Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 18:17   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor kan I ikke lide måleresultater? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 38
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:17 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
Hvis man tager Wiener Filharmonikerne, og hører dem spille i en koncertsal kan man høre de spiller godt.

Tager man så Wiener Filharmonikerne ud på en pløjemark kan man stadig høre de spiller godt.

Med andre ord er rummet mindre vigtigt med hensyn til at vurdere om "nogen" spiller godt.

Det har du uden tvivl ret i - men jeg tror ikke der er ret mange der vil tro på at klangen af den lyd disse fine musikere udsender vil opfattes som identisk eller enslydende om de står i en koncertsal eller på en pløjemark.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret  

Man kan indspille musik, som lyder perfekt, på perfekte højttalere i et lyddødt rum, hvis man vil.
Musik til film, indspilles med henblik på en overdæmpet akustik, når det mixes.

Musik til hjemmestereo er mixet til at spilles på hjemmestereo i et hjem.

Det er helt og holdent et spørgsmål om kildematerialet, hvad der lyder godt.
Musik optaget med et kunsthoved, lyder godt på hovedtelefoner, hvor kanalseparationen er optimal.

I et rum, rodes kanalerne sammen, og effekten bliver middelmådig.
Altså et spørgsmål om hvad der var tiltænkt med kildematerialet.

EDIT: Det meste af det der udgives idag, burde have en advarsel imod at spille det på et godt anlæg.
Det er designet til at kamuflere resonanser i plastikkabinetter.

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:22 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
3DX skrev:
Andre skrev:

Nej rummet er ikke lige meget. Det for bare mindre betydning.

MVH

så for det da netop større betydning

den perfekte ht'er og dens fase, bliver da helt smadret hvis rummet stiker akustisk.

Det kan jeg ikke se hvordan kan ske.

MVH

igen, og nu for at bruge dine egne ord... for prins knud

hvorfor kan badeværelses / klunke hjems modellen så ikke bruges ?

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:23 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Thomas Sillesen skrev:
Hvis man tager Wiener Filharmonikerne, og hører dem spille i en koncertsal kan man høre de spiller godt.

Tager man så Wiener Filharmonikerne ud på en pløjemark kan man stadig høre de spiller godt.

Med andre ord er rummet mindre vigtigt med hensyn til at vurdere om "nogen" spiller godt.

Det har du uden tvivl ret i - men jeg tror ikke der er ret mange der vil tro på at klangen af den lyd disse fine musikere udsender vil opfattes som identisk eller enslydende om de står i en koncertsal eller på en pløjemark.

netop

ligesom jeg kan forstå tale på stationen men ikke vil hører musik på det der hjemme

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:30 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Andre skrev:
3DX skrev:
Andre skrev:

Nej rummet er ikke lige meget. Det for bare mindre betydning.

MVH

så for det da netop større betydning

den perfekte ht'er og dens fase, bliver da helt smadret hvis rummet stiker akustisk.

Det kan jeg ikke se hvordan kan ske.

MVH

igen, og nu for at bruge dine egne ord... for prins knud

hvorfor kan badeværelses / klunke hjems modellen så ikke bruges ?

Fordi det svare til at sige en stradevarius violins lyd bliver fuldstændigt smadderet fasemæssigt, hvis der bliver spillet på sådan en i din stue.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:37 | IP-adresse registreret  

Mit eksempel på pløjemarken var for at vise det direkte lyd er den man hører først og den man vurderer ud fra.

Et andet eksempel kan være en person der taler til en.. .man kigger automatisk mod personen.. selvom reflektioner jo masker den direkte lyd. Hjernen er utrolig dygtig til at filtrere uvedkommende lyde fra.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:38 | IP-adresse registreret  

Fremtiden er lyd og billede, i skøn forening. 

(Hun hedder Shakira)

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Spencer..

Jeg tror vi er ligeglade med hvad hun hedder.. vi skal ikke tale med hende

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:50 | IP-adresse registreret  

Man kan gå amok med akustikregulering, eller indkøbe højttalere der passer til det rum man har.

(Elektrostater spiller ikke opad, men det ved denne gut tilsyneladende ikke)
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:54 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

Mit eksempel på pløjemarken var for at vise det direkte lyd er den man hører først og den man vurderer ud fra.

Et andet eksempel kan være en person der taler til en.. .man kigger automatisk mod personen.. selvom reflektioner jo masker den direkte lyd. Hjernen er utrolig dygtig til at filtrere uvedkommende lyde fra.

Det er netop sagen i en nøddeskal at rummets reflektioner masker den direkte lyd. Og det vil være forskelligt fra rum til rum i hvor høj grad dette sker. Man vil stadig kunne afgøre om der spilles på banjo eller violin, men der skulle gerne være andre succeskriterier for god lyd end det.

Hvis man som seriøs lytte-tester skal bedømme lyden fra en højttaler ville jeg da foretrække at gøre det i et rum som påvirkede lyden fra højttalerne mindst muligt (medmindre det selvfølgelig er meningen med designet som f.eks. elektrostater eller lignende).

Mr.Diy
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv

Bruger siden: 13 Februar 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:57 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:

At man så efterfølgende når man har fået den optimale højttaler i rummet, kan gøre det bedre ved lidt rum tuning er jo selvfølgelig logisk.

Har man derimod en dårlig højttaler, kan det godt være man synes den bliver bedre med rumtuning, men det er altså stadig en dårlig højttaler.

Prøv at ta Wiener filharmonikerne og lad dem spille i en opgang - de spiller sikkert godt, men jeg tror ikke det lyder godt

Til top Vis Mr.Diy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Diy

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Thomas Sillesen skrev:

Det er netop sagen i en nøddeskal at rummets reflektioner masker den direkte lyd. Og det vil være forskelligt fra rum til rum i hvor høj grad dette sker. Man vil stadig kunne afgøre om der spilles på banjo eller violin, men der skulle gerne være andre succeskriterier for god lyd end det.

Hvis man som seriøs lytte-tester skal bedømme lyden fra en højttaler ville jeg da foretrække at gøre det i et rum som påvirkede lyden fra højttalerne mindst muligt (medmindre det selvfølgelig er meningen med designet som f.eks. elektrostater eller lignende).

RogueAgent.. tro mig.. du ville ikke bryde dig om at høre et anlæg i et lyddødt rum..

Thomas Sillesen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Mr.Diy skrev:
Thomas Sillesen skrev:

At man så efterfølgende når man har fået den optimale højttaler i rummet, kan gøre det bedre ved lidt rum tuning er jo selvfølgelig logisk.

Har man derimod en dårlig højttaler, kan det godt være man synes den bliver bedre med rumtuning, men det er altså stadig en dårlig højttaler.

Prøv at ta Wiener filharmonikerne og lad dem spille i en opgang - de spiller sikkert godt, men jeg tror ikke det lyder godt

Hvorfor ikke bare holde sig til normale rum, din tænkte situation, er direkte absurd.

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 21:04 | IP-adresse registreret  

Thomas Sillesen skrev:
RogueAudio.. tro mig.. du ville ikke bryde dig om at høre et anlæg i et lyddødt rum..

Det ved jeg godt (HAR hørt det ).

Jeg formulerede det nok også lidt uheldigt - jeg mente naturligvis blot at rummet ikke gerne skulle have negative påvirkninger på lyden i form af stående bølger, utilsigtede reflektioner fra store hårde flader osv osv.

Men med dit eget udsagn ovenfor siger du jo iøvrigt netop at rummets karakteristik HAR stor betydning for hvordan man oplever lyden fra et anlæg/højttalere.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Mr.DIY skrev:

Hvorfor ikke bare holde sig til normale rum, din tænkte situation, er direkte absurd. 

Det er måske nok sat lidt på spidsen, men hvis rummet ikke har indflydelse på hvordan man opfatter lyden fra en højttaler, hvordan kan et hvilket som helst eksempel - hvor tænkt det end måtte være - så være absurd..? 

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Prøv at læg mærke til den lille trekantede tingest oppe i hjørnet, på dette foto.

Også de to rør, ude ved siderne, har betydning, idet de absorberer bas.
Jeg har selv højttalere magen til disse, samt de gamle Black Holes, som Hifi-Klubben solgte (basabsorbenter fremstillet af VM-Acoustics).
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

Mr.Diy
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 21:09 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Mr.Diy skrev:
Thomas Sillesen skrev:

MVH 

Ja men man må jo overdrive for at fremme forståelsen - for nogle folk.

En højttaler spiller jo ikke ens i alle rum - nu må i stoppe ---- Så er der jo heller ingen grund til at høre dine bånd her ved mig, jeg kan jo bare høre dem - ja hvor som helst, for det er den lyd jeg vil ha herhjemme - NOT

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 21:12 | IP-adresse registreret  

Der er vist ikke nogen der har påstået rummet ikke har betydning for lyden. Der hvor jeg mener den er gal, er når det påståes, at vi som eksempel lytter til 70 % rum, og 30 % hter. Det jeg siger er, at det er den direkte lyd, der hovedsageligt bestemmer om du opfatter lyden virkeligheds nært, eller ej.

MVH

Mr.Diy
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

tjae, jeg er stået af nu - i må godt diskutere videre - er jeg ikk flink

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 21:16 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Der er vist ikke nogen der har påstået rummet ikke har betydning for lyden. Der hvor jeg mener den er gal, det er når det påståes, at vi lsom eksempel lytter til 70 % rum, og 30 % hter. Det jeg siger er, at det er den direkte lyd, der hovedsageligt bestemmer om du opfatter lyden virkeligheds nært, eller ej.

Procentsatserne vil jeg ikke forsøge at sætte tal på - men jeg mener ikke der kan være nogen tvivl om at de er stærkt svingende alt efter hvilket rum man taler om.

Pointen er at forskellen ER der, og at det ikke nytter noget at lukke øjnene (eller rettere ørerne) for den, og sige at det er underordnet at gøre sig nogen tanker om et rums akustik inden man med hovedet under armen stiller et sæt højttalere ind i det.

<< Forrige Side af 38 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes