Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 23:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor kan I ikke lide måleresultater? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 38
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 12:43 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
RogueAgent skrev:

bjørn skrev:
Parallelle flade er uden betydning under det lukkede systems egenresonans, det er faktisk det eneste sted hvor en højttalerenhed konsekvent opfører sig efter teorien, med mindre man begynder at bore huller i kabinettet

Og hvad med OVER egenresonansen?

Da jeg brugte ordet "eneste" må området over Fs være jo der problemerne begynder, ikk!

Og nej, problemerne begynder ikke 1Hz over Fs

Har du ikke bedre ting at tage dig til end at mundhugges med mig og lede efter "fejl" i alt hvad jeg siger..?

Jeg spurgte faktisk fordi dette er noget jeg ikke kender til i detaljer og var nysgerrig.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 13 Marts 2007 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
bjørn skrev:
RogueAgent skrev:

bjørn skrev:
Parallelle flade er uden betydning under det lukkede systems egenresonans, det er faktisk det eneste sted hvor en højttalerenhed konsekvent opfører sig efter teorien, med mindre man begynder at bore huller i kabinettet

Og hvad med OVER egenresonansen?

Da jeg brugte ordet "eneste" må området over Fs være jo der problemerne begynder, ikk!

Og nej, problemerne begynder ikke 1Hz over Fs

Har du ikke bedre ting at tage dig til end at mundhugges med mig og lede efter "fejl" i alt hvad jeg siger..?

Jeg spurgte faktisk fordi dette er noget jeg ikke kender til i detaljer og var nysgerrig.

Det beklager jeg da, men da du har skudt samtlige mine indlæg ned som fejlagtige jeg kan jo ikke tro andet end du stort set ved hvad der er værd at vide.

Tager vi som eksempel en basenhed i et lukket kabinet så vil enheden under egenresonansen opføre sig "efter bogen" teori og praksis passer sammen. Over egenresonansen vil enheden opføre sig lige så forudsigeligt så længe den opfører sig som et stempel. Hvornår uønskede resonanser, membranopbrydninger, faseproblemer m.v. begynder at gøre sig gældende er meget forskelligt fra enhed til enhed.

At enheden opfører sig forudsigeligt i hele stempelområdet er ikke ensbetydende med at resultatet er ønsværdigt. Vælger man en afstemning med et Qt på 0.5 eller lavere er forudsætningen for en præcis og nyanceret basgengivelse tilstede. Ved den konsensusramte afstemning på 0,7 er det sådan bob-bob, ringning på transienter er en realitet og systemet kommer let på glatis. Ved en afstemning på Qt 1.0 og højere er der fuld garanti for bulderbas og det der er værre.

Her kan du simulere forskellige afstemninger http://graph.flexunits.com:8080/index.htm

I fjernfelt hvor vi jo lytter vil den allestednærværende rumforstærkning medføre at systemer med et Qt over 0.5 vil få større og større problemer jo højere Qt er, især hvis Fs også er lav. Udover den manglende dæmpning og kontrol vil man også skulle slås med et niveaumæssigt overskud i den dybe ende. En bashævning på 5-10dB er ikke ualmindelig

Er bassystemet ydermere et åbent system er der ingen dæmpning fra kabinettet under afstemningsfrekvensen. Er højttaleren samtidigt forsynet med et undertrykt grundtoneområde så er der for alvor dømt bulder uden brag

Samtidigt så vil en overdimensioneret bas påvirke opfattelsen af resten af frekvensområdet men det samme gælder hvis samme område er underdimensioneret. Det samme gælder for så vidt også for den anden frekvensyderende, og lige præcis de 2 overdimensioneringer ses ofte kombineret i kommercielle højttalere.

Tager man som modtykke en veldresseret bredbåndsenhed og den har en bred blødt forløbende båndpasfunktion så spekulerer man faktisk ikke over hvor meget der reelt "mangler" i yderenderne. Eller tag en 3 vejs højttaler og lyt på én enhed af gangen (resten skal selvfølgelig være koblet fra) det er ganske spøjs oplevelse

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

BasHunter
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 15 November 2007
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 December 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Når ingen ander hvordan det lyder når en højttaler har korrekte værdier, ville de fleste jo sige at det blot handler om man kan lide lyden eller ej....

Den værste af de målinger er jo klart B&W´s nyeste skud til en pris af 72.000kr pr stk.

Men ingen af dem ser specielt kønne ud må jeg da nok sige....he he he

Brug hellere pengene på noget andet....f.eks et par solbriller....Det er jo snart jul...

kimC
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Maj 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 07 December 2007 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

Hej

I denne her tråd

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50277&P N=1

diskuteres målinger kontra lytteoplevelser. Jeg forstår bare ikke helt, hvorfor der er nogle, der mener man HELT kan se bort fra målingerne, eller hvorfor man ikke kan sige noget om lyden, bare ved at kigge på kurverne. Er det fordi I ikke selv kan finde ud af at læse dem, eller har I eksempler på at de har været misvisende?

Mit eget forhold til målekurver er noget i retning af, at man eks. kan se at metaldomer har et peak højt på kurven. Det stemmer overens med den lyd jeg oplever, nemlig en til tider spids diskant, så jeg synes ikke de er i uoverensstemmelse. Med subwoofere er det også en god metode til at få indtryk af grænsefrekvens og lydtryk m.m. 

Se evt. også denne tråd, hvor der skal gættes på hvad det er for en højttaler ud fra målinger:  http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=23539

Som ingeniør er jeg vant til at forholde mig til objektive fakta, så derfor undres jeg hver gang nogen totalt forkaster dem, så jeg er spændt på at høre hvad der ligger til grund for denne holdning? Ville I drikke et glas vand, hvis en måling viste det overskred de tilladte grænseværdier for gifte, men til gengæld flere sagde at "det smagte godt"?

Analogien med vandet holder ikke vand! Der er langt større sandsynlighed for at jeg ikke ville drikke vandet hvis folk sagde det smagte dårligt, uagtet at det lå inden for grænseværdierne. Og jeg skal da ikke afvise at jeg ville nappe et glas af noget der smagte godt uanset grænseværdier.

Til top Vis kimC's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kimC

Mik112
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Marts 2005
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 07 December 2007 kl. 23:54 | IP-adresse registreret  

@KimC,

Ofte smager de ægte varer ad ht. Når Whisky eller Cognag skylles ned er det ofte med en bismag som "vi" så sofisticeret nok kalder lækker.....Lissom med hvidløg og bussen til Ishøj... Sanserne sættes på en voldsom prøve  

Til top Vis Mik112's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mik112

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 38
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes