Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 07:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor kan I ikke lide måleresultater? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 38
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
L.B.
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 20:11 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke læst hele tråden, men fra ca. 120Hz og nedefter er det min erfaring at rummet har en ikke uvæsentlig betydning.
Til top Vis L.B.'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af L.B.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
En effektiv måde at reducere problemet på, er at bruge liniekilder.
De aftager kun 3dB i lydtryk, når afstanden fordobles, imod 6dB for punktkilder (den direkte lyd, vel at mærke).

Ikke nok med det - man kan også sidde væsentligt tættere på en linesource end på en normal 4 eller 5 vejs højttaler uden at få bøvl med fasen. 

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 21:01 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Spencer skrev:
En effektiv måde at reducere problemet på, er at bruge liniekilder.
De aftager kun 3dB i lydtryk, når afstanden fordobles, imod 6dB for punktkilder (den direkte lyd, vel at mærke).

Ikke nok med det - man kan også sidde væsentligt tættere på en linesource end på en normal 4 eller 5 vejs højttaler uden at få bøvl med fasen. 

Horn er så igen en anden mulighed, for at begrænse udstrålingen ud til siderne, og give en højere andel af direkte lyd.

Hvad har vi så ?

• Punktkilder
  • Liniekilder
  • Horn
  • Rundstrålere
Overset noget ?       EDIT: The great wall of sound måske... (mere af samme skuffe)

(Rummet er iøvrigt ikke uden betydning. De dyre højttalere, skal naturlivis stå i mit rum!)

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Karsten Sømand skrev:
Få nu lidt ro på, vend skråen, og tag nu nogle "objektive" "ikke-så-personfikserede" briller på, og læs indlæggene fra André, Boman og Bjørn (igen?). Her tror jeg nok vi har essensen af hvad det hele drejer sig om.

Faktisk savner jeg lidt håndfaste argumenter for de synspunkter som navnlig Bjørn lægger for dagen. 

Hvad er det du ikke forstår ? Til en start kan du jo fysisk afprøve opskriften på det uproblematiske bassystem, det er bare at gå i gang, og er det et eller andet der forvirrer så sig til. Du kan såmænd få en komplet opskrift på en 3 vejs konstruktion, på den ene betingelse at du rent faktisk griber værktøjet og går i gang, for du tror vel ikke at jeg er kommet sovende til min erfaring med højttalerkonstruktion/bygning.

Eller er problemet at jeg rent faktisk står fast på det modsatte af hvad de toneangivende producenter udbyder

Jeg har ingen fornøjelse af at overbevise hverken dig eller andre, jeg lever ikke af at konstuere eller sælge højttalere, og jeg lider ikke af de højttalerproblemer mange klager over, men det skal da ikke afholde mig fra at deltage i debatten

Indtil nu synes jeg at "Ja - rummets akustik er (også) vigtig" lejren er kommet med adskillige indlæg der illustrerer eller underbygger denne holdning, mens "det andet hold"s primære argument har været at andre synspunkter eller argumenter end sine egne er useriøse eller absurde, uden reelt at komme med modargumenter der underbygger eller dokumenterer at højttalerens egenlyd skulle være den eneste betydende faktor der har indflydelse på den lyd en lytter hører i sit lytterum.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Mr.Diy
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv

Bruger siden: 13 Februar 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan det være, at der i hvert eneste high fidelity med test af højttalere, er en tekst der lyder sådan her (ca);

Vi endte op med at få den bedste lyd og bedste resultat, med højttalerne placeret med ca. 1½ meter til sidevæggene og ca 1 meter til bagvæggen

Er det ikke dumt at bruge tid på alt det, når rummet er helt uden betydning  ---

Til top Vis Mr.Diy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Diy

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

Mr.Diy skrev:

Hvordan kan det være, at der i hvert eneste high fidelity med test af højttalere, er en tekst der lyder sådan her (ca);

Vi endte op med at få den bedste lyd og bedste resultat, med højttalerne placeret med ca. 1½ meter til sidevæggene og ca 1 meter til bagvæggen

Er det ikke dumt at bruge tid på alt det, når rummet er helt uden betydning  ---

jo

men så kan man jo altid ligge lidt røgslør ud det faktum at en har bildt en noget ind som måske var 100% rigtigt og sige at de skal bare lave en god ht'er, -så er det lige meget... 

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Kan denne perfekte ht'er. opstilles som man vil ? kan man selv side som man vil. kan rummet dim. være som man vil ?

ja for hvis bare den direkte lyd er iorden, så er resten ligemeget  -ja tro kan jo flytte bjerge

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret  

jorden er flad

hvis i ikke tror på mig kan i bare søge på nettet og finde bevis på det

Boman
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 22:17 | IP-adresse registreret  

Mr.Diy skrev:

Kære DIY

Det virker ikke som om du har læst mit indlæg om rumakustik.

High Fidelitys iagttagelser passer fint med det jeg skrev.

Der er andre der har skrevet om lignende iagttagelser.

Her er lidt mere om højttalerne.

Fordi fasen i lyttepositionen er et miskmask af direkte lyd, tidlige refleksioner og efterklangsfelt betyder det ikke at fasefejl i højttaleren ikke er hørbare, eller uden betydning.

Fasefejl i højttaleren giver tidsforvrængning, inputssignalet bliver "tværet" ud i tidsdomænet og impulsgengivelsen bliver dårlig.

Når man så adderer refleksionerne til denne "udtværing" kommer man endnu længer væk fra god lyd.

Uanset rum skal højttaleren gengive inputsignaler så umodificeret som muligt.

Venlig hilsen

Til top Vis Boman's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Boman

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 22:20 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
Mr.Diy skrev:

Kære DIY

Det virker ikke som om du har læst mit indlæg om rumakustik.

High Fidelitys iagttagelser passer fint med det jeg skrev.

Der er andre der har skrevet om lignende iagttagelser.

Her er lidt mere om højttalerne.

Fordi fasen i lyttepositionen er et miskmask af direkte lyd, tidlige refleksioner og efterklangsfelt betyder det ikke at fasefejl i højttaleren ikke er hørbare, eller uden betydning.

Fasefejl i højttaleren giver tidsforvrængning, inputssignalet bliver "tværet" ud i tidsdomænet og impulsgengivelsen bliver dårlig.

Når man så adderer refleksionerne til denne "udtværing" kommer man endnu længer væk fra god lyd.

Uanset rum skal højttaleren gengive inputsignaler så umodificeret som muligt.

Venlig hilsen

hvor er det du har set nogen skrive det modsatte ?

jeg har ALDRIG set nogen skrive at fordi lytte rummet har en indflydelse på det vi opfatter, kan ht'er ligeså godt være noget l**t

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 23:19 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Hvad er det du ikke forstår ? Til en start kan du jo fysisk afprøve opskriften på det uproblematiske bassystem, det er bare at gå i gang, og er det et eller andet der forvirrer så sig til. Du kan såmænd få en komplet opskrift på en 3 vejs konstruktion, på den ene betingelse at du rent faktisk griber værktøjet og går i gang, for du tror vel ikke at jeg er kommet sovende til min erfaring med højttalerkonstruktion/bygning.

Eller er problemet at jeg rent faktisk står fast på det modsatte af hvad de toneangivende producenter udbyder

Af en eller anden årsag lider du tilsyneladende under den misforståelse at det er højttaleren der er mit fokus i denne debat.

Mit fokus er de påvirkninger rummet tilfører højttalerens direkte lyd, og som blandet med denne udgør det samlede lydfelt som lytteren opfanger.

Med al respekt for din ekspertise som højttalerbygger har jeg meget svært ved at forestille mig at du skulle have opfundet en højttaler som ikke på nogen måde anslår reflektioner og resonanser i det rum den står i. Reflektioner og resonanser som vel at mærke er forskellige fra rum til rum og derfor også farver det samlede lydbillede forskelligt - uanset højttalerprincip.

Med mindre der selvfølgelig er tale om hovedtelefoner.

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 23:28 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
RogueAgent skrev:
Thomas Sillesen skrev:

Mit eksempel på pløjemarken var for at vise det direkte lyd er den man hører først og den man vurderer ud fra.

Et andet eksempel kan være en person der taler til en.. .man kigger automatisk mod personen.. selvom reflektioner jo masker den direkte lyd. Hjernen er utrolig dygtig til at filtrere uvedkommende lyde fra.

Det er netop sagen i en nøddeskal at rummets reflektioner masker den direkte lyd. Og det vil være forskelligt fra rum til rum i hvor høj grad dette sker. Man vil stadig kunne afgøre om der spilles på banjo eller violin, men der skulle gerne være andre succeskriterier for god lyd end det.

Hvis man som seriøs lytte-tester skal bedømme lyden fra en højttaler ville jeg da foretrække at gøre det i et rum som påvirkede lyden fra højttalerne mindst muligt (medmindre det selvfølgelig er meningen med designet som f.eks. elektrostater eller lignende).

RogueAgent.. tro mig.. du ville ikke bryde dig om at høre et anlæg i et lyddødt rum..

Næ eller bare en hjøttaler føj.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 23:43 | IP-adresse registreret  

De fleste er vel enige om, at et dyk i niveau, ved delefrekvensen, er en konstruktionsfejl i højttaleren ?
Så langt, er de fleste vel enige, eller...?
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 00:26 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
bjørn skrev:

Af en eller anden årsag lider du tilsyneladende under den misforståelse at det er højttaleren der er mit fokus i denne debat.

Det er ellers trådens emne

Mit fokus er de påvirkninger rummet tilfører højttalerens direkte lyd, og som blandet med denne udgør det samlede lydfelt som lytteren opfanger.

Og som lytteren ingen problemer har med at sortere, en evne alle med et normalt fungerende sanseapparat besidder  

Med al respekt for din ekspertise som højttalerbygger har jeg meget svært ved at forestille mig at du skulle have opfundet en højttaler som ikke på nogen måde anslår reflektioner og resonanser i det rum den står i. Reflektioner og resonanser som vel at mærke er forskellige fra rum til rum og derfor også farver det samlede lydbillede forskelligt - uanset højttalerprincip.

Jeg kan kun, i fortsættelse af Sømandens, anbefale dig et læse mine indlæg én gang til.

Jeg må dog gå til bekendelse, det er ikke mig der har opfundet det lukkede lavQ'ede bassystem, ligesom det synkrone flervejssystem heller ikke er min opfindelse, men det har jeg vist heller ikke påstået. Jeg har på det skammeligste sorteret i og brugt andres (ikke Andrés) opfindelser og ideer. Cocktailpartyeffekten er heller ikke min opfindelse men den er vel undersøgt.

Til gengæld indrømmer jeg at have beskrevet "lytterummet" som "et normalt møbleret rum der er velegnet til tale og musik" Jeg indrømmer at have advaret mod at placere højttalere tæt på sidevæggen og i givet fald dæmpe den første reflektion for at undgå generende flutterekko. Jeg indrømmer at have advaret mod aparte højttalerplaceringer samt at have udråbt den direkte lyd som den betydende. Derimod har jeg intet skrevet om højttalerplacering iøvrigt men jeg indrømmer at have advaret på det på det kraftigste mod at bruge reflektioner til at korrigere det oprindelige signal, uanset hvordan det gøres, med den undtagelse at Linkwitz Greiner transformationen eksisterer og kan anvendes til at tilpasse lavfrekvensresponsen om man så måtte ønske. I tråden start har jeg harceleret over tidens løsslupne hængekøjehøjttalere, omend ikke i det omfang de retteligt fortjener, men det kan jo komme. 

Så havde jeg nok skrevet det

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
De fleste er vel enige om, at et dyk i niveau, ved delefrekvensen, er en konstruktionsfejl i højttaleren ?
Så langt, er de fleste vel enige, eller...?

Det er jo noget der plager en stor mængde populære højttalere så det skal du ikke sadan uden videre regne med

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Marts 2007 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

Andre,

Har du kun haft den TacT for at måle med ?

Næ jeg købte den på grund af de digitale delefiltere. Og jeg syntes lyden bliver ringere, med rumkorrektion.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 01:05 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
RogueAgent skrev:

Næh, det er det faktisk ikke - læs Svend P's første post.

Trådens emne er hvorvidt målinger alene kan afgøre om en højttaler er god, eller om lytteindtrykket er vigtigere.

Jeg mener helt klart at målinger kan give et fingerpeg om en højttaler er god eller ej, men at lytteindtrykket er afgørende for at bedømme om højttaleren passer til det rum den skal spille i. Jeg vil medgive at der efterhånden er blevet brugt uforholdsmæssig meget spalteplads på akustikken de sidste mange sider - men jeg mener bestemt ikke det er off topic. Lytteindtrykket indebærer også rummets akustik. Nogle højttalertyper er ovenikøbet direkte afhængige af rummets akustik for at lyde som tilsigtet.

bjørn skrev:
RogueAgent skrev:

Og som lytteren ingen problemer har med at sortere, en evne alle med et normalt fungerende sanseapparat besidder

Det er jeg for såvidt ikke uenig i (med undtagelse af stående bølger, som i grelle tilfælde mere eller mindre kan cancellere specifikke frekvenser - OGSÅ fra den direkte lyd, så der ikke er noget at sortere) - men det er bare ikke ensbetydende med at disse påvirkninger er ligegyldige for hvordan man opfatter kvaliteten af den samlede lyd når højttalerne spiller musik - Eller at det skulle være unødvendigt at gøre sig tanker om at kontrollere eller i det mindste begrænse de påvirkninger der farver det samlede lydbillede i negativ retning? 

bjørn skrev:
Til gengæld indrømmer jeg at have beskrevet "lytterummet" som "et normalt møbleret rum der er velegnet til tale og musik"

Og jeg gentager fra forrige side at det "normale" er et temmelig vidt begreb.

Akustik er ikke en absolut størrelse som er identisk fra rum til rum uanset størrelse og indretning - dette gælder ikke kun for extremer som lyddøde rum og trappeskakter, men så sandelig også inden for rammerne af "normalt møblerede rum der er velegnet til tale og musik". 

bjørn skrev:
RogueAgent skrev:

Uden tvivl - men jeg køber stadig ikke tanken om en højttaler der ikke kombineret med FORSKELLIGE rums påvirkninger ikke også subjektivt opfattet genererer forskellige lydbilleder, i uheldige tilfælde lydbilleder der er så langt væk fra idealet at det ikke er behageligt at høre på.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 09:11 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
bjørn skrev:
RogueAgent skrev:

Trådens emne er hvorvidt målinger alene kan afgøre om en højttaler er god, eller om lytteindtrykket er vigtigere.

Jeg mener helt klart at målinger kan give et fingerpeg om en højttaler er god eller ej, men at lytteindtrykket er afgørende for at bedømme om højttaleren passer til det rum den skal spille i. Jeg vil medgive at der efterhånden er blevet brugt uforholdsmæssig meget spalteplads på akustikken de sidste mange sider - men jeg mener bestemt ikke det er off topic. Lytteindtrykket indebærer også rummets akustik. Nogle højttalertyper er ovenikøbet direkte afhængige af rummets akustik for at lyde som tilsigtet.

bjørn skrev:
RogueAgent skrev:

Det er jeg for såvidt ikke uenig i (med undtagelse af stående bølger, som i grelle tilfælde mere eller mindre kan cancellere specifikke frekvenser - OGSÅ fra den direkte lyd, så der ikke er noget at sortere) - men det er bare ikke ensbetydende med at disse påvirkninger er ligegyldige for hvordan man opfatter kvaliteten af den samlede lyd når højttalerne spiller musik - Eller at det skulle være unødvendigt at gøre sig tanker om at kontrollere eller i det mindste begrænse de påvirkninger der farver det samlede lydbillede i negativ retning? 

bjørn skrev:
Til gengæld indrømmer jeg at have beskrevet "lytterummet" som "et normalt møbleret rum der er velegnet til tale og musik"

Akustik er ikke en absolut størrelse som er identisk fra rum til rum uanset størrelse og indretning - dette gælder ikke kun for extremer som lyddøde rum og trappeskakter, men så sandelig også inden for rammerne af "normalt møblerede rum der er velegnet til tale og musik". 

bjørn skrev:
RogueAgent skrev:

Uden tvivl - men jeg køber stadig ikke tanken om en højttaler der ikke kombineret med FORSKELLIGE rums påvirkninger ikke også subjektivt opfattet genererer forskellige lydbilleder, i uheldige tilfælde lydbilleder der er så langt væk fra idealet at det ikke er behageligt at høre på.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 09:24 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
bjørn skrev:
RogueAgent skrev:

Hvilket indebærer --- højttaleren

Igen, jeg har, med vilje, på intet tidspunkt inddraget hverken dipoler, bipoler eller de mange varianter af indirekte strålende konstruktioner fra fortid og nutid. De er alle tiltænkt at simulere noget der ikke er på kildematerialet og som sådan ikke med i mine betragtninger 

bjørn skrev:
RogueAgent skrev:

bjørn skrev:

Ikke så vidt som din mission og dine mangeartede lytterumseksempler medfører

bjørn skrev:
RogueAgent skrev:

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Marts 2007 kl. 09:54 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
RogueAgent skrev:

Hvilket indebærer --- højttaleren

Ja naturligvis. Men i modsætning til dig mener jeg bare ikke at den er ALENE om at indgå i dette lytteindtryk, medmindre den står i et lyddødt rum.

bjørn skrev:
RogueAgent skrev:
Nogle højttalertyper er ovenikøbet direkte afhængige af rummets akustik for at lyde som tilsigtet.

Igen, jeg har, med vilje, på intet tidspunkt inddraget hverken dipoler, bipoler eller de mange varianter af indirekte strålende konstruktioner fra fortid og nutid. De er alle tiltænkt at simulere noget der ikke er på kildematerialet og som sådan ikke med i mine betragtninger 

DEN har jeg fattet - og det er jo så DIN holdning/filosofi, og fred være med det. Jeg er iøvrigt ikke ubetinget uenig med dig på det punkt, men på forhånd at diskvalificere specifikke højttalertyper fra diskussionen kan jeg bare ikke se skulle være i trådens ånd. At diskutere HVORFOR de skal diskvalificeres (eller ikke) er det snarere.

Men uanset højttalertype mener jeg jo altså så ikke at lytterummets indflydelse på den samlede lyd der når frem til lytteren kan afvises som ubetydelig.

<< Forrige Side af 38 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes