Tilbage til HIFI4ALL.DK 17. juni 2026 | 03:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor kan I ikke lide måleresultater? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 38
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Status: Offline
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

xo skrev:
Var det ikke en ide at glemme al snak om pløjemarker, hangarer, opgange, badeværelser og det ydre rum og istedet komme videre.

Videre ?
Hvordan mener du ?
Vi er jo alle sammen enige - eller ?...

Al Bundy
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 09 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Al Bundy skrev:

Hvad sker der hvis en højttaler spiller i et hjernedødt rum?

Anyhow man kan måle det meste ... men det der måler godt lyder ikke altid godt - og omvendt!

Men det skal jo ikke afholde en fra at måle f.eks. in-room-frequency-response mm. Det er ufatteligt mange der slæber rundt med løft på 10db i visse dele af frekvensspektret ... uden at vide det.   

Al Bundy

Smukt Al Bundy. efter 31 sider har du bragt os tilbage til udgangspunktet.Vi tager lige en omgang til rundt i ring.

MVH 

Ja, jeg er bange for at det bliver en tur til .... for i er da ikke kommet bare 5 mm nærmere noget som helst på 32 sider.

Våsetoget kører .... folk sidder og kigger på den ene og den anden måling, men de er ikke istand til at høre hvis deres anlæg har et løft på 10db ved 40hz!

Al Bundy

Til top Vis Al Bundy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Al Bundy

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 12:36 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
@RogueAgent

En maskering af højttalerens egenlyd, er særdeles velkommen, hvis det er en kabinethøjttaler, med små svingspoler monteret på pap.

De forvrænger nemlig så meget, at de 10dB man ville skulle skrue op, i et lyddødt rum, vil give hjernen alle hints om, hvor dårlig højttaleren virkelig er.

Hvis du har en højttaler, som forvrænger meget lidt, kan du gøre følgende i et lyddødt rum:

Placer højttalerne i den kendte ligebenede trekant, i forhold til et kunsthoved, med mikrofoner, som er en nøjagtig kopi af dit, mht. det ydre øre.

Kalibrer lyden, så lyden i øregangene svarer til den klangbalance du ville høre i hovedtelefoner.
Nu skal du så lige montere dit hoved i en skruestik når du lytter.

Det er en smule upraktisk, hvis du også vil drikke kaffe imens.

EDIT: Jeg har en artikel i 3 afsnit, om højttaleren FAE, der udnytter princippet om at eliminere rummets påvirkning. FAE betyder 'Focused Array of Electrostats', og de er placeret som en parabol, i forhold til øret.

FA-princippet benyttes vist for iøvrigt af Gryphons dyreste højttaler ?

Det er jo herligt at vide at du har et lyddødt rum med alt tænkeligt udstyr.

Gryf højttaleren er bygget efter den samme "opskrift" som Karsten Sømands store 4-vejs system der er omtalt på en konkurrerende side.

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Spencer skrev:
@RogueAgent

En maskering af højttalerens egenlyd, er særdeles velkommen, hvis det er en kabinethøjttaler, med små svingspoler monteret på pap.

De forvrænger nemlig så meget, at de 10dB man ville skulle skrue op, i et lyddødt rum, vil give hjernen alle hints om, hvor dårlig højttaleren virkelig er.

Hvis du har en højttaler, som forvrænger meget lidt, kan du gøre følgende i et lyddødt rum:

Placer højttalerne i den kendte ligebenede trekant, i forhold til et kunsthoved, med mikrofoner, som er en nøjagtig kopi af dit, mht. det ydre øre.

Kalibrer lyden, så lyden i øregangene svarer til den klangbalance du ville høre i hovedtelefoner.
Nu skal du så lige montere dit hoved i en skruestik når du lytter.

Det er en smule upraktisk, hvis du også vil drikke kaffe imens.

EDIT: Jeg har en artikel i 3 afsnit, om højttaleren FAE, der udnytter princippet om at eliminere rummets påvirkning. FAE betyder 'Focused Array of Electrostats', og de er placeret som en parabol, i forhold til øret.

FA-princippet benyttes vist for iøvrigt af Gryphons dyreste højttaler ?

Det er jo herligt at vide at du har et lyddødt rum med alt tænkeligt udstyr.

Gryf højttaleren er bygget efter den samme "opskrift" som Karsten Sømands store 4-vejs system der er omtalt på en konkurrerende side.

Et lyddødt rum, er faktisk omtrent hvad en moderne biograf er.
Jeg var i en af de små biografer ved banegården i Odense, og her var absolut ikke vægreflektioner til at forstyrre snakkeri og slikposeraslerier.

Men nu er musik til menigmand, ikke indspillet som filmlydspor, og forventer en nogenlunde 'normal' akustik. Jeg kender én der har eget studie, og han tester sine indspilninger på et kr. 1000,- med 5 højttalere fra Aldi, inden det er endeligt godkendt. Selve mixningen foregår i et rum der er mere dæmpet end en dagligstue. Overdæmpet er det dog ikke. Der sidder Rockfonplader på loftet og væggen bag monitorerne.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Al Bundy skrev:
Andre skrev:
Al Bundy skrev:

Hvad sker der hvis en højttaler spiller i et hjernedødt rum?

Anyhow man kan måle det meste ... men det der måler godt lyder ikke altid godt - og omvendt!

Men det skal jo ikke afholde en fra at måle f.eks. in-room-frequency-response mm. Det er ufatteligt mange der slæber rundt med løft på 10db i visse dele af frekvensspektret ... uden at vide det.   

Al Bundy

Smukt Al Bundy. efter 31 sider har du bragt os tilbage til udgangspunktet.Vi tager lige en omgang til rundt i ring.

MVH 

Ja, jeg er bange for at det bliver en tur til .... for i er da ikke kommet bare 5 mm nærmere noget som helst på 32 sider.

Våsetoget kører .... folk sidder og kigger på den ene og den anden måling, men de er ikke istand til at høre hvis deres anlæg har et løft på 10db ved 40hz!

Al Bundy

Hvor ved du fra at det ikke er 7dB ved 60 Hz ? Der må jo være grænser for hvor mange steder du har været med måleudstyret ?

El Bjørn

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 12:54 | IP-adresse registreret  

nu er musik jo ikke små korte impulser af lyd. men faktisk et stort kaos af lyd.

derfor er det satme ikke ligemeget hvad der sker med anslag og udklingning af en gutiar streng f.eks. da begge dele vare længere end det der når øret direkte. det kan da gå helt galt hvis de reflektioner der også udgøre dette, er håbløst akustisk.

under alle omstændigheder er fasen da helt f**ked hende ved lytte positionen, som den sansyndligvis allerede var på plade. så klap nu hesten med om den er korrekt målet på ht'erne med et test signal, på alt andet end noget der minder om musik lytning i lytte pos.

det er da sært som man kan sortere i kendsgerninger alt efter hvad der passer ind i ens hjemme bryggede uunderbyggede terorier.

mangler stadigvæk et link til nogen der bare antyder at rummet er af lille, meget lille, næsten ingen betydning. (og nej det er ikke nok at I siger det er det) med den slags vejer f.eks. Linkwitz noget tungere

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

xo skrev:
Var det ikke en ide at glemme al snak om pløjemarker, hangarer, opgange, badeværelser og det ydre rum og istedet komme videre.

og det gør man ved at springe på nu, og forslå at alt det vi er kommet frem til skal vendes en gang til...

det tror jeg ikke jeg helt forstår.

kom gerne med en indlæg om dit syn på det ene og andet

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Karsten Sømand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 16:54 | IP-adresse registreret  

Kom nu ind i kampen, folkens. Denne tråd beskæmmes i alt for høj grad af kværulanter og andre personer, som elsker at se deres egne mere eller mindre intelligente indlæg på tryk.

Få nu lidt ro på, vend skråen, og tag nu nogle "objektive" "ikke-så-personfikserede" briller på, og læs indlæggene fra André, Boman og Bjørn (igen?). Her tror jeg nok vi har essensen af hvad det hele drejer sig om.

Venlig hilsen

Karsten

Til top Vis Karsten Sømand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Karsten Sømand

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret  

Karsten Sømand skrev:
Få nu lidt ro på, vend skråen, og tag nu nogle "objektive" "ikke-så-personfikserede" briller på, og læs indlæggene fra André, Boman og Bjørn (igen?). Her tror jeg nok vi har essensen af hvad det hele drejer sig om.

Faktisk savner jeg lidt håndfaste argumenter for de synspunkter som navnlig Bjørn lægger for dagen. 

Indtil nu synes jeg at "Ja - rummets akustik er (også) vigtig" lejren er kommet med adskillige indlæg der illustrerer eller underbygger denne holdning, mens "det andet hold"s primære argument har været at andre synspunkter eller argumenter end sine egne er useriøse eller absurde, uden reelt at komme med modargumenter der underbygger eller dokumenterer at højttalerens egenlyd skulle være den eneste betydende faktor der har indflydelse på den lyd en lytter hører i sit lytterum.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 09 Marts 2007 kl. 18:03 | IP-adresse registreret  

Jeg gentager jeg har ikke skrivet rummets akustik er ligegyldig. Jeg har skrevet, at er højttaleren lavet til at spille i et normal stue, og husk det normale har vide grænser men der en grænse. Så for rummet den spiller i mindre betydning. Og vi kommer jo ikke uden om vi er nødsaget til, at opstille en hter i et rum. Her skal man så naturligvis uden parterens indblanding opstille den bedst muligt. Men det er klart fylder du rummet med planter, 3000 hifiblade, glemmer at smide avisen ud i et år ovs. så vil det lyde bedre.

Ps. der er et blad ,der skulle have ændret navn til bo af helved til

MVH     

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 18:22 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Jeg har skrevet, at er højttaleren lavet til at spille i et normal stue, og husk det normale har vide grænser men der en grænse. Så for rummet den spiller i mindre betydning.

Problemet er jo NETOP at det normale har så vide grænser. Nogen foretrækker små stuer beklædt med tæpper, tunge gardiner for vinduerne og nipsting og reoler overalt. Mens andre vil have store åbne rum med loft til kip, kæmpe vinduespartier, klinkegulv og en enkelt Arne Jacobsen stol.

Og så er det bare jeg mener at nogle højttalere vil være mere velegnede i det ene rum end i det andet - fordi disse rum vil påvirke den opfattede lyd vidt forskelligt. Eller at man må leve med at den højttaler som lød aldeles pragtfuldt et andet sted, ikke (subjektivt opfattet) performer som forventet når man får den hjem hos sig selv.

Og dette er skrevet helt uden at komme ind på badeværelser og trappeopgange..!

Andre skrev:
Og vi kommer jo ikke uden om vi er nødsaget til, at opstille en hter i et rum. Her skal man så naturligvis uden parterens indblanding opstille den bedst muligt. Men det er klart fylder du rummet med planter, 3000 hifiblade, glemmer at smide avisen ud i et år ovs. så vil det lyde bedre.

Dette var jeg også inde på inden denne diskussion løb amok. Ikke alle har den luksus at kunne indrette lytterummet uden andre hensyn end den bedst mulige akustik. Men det ændrer jo ikke ved at det i det omfang det er muligt kan være ganske nyttigt at gøre sig nogle tanker omkring indretningen af rummet - eller i det mindste være klar over at indretningsmæssige kompromisser, hvor uundgåelige de end måtte være, også har indflydelse på om man får det optimale ud af de højttalere man stiller ind i rummet.

At afvise at det skulle have nogen betydning (som det har været argumenteret - dog ikke af dig) kan jeg ikke se er et holdbart argument uden en eller anden form for dokumentation for at det skulle forholde sig sådan.

Andre skrev:

DET bliver vi ikke uenige om!

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Jeg gentager jeg har ikke skrivet rummets akustik er ligegyldig. Jeg har skrevet, at er højttaleren lavet til at spille i et normal stue, og husk det normale har vide grænser men der en grænse. Så for rummet den spiller i mindre betydning. Og vi kommer jo ikke uden om vi er nødsaget til, at opstille en hter i et rum. Her skal man så naturligvis uden parterens indblanding opstille den bedst muligt. Men det er klart fylder du rummet med planter, 3000 hifiblade, glemmer at smide avisen ud i et år ovs. så vil det lyde bedre.

MVH     

opstille den bedst muligt.... hvis rummet er alm. og højtaleren optimal og er reflektioner næsten lige meget... hvorfor er opstilling så vigtig ?

alm. stue... er en med klinkegulv, beton væge, elipse bord, myrestole, glas facade og en hård læder sofa alm. ? og er en med væg til vægtæppe, tykke stof sofaer et par væg tæpper, og 13mm gips væge alm. ? for akustisk er de langt fra ens. -faktisk kan den sidste ha negatitv room gain.

hvis disse reflektioner fra denne optimale ht'er i en alm. stue er uden nævneværdig betydninger. kan jeg så sætte mig klods op af bagvægen ? kan jeg klaske ht'er helt ned i hjørnet op af vægen.  ? ja det kan jeg for den første lyd der møder mig er ok, så er resten det også.

jeg kan simpelthend ikke følge dig i det syspunkt

det bliver ikke bedre end ht'erne ENIG, men det bliver heller ikke bedre end hvor meget rummet ødelægger. det har INTET med rum korrektion at gøre, som kun kan afhjælpe en rum "fejl" eller hvad ved jeg. det er blot faktum at hvis rummet mudre, fase f**ker, er hårdt, har en lang efterklang osv. så vil selv den bedste ht'er lyde af l**t.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret  

jeg fatter bare ikke at de samme som prediker at ht'er skal have et bestem fase forløb. mener at det fase rod der kommer fra reflektioner i det rum, den ht'er spiller i er uden betydning ?

et spørgsmål.

kan denne perfekte ht'er. opstilles som man vil ? kan man selv side som man vil. kan rummet dim. være som man vil ?

slettet... ret OT

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

Her er lidt om efterklang:

Høres en længerevarende lyd, fx en klavertone, vil man samtidigt høre den direkte lyd og efterklangen. Er man tæt på lydgiveren er den direkte lyd kraftigst. Er man længere væk er efterklangen kraftigst. I den kritiske afstand er de to lydstyrker lige store.

Læg mærke til, at den direkte lyd aftager med afstanden, men at den indirekte lyd (efterklangen) er den samme i hele rummet.

efterklang, kritisk afstand

Flere informationer her

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 19:18 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:

Høres en længerevarende lyd, fx en klavertone, vil man samtidigt høre den direkte lyd og efterklangen. Er man tæt på lydgiveren er den direkte lyd kraftigst. Er man længere væk er efterklangen kraftigst. I den kritiske afstand er de to lydstyrker lige store.

Læg mærke til, at den direkte lyd aftager med afstanden, men at den indirekte lyd (efterklangen) er den samme i hele rummet.

Flere informationer her

Good point - Spørgsmålet er så hvad man skal gøre hvis man skulle have fået købt sig et sæt højttalere hvor den anbefalede lytteafstand er større end den kritiske afstand i et givet rum..?

Anyone..?

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Spencer skrev:

Flere informationer her

Good point - Spørgsmålet er så hvad man skal gøre hvis man skulle have fået købt sig et sæt højttalere hvor den anbefalede lytteafstand er større end den kritiske afstand i et givet rum..?

Anyone..?

levere dem tilbage  med mindre det er en med "korrekt" fase, for så er det lige meget

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 19:22 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Spencer skrev:

Flere informationer her

Anyone..?

Så dæmper du efterklangen, så den kritiske afstand flyttes længere væk fra højttalerne.
Det er nødvendigt i en biograf, hvor de bagerste rækker også gerne skulle få lidt ud af det.

EDIT: Efterklang er ikke lige så farligt som cigaretrøg, og organiske opløsningsmidler.

EDIT EDIT: Problemet med efterklang i hjemmebioen, er særdeles udtalt, når man skal vælge om man vil køre med centerhøjttaler, eller phantom. I phantom er andelen af direkte lyd større.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret  

Andre,

Har du kun haft den TacT for at måle med ?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 19:55 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
RogueAgent skrev:

Så dæmper du efterklangen, så den kritiske afstand flyttes længere væk fra højttalerne.
Det er nødvendigt i en biograf, hvor de bagerste rækker også gerne skulle få lidt ud af det.

Netop - mit spørgsmål var også mere møntet på dem der ikke mener at et rums dimensioner og akustiske karakteristik har nogen nævneværdig betydning for lytterens muligheder for at abstrahere fra rummets reflektion og kun fokusere på den direkte lyd.  

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 09 Marts 2007 kl. 19:59 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Spencer skrev:
RogueAgent skrev:

Netop - mit spørgsmål var også mere møntet på dem der ikke mener at et rums dimensioner og akustiske karakteristik har nogen nævneværdig betydning for lytterens evne til at skelne den direkte lyd fra rummets påvirkning og dermed den samlede opfattelse af den lyd man hører.

OK

En effektiv måde at reducere problemet på, er at bruge liniekilder.
De aftager kun 3dB i lydtryk, når afstanden fordobles, imod 6dB for punktkilder (den direkte lyd, vel at mærke).

<< Forrige Side af 38 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes