| Forfatter |
|
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mr.Diy Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv
Bruger siden: 13 Februar 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej det mener jeg stadigt. Du lytter først og fremmest til hteren. Rummet kan din hjerne for en stor del kompensere for. Men det er klart det bliver nemmere, hvis spredning er iorden, som der står i citatet jag saksede. Da reflektionerne så, vil jeg tro de modtages samtidigt (fase korrekt )
MVH
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fordi der findes så mange ringe htere .
MVH
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
de er lavet af idioter, for idioter, til idioter
men fed markedføring, for de sidder i studer, øvelokaer, biografer osv.
og det der THX pis med dead end og live end... det er nok G. Lukas der ejer alle de firmaer der laver absobenter og difusere

nej, kan vi ikke bare blive enige om at rummet har en betydning.
så kan den enkelte kalde den stor eller lille.
det lyder igen igen som om, folk har bestemt sig  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Nej det mener jeg stadigt. Du lytter først og fremmest til hteren. Rummet kan din hjerne for en stor del kompensere for. Men det er klart det bliver nemmere, hvis spredning er iorden, som der står i citat jag saksede. Da reflektionerne så, vil jeg tro modtages samtidigt (fase korrekt )
MVH
|
|
|
er alle de reflektioner vi modtager nu også fase korrekt og her gik jeg og troede at lyde havde en hastighed, fase var noget med tid, og at det skulle være iorden... __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
bjørn skrev:
RogueAgent skrev:
bjørn skrev:
| det er dig der forhåndsudelukker kilden som værende et muligt problem |
|
|
Det synes jeg ikke jeg gør. Mit udgangspunkt er at man positivt ved at højttaleren IKKE er problemet. Hvis lyden efterfølgende ikke er som forventet må problemet ligge et andet sted.
Jeg vil gerne lige gøre det klart at jeg ikke er en tweak-o-holic der hopper på hvad som helst i jagten på den kompromisløse lyd. Det vil dem der har været med på nogle af trådene omkring pudsning af sikringer med mere også vide..!
Jeg mener dog ikke at lidt almindelig omtanke omkring indretningen af et lytterum (i det omfang det er muligt) falder ind under denne "kategori". ELLER at mene at rummet i nogen tilfælde kan få en ellers god højttaler til at lyde mindre godt. (Hvilket iøvrigt ikke er det samme som at sige at et perfekt indrettet rum kan få en dårlig højttaler til at lyde godt)
|
|
|
Din viden om højttalerkonstruktion er forbløffende siden du kan frikende stort set samtlige konstruktioner på markedet. Det giver dig jo et betragteligt forspring hvis der skal diskuteres kabinetprincipper, og det er jo også en del af emnet "målinger"
|
|
|
Helt ærligt - gider du ikke godt at læse hvad det er jeg skriver..? Jeg frikender ikke noget som helst. Jeg forsøger blot at argumentere for at højttaleren ikke er den eneste faktor der er med til at bestemme den lyd der når frem til lytteren. Det har INTET med kabinetprincipper eller specifikke konstruktioner at gøre.
|
|
|
Nu bliver jeg nødt til at citere dig
Mit udgangspunkt er at man positivt ved at højttaleren IKKE er problemet
Ovenstående citat er dit og det kan ikke med bedste vilje læses som andet end en ubetinget frikendelse, så helt ærligt, det gider jeg ikke.
|
| Til top |
|
| |
Mr.Diy Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv
Bruger siden: 13 Februar 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
de er lavet af idioter, for idioter, til idioter
men fed markedføring, for de sidder i studer, øvelokaer, biografer osv.
og det der HTX pis med dead end og live end... det er nok G. Lukas der ejer alle de firmaer der laver absobenter og difusere

nej, kan vi ikke bare blive enige om at rummet har en betydning.
så kan den enkelte kalde den stor eller lille.
det lyder igen igen som om, folk har bestemt sig 
|
|
|
Fedt - så er jeg en idiot 
Om ikk andet så kan denne skive gi en masse gode ideer og simulere hvad der sker ved at flytee sine ht.
Men ja, den må være for idioter (som mig) for en højttaler lyder jo ens, uanset hvor den står i rummet - ikk   - ikke engang bassen vil der være forskel på.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jo lyd har en hastighed. Men det jeg taler om er, at du også kan tale om fase på reflektioner. Er spredningen ikke iorden, vil der så at sige mangle noget i reflektionerne. Det tror jeg for hjernen er svært at tolke.
MVH
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
skal det forstås sådan at hvis ht'er spiller fase korrekt så er rummet lige meget fordi alt det der så forgår i lyttepositionen også er fase korrekt.
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil det sige, at den kasse med 30 Helmholtzresonatorer jeg har stående, så bare er en kasse tomme flasker ?
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nej rummet er ikke lige meget. Det for bare mindre betydning.
MVH
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Jo lyd har en hastighed. Men det jeg taler om er, at du også kan tale om fase på reflektioner. Er spredningen ikke iorden, vil der så at sige mangle noget i reflektionerne. Det tror jeg for hjernen er svært at tolke.
MVH
|
|
|
hvis den har en hastighed og der er uendelige mange reflektioner i lyttepositionen, så må der være fra meget meget lidt tids forskydning til tæt på uendeligt. hvis der er tidsforskydning, må der være fase "fejl" og så er det altså ligemeget om det så er en lukket perfekt konstruktion med et optimalt fase forløb med tråd ophængte isopunkt stiga drivere (det sidste er for at give det lidt kolorit og ikke ment som en personligt angreb på personer, grupper, sekter, foreninger, familier, eller klubber)

__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
MVH
|
|
|
så for det da netop større betydning
den perfekte ht'er og dens fase, bliver da helt smadret hvis rummet stiker akustisk. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis man tager Wiener Filharmonikerne, og hører dem spille i en koncertsal kan man høre de spiller godt.
Tager man så Wiener Filharmonikerne ud på en pløjemark kan man stadig høre de spiller godt.
Med andre ord er rummet mindre vigtigt med hensyn til at vurdere om "nogen" spiller godt.
At man så efterfølgende når man har fået den optimale højttaler i rummet, kan gøre det bedre ved lidt rum tuning er jo selvfølgelig logisk.
Har man derimod en dårlig højttaler, kan det godt være man synes den bliver bedre med rumtuning, men det er altså stadig en dårlig højttaler. __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Andre skrev:
|
MVH
|
|
|
hvis den har en hastighed og der er uendelige mange reflektioner i lyttepositionen, så må der være fra meget meget lidt tids forskydning til tæt på uendeligt. hvis der er tidsforskydning, må der være fase "fejl" og så er det altså ligemeget om det så er en lukket perfekt konstruktion med et optimalt fase forløb med tråd ophængte isopunkt stiga drivere (det sidste er for at give det lidt kolorit og ikke ment som en personligt angreb på personer, grupper, sekter, foreninger, familier, eller klubber)

|
|
|
Det kan godt være du har ret i fasen ikke ændre sig ved ringe spredning. Nu er jeg så ikke helt sikker på det er det du skriver. Men jeg mener nu er spredningen ikke iorden, så vil der så at sige være fejl i den reflekterede lyd. I forhold til den direkte lyd. Det er jeg rimmeligt sikker på, hjernen har svært ved at tolke.
MVH
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Andre skrev:
|
MVH
|
|
|
så for det da netop større betydning
den perfekte ht'er og dens fase, bliver da helt smadret hvis rummet stiker akustisk.
|
|
|
Det kan jeg ikke se hvordan kan ske.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Gryff Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 427
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
I teksten står følgende (aller øverst):
Citér:
| The single most important and influential link in the audio reproduction chain is also the least understood and most neglected - the listening room itself |
|
|
så lytterummet er DET, der betyder allermest. __________________ DENON DCD-2000AE / DENON DVD-2900 // DENON PMA-2000AE // B&W 705 // Silversonic Revelation & Q10
hilsen Per
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gryff skrev:
|
I teksten står følgende (aller øverst):
Citér:
| The single most important and influential link in the audio reproduction chain is also the least understood and most neglected - the listening room itself |
|
|
så lytterummet er DET, der betyder allermest.
|
|
|
Jo og lige neden under dit citat. Har de en masse degenoter de godt vil sælge .
MVH
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Rogueagent skrev:
|
Helt ærligt - gider du ikke godt at læse hvad det er jeg skriver..? Jeg frikender ikke noget som helst. Jeg forsøger blot at argumentere for at højttaleren ikke er den eneste faktor der er med til at bestemme den lyd der når frem til lytteren. Det har INTET med kabinetprincipper eller specifikke konstruktioner at gøre.
|
|
|
Nu bliver jeg nødt til at citere dig
Rogueagent skrev:
| Mit udgangspunkt er at man positivt ved at højttaleren IKKE er problemet |
|
|
Ovenstående citat er dit og det kan ikke med bedste vilje læses som andet end en ubetinget frikendelse, så helt ærligt, det gider jeg ikke. |
|
|
Hør nu... Min mening med det udsagn er et tænkt eksempel hvor man på forhånd tager for givet at den specifikke (teoretiske) højttaler på alle tænkelige parametre måler og lyder "perfekt".
Hvis man så forestillede sig at denne (igen t-e-o-r-e-t-i-s-k-e) højttaler blev anbragt i flere forskellige rum, så er min påstand at den subjektivt opfattede lyd fra højttaleren vil være forskellig fra opstilling til opstilling. Og at disse forskelle ikke er højttalerens skyld.
Jeg har vist efterhånden en del gange sagt - og skal gerne gentage det - at det her ikke handler om at "frikende" højttalere, eller at sige at højttaleren ikke behøver være "god" bare rummet er korrekt indrettet.
Det er ene og alene et TÆNKT eksempel hvor man FORESTILLER sig en TEORETISK højttaler som er perfekt på alle leder og kanter. Netop for at fjerne den fra "ligningen" som mulig årsag til at lyden ikke er som den burde være - i dette TÆNKTE eksempel.
Men for at tage udgangspunkt i dine egne højttalere (som jeg i sagens natur ikke kender, men som ifølge dit eget udsagn ikke har nogen unoder af nogen art), så vil jeg til enhver tid hævde at den SUBJEKTIVT opfattede lyd fra disse ikke er den samme om den står i din stue, i Kastrup Lufthavns ankomsthal, i Socialministeriets cykelkælder eller i sal 2 i Klovborg Bio.
Jeg ved ærlig talt ikke helt hvordan jeg kan forklare nærmere hvad jeg mener.
|
| Til top |
|
| |