Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 17:53   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Analog lyd
 HIFI4ALL Forum : Analog lyd
Emne Emne: Transfiguration Orpheus! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 15
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fl.D.P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Hej Mugge.  

Har svært ved at forestille mig hvordan det kan blive bedre,men hvis du ender med at beslutte dig for at lytte på din XV1s  og den er bedre end din orpheus.....hmmm ,så ender det med du ikke slipper af med mig igen , og så vil kæben ligge "parkeret" på gulvet.

Til top Vis Fl.D.P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fl.D.P

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Fl.D.P skrev:

Hej Mugge.  

Har svært ved at forestille mig hvordan det kan blive bedre,men hvis du ender med at beslutte dig for at lytte på din XV1s  og den er bedre end din orpheus.....hmmm ,så ender det med du ikke slipper af med mig igen , og så vil kæben ligge "parkeret" på gulvet.

Ja jeg har selv svært ved at forestille mig, at den XV-1s skulle være bedre - men desværre ved man det ikke før man har prøvet - eller andre har prøvet!
Det kan være man skulle knalde et indlæg ind i Vinyl Asylum, de amerikanere har vel prøvet det meste!

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke den Dynavector XV1S er bedere en Orpheus...

Tror din Arm ikke er tung nok (for 100% ud af den pickup) så jeg ville sælge den VX-1

Har selv hørt den på VPI arm og VX-1S og han klager også om lyden fra denne kombi 

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

janils
Branchemedlem
Branchemedlem
Pladespilleren.dk

Bruger siden: 02 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret  

Er også selv lidt i tvivl, hvis der nu skal investeres i en ny pickup.

Må indrømme at Shelter Harmony kan noget som Orpeheus ikke kan. Men det gælder også den anden vej rundt. Hvilken en af de to man "vælger" er lidt et spørgsmål om temperament og smag. Orpeheus er direkte på, glat og super dynamisk og afslørende. Harmony lidt længere tilbage i lyttevindet, tilgivende og tilbagelænet og med en guddommelig mellemtone, som Orpheus mangler. Desuden er den mere laid-back i toppen og ikke så afslørende på dårlige optagelser (hvilket er de fleste). Spørgsmåler er, om man vil have up front pæcision eller en lidt mere tilbagelænet gengivelse?

Vil dog gerne lige høre Lyra Titan i, inden jeg beslutter mig for endnu en pickup investering.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 21 Oktober 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Er også selv lidt i tvivl, hvis der nu skal investeres i en ny pickup.

Må indrømme at Shelter Harmony kan noget som Orpeheus ikke kan. Men det gælder også den anden vej rundt. Hvilken en af de to man "vælger" er lidt et spørgsmål om temperament og smag. Orpeheus er direkte på, glat og super dynamisk og afslørende. Harmony lidt længere tilbage i lyttevindet, tilgivende og tilbagelænet og med en guddommelig mellemtone, som Orpheus mangler. Desuden er den mere laid-back i toppen og ikke så afslørende på dårlige optagelser (hvilket er de fleste). Spørgsmåler er, om man vil have up front pæcision eller en lidt mere tilbagelænet gengivelse?

Vil dog gerne lige høre Lyra Titan i, inden jeg beslutter mig for endnu en pickup investering.

Så tror jeg, at jeg har valgt rigtigt. Det skal være up-front, rørudstyret har godt af at blive peppet lidt op!

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 25 Oktober 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

janils skrev:

Så sidder der en Transfiguration Orpheus i Ortofon AS-309 S armen (Yamamoto headshell). Jeg må give Milu ret ....

Dynamik - JA!
Detaljer - JA!
Fast bund - JA!
Nerve - JA!
Vægtløs top - JA!

.... og så lige fra æsken. Det her bliver utroligt nok bedre!  Har Mark Knopfler / kill to get crimson på afspilleren lige nu. Nogle har beskyldt denne plade for at være tilbagelænet og lidt "kedelig". Sådan opleves det bestemt ikke!

OBS! Kører med 1,8 gram nåletryk og ind i 10 ohms belastning - det virker.

I næste uge kommer min TriPlanar Mk VIII ..... kan næsten ikke vente.

Her efter ca . 30-40 spilletimer har jeg leget lidt med VTF, Azimuth og impedansen.

1,8 g. giver mig en lidt mere dynamisk lyd, bassen lidt mere stram, lydbilledet måske en anelse bredere.
Impedansen prøvede jeg at sætte på 10 ohm - det går slet ikke her i mit anlæg, sløv uharmonisk bas - der kører sit helt eget løb. Tilbage på 100 ohm, så er den på plads igen.
Azimuth er ikke nemt på min arm - nå men jeg har heldigvis et meget lille waterpas der fulgte med fra VdH Condor. Det vejer (efter lettere modifikationer) kun 0,35 g. så det tør jeg godt at pladsere på PU'en imens den spiller. Men pyha det er en kamp at få den i water midt på pladen - men det lykkeds til sidst. Det lønner sig skulle jeg hilse og sige - det giver rigtig meget i lydbilledet, balance mæssigt.

Mvh.

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2005
Lokalitet: Norge
Sendt: 26 Oktober 2007 kl. 14:24 | IP-adresse registreret  

Hvilken VPI-arm har XV-1s problemer i? Jeg har hørt nevnte pickup i VPI-arm ved flere anledninger, det er uproblematisk. VPI benytter selv XV-1s til utprøving av sine armer, om jeg ikke husker feil.

Men, hvordan er du fornøyd med Yamamoto headshellet?

Jeg er sikker på at disse alle/begge er fortreffelige pickuper. Mitt inntrykk er at det ofte koker ned til prioritering, smak og matching når man når dette nivået. For ordens skyld har jeg ikke hørt Orphehus

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret  

Fosse skrev:

Hvilken VPI-arm har XV-1s problemer i? Jeg har hørt nevnte pickup i VPI-arm ved flere anledninger, det er uproblematisk. VPI benytter selv XV-1s til utprøving av sine armer, om jeg ikke husker feil.

Men, hvordan er du fornøyd med Yamamoto headshellet?

Jeg er sikker på at disse alle/begge er fortreffelige pickuper. Mitt inntrykk er at det ofte koker ned til prioritering, smak og matching når man når dette nivået. For ordens skyld har jeg ikke hørt Orphehus

Jeg er helt enig med dig.
Når det er super-pu'er er det hele et spørgsmål om smag.
Ja - jeg har også hørt at de er ret glade for Dynavector, hos VPI. De mindste søskende kører også fremragende i VPI arme. Derfor købte jeg egentlig også den XV-1s.

Mvh.

king
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum
Montør i Fona - 3/3 advarsler

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Jeg ville sku godt høre - en VX-1S på min Avid/Acutus/Dynavector 507MKll 

img150/5305/avid320copyxh0.jpg

Til top Vis king's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af king

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret  

Jah King den ville sikker passe perfekt! - Men det får du altså ikke lov til!

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

Nå men jeg har leget lidt med sytråd i dag! - Men bare rolig jeg har ikke fået en ny hobby!

Jeg var i en sybutik i dag - pyha det var fremmed land - grænseoverskridende!

Det er fordi jeg har sådan én, anti-skating dims, eller det vil sige, jeg har kun en halv:

Da jeg fik min brugte Aries 3 var der godt nok den antiskating dims, men den var i stykker, tråden som ses var i stykker og de sorte "vægte" manglede helt.

Men det skal ikke holde mig tilbage for at lave en ny - derfor sytråden.
Det fungere fabelagtigt!
Lige lidt billeder, desværre af tvivlsom kvalitet, beklager:

EDIT: Tråden ser meget tyk ud pga. rystelser - men det er den ikke, den er ultratynd.

Anti-skating har manglet - det har været målbart på HiFi News testplade.
Det har dog ikke været at høre - indtil går aftens. Jeg har købt de fine plader fra Opus 3 med Eric Bibb - 2 af dem er i 45 omd. og her kunne jeg sgu' høre forvrængning!

Dette indgreb har bestemt hjulpet. Men ikke nok, mangler helt klart noget mere vægt.
Så er spørgsmålet, jeg tænkte selv på noget BluTac eller modellervoks med 0.1-0.5 gram ad gangen og så finde det rigtige niveau, men har I en bedre idé?

Mvh.

Kristjan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Så er der billeder:
Min VPI Aries 3 Black Knight Signature:

Med XOno under sig:

3 udmærkede PU'er på række:

Transfiguration Orpheus In Action eller nærmere på vej... Den er nærmest som skabt til en VPI 9" arm - god masse (9 g.) med lavt tyngde punkt (hus), den skal helt ud i armen og og et lille bitte, bitte smule "ind ad", nemmere kan det vel ikke være:

Signalet sendes videre til min lille hotte Graaf GM13.5mk.II(ja jeg synes de 6 styk Siemens e88cc varmer godt i den lille forforstærker! ). Man kan lige ane de baby-blå kabler - det er mine nye hotte kabler mellem VPI/XOno og XOno/Graaf, de er fantastiske og koster nærmest ikke en klejne VdH VideoLink 75:

Videre med Cardas Golden Reference 5 meter XLR (nah faktisk 4,5 meter - amerikanerne har ikke helt styr "meter" endnu) til M150 rørmono's:

Herfra videre med Synergistic Research Resolution Reference til VA Mahler:

Hot spot:

Overblik:

Lidt til ganen. Aller bagerst, bag højttaleren, anes det nyeste indkøb Niels-Henning Ørsted Pedersen/Philip Caterine: "The Viking" desværre var den ikke nået at blive vasket så det var et "no-go" :

De stabler af plader der blev spillet fra. man aner i bunken Joe Cockers: Sheffield Steel - den tror jeg gody Flemming kunne lide - det er også en fantastisk skive med super "drive" man kan slet ikke lade være med at rocke med:

Alt i alt, en hyggelig eftermiddag/aften i musikkens tegn!
Jeg tror vi har fået en ny person, der er overbevist om LP mediets fortræffelig lydkvalitet!

Mvh.

Særdeles fint setup du har.

Der er mange fin pu'er ud der, har selv havt vdh i mange år og kan rigtig godt lige dem og dette Transfiguration synes jeg også rigtig godt . Det er også mere spørgsmål om at få ét der passer i ens setup. Har også havt fornøjelsen at prøve Xono, nu er jeg mere til komplet rør men der sku rigtig godt riaa der  

Fl.D.P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Hej Mugge....sikke du får leget...   og skal du have taget nogen flere billeder skal du bare sige til,jeg kommer gerne og skyder med mit lille kamera,og jaa vil da også gerne lytte til det du ikke nåede at vise mig.

Flemming

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Kristjan skrev:

Særdeles fint setup du har.

Der er mange fin pu'er ud der, har selv havt vdh i mange år og kan rigtig godt lige dem og dette Transfiguration synes jeg også rigtig godt . Det er også mere spørgsmål om at få ét der passer i ens setup. Har også havt fornøjelsen at prøve Xono, nu er jeg mere til komplet rør men der sku rigtig godt riaa der  

Hej Kristjan.

Tak skal du ha'!

Ja de også rigtig fine de VdH pu'er, ingen tvivl om det. Men det var ikke helt i den retning jeg ville. Og det er jo som altid en smagssag.
Rør er også super! Havde da også ret svært ved at vælge mellem XOno og Tron Seven - men manglede måske lige lidt opstramning da jeg jo kører med rør i resten af opsætningen... Men igen smagssag - men det er ret svært for Seven kan nogle ting som XOno ikke kan og omvendt.
Men Orpheus passer svært godt med XOno spillestil - det var ikke helt Condors livret. Men så vil jeg skyde på at Condor'en passer super i en rør riaa f.eks.

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Fl.D.P skrev:

Hej Mugge....sikke du får leget...   og skal du have taget nogen flere billeder skal du bare sige til,jeg kommer gerne og skyder med mit lille kamera,og jaa vil da også gerne lytte til det du ikke nåede at vise mig.

Flemming

Hælløv Flemming!

Hehe, ja det hele er snart på plads!
Synes du skal komme forbi når den har ca. 100 timer på nålen - og jeg formodentlig har fået justeret alt på plads.

Mvh.

Fl.D.P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Oktober 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

Hey Mugge

Ja men det vil jeg bestemt meget gerne,og så vil jeg sørge for at have god tid,så du kan få lov at vise mig en masse mere omkring LP....blir jo nok det næste store jeg skal have sparet sammen til..... men så har jeg jo heldigvis din viden at trække på Mugge.

Flemming

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret  

King, du ser da vel at dette er gamle XV-1, ikke XV-1s. Dessuten er dette en kombo du absolutt burde sjekke ut

Må ha et bilde for din del King.

Du har et usedvanlig lekkert oppsett Milu. Selv er jeg glad i Rouge og mange av de produktene du nevner. Vi snakker om match med arm, men det er klart som du nevner, det avhenger av riaa også. Det i denne klassen ofte vanskelig å konkludere med "best".

Har en kompis Parelius på hifisentralen i Norge som bruker VPI-arm, mulig han kan være behjelpelig med anti-scating.

Til top Vis Fosse's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fosse Besøg Fosse's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 22:01 | IP-adresse registreret  

Hej Fosse, godt at høre fra dig!

Og atter engang et fantastisk billede af dit fantastiske setup! Det er så gennemført lækkert!

Og tak jeg er da også glad for det.
Du har ret i det hele er et "match" med det udstyr man nu engang har. F.eks. VdH Condor er da en fantastisk PU som jeg ved vil synge i f.eks. i en rør riaa - men det sang lidt for skingert sammen med XOno.
Jeg må bekende, at jeg ikke får hørt Dynavector DRT XV-1s - det er solgt til en glad tysker... Det var der flere penge i.
Til gengæld er jeg meget glad for min Orpheus - den yder fremragende.

Mvh.

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 29 Oktober 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Nyeste nyt!

Så har jeg i den grad fået tæmmet min arm (og PU).
0,64 gram "Tack" på antiskate. Ved ikke hvad selv "armen" i antiskate aggregatet vejer.
VTF øget (igen) til 2 gram.
Og ikke mindst (ret vigtigt, ihvertfald med Orpheus) er Azimuth indstillet til neutral midt på pladen. Noget af et bøvl med en Unipivot arm - men øvelse gør vel mester! Og det viste sig at være det sidste der lige skulle på plads. Her skal der holdes øje med flere ting, kontralod placering, tråden der trækker som antiskate (skal trække midt på armen, præcist.) Og så selve LPens træk i PU/arm. Ja 3 ting sgu'tte nemt!

Nu sporer den perfekt!

Mvh.

Fosse
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 30 Oktober 2007 kl. 09:47 | IP-adresse registreret  

Jeg tipper du blir godt fornøyd med denne jeg Milu. Har man for mange pickuper blir det mer justering og bytting enn lytting. Selv hadde jeg en 90X som jeg brukte en liten stund før jeg fant ut at den egentlig var over-kill å ha liggende som reserve-pickup.

Bare å gratulere. Gleder meg at du er i boks med justeringene.

<< Forrige Side af 15 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes