| Forfatter |
|
r-l-b Forum Bruger

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 7702
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 09:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kan man også på den lille AU555A og på fx. revox b750
Jeg køre næsten altid med bypass på alle tonekontroller og mm/mc direct på phono når det er muligt men jeg vil give dig ret i at det nogen gange er rigtig fint med en mellemtone justeringsmulighed når det er vanskeligt original materiale
Luxman og Quad gøre det lidt andeledes ved at man kan vælge hvor højt op bas regulereingen skal gribe fat og hvorlangt ned diskanten skal tage fat - kombineret med filtre m.m. kommer man også langt her
Men som grundregel også med vintage grej - lad tonekontrollerne være
__________________ for tiden afspiller jeg meget musik - det lyder godt
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
|
|
|
Jeg har aldrig rigtigt helt forstået den opfattelse mht. brug af tonekontroller, med mindre det drejer sig om $$$ high end forstærkere. Hvis der er tale om et decideret tab af lydkvalitet, eller en forvrængning ved brugen af tonekontrollerne, så er det ikke noget som mine ellers skarpe ører kan registrere.
Vi snakker jo heller ikke om high end gear med de her gamle power receivers.
Det som er den helt store faktor ved disse gamle kæmper, er for for mit vedkommende en fyldig varm lyd, med stor fokus på detaljer og dynamik, og brugen af tonekontrollerne er absolut ingen forringelse. Men det bare sådan som min receiver lyder, det kan da godt være at der findes nogle apparater med skod-tonekontroller derude.  __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 10:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
ja og nej Den varme lyd som gør vi kan lide vintage grej er der jo stadig selvom du ikke bruger tonekontrollerne og har du en god kilde med godt materiale tilsuttet er der jo ingen grund til at blande mere elektronik ind i billedet - og der findes ok forstærkere hvor tonekontrollerne er af sekundær kvalitet - men jeg høre hvad du siger
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
r-l-b skrev:
|
|
|
Jeg har aldrig rigtigt helt forstået den opfattelse mht. brug af tonekontroller, med mindre det drejer sig om $$$ high end forstærkere. Hvis der er tale om et decideret tab af lydkvalitet, eller en forvrængning ved brugen af tonekontrollerne, så er det ikke noget som mine ellers skarpe ører kan registrere.
Vi snakker jo heller ikke om high end gear med de her gamle power receivers.
Det som er den helt store faktor ved disse gamle kæmper, er for for mit vedkommende en fyldig varm lyd, med stor fokus på detaljer og dynamik, og brugen af tonekontrollerne er absolut ingen forringelse. Men det bare sådan som min receiver lyder, det kan da godt være at der findes nogle apparater med skod-tonekontroller derude. 
|
|
|
Der er ikke noget i vejen med tonekontroller hvis de er lavet korrekt, mange af dem der jamrer over tonekontrollernes dårlige indflydelse spiller på højttalere så elendige at de aldrig burde være sluppet ud af bagdøren.
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja hvad skulle man gøre uden humor.... Eller vintage grej for den sags skyld. 
Gad vide om der egentlig er en forskel på kvaliteten af tonekontrollerne på kvalitets vintage gear, kontra nyt udstyr?
Jeg har som sagt ingen skrupler ved at udnytte alt det isenkræm som er proppet ned i min så ellers rummelige receiver. Man skulle ellers tro at der er godt med plads inde bag det store kabinet, men første gang jeg åbnede den, og så hvordan den er opbygget lag på lag, tænkte jeg at det må være en reparatørs mareridt at få sådan en ind ad døren. __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 10:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
| Der er ikke noget i vejen med tonekontroller hvis de er lavet korrekt, mange af dem der jamrer over tonekontrollernes dårlige indflydelse spiller på højttalere så elendige at de aldrig burde være sluppet ud af bagdøren. |
|
|
Tak Bjørn. Du får - sådan en her fra mig. __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 11:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
|
Jeg kan da også lige blande mig lidt i tråden her med et stemningsbillede ved aftenstid af min gamle Sansui G-8700DB receiver, fra slutningen af receiver-power krigen. (Den blev produceret i 1979-80)

Klik her for at forstørre billedet.
På fronten står der "Pure Power DC Stereo Receiver" og det med "Pure Power" var ikke tomme pralerier fra Sansui's side. Den har så voldsomt meget overskud, at jeg til hverdag for det meste kører med -20db knappen trykket ind, for ellers er det svært at justere volumen ved normalt lydniveau. I normal volumemode kan jeg spille højt på pladespilleren, selvom jeg slukker for head amp'en til min low output MC PU, som kun smider et signal ud på 0.3mV. Hvad pokker havde de tænkt sig dengang at folk skulle stille op med alle de watt? Spille KB-Hallen op, eller noget i den stil? Jeg kører ganske vist også med et par 4ohms højttalere, så det giver lyden yderligere at spark opad.
En sjov ting ved lige denne model er de 2 radioskalaer. Analog, og digital.
Jeg er rigtigt godt tilfreds med den varme fyldige vintage lyd som den frembringer, og det bliver højst sandsynligt noget af det sidste som jeg kommer til at udskifte i mit setup.
|
|
|
Det er fup og bedrag, det var ikke ualmindeligt at lægge indgangsfølsomheden så krudtet blev brændt af på den første del af volumereguleringen. Det er ikke spor hensigtsmæssigt da den præcise og fint graduerede ende af reguleringen går tabt.
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
seansmiller skrev:
På fronten står der "Pure Power DC Stereo Receiver" og det med "Pure Power" var ikke tomme pralerier fra Sansui's side. Den har så voldsomt meget overskud, at jeg til hverdag for det meste kører med -20db knappen trykket ind, for ellers er det svært at justere volumen ved normalt lydniveau. I normal volumemode kan jeg spille højt på pladespilleren, selvom jeg slukker for head amp'en til min low output MC PU, som kun smider et signal ud på 0.3mV. Hvad pokker havde de tænkt sig dengang at folk skulle stille op med alle de watt? Spille KB-Hallen op, eller noget i den stil? Jeg kører ganske vist også med et par 4ohms højttalere, så det giver lyden yderligere at spark opad.
Jeg er rigtigt godt tilfreds med den varme fyldige vintage lyd som den frembringer, og det bliver højst sandsynligt noget af det sidste som jeg kommer til at udskifte i mit setup.
|
|
|
Det er fup og bedrag, det var ikke ualmindeligt at lægge indgangsfølsomheden så krudtet blev brændt af på den første del af volumereguleringen. Det er ikke spor hensigtsmæssigt da den præcise og fint graduerede ende af reguleringen går tabt.
|
|
|
Præciser lige nærmere hvad det er ved konstruktionen som er fup og bedrag. Jeg bliver da helt nysgerrig.
Er det brugen af -20db knappen som er fup eller bedrag, eller er det den voldsomme mængde watt som Sansui nok ikke beskrev helt sandfærdigt? __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 16:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
bjørn skrev:
seansmiller skrev:
|
|
|
|
|
|
Præciser lige nærmere hvad det er ved konstruktionen som er fup og bedrag. Jeg bliver da helt nysgerrig.
Er det brugen af -20db knappen som er fup eller bedrag, eller er det den voldsomme mængde watt som Sansui nok ikke beskrev helt sandfærdigt?
|
|
|
Regulereningen er lagt så du får fuld udstyring længe inden kl.12.00, reaktionen er "nøj hvor har den mange vitaminer"
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
| Regulereningen er lagt så du får fuld udstyring længe inden kl.12.00, reaktionen er "nøj hvor har den mange vitaminer" |
|
|
Ok, på den måde. Det kan jeg selvfølgelig godt se er lidt ærgeligt, men jeg har nu haft volumeknappen et stykke oppe forbi kl. 13.00 positionen, uden at lyden hverken overstyrrede eller forvrængede, og det var endda ved en lyttesession hvor jeg bl. a. havde en lydmand på besøg. Jeg fandt det dog ikke forsvarligt at skrue mere op for lyden end det, da jeg bor i lejlighed, og desuden lød det også sindsygt højt. Men jeg er ikke forgabt i hvor mange muskler som forstærkerdelen har. Det er lyden af den som jeg er temmeligt godt tilfreds med.
Jeg vil da også lige tilføje at i "gamle dage" hvor jeg kørte med at par 8 ohms højttalere sammen med denne receiver, skete det da jævnligt ved festlige lejligheder, at volumeknappen smuttede op på kl. 14.00 +
Er det personlige erfaringer du selv har høstet med sådanne gamle power-receivere Bjørn? For det er jo altid godt samle lidt førstehåndsviden ind fra forskellige kanter. __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 17:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
>Med min lille AU555A på 2 x15 watt kan jeg spille meget højt så du behøver ikke at bekymre dig om at mangle watt Seansmiller - du sku have så rigeligt at give af - også selv om der skulle være pumpet op for specs.
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
| >Med min lille AU555A på 2 x15 watt kan jeg spille meget højt så du behøver ikke at bekymre dig om at mangle watt Seansmiller - du sku have så rigeligt at give af - også selv om der skulle være pumpet op for specs. |
|
|
Er det omvendt psykologi r-l-b? Sagen er vel nærmere at jeg måske har for mange watt, men det kommer du ikke til at høre mig klage over.
__________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
blot en antipsykiatriskt indfaldsvinkel der kunne præsentere en løsningsmodel, hvor paraabnorme spejlinger af de vrangforestillinger Japanske eletronikproducenter gennem snart 30 år har søgt at implementere i vores dagligdags værdi- og normsæt, kunne give en dybere indsigt i den totale manipulation vi med -20db knappen har været udsat for gennem generationer
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
ups jeg glemte en  og to   sæt nu der var nogen der tog det   og blev
|
| Til top |
|
| |
seansmiller Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
You're the man r-l-b. 
For ikke yderligere at påkalde de vrangforestillingspåkaldende Japanske eletronikproducenter og deres forfædre, bringer jeg denne formildnende Sansui = Mountain and Water tegning, fra De -20DB's nedstigende rige. 

__________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
seansmiller skrev:
bjørn skrev:
| Regulereningen er lagt så du får fuld udstyring længe inden kl.12.00, reaktionen er "nøj hvor har den mange vitaminer" |
|
|
Ok, på den måde. Det kan jeg selvfølgelig godt se er lidt ærgeligt, men jeg har nu haft volumeknappen et stykke oppe forbi kl. 13.00 positionen, uden at lyden hverken overstyrrede eller forvrængede, og det var endda ved en lyttesession hvor jeg bl. a. havde en lydmand på besøg. Jeg fandt det dog ikke forsvarligt at skrue mere op for lyden end det, da jeg bor i lejlighed, og desuden lød det også sindsygt højt. Men jeg er ikke forgabt i hvor mange muskler som forstærkerdelen har. Det er lyden af den som jeg er temmeligt godt tilfreds med.
Jeg vil da også lige tilføje at i "gamle dage" hvor jeg kørte med at par 8 ohms højttalere sammen med denne receiver, skete det da jævnligt ved festlige lejligheder, at volumeknappen smuttede op på kl. 14.00 +
Er det personlige erfaringer du selv har høstet med sådanne gamle power-receivere Bjørn? For det er jo altid godt samle lidt førstehåndsviden ind fra forskellige kanter.
|
|
|
Jeg må indrømme at jeg har svært ved at forholde mig til dit private "lydstyrkebarometer" men jo, jeg har da lidt erfaring med den slags apparater selv om jeg kalder dem for "radioer" Da jeg var ung hed en tuner jo "en radioforsats", en reciever blot "en radio" og session var noget man forsøgte at snige sig udenom
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
r-l-b skrev:
blot en antipsykiatriskt indfaldsvinkel der kunne præsentere en løsningsmodel, hvor paraabnorme spejlinger af de vrangforestillinger Japanske eletronikproducenter gennem snart 30 år har søgt at implementere i vores dagligdags værdi- og normsæt, kunne give en dybere indsigt i den totale manipulation vi med -20db knappen har været udsat for gennem generationer
|
|
|
Japanerne lider ganske rigtig af vrangforstillinger, men det nok snarere i forbindelse med deres ærede forfædre, ikke -20dB knapper. Sidstnævnte hed i gamle dage en "telefonknap". Man kunne så ved et enkelt tryk vende tilbage til den lydstyrke andre familiemedlemmer i mellemtiden havde fundet passende mens man talte i telefon. Personligt fortrækker jeg at skifte til en ledig indgang i stedet
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
jeg holder meget af -20 db knappen når jeg spller på mine beta 8 - det er ikke muligt at lytte til afdæmpet musik uden med så følsomme højtalere ellers
|
| Til top |
|
| |
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 21:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke OK med sådan en -10 eller -20dB knap? Så er det muligt at bruge volumepotmeteret dér hvor det fungerer bedst selv med relativt letdrevne højttalere. Især mange nye CD-udgivelser er jo afsindigt højt indspillet (komprimeret til døde).
Dem der ikke har sådan en knap kan så snuppe et par af disse i stedet.
|
| Til top |
|
| |
r-l-b Forum Bruger

|
| Sendt: 30 Marts 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
En anden løsning er at tage en Luxman 58A pre out og sende det til en effektforstærker - det signal er meget lavere end andre forstærkeres så der skal selv med 135 watts monoblokke skrues godt op - Poul M har fortalt mig at Pre out på disse var rettet mod Luxmans equalizers og det er derfor at signalet er forholdsvist lavt.
|
| Til top |
|
| |