Tilbage til HIFI4ALL.DK 9. juni 2026 | 15:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Digital lyd
 HIFI4ALL Forum : Digital lyd
Emne Emne: Laserdisc (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Hej alle!

Faldt lige over noget med laserdisc inde på dba, og så gik det op for mig at jeg faktisk ikke ved noget som helst om det! Så nu kunne jeg rigtig godt tænke mig et crash-course i laserdisc!

Er laserdisc død?
Hvordan er det i forhold til dvd?
Og til hd-dvd/blueray
Hvorfor ser man det ikke rigtig mere?
Hvis jeg skulle købe en, hvilke mærker skal man så kigge på?

Håber nogen kan komme med hurtige svar da mine fingre klør...!

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Hej alle!

Faldt lige over noget med laserdisc inde på dba, og så gik det op for mig at jeg faktisk ikke ved noget som helst om det! Så nu kunne jeg rigtig godt tænke mig et crash-course i laserdisc!

Er laserdisc død?
Hvordan er det i forhold til dvd?
Og til hd-dvd/blueray
Hvorfor ser man det ikke rigtig mere?
Hvis jeg skulle købe en, hvilke mærker skal man så kigge på?

Laserdiscen var forgængeren til dvd.

Læs evt. mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Laserdisc

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Hej alle!

Er laserdisc død? JA! Så absolut, men det giver os nutcases mulighed for at købe en masse billigt!

Hvordan er det i forhold til dvd? Kort og godt - dårligere!

Og til hd-dvd/blueray Kort og godt - utroligt meget dårligere!

Hvorfor ser man det ikke rigtig mere? Fordi det var dyrt i indkøb. 400 kroner for en film var langt fra sjældent. Og så kom DVD'en og nuppede markedet.

Hvis jeg skulle købe en, hvilke mærker skal man så kigge på? Næsten ligemeget, tag fat i topmodellerne. Selv kører jeg med en Pioneer CDL-2850

Du mangler dog et spørgsmål mener jeg: Hvor købe Laserdisc? : Det gør du af flere grunde. MAn kan købe store samlinger til en lav pris. Der er noget skønt retro over en skive, som får en LP til at ligne en lille anoreksiramt lakrids polet. Og så lyden! Når det kommer til Stereo, er Laserdisc'en uovertruffen. Har sagt det før, og vil sige det til mine dages ender. Bedste lyd nogen sinde, er en Eric Clapton live koncert på Laserdisc. Lydsporet er så bombastisk, at det gør helt ondt. Her har dvd'en så ufatteligt langt igen.

Det korte af det lange - køb Laserdisc, hvis dit hjerte sig du skal - ellers ikke. Jeg købte to afspillere + omkring 60 film for 700 - og det er langt fra sjældent at jeg vælger en LD film, frem for en DVD film.

And pick up your pay check
Til top Vis Plissken's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Plissken

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:07 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Yep, har læst derinde. Synes ikke det gav mig så meget...
Var faktisk ikke sikker på om LD kom før eller sammentidigt med dvd, men så ved jeg det...!

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:10 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
jdg1 skrev:

Var faktisk ikke sikker på om LD kom før eller sammentidigt med dvd, men så ved jeg det...!

ahh....come on

Lige i starten står der: "The laserdisc (LD) was the first commercial optical disc storage medium" og "The first laserdisc title marketed in North America was the MCA DiscoVision release of Jaws in 1978"

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Plissken skrev:
MaXer skrev:
Hej alle!

Er laserdisc død? JA! Så absolut, men det giver os nutcases mulighed for at købe en masse billigt!
synes nu ikke filmene er så billige på dba i forhold til dvd...

jamen.... de er jo så meget større....!

Hehe, ja okay, det må det jo så være...!

Hvorfor ser man det ikke rigtig mere? Fordi det var dyrt i indkøb. 400 kroner for en film var langt fra sjældent. Og så kom DVD'en og nuppede markedet.
400?!?! jesus... ja, det koster det jo ikke mere...!

Hvis jeg skulle købe en, hvilke mærker skal man så kigge på? Næsten ligemeget, tag fat i topmodellerne. Selv kører jeg med en Pioneer CDL-2850
nu ved jeg ikke hvad topmodellerne er.... er der nogle af dem her du kan anbefale?
http://www.dba.dk//asp/soegning/soegning.asp?annoncetype=2&a mp;rubrikId=21400&Fritekst=laserdisc&Medbillede=0&am p;AntalDage=0&Querytype=0&PrisTil=9999999&PrisFr a=0&KortSogRad=0&KortSogY=0&KortSogX=0&radX= 0&radY=0&KortSogNavn=0&RegionId=0&Forhandler =0&OldNiveau=&AgentNavn=&SoegningId=0&Billed Visning=0&TotalAntalTopAnnoncer=1

Du mangler dog et spørgsmål mener jeg: Hvor købe Laserdisc? : Det gør du af flere grunde. MAn kan købe store samlinger til en lav pris. Der er noget skønt retro over en skive, som får en LP til at ligne en lille anoreksiramt lakrids polet. Og så lyden! Når det kommer til Stereo, er Laserdisc'en uovertruffen. Har sagt det før, og vil sige det til mine dages ender. Bedste lyd nogen sinde, er en Eric Clapton live koncert på Laserdisc. Lydsporet er så bombastisk, at det gør helt ondt. Her har dvd'en så ufatteligt langt igen.
yes, kom lige til at tænke på "hvor" efter jeg havde skrevet...!
Er der forretninger der sælger det?

Det korte af det lange - køb Laserdisc, hvis dit hjerte sig du skal - ellers ikke. Jeg købte to afspillere + omkring 60 film for 700 - og det er langt fra sjældent at jeg vælger en LD film, frem for en DVD film.
Uha, jeg skal passe på med at lytte til hjertet....! Så havde jeg alle film på 4-5 formater! LD, DVD. HD-DVD, BlueRay... puha...

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:15 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
MaXer skrev:
jdg1 skrev:

ahh....come on

Lige i starten står der: "The laserdisc (LD) was the first commercial optical disc storage medium" og "The first laserdisc title marketed in North America was the MCA DiscoVision release of Jaws in 1978"

ja okay, det må jeg have misset, så kunne man jo have regnet det ud...! det er meget svært at tænke selvstændigt på denne tid af døgnet...!

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Nogen der kender til disse to:
Pioneer cdv925
Pioneer CLD-D925

er det den samme, bare med et andet navn?

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Plissken skrev:
MaXer skrev:
Hej alle!

synes nu ikke filmene er så billige på dba i forhold til dvd...
Desværre ja, der er mange som prøver at spinde guld på de gamle skiver - man med lidt tålmodighed kan det lade sig gøre.

jamen.... de er jo så meget større....!
Det er ikke størrelsen.... Eller rettere - Laserdisc's største kommercielle sucess var kareokee barene, hvor mange af disse, benyttede dette medie i tusindvis. Det var utroligt dyrt at fremstille, og det blev den død.

Hehe, ja okay, det må det jo så være...!

400?!?! jesus... ja, det koster det jo ikke mere...!
Nej slet ikke. Kan sige at jeg fandt en limited "First Pressing" af de 3 første Star Wars film, !uåbnede! til 75 kroner. Sådan en kan gå for mange gang mere på eks. Epay.com. Det med Laserdisc, er at der findes få fans af det medie, og de vil betale kassen for de rigtige film. Men når folk så vil sælge deres LD samlinger, tror de at alle filmene er meget værd. Men det er kun en lille bitte del af dem, som har reel interesse for samlere. MEn reng med alt imellem 5 kroner og op til mange hundrede for en film.

nu ved jeg ikke hvad topmodellerne er.... er der nogle af dem her du kan anbefale?
http://www.dba.dk//asp/soegning/soegning.asp?annoncetype=2&a mp;a mp;rubrikId=21400&Fritekst=laserdisc&Medbillede=0&am p;am p;AntalDage=0&Querytype=0&PrisTil=9999999&PrisFr a=0&KortSogRad=0&KortSogY=0&KortSogX=0&radX= 0&radY=0&KortSogNavn=0&RegionId=0&Forhandler =0&OldNiveau=&AgentNavn=&SoegningId=0&Billed Visning=0&TotalAntalTopAnnoncer=1

Nup den her: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=49045718 - men sørg for at se noget af en film hos sælger + se at auto vende funktionen virker. ( Denne funktion, er super rar, da mange film kan fylde 4 sider (2 LD'er) - og skal vendes hvert 30-45 minut (alt efter lydsporet) - Auto vende funktionen, skærer så 50% af turene over til afspilleren væk

yes, kom lige til at tænke på "hvor" efter jeg havde skrevet...!
Er der forretninger der sælger det?
Ikke mere. Laserdisken.dk var jo FORHANDLEREN af mediet. Men idag, hedder det udelukkende brugt handel. Kan sige jeg har f.eks. Speed (Med Keanu Reeves, prislappen er fra Laserdisken.dk - og lyder på 399,- - så der har været mange som har betalt seriøs kassen for deres film dengang. HAr desuden en masse af Disny klassikerne på LD - selvom de ikke ses, er det lidt sjovt

Uha, jeg skal passe på med at lytte til hjertet....! Så havde jeg alle film på 4-5 formater! LD, DVD. HD-DVD, BlueRay... puha...
Ja - de gør det sgu ikke nemt for os stakler

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

Det her er nu også rigtig billigt!: http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=49116444

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

havde kigget lidt på den her
http://www.dba.dk/asp/soegning/detail.asp?annonceid=48953310
da der følger 100+ film med (og de ser jo gode ud...!). Der står også at den har auto-vend.
Er Denon'en bedre?

Eller http://my.qxl.dk/accdb/viewItem.asp?IDI=503898722 ?

Aner ikke noget om modellerne... puha...

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
da der følger 100+ film med (og de ser jo gode ud...!). Der står også at den har auto-vend.
Er Denon'en bedre?

En afspiller + 100 film, er sgu en god start. Vær dog opmærksom på, at de film vejer RIGTIG meget! Men prøv om du kan kigge forbi ham, og se på sagerne.

Du skal dog vide, at LD, afspillere larmer lidt, det en en stor skive, den er tung, og den drejer hurtigt - det giver noget støj.

Desuden er billedkvaliteten ikke super. Men det har meget at sige med filmen. Har en limited version af Schindler's Liste, med bog og musik cd. Der er billedet helt kanon. Mens på andre film, er det mere tvivlsomt.

Som sagt, køb det, hvis du vile have et bid retro, samt har lidt af et samler gen i dig

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 31 Marts 2007 kl. 20:03 | IP-adresse registreret  

Der er ikke andet for en at prøve. Den Plissken linker til kan være et godt bud på en start-model og lidt film med i handlen er aldrig at sige forklejne.

Men ellers så er Pioneers større modeller; 2850, 2950, 925 og 515 ikke helt skudt ved siden af. Denon havde også en del modeller, hvoraf de fleste var direkte replica'er af Pioneers maskiner.

Og som andre har påpeget allerede......Lyden. Sætter ofte en kammerat eller 2, i direkte konfrontation med Eagles og Dire Straits koncerter på henholdsvis LD og DVD. De fleste bliver temmelig overraskede. Lyden taler til LD'ens fordel.

Så det er bare med at få det prøvet af

Til top Vis Rysz's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rysz

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

Plissken skrev:
MaXer skrev:
Er Denon'en bedre?

En afspiller + 100 film, er sgu en god start. Vær dog opmærksom på, at de film vejer RIGTIG meget! Men prøv om du kan kigge forbi ham, og se på sagerne.

Du skal dog vide, at LD, afspillere larmer lidt, det en en stor skive, den er tung, og den drejer hurtigt - det giver noget støj.

Desuden er billedkvaliteten ikke super. Men det har meget at sige med filmen. Har en limited version af Schindler's Liste, med bog og musik cd. Der er billedet helt kanon. Mens på andre film, er det mere tvivlsomt.

Som sagt, køb det, hvis du vile have et bid retro, samt har lidt af et samler gen i dig

Det er jo lige det...! men vil jo heller ikke vælge det udelukkende af den grund, hvis du mener det er en dårlig afspiller...
Vil da høre om han ikke kommer til kbh...! jeg tager nok ikke helt derned for det...! og det skal bestemt ikke sendes!

Hvor meget larmer den? det er ret svært at definere, det ved jeg godt... men larmer det lige så meget som et eller andet som jeg kender til?

Jae, det med billedet lyder ikke helt godt... og så at man skal skifte/vende... men det lokker bare så meget!

Og jo, jeg har RIGTIG meget samler gen i mig... og det er farligt!

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Der er ikke andet for en at prøve. Den Plissken linker til kan være et godt bud på en start-model og lidt film med i handlen er aldrig at sige forklejne.

Men ellers så er Pioneers større modeller; 2850, 2950, 925 og 515 ikke helt skudt ved siden af. Denon havde også en del modeller, hvoraf de fleste var direkte replica'er af Pioneers maskiner.

Og som andre har påpeget allerede......Lyden. Sætter ofte en kammerat eller 2, i direkte konfrontation med Eagles og Dire Straits koncerter på henholdsvis LD og DVD. De fleste bliver temmelig overraskede. Lyden taler til LD'ens fordel.

hvilken af dem?

okay, s¨jeg går ikke helt galt med nogen af dem? det lyder da godt!

hehe, lyder somom jeg skal have fat i den eagles plade!

Plissken
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 20:12 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Rysz skrev:

hvilken af dem?

Koncert LD'erne er ej lette at komme omkring - for at sige det mildt. Men har da fundet flere film rundt om i genbrugs butikker. Ofte solgt som LP'er, helt ned til 1 krone stykket

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:

hvilken af dem?

Nej du går ikke galt med nogle af dem, set fra mine øjne. Når man har samlet lidt, dukker der en del gengangere op imellem filmene. Det er rariteterne der tæller og som er sjove at finde.

Jeg kører selv på en CLD-925, ligesom ham med de 100+ film. En rigtig god afspiller til en fornuftig pris. Det kan dog ofte betale sig at have en ekstra afspiller eller 2, da reservedele ofte kan være svære at skaffe ved tilfælde af nedbrud.

Angående larmen, så det er som bekendt relativt. Er du meget sart, så støjer de som en jetjager . Personligt lægger jeg ikke mærke til det, når musikken eller filmen spiller.

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Plissken skrev:

Koncert LD'erne er ej lette at komme omkring - for at sige det mildt. Men har da fundet flere film rundt om i genbrugs butikker. Ofte solgt som LP'er, helt ned til 1 krone stykket

Øv...
Hvilke genbrugsbutikker?

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 20:31 | IP-adresse registreret  

Rysz skrev:

Nej du går ikke galt med nogle af dem, set fra mine øjne. Når man har samlet lidt, dukker der en del gengangere op imellem filmene. Det er rariteterne der tæller og som er sjove at finde.

Jeg kører selv på en CLD-925, ligesom ham med de 100+ film. En rigtig god afspiller til en fornuftig pris. Det kan dog ofte betale sig at have en ekstra afspiller eller 2, da reservedele ofte kan være svære at skaffe ved tilfælde af nedbrud.

Angående larmen, så det er som bekendt relativt. Er du meget sart, så støjer de som en jetjager . Personligt lægger jeg ikke mærke til det, når musikken eller filmen spiller.

Hvis den bryder ned ville jeg ikke kunne finde ud af at lave den alligevel... så kan man vel ligeså godt købe en ny...!

jeg synes ikke jeg er så sart mht larmen... tror jeg...!

Rysz
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Marts 2007 kl. 20:51 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Plissken skrev:

Øv...
Hvilke genbrugsbutikker?

Det svinger lidt med udvalget i Den Blå Avis. De kan være lidt svære at finde, da deres søgefunktion ikke er til megem hjælp. Filmene findes under DVD-film og bladre så om til L.

Ellers har Accord ind imellem en del titler på lager. Deres priser er dog lidt til den gode side efter min mening, men det kommer igen an på hvilken titel det drejer sig om.

Og selvfølgelig på QXL er det jævnligt til at finde nogen. Men er det musikken der er i højsædet kommer du nok ikke uden Ebay. Her vrimler det med interessante titler

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes