Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 08:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor kan I ikke lide måleresultater? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 38
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger

Bruger siden: 02 September 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret  

et andet link:

http://www.gcaudio.com/resources/howtos/roomacoustics.html

men ingen link om at rummet er lige meget, eller betyder lidt, eller noget i den retning.

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

Mr.Diy
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv

Bruger siden: 13 Februar 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

Gad vide hvorfor der findes sådan noget her =

http://www.cara.de/ENU/index.html 

Til top Vis Mr.Diy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Diy

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret  

Nej det mener jeg stadigt. Du lytter først og fremmest til hteren. Rummet kan din hjerne for en stor del kompensere for. Men det er klart det bliver nemmere, hvis spredning er iorden, som der står i citatet jag saksede. Da reflektionerne så, vil jeg tro de modtages samtidigt (fase korrekt )

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Mr.Diy skrev:

Fordi der findes så mange ringe htere .

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret  

Mr.Diy skrev:

de er lavet af idioter, for idioter, til idioter

men fed markedføring, for de sidder i studer, øvelokaer, biografer osv.

og det der THX pis med dead end og live end... det er nok G. Lukas der ejer alle de firmaer der laver absobenter og difusere

nej, kan vi ikke bare blive enige om at rummet har en betydning.

så kan den enkelte kalde den stor eller lille.

det lyder igen igen som om, folk har bestemt sig

Til top Vis 3DX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af 3DX Besøg 3DX's Websted

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Nej det mener jeg stadigt. Du lytter først og fremmest til hteren. Rummet kan din hjerne for en stor del kompensere for. Men det er klart det bliver nemmere, hvis spredning er iorden, som der står i citat jag saksede. Da reflektionerne så, vil jeg tro modtages samtidigt (fase korrekt )

MVH

er alle de reflektioner vi modtager nu også fase korrekt  og her gik jeg og troede at lyde havde en hastighed, fase var noget med tid, og at det skulle være iorden...

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
bjørn skrev:
RogueAgent skrev:

bjørn skrev:
det er dig der forhåndsudelukker kilden som værende et muligt problem

Det synes jeg ikke jeg gør. Mit udgangspunkt er at man positivt ved at højttaleren IKKE er problemet. Hvis lyden efterfølgende ikke er som forventet må problemet ligge et andet sted.

Jeg vil gerne lige gøre det klart at jeg ikke er en tweak-o-holic der hopper på hvad som helst i jagten på den kompromisløse lyd. Det vil dem der har været med på nogle af trådene omkring pudsning af sikringer med mere også vide..!  

Jeg mener dog ikke at lidt almindelig omtanke omkring indretningen af et lytterum (i det omfang det er muligt) falder ind under denne "kategori". ELLER at mene at rummet i nogen tilfælde kan få en ellers god højttaler til at lyde mindre godt. (Hvilket iøvrigt ikke er det samme som at sige at et perfekt indrettet rum kan få en dårlig højttaler til at lyde godt)

Din viden om højttalerkonstruktion er forbløffende siden du kan frikende stort set samtlige konstruktioner på markedet. Det giver dig jo et betragteligt forspring hvis der skal diskuteres kabinetprincipper, og det er jo også en del af emnet "målinger" 

Helt ærligt - gider du ikke godt at læse hvad det er jeg skriver..? Jeg frikender ikke noget som helst. Jeg forsøger blot at argumentere for at højttaleren ikke er den eneste faktor der er med til at bestemme den lyd der når frem til lytteren. Det har INTET med kabinetprincipper eller specifikke konstruktioner at gøre.

Nu bliver jeg nødt til at citere dig

Mit udgangspunkt er at man positivt ved at højttaleren IKKE er problemet

Ovenstående citat er dit og det kan ikke med bedste vilje læses som andet end en ubetinget frikendelse, så helt ærligt, det gider jeg ikke. 

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Mr.Diy
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv

Bruger siden: 13 Februar 2007
Lokalitet: Øerne
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Mr.Diy skrev:

de er lavet af idioter, for idioter, til idioter

men fed markedføring, for de sidder i studer, øvelokaer, biografer osv.

og det der HTX pis med dead end og live end... det er nok G. Lukas der ejer alle de firmaer der laver absobenter og difusere

nej, kan vi ikke bare blive enige om at rummet har en betydning.

så kan den enkelte kalde den stor eller lille.

det lyder igen igen som om, folk har bestemt sig

Fedt - så er jeg en idiot

Om ikk andet så kan denne skive gi en masse gode ideer og simulere hvad der sker ved at flytee sine ht.

Men ja, den må være for idioter (som mig) for en højttaler lyder jo ens, uanset hvor den står i rummet - ikk  - ikke engang bassen vil der være forskel på.

Til top Vis Mr.Diy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr.Diy

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret  

Jo lyd har en hastighed. Men det jeg taler om er, at du også kan tale om fase på reflektioner. Er spredningen ikke iorden, vil der så at sige mangle noget i reflektionerne. Det tror jeg for hjernen er svært at tolke.

MVH

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

skal det forstås sådan at hvis ht'er spiller fase korrekt  så er rummet lige meget fordi alt det der så forgår i lyttepositionen også er fase korrekt.

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Vil det sige, at den kasse med 30 Helmholtzresonatorer jeg har stående, så bare er en kasse tomme flasker ?
Til top Vis Spencer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Spencer

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Nej rummet er ikke lige meget. Det for bare mindre betydning.

MVH

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Jo lyd har en hastighed. Men det jeg taler om er, at du også kan tale om fase på reflektioner. Er spredningen ikke iorden, vil der så at sige mangle noget i reflektionerne. Det tror jeg for hjernen er svært at tolke.

MVH

hvis den har en hastighed og der er uendelige mange reflektioner i lyttepositionen, så må der være fra meget meget lidt tids forskydning til tæt på uendeligt. hvis der er tidsforskydning, må der være fase "fejl" og så er det altså ligemeget om det så er en lukket perfekt konstruktion med et optimalt fase forløb med tråd ophængte isopunkt stiga drivere  (det sidste er for at give det lidt kolorit og ikke ment som en personligt angreb på personer, grupper, sekter, foreninger, familier, eller klubber)

3DX
Branchemedlem
Branchemedlem

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

MVH

så for det da netop større betydning

den perfekte ht'er og dens fase, bliver da helt smadret hvis rummet stiker akustisk.

Thomas Sillesen
Branchemedlem
Branchemedlem
Nerds.dk

Bruger siden: 29 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret  

Hvis man tager Wiener Filharmonikerne, og hører dem spille i en koncertsal kan man høre de spiller godt.

Tager man så Wiener Filharmonikerne ud på en pløjemark kan man stadig høre de spiller godt.

Med andre ord er rummet mindre vigtigt med hensyn til at vurdere om "nogen" spiller godt.

At man så efterfølgende når man har fået den optimale højttaler i rummet, kan gøre det bedre ved lidt rum tuning er jo selvfølgelig logisk.

Har man derimod en dårlig højttaler, kan det godt være man synes den bliver bedre med rumtuning, men det er altså stadig en dårlig højttaler.

Thomas Sillesen
Til top Vis Thomas Sillesen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thomas Sillesen

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Andre skrev:

MVH

hvis den har en hastighed og der er uendelige mange reflektioner i lyttepositionen, så må der være fra meget meget lidt tids forskydning til tæt på uendeligt. hvis der er tidsforskydning, må der være fase "fejl" og så er det altså ligemeget om det så er en lukket perfekt konstruktion med et optimalt fase forløb med tråd ophængte isopunkt stiga drivere  (det sidste er for at give det lidt kolorit og ikke ment som en personligt angreb på personer, grupper, sekter, foreninger, familier, eller klubber)

Det kan godt være du har ret i fasen ikke ændre sig ved ringe spredning. Nu er jeg så ikke helt sikker på det er det du skriver. Men jeg mener nu er spredningen ikke iorden, så vil der så at sige være fejl i den reflekterede lyd. I forhold til den direkte lyd. Det er jeg rimmeligt sikker på, hjernen har svært ved at tolke.

MVH

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:
Andre skrev:

MVH

så for det da netop større betydning

den perfekte ht'er og dens fase, bliver da helt smadret hvis rummet stiker akustisk.

Det kan jeg ikke se hvordan kan ske.

MVH

Gryff
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret  

3DX skrev:

et andet link:

men ingen link om at rummet er lige meget, eller betyder lidt, eller noget i den retning.

I teksten står følgende (aller øverst):

Citér:
The single most important and influential link in the audio reproduction chain is also the least understood and most neglected - the listening room itself

så lytterummet er DET, der betyder allermest.

hilsen Per
Til top Vis Gryff's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Gryff

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret  

Gryff skrev:
3DX skrev:

et andet link:

I teksten står følgende (aller øverst):

Citér:
The single most important and influential link in the audio reproduction chain is also the least understood and most neglected - the listening room itself

så lytterummet er DET, der betyder allermest.

Jo og lige neden under dit citat. Har de en masse degenoter de godt vil sælge .

MVH

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Rogueagent skrev:

Helt ærligt - gider du ikke godt at læse hvad det er jeg skriver..? Jeg frikender ikke noget som helst. Jeg forsøger blot at argumentere for at højttaleren ikke er den eneste faktor der er med til at bestemme den lyd der når frem til lytteren. Det har INTET med kabinetprincipper eller specifikke konstruktioner at gøre.

Nu bliver jeg nødt til at citere dig

Rogueagent skrev:
Mit udgangspunkt er at man positivt ved at højttaleren IKKE er problemet

Ovenstående citat er dit og det kan ikke med bedste vilje læses som andet end en ubetinget frikendelse, så helt ærligt, det gider jeg ikke. 

Hør nu... Min mening med det udsagn er et tænkt eksempel hvor man på forhånd tager for givet at den specifikke (teoretiske) højttaler på alle tænkelige parametre måler og lyder "perfekt".

Hvis man så forestillede sig at denne (igen t-e-o-r-e-t-i-s-k-e) højttaler blev anbragt i flere forskellige rum, så er min påstand at den subjektivt opfattede lyd fra højttaleren vil være forskellig fra opstilling til opstilling. Og at disse forskelle ikke er højttalerens skyld.

Jeg har vist efterhånden en del gange sagt - og skal gerne gentage det - at det her ikke handler om at "frikende" højttalere, eller at sige at højttaleren ikke behøver være "god" bare rummet er korrekt indrettet. 

Det er ene og alene et TÆNKT eksempel hvor man FORESTILLER sig en TEORETISK højttaler som er perfekt på alle leder og kanter. Netop for at fjerne den fra "ligningen" som mulig årsag til at lyden ikke er som den burde være - i dette TÆNKTE eksempel.

Men for at tage udgangspunkt i dine egne højttalere (som jeg i sagens natur ikke kender, men som ifølge dit eget udsagn ikke har nogen unoder af nogen art), så vil jeg til enhver tid hævde at den SUBJEKTIVT opfattede lyd fra disse ikke er den samme om den står i din stue, i Kastrup Lufthavns ankomsthal, i Socialministeriets cykelkælder eller i sal 2 i Klovborg Bio.

Jeg ved ærlig talt ikke helt hvordan jeg kan forklare nærmere hvad jeg mener.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

<< Forrige Side af 38 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes