Tilbage til HIFI4ALL.DK 6. juni 2026 | 13:57   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Transfiguration Orpheus! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 15
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
sigma6
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 09 Maj 2007 kl. 02:35 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
sigma6 skrev:
Hvordan indstiller man antiskating Med de plader du nævner?

Pladen (HFN test) har nogle spor til formålet. 6-9 på side 1 & 1, 4 & 8 på side 2. Hvis du kan få armen/pick-up'en til at spore alle (på nær 8 & 9 på side 1) uden at kny, ja så er det fint.

Milu skrev:
HiFi News test-pladen "brøler" hvis antiskating ikke er god!

Ja eller hvis VTF er for lav.

Milu skrev:
Lad mig være ærlig i dette lukkede forum. Personligt er det sidste gang jeg vælger sådan en arm - det er ganske enkelt et helvede hver gang man skal ændre på noget.
Og anti-skating er simpelthen en joke - kan slet ikke bruges sammen med Condor - bruges det, så går det først rigtig galt med Azimuth, så er det ustyrligt.
Overvejer seriøst at montere en "ordentlig" arm som f.eks. SME V eller Dynavector eller andet, måske af GLI-'s arme...

Du lyder som en potentiel kunde til en Triplanar VII?

Enhver kontrol-freak's våde drøm?

Jeg har en cardas sweep record. Kan man bruge den til antiskating og hvordan?

Mvh, Frank.

Til top Vis sigma6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sigma6

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 09 Maj 2007 kl. 08:06 | IP-adresse registreret  

krenzler skrev:
sigma6 skrev:
Hvordan indstiller man antiskating Med de plader du nævner?

Pladen (HFN test) har nogle spor til formålet. 6-9 på side 1 & 1, 4 & 8 på side 2. Hvis du kan få armen/pick-up'en til at spore alle (på nær 8 & 9 på side 1) uden at kny, ja så er det fint. 

8'eren er også indenfor rækkevidde, det lykkedes for mig med lidt finjustage, og 9 er også ok - tydelig resonans, men slet ikke så tydelig som da jeg startede med de andre spor.

1&4&8 på side 2 giver et godt kontrol-billede. Dem kan Milu og hans unipivot måske få størst fordel af, når nu han nævner at azimut ændrer sig fra yderst til inderst?

krenzler skrev:
Milu skrev:

Det var jeg ikke klar over - tak for tippet!

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 08:08 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:
krenzler skrev:
Milu skrev:

Det var jeg ikke klar over - tak for tippet!

Nåååh jo, for dælen da... Det var jo netop det jeg oplevede, at ca. 0,3 gram mere gav rigtig meget - jeg kom til at læse det som VTA

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Maj 2007 kl. 08:19 | IP-adresse registreret  

sigma6 skrev:
Jeg har en cardas sweep record. Kan man bruge den til antiskating og hvordan?

Cardas Sweep anvendes til system-check (højre/venstre, fase/modfase, osv.), burn-in, sweep (deraf navnet) til afmagnetisering af anlægget, og til sidst RPM-justering ved hjælp af stroboskop-markeringer på label'en. Den kan desværre ikke anvendes til justering af anti-skating.

Umiddelbart ville man så tro at man kunne anvende en af de blanke flader til det, for når den ikke bevæger sig hverken indad eller udad her, så må anti-skating være korrekt indstillet - og det er forkert. Det har sikkert noget at gøre med at rillen vil "trække" i pickup'en, og uden denne faktor kan indstillingen ikke blive korrekt. Det samme gør sig gældende for anvendelsen af stroboskop - for at hastigheden kan blive korrekt skal pickup'en køre i en rille, idet RPM også skal kunne kompensere for trækket.

Jeg ved ikke om HF&N pladen er den eneste der har spor til indstilling af anti-skating (det er den sikkert ikke), men den er nemt tilgængelig på markedet og en af de mest populære set up records. Der medfølger også en ganske detaljeret protractor, så med den kan man i de fleste tilfælde komme helt i mål med sine justeringer.

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Maj 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Her er der så en mere af slagsen. Fik fornøjelse at montere den her i eftermiddag. Der skal IKKE rystes på fingrene. Denne udgave havde et lidt højere output - 0,45 mV og sporede fornemt med 1,4 gram (angivet 1,28-1,5 gram). Vi kørte den med 100 ohm ind i min Accuphase forforstærker og trods at den var helt ny ud af boksen kunne man sagtens høre kvaliteterne. Ejermanden var dog lidt skuffet over en noget lukket mellemtone, men det er sikkert et spørgsmål om tilspilning. Til gengæld er der ingen tvivl om at den magter overblikket og helheden. Rummet er stort og veldefineret. Bunden fik os nærmest til at falde ned af sofaen (Dobbelt LP'en med Sara K).

Ja det er en super PU.

Sidder også med et stort smil på når jeg høre på min.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Sendt: 28 Maj 2007 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

Update!

Godaften i biksen.
Nu har min Condor kørt i 80 timer, dvs. den bør være kørt ind. Jeg kan da heller ikke høre, at der sker ændringer mere.

MEN der er sket andre ting i mit pladespiller setup - nogle mindre, andre MEGET voldsomme - spændende ikke?

Nå til sagen.
Først, efter rådspørsel her i tråden, satte jeg armens VTA til nul, altså lige på. Først på tynde lp'er - dvs. tykkere lp'er fik armen rumpen lidt nedad - ikke godt. Så det blev omvendt - nul VTA på de tykke lp'er og derfor armen lidt op på tynde lp'er - fint. Lyden: lidt mere rund og fyldig bas, lidt mindre anstrengt top.
Men stadig ikke helt i orden lyd, lidt tynd og splejset - ikke hvad jeg har været vant til fra en betydelig billegere pu, masser af bas og fantastisk mellemtone - altså alt godt fra en lp.
Hmmm - kunne det være kablet mellem pladespiller og riaa?
Kørte med VdH D501 Hybrid derimellem - godt nok til SME, godt nok til mig! Ja det var da min tanke...
Så kom der pludselig et Cardas Neutral Reference til salg på brugtmarkedet her på siden, 50 cm, perfekt! Kablet kender jeg da jeg bruger et balanceret mellem min for og effekt. På med det, hold da kaje, det hjalp en del. Betydelig mere hul igennem og en snert af varme - perfekt, det gav faktisk overraskende meget mere end VTA, pudsigt.
Men igen, synes ikke det var som jeg ved vinyl kan spille, jeg manglede den her perfekte lydbillede, udstrakthed i diskant, super mellemtone, voldsomme men præcise bas, 3D og super bredde i lydbillede - alt det VED jeg, at vinyl KAN levere, for det gjorde min tidligere pu, en billig men ok sag: Dynavector 20X. Men hvorfor kunne jeg ikke få det frem på sådan en super pu som Condor'en? Den bør på alle punkter slå den Dynavector!
Hmmm, hvad kunne jeg gøre, stille lidt mere på den? Nope den skulle sidde "perfekt". Nå Jensen hos Vassagohifi havde fået en VPI Aries Black Knight ind, altså magen til min, bare med en Signature arm i stedet for. Jeg fik lavet en bytte handel med den gode Jensen - og tak til ham for det.
DET VAR SOM POKKERS!
Jeg som troede "Hvor meget forskel kan der være!" blev lige sat på plads. ALT faldt på plads, den dybeste og nærmest subsonisk bas jeg endnu har hørt fra et medie, så kraftig og lækker at jeg igen kan FØLE bassen, mellemtone med så meget knald i f.eks. lilletrommer og ikke mindst kvindestemmer, og en top så detaljeret, at man føler man hører det hele, selv de mindst overtoner fra guitarer. Det er godt nok godt!
Men det mest vilde er soundstage - igen har jeg - et gæt - 6 meter lydbillede i bredden (min stue er 4 meter). Og dybde, dybde, dybde - hvis indspilningen er til det, er der guitarister der næsten sidder ved siden af mig.
Og ikke mindst et lydbillede der, igen, er stabilt. Jeg føler ikke der er uballance.
Hvad er så forskellen på den Signature arm og almindelig? Alt vil jeg mene. Hvor standart JMW-9 armen er gjort af et stykke, er der på Sig. er 3 dele så at sige, den inderste arm med pu, uden på i forlængelse, sidder en kappe, uden på denne sidder igen en kappe, hvor selve selve huset er hvor armen hviler på pivoten. Der er mere dæmpeskum i sig. armen, så tonearmens effektive masse er steget fra 7.7 til 9.5 gram. Desuden er tyngdepunktet, pga. af de ydre "kapper" sænket betydeligt (kapperne er ovale/dråbeformede under armen - herved stabiliseres tyngdepunktet), det vil sige når man tage i armen for at føre den til lp'en, så er der ingen "voble-voble" effekt. Altså armen opfører sig helt anderledes, er mere fast i det kan man vist sige. Det kan også ses nå den arbejde på lp'en - det virker som om der er mere ro. Og ikke mindst er Azimuth betydelig nemmere at arbejde med - alene det at armen lader sig påvirke meget mindre af skating kræfterne. Nåh ja så er der Nordost Valhalla kabel som wire. Desuden følger der et anti-skating aggregat med, men den/de tidligere ejere har formået at f**ke det op så det ikke fungerer, knækket tråd og manglende kontralod.
Selve værket på pladespilleren er det samme, ligeledes bør motoren være den samme, men den virker mere rolig (ser også anderledes ud, drivakslen ser også anderledes ud) - desuden er remmen betydelig strammere.
I dag er hørt en masse musik:
Varmede op med Sara K.: Water Falls, feeed bas og dejlig stemme og sprøde guitarer.
Eva Cassidy: Songbird, ikke altid lige gode optagelser, men tilgengæld er der rum, rum, rum...
Sting: ...Nothing Like The Sun, fedeste bas (han er jo også bassist) nærmest subsonisk nogle steder, og et fantastisk lydbillede med god dynamik.
Joe Cocker: Sheffield Steel, fantastisk fed indspilning, med rigtig god dynamik - det swinger bare! Den rå stemme, knurrer på den rigtige måde.
Simple Minds: Street Fighting Years, bassen er kanon, man er vel basoman!
Jazz er ikke min stærke side, men det hænder da jeg knalder noget på.
Miles Davis: Decoy, nøøøøj det er godt, omend måske en tand for eksperimenterende, men med det lydbillede og den optage kvalitet - så tilgiver man alt!
Count Basie & Big Band: Montreux '77, det er så dynamisk den indspilning - og de hygger sig!

+ en masse andet!

Nu er jeg næsten på plads med den nye pu, mangler lige at kunne give den ekstra gas på volumen-knappen, men det kommer snart....

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003
Sendt: 28 Maj 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

Når enden er god er alting godt

jeg er glad for min arm er signature efter den historie

nå må helere snart få pengene fundet frem til en PU

så jeg kan lege med på LP-mediets 2.ungdom

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 08:11 | IP-adresse registreret  

Hejsa Milu !!

Tillyke med snurretoppen

Ang... tonearmens effektive masse - så er din VDH pickup også lavet til tonearme som har mellem 9 og 12 gram i effektive masse ! så det passer jo super nu

Mener at tonearmens effektive masse (9 - 12 ) står på selve VDH trækassen...

Den ville også passe kanon godt i min arm - som ligger på 10,5 gram effektive masse

Har du prøvet at bruge dæmpebadet på din nye arm ? der følger olie med som man kan bruge ?

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 29 Maj 2007 kl. 08:49 | IP-adresse registreret  

Herlig å høre Milu. Jeg har lånt øre til nevnte arm på en Super Scoutmaster og må si at arm og drivverk holder flott kvalitet. Armen virker svært tung og stabil og oppfører seg derfor ikke slik man skulle forvente av en unipivot. Jeg har bare hørt armen med XV-1s, men det spilte i hvert fall godt sammen.

Gleder meg at du har fått dette til å synge slik det skal. Match er alfa og omega innen vinyl.

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Maj 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

Ja andet vil ikke du til den super pladespiller du har stående, den Signature er i en hel anden lige - det er vildt så meget forskel der er!
Jensen har stadig en Condor stående...
Få den pakket ud og kom i gang - det rykker!

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Maj 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

king skrev:

Hejsa Milu !!

Tillyke med snurretoppen

Ang... tonearmens effektive masse - så er din VDH pickup også lavet til tonearme som har mellem 9 og 12 gram i effektive masse ! så det passer jo super nu

Mener at tonearmens effektive masse (9 - 12 ) står på selve VDH trækassen...

Den ville også passe kanon godt i min arm - som ligger på 10,5 gram effektive masse

Har du prøvet at bruge dæmpebadet på din nye arm ? der følger olie med som man kan bruge ?

Tak King - den er feeed!

Nåja der er jo egentlig ikke så meget forskel på værket. Men armen er altså en HELT anden...
7-12 gram står der på min kasse, men 7,7 gram på standard JMW-9 armen er nok i underkanten. Men det der har den største betydning er at tyngdepunktet på Signature armen er betydelig lavere. Der er slet ikke den vippen man forbinder med en Unipivot arm, eller det der er i standard armen.
Nu har du jo en KANON pu, så du får ikke min!
Dæmpebadet, ja VPI nævner det i deres brugsforvirring, at det kan bruges - men de nævner INTET om hvor det skal proppes hen!! Er det, det lille "fad" der ved selve pivot'en/nålen/spidsen hvor armen hviler?

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Maj 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Fosse skrev:

Herlig å høre Milu. Jeg har lånt øre til nevnte arm på en Super Scoutmaster og må si at arm og drivverk holder flott kvalitet. Armen virker svært tung og stabil og oppfører seg derfor ikke slik man skulle forvente av en unipivot. Jeg har bare hørt armen med XV-1s, men det spilte i hvert fall godt sammen.

Gleder meg at du har fått dette til å synge slik det skal. Match er alfa og omega innen vinyl.

Ja det er godt nok alfa og omega... men alligevel så meget forskel på de to arme havde jeg ikke lige regnet med!
Den er forbavsende tung den lille arm, og især tyngde punktet er rykket meget længere ned så den er meget mere stabil - hvilket også ses når der skal indstilles azimuth, det er betydeligt nemmere, for den rykker sig nærmest ikke, og det den rykker det er meget konstant pga. stabiliteten - imponerende, det er en ren fornøjelse!
Ja VPI er meget glad for Dynavector, de Dynavectorer (bund udgaver) har kørt rigtig godt i VPI arme. Der er i manualen også afbilledet en XV-1s på en Signature arm - uha det trækker i én!

Mvh.

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2007 kl. 22:00 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Jakobsen skrev:

Ja andet vil ikke du til den super pladespiller du har stående, den Signature er i en hel anden lige - det er vildt så meget forskel der er!
Jensen har stadig en Condor stående...
Få den pakket ud og kom i gang - det rykker!

Mvh.

jeg bliver vist nød til at komme forbi til et lyt.... hvis du vil have besøg af en nørd 

så kan jeg også lige høre M150 på Mahler

hvornår får du din nye Riaa ???

Til top Vis Jakobsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Jakobsen Besøg Jakobsen's Websted

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Maj 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

Hej milu

citat:
Nu er jeg næsten på plads med den nye pu, mangler lige at kunne give den ekstra gas på volumen-knappen, men det kommer snart....

hvad betyder det ??? ny effekt ??? eller

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Maj 2007 kl. 23:33 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:
Milu skrev:
Jakobsen skrev:

Ja andet vil ikke du til den super pladespiller du har stående, den Signature er i en hel anden lige - det er vildt så meget forskel der er! Jensen har stadig en Condor stående... Få den pakket ud og kom i gang - det rykker! Mvh.

jeg bliver vist nød til at komme forbi til et lyt.... hvis du vil have besøg af en nørd 

Hehe jo det skulle vi da nok kunne finde ud af.
Ja det er jo lige det med riaa'en, der går vel en måneds tid eller sådan...

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Maj 2007 kl. 23:40 | IP-adresse registreret  

Jakobsen skrev:

Hej milu

citat:Nu er jeg næsten på plads med den nye pu, mangler lige at kunne give den ekstra gas på volumen-knappen, men det kommer snart....

hvad betyder det ??? ny effekt ??? eller

Det betyder at jeg får en nye riaa der kan gasse lidt noget mere op for Condor'en, så kan jeg få et realistisk lydtryk.
Graaf'en er yderst vellydende i low gain mode lige min kop te, sweeeet. Men det stik modsatte i high gain - analytisk anstrengt. Faktisk har jeg netop læst i manualen til Graaf'en, at Graaf er enig med mig...eller omvendt. Derfor har de bygget de 2 steps i, low/high gain, de mener den er mest musikalsk i low gain.

Mvh.

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Brian7500
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2005
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 30 Maj 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Fosse skrev:

Jeg knipset noen bilder av en VPI i går.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,11184.45.h tml

Nydelig....

Brian7500

Til top Vis Brian7500's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Brian7500

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 30 Maj 2007 kl. 19:37 | IP-adresse registreret  

Fosse skrev:

Jeg knipset noen bilder av en VPI i går.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,11184.45.h tml

Fine billeder Fosse! Tak! Jep det er armen.
Ojj - den Dynavector XV-1s må jeg ha' en dag - når Condor er slidt ned, det kan vist tage noget tid, jeg har læst et eller andet sted, at der er mange timer i dem.
Hvordan fungere den med JMW-9 Signature armen?

Mvh.

Jakobsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Maj 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Jakobsen skrev:
Milu skrev:
Jakobsen skrev:

Ja andet vil ikke du til den super pladespiller du har stående, den Signature er i en hel anden lige - det er vildt så meget forskel der er! Jensen har stadig en Condor stående... Få den pakket ud og kom i gang - det rykker! Mvh.

Hehe jo det skulle vi da nok kunne finde ud af.
Ja det er jo lige det med riaa'en, der går vel en måneds tid eller sådan...

Mvh.

Lyder godt Milu

du kan jo lige banke dit nr af i en PB og adressen... er jo i Odense af og til........

<< Forrige Side af 15 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes