektor (sammen med Sony Pearl) som jeg kigger på som min næste upgrade.
Hælder mest til JVC'en - trods den næsten er 2x dyrer lige nu - men har læst en del omkring at den måske forstærker støj på film og visse steder kan gøre dem mere "grynet". Er det noget, som du har kendskab til - og i hvor vid strækning har det en betydning, taget i betragtning at JVC stort set bliver rost til skyerne overalt (hvilket næsten alle nye projectorer bliver)? __________________ Barnebarn
Se mit udstyr: Bio Barnebarn
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 12 April 2007 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Barnebarn skrev:
|
Hælder mest til JVC'en - trods den næsten er 2x dyrer lige nu - men har læst en del omkring at den måske forstærker støj på film og visse steder kan gøre dem mere "grynet". Er det noget, som du har kendskab til - og i hvor vid strækning har det en betydning, taget i betragtning at JVC stort set bliver rost til skyerne overalt (hvilket næsten alle nye projectorer bliver)?
|
|
|
Det er lidt at stjæle tråden, er det ik? Men nej, jeg kan ikke genkende at den skulle "forstærke støj", og det er ikke umiddelbart en kritik jeg kan genkende at have læst? Det er en god projektor, men som ethvert andet produkt er den ikke perfekt. Men lige præcis dén kritik kan jeg ikke genkende, og hvis det endelig skulle være, så er det på et niveau hvor man absolut VIL finde noget at brokke sig over. Man skal trods alt huske at 50.000,- ikke lige pludselig er blevet ultra-highend markedet, bare fordi der pludselig er en projektor med sparke-mås kontrast til de penge. Nogle forventer perfektion, og så kan man kun blive skuffet. Svaret er det samme som ovenfor: Det er et rigtigt godt produkt, men intet produkt er så godt at det er bedst i alle sammenhænge. Udover måske støjniveau, kan jeg ikke komme i tanke om et punkt hvor den ikke er foran Sony'erne. (EDIT: Jo forresten: motoriseret linse på Sony'en) Men som du sikkert har bemærket, hvis du har læst om den, så er farvegengivelsen ikke på niveau med de bedste DLP'er, hvis man er "purist" (dvs. vil have farverne gengivet korrekt). Men på mange punkter er den blandt det absolut bedste på markedet, og tager man så prisen med i betragtning er det et "killer" produkt (hvilket jeg nu også vil kalde Sony'en, til de penge den kan handles til lige nu...). Men som sagt, intet er perfekt. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |