| Forfatter |
|
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 07 Maj 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
gli- skrev:
Jeg kører helt neutral VTA. Du har ret i at en hævet armbase i forhold til pladen (+VTA) giver lys og (tynd) knap så meget bas, sænket (-VTA) en slap og federe bas. Har sakset nedenstående fra tips & tricks 
Indstilling af VTA er kun et udgangspunkt, og en omtrentlig indstilling! De fleste pick-up'er lyder bedst med en lille smule negativ VTA = armbasen er lidt lavere end pick-up'en. Er VTA for høj (det omvendte af før nævnte) vil lyden blive for tynd og lys, og for lav (mere end før nævnt) vil bassen blive for slap og fed, lydbilledet mangler fokus, dybden flader sammen og forsvinder, og separationen mellem instrumenterne udviskes og forværres, det bliver vanskelig at bestemme hvem der spiller hvad. Med rigtigt VTA indstillet vil lyden slippe fri af højttalerne. |
|
|
Tak Gert! Fantastisk svar!
Oplever nemlig også, at den, nu hvor den er ved at være indspillet, virker en smule tynd og mangler det sidste "whomp" i bassen. Men den er så også 2-3 mm hævet i VTA. Vil i weekenden prøve at køre neutralt.
Bare pudsigt at VdH anbefaler et ret voldsomt hæv i VTA? Er han ved at blive gammel?
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 07 Maj 2007 kl. 23:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan ændre VTA "on the fly" med tri-planar armen. Nogle gange er det blot en lille ændring der gør at lyden ændre sig, som hvis man skifter fra normal tykkelse LP til 200 g, og omvendt. Men jeg syntes den vandrette = 0 VTA oftest lyder bedst - alt i alt i mine øre. Jeg vil indrømme at jeg ikke justerer konstant, bare fordi jeg skifter LP tykkelse (uden at tale om den forskel tykkelse gør for lyden). Skal jeg have det optimale ud af en bestemt indspilning stiller jeg gerne på VTA, fra + til - for at høre.
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 00:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Halløjsa ..
Analogt på et højt plan .. før man begynder at diskutere VTA .. bør man se Fremers DVD vedr. emnet (omhandler også andet).
Jeg spiller selv med Forsell og Lyra Argo - og der er også forskel når man som Gert siger justerer - med lidt behændighed under afspilning. Faren er imidlertid at vi er ude i en tone kontrols ting - alle ved hvordan man kan øge diskant - ved at ændre vta - og ligeledes stramme op på bas mm. - men er dette korrekt?
Så Gerts konklusion - 0 VTA lyder oftest bedst .. den køber jeg. Brug hellere jeres krudt på at indstille pickuppen/armen i den anden dimension - Azimuth. Det giver mere end man kan tro. Gert ... det er et marked for dig ... køb en af apperaterne der kan dette - Clearaudio eller det Fremer anbefaler ... og gør dig til mester over de analoge medier.
Bundy
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 01:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Nilau Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3734
|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 12:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al Bundy skrev:
|
Halløjsa ..
Analogt på et højt plan .. før man begynder at diskutere VTA .. bør man se Fremers DVD vedr. emnet (omhandler også andet).
Jeg spiller selv med Forsell og Lyra Argo - og der er også forskel når man som Gert siger justerer - med lidt behændighed under afspilning. Faren er imidlertid at vi er ude i en tone kontrols ting - alle ved hvordan man kan øge diskant - ved at ændre vta - og ligeledes stramme op på bas mm. - men er dette korrekt?
Så Gerts konklusion - 0 VTA lyder oftest bedst .. den køber jeg. Brug hellere jeres krudt på at indstille pickuppen/armen i den anden dimension - Azimuth. Det giver mere end man kan tro. Gert ... det er et marked for dig ... køb en af apperaterne der kan dette - Clearaudio eller det Fremer anbefaler ... og gør dig til mester over de analoge medier.
Bundy
|
|
|
Lige et kort indskud: Hvor/hvordan får man fat i M. Fremers DVD?
Mvh.
Niels
|
| Til top |
|
| |
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 13:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nilau skrev:
| Lige et kort indskud: Hvor/hvordan får man fat i M. Fremers DVD? |
|
|
Jeg har købt min hos www.hifiaccessoriesclub.com. Klik på More -> Vinyl Care / Setup -> Next, og så burde du kunne se varen.
Vær dog forberedt på at det koster 30 GBP for DVD'en og vist nok en 5-6 GBP i porto. Lige nu ser det dog ud til at ordering ikke helt virker på den vare...
|
| Til top |
|
| |
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det skuffende med den dvden er at Fremer i for stor grad bruker Wallys produkter, hvilket sier lite om hvordan man kommer frem til rett innstilling uten slike spesial-remedier. Tenker da særlig på avsnittet om azuimuth. Hva er det godt for? Dersom man har nevnte innretning så trenger man neppe noen innføring i temaet....
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fosse skrev:
| Det skuffende med den dvden er at Fremer i for stor grad bruker Wallys produkter, hvilket sier lite om hvordan man kommer frem til rett innstilling uten slike spesial-remedier. Tenker da særlig på avsnittet om azuimuth. Hva er det godt for? Dersom man har nevnte innretning så trenger man neppe noen innføring i temaet.... |
|
|
Det er ret træls ja, den ekstensive brug af Wally-products. Dermed fortæller han dog at der findes state-of-the-art tilbehør, og han pointerer jo også at man kan opnå lige så gode resultater med andre tilgængelige produkter.
Jeg overvejer dog stærkt at få fat på Wally-Skater, den til indstilling af anti-skating, men efter at have fundet ud af at gøre det via Hifi News & Test pladen er jeg vist i mål...
Normalt vil man kunne nøjes med den protractor der følger med armen, eller en hvilken som helst standard, sammen med HF&N til anti-skating, og så er man godt kørende. De avancerede produkter er vel mest egnet til dem der justerer/skifter meget og/eller gerne vil gøre det mere effektivt.
Fremer's DVD ser jeg egentlig primært for underholdningens skyld, og for at få visualiseret det han har skrevet i den artikel/vejledning der underbygger DVD'ens materiale. Afsnittet til at starte med, om hvorfor man er vinyl-nørd, er da ganske morsomt - materialet om hans komiker-karriere knap så meget, det er mere underligt end morsomt 
|
| Til top |
|
| |
gli- Branchemedlem

Highend Sound
Bruger siden: 18 April 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1516
|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Al Bundy: har en sådan på bedding, men laaaaang lev. tid, indtil da er øjet en god indikator. Det kan god drille lidt at få azimut indstillet, MEN f.eks. Ortofon PU er jo oplagt let med justering af de 2 skruers tilspænding. I gamle dage med papir underlag osv, for søren hvor det var lidt for skægt.
|
| Til top |
|
| |
Fosse Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005 Lokalitet: Norge
Status: Offline Indlæg: 408
|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo, jeg er enig Kim. Jeg tar den mest som informasjon og underholdning. OG, jeg mener faktisk at dvd-en er like god som fornøyelig. Det er bare det at jeg finner kapittelet vedrørende azimuth å være for overfladisk, eller, forutsette spesialverktøy. Det liker jeg ikke. Men, setter stor pris på dvd-en.
Selv bruker jeg Dr.Fleichers protractor med stort hell, herlig sak.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 18:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fosse skrev:
| Selv bruker jeg Dr.Fleichers protractor med stort hell, herlig sak. |
|
|
Yes, det er en lækker sag - bruger den også.
|
| Til top |
|
| |
Al Bundy Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 09 August 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 288
|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 18:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er sådan set enig mht. Fremer's DVD - underholdning er vel hvad det er. Og Wally reklamen er måske lidt massiv.
Når det er sagt, så må man også sige - at hvis man skal have en god kanalseparation, så er det nok et must, at vælge en elektronisk løsning ved indstilling af Azimuth.
Min arm kan frit vinkles - så det er ikke noget praktisk problem - det er mere nøjagtigheden. Og hvis man vil have 100% udbytte af sit udstyr - så er det spørgsmålet om øjemål er godt nok.
Bundy
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hehe ja det med Azimuth kan være en vigtig ting.
Især Condor synes jeg er MEGET følsom for det.
Uheldigt da jeg har en simpel unipivot arm!  Et rent helvede at få til at balancere ordentligt. VdH leverer heldigt nok en lille-bitte waterpas med. Så den bliver udbalanceret så den er vandret når den kører i midten af en plade - hælder en anelse ind ad ved start og en anelse udad ved slut. Men lige at få den til at balancere vandret dér på midten af lp'en kræver god tålmodighed - endog masser af det - og "at kende sin arm" - for hver eneste lille bevægelse af kontralod ændre på alt!!
Lad mig være ærlig i dette lukkede forum.  Personligt er det sidste gang jeg vælger sådan en arm - det er ganske enkelt et helvede hver gang man skal ændre på noget.
Og anti-skating er simpelthen en joke - kan slet ikke bruges sammen med Condor - bruges det, så går det først rigtig galt med Azimuth, så er det ustyrligt.
Overvejer seriøst at montere en "ordentlig" arm som f.eks. SME V eller Dynavector eller andet, måske af GLI-'s arme...
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
sigma6 Udelukket fra forum

Bruger siden: 07 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1611
|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
Fosse skrev:
| Det skuffende med den dvden er at Fremer i for stor grad bruker Wallys produkter, hvilket sier lite om hvordan man kommer frem til rett innstilling uten slike spesial-remedier. Tenker da særlig på avsnittet om azuimuth. Hva er det godt for? Dersom man har nevnte innretning så trenger man neppe noen innføring i temaet.... |
|
|
Det er ret træls ja, den ekstensive brug af Wally-products. Dermed fortæller han dog at der findes state-of-the-art tilbehør, og han pointerer jo også at man kan opnå lige så gode resultater med andre tilgængelige produkter.
Jeg overvejer dog stærkt at få fat på Wally-Skater, den til indstilling af anti-skating, men efter at have fundet ud af at gøre det via Hifi News & Test pladen er jeg vist i mål...
Normalt vil man kunne nøjes med den protractor der følger med armen, eller en hvilken som helst standard, sammen med HF&N til anti-skating, og så er man godt kørende. De avancerede produkter er vel mest egnet til dem der justerer/skifter meget og/eller gerne vil gøre det mere effektivt.
Fremer's DVD ser jeg egentlig primært for underholdningens skyld, og for at få visualiseret det han har skrevet i den artikel/vejledning der underbygger DVD'ens materiale. Afsnittet til at starte med, om hvorfor man er vinyl-nørd, er da ganske morsomt - materialet om hans komiker-karriere knap så meget, det er mere underligt end morsomt 
|
|
|
Hej.
Hvordan indstiller man antiskating Med de plader du nævner?
Mvh, Frank
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
Kim Petersen skrev:
Fosse skrev:
|
|
|
|
|
Hej.
Hvordan indstiller man antiskating Med de plader du nævner?
Mvh, Frank |
|
|
HiFi News test-pladen "brøler" hvis antiskating ikke er god!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Mellemhjulet Forum Bruger

Bruger siden: 07 April 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 793
|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu ikke den slags smuds! Hvis du fjerner folks lyst til at bruge tiden på VTA indstillinger, risikere du bare at folk lytter til en hel pladeside i træk, og hvor er vi så henne?
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
sigma6 skrev:
| Hvordan indstiller man antiskating Med de plader du nævner? |
|
|
Pladen (HFN test) har nogle spor til formålet. 6-9 på side 1 & 1, 4 & 8 på side 2. Hvis du kan få armen/pick-up'en til at spore alle (på nær 8 & 9 på side 1) uden at kny, ja så er det fint.
Milu skrev:
HiFi News test-pladen "brøler" hvis antiskating ikke er god!  |
|
|
Ja eller hvis VTF er for lav.
Milu skrev:
Lad mig være ærlig i dette lukkede forum. Personligt er det sidste gang jeg vælger sådan en arm - det er ganske enkelt et helvede hver gang man skal ændre på noget.
Og anti-skating er simpelthen en joke - kan slet ikke bruges sammen med Condor - bruges det, så går det først rigtig galt med Azimuth, så er det ustyrligt.
Overvejer seriøst at montere en "ordentlig" arm som f.eks. SME V eller Dynavector eller andet, måske af GLI-'s arme... |
|
|
Du lyder som en potentiel kunde til en Triplanar VII?
Enhver kontrol-freak's våde drøm?
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 23:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Krenzler.
1) Hvis man kan køre igennem alle sporene uden et kny, så er det da vist mere en fint?
2) Ja og VTF, hvis man har noget at give af.
3) Jeg er bestemt ikke kontrol freak (eller lidt måske?), men måske bare en arm der SAMARBEJDER i stedet for at MODARBEJDE - det er nok nærmere det jeg vil ha'!
Men på den anden side, den spiller jo fint når man har ramt plet.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
janils Branchemedlem

Pladespilleren.dk
Bruger siden: 02 Januar 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3096
|
| Sendt: 08 Maj 2007 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Enhver kontrol-freak's våde drøm?
|
|
|
Nej ikke våd ... jeg spiller mine plader "tørt", men helt sikkert en af mine drømme! Hellere en Triplanar end en 1080p HD projektor (undskyld off topic ). Skal nok have begge dele på et tidspunkt, men det bliver med stor sandsynlighed Triplanaren først ... der skal dog lige spares et år eller 2 først. __________________ Jan Nielsen
Music is all about the groove, and you don't find grooves on a cd......
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 09 Maj 2007 kl. 00:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Milu skrev:
men måske bare en arm der SAMARBEJDER i stedet for at MODARBEJDE - det er nok nærmere det jeg vil ha'!  |
|
|
Vær du bare glad for at du ikke spiller på en Rega arm Milu. Man opgiver ligesom alt det der overflødige pjat på forhånd.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |