| Forfatter |
|
Fnulder Branchemedlem

Sælger Fona
Bruger siden: 02 April 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 400
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 09:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke tøve med at vælge en biograf med THX frem for en hvor der ikke er. Fordi THX biografer betaler mange tusinde kroner for at THX kan komme ud én gang om året for at efterse systemet. Så der har jeg en garanti for der er THX.
Så er der alt det vi kan købe. Der er bare ingen THX mand som kommer en gang om året for at efterse om ens system er sat rigtig op på værelset. Desuden så fylder kravene for THX i computerhøjttaler noget nær én A4 side(læste jeg herinde et sted) hvor de fylder en kæmpe bog til biografer.
Derfor synes THX logoet udenfor biografer er lige til at lukke op og skide i....
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fnulder skrev:
|
Jeg vil ikke tøve med at vælge en biograf med THX frem for en hvor der ikke er. Fordi THX biografer betaler mange tusinde kroner for at THX kan komme ud én gang om året for at efterse systemet. Så der har jeg en garanti for der er THX.
Derfor synes THX logoet udenfor biografer er lige til at lukke op og skide i....
|
|
|
den er jeg ikke med på  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
sennheiser Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 369
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg vil godt give Fnulder ligt ret i det han skriver for mange folk tror også at når de bare har en thx forstæker så har de thx on nej de har ej der er så mange krav din forstærker skal være det din dvd dine kabler dit rum dine højtalere og der kommer jo ikke nogen ud til dig selv og tjækker om det er sat rigtigt op men jeg vil så ikke mene det er lige til at lukke op og skide i af den grund.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 16:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
nej det er ikke en garanti for at det er vellyd. men det giver muligheden.
at tage det som noget negativt, er direkte dumt, i mine øjne / øre. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
sivertsmed Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 16:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fnulder skrev:
|
Så er der alt det vi kan købe. Der er bare ingen THX mand som kommer en gang om året for at efterse om ens system er sat rigtig op på værelset. Desuden så fylder kravene for THX i computerhøjttaler noget nær én A4 side(læste jeg herinde et sted) hvor de fylder en kæmpe bog til biografer.
|
|
|
Stort set samtlige nye biograer, der bliver lavet i dag, har THX-godkendt udstyr.
De er bygget efter de samme kriterier som THX-godkendte bio'er er, man har bare valgt ikke at betale i dyre domme for at have et logo siddende ude på væggen. De "kan" det samme, lyder ligesådan, men er bare "billigere" for den enkelte biograf. __________________ Udstyr: H/K AVR 7000 H/K DVD 25 Front: M&K LCR 750THX Center: M&K LCR 750THX Sur: M&K K4-Tripole Sub: M&K MX350 SFX-THX ULTRA TV:Pana. TXP42GA11 Blueray: Pana DMP-80EG
|
| Til top |
|
| |
Hattori Hanzo Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2004 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1950
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
sivertsmed skrev:
Fnulder skrev:
|
|
|
Stort set samtlige nye biograer, der bliver lavet i dag, har THX-godkendt udstyr.
De er bygget efter de samme kriterier som THX-godkendte bio'er er, man har bare valgt ikke at betale i dyre domme for at have et logo siddende ude på væggen. De "kan" det samme, lyder ligesådan, men er bare "billigere" for den enkelte biograf. |
|
|
Lige nøjagtig __________________ "Everyone is entitled to their own opinion, but not their own facts"
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 17:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må det være mig tilladt at quote'e fra 70mm.com:
Citér:
|
I think the real turning point came when the Scala opened in 1989 with 5 excellent screens built to THX specifications (but not actually THX "certified" at the beginning). Many theatres have since upgraded with new amplifiers and speakers. The typical speaker is either JBL or KCS. Amplifiers are typically QSC or JBL.
It still puzzles me, however, why sound quality in these newer cinemas hasn't improved tremendously with all this excellent and costly installed equipment!! An example is the Imperial Bio with THX, JBL and everything.
I remember getting frequent goose bumps from the old JBL system, but I never get that from the new system. The system lacks transparency and fidelity. All films now seem to sound the same, and there's nothing beyond 12 kHz anymore!!! It used to be hi-fi sound, but now it's like any other "no-name" THX cinema with PA sound and exaggerated bass. The audience seems to like it, but it should play much, MUCH better with so many speakers and amplifiers. That's sad.
|
|
|
Og det sagt af en mand (Thomas Hauerslev) der ved hvad han snakker om !
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
|
Må det være mig tilladt at quote'e fra 70mm.com:
Citér:
|
I think the real turning point came when the Scala opened in 1989 with 5 excellent screens built to THX specifications (but not actually THX "certified" at the beginning). Many theatres have since upgraded with new amplifiers and speakers. The typical speaker is either JBL or KCS. Amplifiers are typically QSC or JBL.
It still puzzles me, however, why sound quality in these newer cinemas hasn't improved tremendously with all this excellent and costly installed equipment!! An example is the Imperial Bio with THX, JBL and everything.
I remember getting frequent goose bumps from the old JBL system, but I never get that from the new system. The system lacks transparency and fidelity. All films now seem to sound the same, and there's nothing beyond 12 kHz anymore!!! It used to be hi-fi sound, but now it's like any other "no-name" THX cinema with PA sound and exaggerated bass. The audience seems to like it, but it should play much, MUCH better with so many speakers and amplifiers. That's sad.
|
|
|
Og det sagt af en mand (Thomas Hauerslev) der ved hvad han snakker om !
|
|
|
gamle sure mænd... alt var meget bedre i gamle dage 
kan i heller ikke lide DIN normen for watt på en forstærker ?
i vil hellere have at det er frit for hvodan man opgiver det.
1000W power amp.
desvære kan den kun gøre det i 5 msec. i 1000Hz. i en kanal i 2 ohm.
THX er bare en standard for overholdelse af nogen mindeste krav.
hvis en BIO ikke var certificeret kunne der være 5 pc ht'er og en gethoblaster som sub.
er det bedre ??? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Guests Gæst

Ikke registreret bruger
Bruger siden: 25 Januar 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Online Indlæg: 113
|
| Sendt: 09 April 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
gamle sure mænd... alt var meget bedre i gamle dage  |
|
|
He he... Unge mænd tror alt nyt er godt !!! 
Er ikke et nano sek. i tvivl om at, disse gamle ht'er med digital frekvenskorektion og trukket af rørforstærker, ville sparke THX tilbage i den sumpe hvor det en gang er blevet udklækket.

Altec Lansing A1 system w/ three 210 cabinets per side.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 06:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
sikkert....
og ??? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
og så må vi ellers bare håbe på det ikke kan THX certificeres, for så lyder det skidt...
eller sker det først hvis de BLIVER THX'et  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 10:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
3DX skrev:
|
|
Er ikke et nano sek. i tvivl om at, disse gamle ht'er med digital frekvenskorektion og trukket af rørforstærker, ville sparke THX tilbage i den sumpe hvor det en gang er blevet udklækket.

|
|
|
Jeg kunne da sagtens forestille mig at de ovenfor viste højttalere kunne THX godkendes hvis man ville (selv om jeg kunne have mine tvivl om de horn oven på baskasserne).
Men at sige at grej over en bred kam ikke skulle være godt blot FORDI det er THX certificeret, er vel lige så forkert som at sige at hvis blot det ER certificeret så kan det ikke blive bedre.
|
| Til top |
|
| |
Fnulder Branchemedlem

Sælger Fona
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
dfms skrev:
3DX skrev:
|
|

|
|
|
Kommer da an på hvile THX højttaler du sammenligner med. Hvis det er THX højttaler som kun lige overholder kravene så ja....men der findes jo også højttaler som er meget bedre end hvad min. kravet er
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
THX begrebet og de tekniske standarder det beskrev havde stor værdi op igennem specielt 90'erne, hvad enten vi taler forstærkere, højtalere eller professionelle biografer. En garanti for en vis kvalitet. Men specielt de sidste 5-6 år er begrebet blevet 'udvandet' og opdelt i flere katagorier og underklasser (THX Ultra/Select m.fl.) og som det nævnes, bliver stort set alle nye biografer opbygget efter auditorium princippet med topklasse grej på både billed- og lydside.
Biografen jeg selv arbejder i har 8 sale der udstyrs- og opbygningsmæssigt (med mindre justeringer hvad angår højtalerplacering og lign. detaljer) lever op til THX standarderne, men vi betaler ikke licens for at have et skilt vi kan hænge op i vores foyer. De penge (og det er ikke håndører vi taler om) kan bruges bedre andre steder i biografen, bl.a. lidt flere slagtilbud og lidt billigere billetter end det ellers ville have været tilfældet, hvis biografen skulle finde 100.000-150.000 kr. om året for at have lov til at kalde sig selv en THX certificeret biograf.
Man kan måske sige at THX har sejret af helvede til, i en sådan grad at dets eksistensgrundlag er smuldret eftersom alle producenter idag uden besvær kan lave grej der opfylder (og overgår) specifikationerne. 
Lyt på grejet istedetfor at kigge efter et skinnede logo på fronten. Jeg skiftede selv min THX Pioneer forstærker ud med en Yamaha for en del år siden - lyden var ganske enkelt bare bedre. __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
StylaH Forum Bruger

Bruger siden: 07 Juli 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 950
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 17:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Fnulder Branchemedlem

Sælger Fona
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 17:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men så igen. Man kan ikke få lov til at høre lyden i en biograf inden man ser filmen. Derfor er THX et godt signal til folk som kommer til en fremmed biograf og vil være sikker på at lyden er i orden.
|
| Til top |
|
| |
mortenkongsfelt Forum Bruger

Bruger siden: 12 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 193
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
sennheiser skrev:
| jeg har ikke hørt en eneste der har været hjemme hos mig og sagt andet en WOW det spiller fandme godt og hvor nogle har sagt det har sikkert været dyrt hva har du givet 2100 det er godt nok med lyd til billige penge. |
|
|
Det skal lige siges, at jeg selv har ejet sættet i ca. 14 måneders tid, hvor jeg har brugt det stort set hver dag - så jeg ved godt hvordan det lyder...
Lige præcis det du skriver med WOW-effekten, det var også det jeg oplevede dengang... Hvorfor så det? Jo, der er masser af bas og tilpas høj diskant - tilgengæld er mellemtonen ikke eksisterende. Og selvom du skruer ned for bassen, så vil mellemtonen stadigvæk være svær at høre for den relativt høje diskant - og så er et faktum jo også, at der ikke kommer ret meget vellyd ud af de små satelitter der følger med.
Sættet er fedt til film hvor eksplosioner osv er en stor del af det - kan selv huske at jeg var meget imponeret over det i film som Master & Commander - men til musik er det ikke noget at råbe hurra for. Heller ikke til prisen, hvis du kigger efter brugte alternativer i stereo.
Men jeg må give dig ret i en ting - skal man have nyt, både forstærker og højtalere, så har Z-5500 ikke mange konkurrenter til lige over 2000 kr... __________________ B&W 805 Matrix
Audiolab 8000C
LC Audio Zapsolution MK 4.1
Arcam DV-88
Tara Labs, Nordost, QED, Dali Biwire...
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
mortenkongsfelt skrev:
|
Sættet er fedt til film hvor eksplosioner osv er en stor del af det - kan selv huske at jeg var meget imponeret over det i film som Master & Commander - men til musik er det ikke noget at råbe hurra for. Heller ikke til prisen, hvis du kigger efter brugte alternativer i stereo.
|
|
|
Sjovt nok er THX certificeringen rettet mod surround (uagtet at enkelte 2.1 set-up er THX certificeret) og ikke mod stereo. Det stemmer også overens med de oplevelser der gives udtryk for her i tråden. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 20:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fnulder skrev:
| Men så igen. Man kan ikke få lov til at høre lyden i en biograf inden man ser filmen. Derfor er THX et godt signal til folk som kommer til en fremmed biograf og vil være sikker på at lyden er i orden. |
|
|
YES
det er en standard som alle andre standarder ! ligesom grader at EMC kriterier osv osv.
fatter ikke folk kan gå i selvsving over det 
med sjovt nok svare de ikke på om DIN normen for effekt angivelse også er noget møg...
hvor for ikke...  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Ronin Branchemedlem

Lyd og Billed Vodskov
Bruger siden: 31 Marts 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 7545
|
| Sendt: 10 April 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
|
Man kan måske sige at THX har sejret af helvede til, i en sådan grad at dets eksistensgrundlag er smuldret eftersom alle producenter idag uden besvær kan lave grej der opfylder (og overgår) specifikationerne. 
Lyt på grejet istedetfor at kigge efter et skinnede logo på fronten. Jeg skiftede selv min THX Pioneer forstærker ud med en Yamaha for en del år siden - lyden var ganske enkelt bare bedre.
|
|
|
Ja, og det har ikke engang noget med THX-logoet at gøre - Yamaha spiller i mange tilfælde bare bedre, også de nye modeller MED THX-logo på! __________________ Watching "Full House" with the Olsen-twins feels like having a heart attack in slow motion!!
|
| Til top |
|
| |