Emne: Hvorfor kan I ikke lide måleresultater? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 13:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
bjørn skrev:
RogueAgent skrev:
| Jeg ved ikke om min indstilling er specielt underlig - jeg har bare forstået dine indlæg i retning af at du reelt afviser lytterummets beskaffenhed som en faktor man skal tage med i betragtning når man vælger højttalere. Hvis jeg har misforstået dette beklager jeg. |
|
|
Det underlige gik på at du ville indstille indstille debatten fordi jeg ikke var enig med dig |
|
|
Nej, jeg ville indstille debatten hvis du virkelig mente at et rum ikke har nogen indflydelse på hvordan en lytter opfatter lyden fra en højttaler. Det tror jeg trods alt ikke du mener! 
bjørn skrev:
RogueAgent skrev:
| For igen at nævne KvK's eksempel med Dali Grand - hvad hjælper det at have højttalere som lyder fremragende på 3-4 meters afstand, hvis rummets størrelse gør det umuligt at sidde så langt væk fra dem? |
|
|
Dali'erne er umulige på alle afstande |
|
|
Som jeg har nævnt tidligere i tråden ejer jeg ikke Dali højttalere - så det er for mig sådan set underordnet. Jeg bragte det kun op fordi eksemplet var blevet brugt tidligere. Det kunne gælde en hvilken som helst højttaler som er så stor at man ikke skal sidde mindre end 3 meter fra den for at få den tilsigtede lyd.
bjørn skrev:
RogueAgent skrev:
| Og hvad hjælper det at designe en højttaler med linealret frekvensgang hvis den skal spille i et rum som påvirker lyden uheldigt ved bestemte frekvenser? |
|
|
Vi er tilbage ved udgangspunktet, det er den direkte lyd der er betydende |
|
|
Det er vel nok her vi grundlæggende ser forskelligt på tingene. Den direkte lyd er selvfølgelig den vigtigste faktor i alt dette - men jeg er dybt uenig i at den skulle være den eneste.
bjørn skrev:
RogueAgent skrev:
| Jeg kan forstå at du er selvbygger, og dermed er langt bedre inde i de tekniske aspekter omkring højttaler design end jeg er - det er der ingen tvivl om. Derfor vil jeg heller ikke kaste mig ud i en kommentar omkring dit forslag til en løsning på basproblemet. Jeg vil dog stadig fastholde at et uheldigt dimensioneret rum efter min bedste overbevisning vil resultere i problematisk bas uanset hvordan højttaleren designes. |
|
|
Du kan ikke kaste dig ud i en diskussion om basproblemet, ok, men du afviser samtidigt at dagens konstruktioner kan være problemet !! |
|
|
Nej, det gør jeg ikke. Jeg taler ene og alene ud fra den tese at man i dette "tænkte" eksempel positivt ved at det IKKE er højttaleren der er problemet. At der er tonsvis af eksempler på at det er højttaleren der er forkert designet er jeg slet ikke uenig i - det er bare ikke det der er min pointe i denne sammenhæng.
bjørn skrev:
RogueAgent skrev:
| Når alt det er sagt er du iøvrigt også selv inde på at specifikt rumstørrelsen er noget man skal tage højde for: |
|
|
bjørn skrev:
| Opskriften på det problemløse bassystem er faktisk ganske enkelt. Lukket kabinet, Qt under 0.5 men gerne ned til 0,3 afhængigt af Fs og rumstørrelse |
|
|
RogueAgent skrev:
| Og det er jo fint nok når man er selvbygger og dermed som en (måske ubevidst) selvfølgelighed tager højde for det rum højttaleren skal spille i. |
|
|
Rumstørrelsen / bassystemets data er af hensyn til lukkede rums forstærkning ved lave frekvenser, det såkaldte "roomgain". |
|
|
Det er netop dette der er min pointe. Det kræver bare at man på forhånd kender dimensionerne på det rum højttaleren skal spille i, da roomgain er forskelligt ved forskellige frekvenser afhængigt af rummets størrelse, og afhængigt af hvordan højttalerne placeres i rummet. Det kan man vide som selvbygger, men ikke som designer af serieproducerede højttalere.
bjørn skrev:
| Hvis en debat om måleteknik og hvad man kan bruge målinger til ikke tager udgangspunkt i troværdig musikreproduktion (Hi Fi = høj troværdighed) så er der jo ligesom ikke noget kød på skroget |
|
|
Jeg har netop forsøgt at pointere at uanset hvor perfekt en højttaler måler under ideelle forhold i et testrum, så er det ikke i sig selv nogen endegyldig garanti for at musikken subjektivt vil lyde lige så perfekt når man får den hjem i stuen.
bjørn skrev:
RogueAgent skrev:
| Du var selv inde på tidligere at det f.eks. kan være nødvendigt at anbringe en højttaler tæt på bagvæggen og at dette kan give problemer af forskelllig art - som dog kan løses. Det afhænger jo bare igen af højttalertypen - er det f.eks. en lille to-vejs højttaler med lukket kabinet, en stor gulvhøjttaler med bagudvendt refleksport eller en elektrostathøjttaler vi taler om..? |
|
|
Jeg skrev sidevægge, ikke bagvæggen |
|
|
Fair nok - my mistake. Men det ændrer jo ikke på at nogle højttalertyper kræver mere plads omkring sig end andre, og at kompromisser omkring placeringen af højttalere (hvor uundgåelige de end kan være) nogengange introducerer problemer i lydbilledet.
bjørn skrev:
RogueAgent skrev:
| Jeg tror/håber egentlig ikke at vi er helt så uenige som det vist er kommet til at virke de sidste par sider - vi har nok bare meget forskellig indgangsvinkel til tingene. |
|
|
Afstanden er nok større end som så, nemlig den filosofi nutidige højttalere bygger på, og som jeg gerne så ændret radikalt |
|
|
Jeg er dybest set ikke specielt interesseret i filosofien bag højttalerdesign. (Det er ikke helt sandt, men i denne sammenhæng er det bare ikke det jeg fokuserer på). Jeg vil bare gerne have den bedst mulige lyd HJEMME HOS MIG.
Mener du at det er muligt at designe én højttaler som subjektivt vil lyde lige godt uanset hvilket rum man stiller den i..?
|
|
|
Hvis rummet er et normalt gennemsnitligt møbleret beboelsesrum hvor tale og musik kan føres/forstås uden anstrengelse så er svaret ja. Det er ikke alene muligt, højttalere der opfylder beskrivelsen står bl.a. hos undertegnede og en del af min bekendskabskreds.
Det er jo noget af en hemsko hvis man ikke vil diskutere konstruktionsprincipper i en tråd der omhandler målemetoder der netop tjener at beskrive produktet af konstruktionsprincipperne.
Her er en del af en gammel korrepondance vedr. roomgain og det er ikke umuligt at forudse om en givenhøjttaler vil kunne medføre problemer på den konto forudsat højttalerens egenresonans og Q kendes, og det kan man vel få oplyst inden handel, alternativt få højttaleren hjem på prøve
citat
Du/I har tidligere ønsket et mål for hvor denne frekvens ligger. Den afhænger af hvornår rummet kan sammenlignes med et simpelt lukket hulrum, det omtrent svare svare til de frekvenser som ligger under den laveste axialle egenfrekvens, dvs. den frekvens hvor rummets største dimension svarer til en halv bølgelængde. (Lambda=343/frekvens)
Eksempel:
Rumdimensioner : L=7m, B=4,5 og H=2,5 Den største dimension er længden og den laveste axialle egenfrekvens i denne dimension er f=c/(2*L)=343/(2*7)=24,5 Hz. Under denne frekvens svarer rummet til et simpelt lukket hulrum, og eksitationer af rummet med lyd der ligger under denne frekvens vil i fjernfeltet forstærkes/forøges med 40 dB/decade.
citat slut
Til ære for de mindre teknikfikserede så svarer 40dB/decade til 12db/oktav hvilket heldigvis modsvarer en højttaler i et lukket kabinet under systemresonansen
mvh
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Problemet med at tale ikke er muligt i lytterummet, kan jeg ikke se er stort. De fleste har jo mobiltelefoner nutildags. 
|
|
|
Vi andre taler om samtale og det er noget ganske andet, prøv det ved lejlighed
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Problemet med at tale ikke er muligt i lytterummet, kan jeg ikke se er stort. De fleste har jo mobiltelefoner nutildags. 
|
|
|
ja, man kan jo altid sætte den på vibrator  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 14:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
| så du mener dit bånd lyder lige godt i et badeværelse og et tæt møbleret klunke hjem ? |
|
|
Nej men som sagt kan jeg godt udlede, hvad der lyden fra rummet og hvad der er fra hteren. Min påstand er, at lydkarakteren fra hteren hører du. Men hvorfor bruge ekstremer for at få ret. Ville det ikke bedre, at tage udgangspunkt i hvor folk normalt har deres htere stående. Bruger du almindelige stuer som udgangspunkt for diskutionen. Så mener jeg mit argument står lidt bedre.
MVH
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 14:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvad er en alm stue. ?
her er en række alm. stuer:
http://www.vassagohifi.com/gallery/index.php?ch_folder=Kunde Setups
jeg vil påstå at nogen er mere egnet til det ene frem for det andet og omvendt.
ja jeg hører kvaliteten fra en ht'er, og den ændre sig ikke med rummet, men jeg hører i den grad også hvad rummet "hører" fra ht'erne. og det er der problemet er. det er alt for enkelt at sige at hvis bare ht'er ok, så glem resten. placering af ht'er i selv en "alm" stur kan ødlægger selv den bedste total opfattede lyd fra verdens bedste ht'er __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 14:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
| Her er en del af en gammel korrepondance vedr. roomgain og det er ikke umuligt at forudse om en givenhøjttaler vil kunne medføre problemer på den konto forudsat højttalerens egenresonans og Q kendes, og det kan man vel få oplyst inden handel, alternativt få højttaleren hjem på prøve
citat
Du/I har tidligere ønsket et mål for hvor denne frekvens ligger. Den afhænger af hvornår rummet kan sammenlignes med et simpelt lukket hulrum, det omtrent svare svare til de frekvenser som ligger under den laveste axialle egenfrekvens, dvs. den frekvens hvor rummets største dimension svarer til en halv bølgelængde. (Lambda=343/frekvens)
Eksempel:
Rumdimensioner : L=7m, B=4,5 og H=2,5 Den største dimension er længden og den laveste axialle egenfrekvens i denne dimension er f=c/(2*L)=343/(2*7)=24,5 Hz. Under denne frekvens svarer rummet til et simpelt lukket hulrum, og eksitationer af rummet med lyd der ligger under denne frekvens vil i fjernfeltet forstærkes/forøges med 40 dB/decade.
citat slut |
|
|
Jeg har meget svært ved at se hvad i dit citat der modsiger mit argument om at rummets dimensioner har betydning for hvordan man opfatter lyden fra en højttaler.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
næ det kan jeg nu heller ikke. mener også det er dirgonalen der er "bestemmer" den længste bølgelænge... osv.
til jer der mener rummet ikke har nogen indflydelse på hvordan en ht'er lyder... er ikke søde at give nogen links eller noget, der underbygger denne påstand. jeg mener ikke at fordi i siger gør det til sandheden.
prøv at goggle "room acoustic"...  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Gryff Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 427
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man finder f.eks. følgende:
http://www.linkwitzlab.com/rooms.htm __________________ DENON DCD-2000AE / DENON DVD-2900 // DENON PMA-2000AE // B&W 705 // Silversonic Revelation & Q10
hilsen Per
|
| Til top |
|
| |
miju Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 31 Oktober 2003 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 2652
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
miju skrev:
|
Målinger kan kun en ting! og det er at vise om det der kommer ud nu også er en forholdsvis tilnærmelse det der kom ind over terminalerne!..
Jo mere liniær jo mindre afvigelse herfra!...
Det samme gælder for fase og tids forløb.
Så liniær frekvensgang og fase sikre en tilnærmelse hvad der kom ind..
100% det der kom ind, kan aldrig opnås, hertil farver alle dele af en højtaler for meget, uanset hvor godt bygget og gode enheder samt stumper.
Men den mest liniære højtaler er den der kommer nærmest hvad man gav den over terminalerne.
(Dette samtidig med lavest mulig forvrængning og tab.)
OM DET! så opfattes af den enkelte lytter som lydende godt, rigtigt, troværdigt, musikalsk eller what ever? DET! er en anden historie.
Hvis liniaritet ikke giver en lyd man kan lide, så kan det være ret ligemeget!...
Her er smag og behag så utrolig divergerende, og derfor forefindes der også så mange forskelige højtalere, med frekvensgange fra tilnærmelse en linial til alperne og alt her i mellem! og alle disse har deres tilhængere der sværger ved alt de har kært, at DET! er det der lyder bedst, rigtigst, og mest troværdigt og musikalsk!...
At liniaritet er mest "korekt" gengivende af hvad der tilførse, altså mindst farvende og fortolkende, er faktisk ret indiskutabelt!... det er ren logik!...
Men hvad man kan bruge det til?? tjaaa.... ???
Hvis det man kan lide harmonere med liniaritet, så har man her en god indikator og et fingerpej i den retning man skal lytte, og hvad man roligt kan glemme, her har man det så en smule nemmere ved at indsnævre hvad der kan have interesse....
Harmonere dette ikke med hvad man kan lide, og man finder liniære højtalere "kedelige" mm.?? SÅ! er mulighederne mange...
Dog er der den joker, at rummet spiller ind og kan gøre selv den mest liniære højtaler uliniær som et alpe landskab!, DEN skal man jo lige have med i liningen.
Men for det meste vil en under optimale forhold liniær højtaler stadig være lidt mere korrekt gengivende, selv om den bliver gjort lidt uliniær af et knap så optimalt rum, som liniarieten nu blev målt i.... (det er også en tanke at uliniære højtalere kan spille en smule mere korrekt under indflydelse af rummet? meeeen.. her er vi ude i lotteri spil vil jeg mene..)
Hvem har sagt at det skal være nemt overhoved? 
Men det korte og det lange er at enten kan man lide en stå stor tilnærmelse hvad der sendes ind over terminalerne, som nu muligt, eller også IKKE!.... kan man lide det kan målinger bruges! kan man ikke kan de ikke bruges til en skid!... (smag & behag!)
mvh.
|
|
|
Rummet ændrer ikke højttalerens data. Højttaler XX forbliver højttaler XX uanset hvor du anbringer den.
mvh
|
|
|
Nej nej.. det er rigtigt nok.. HØJTALEREN ændre sig ikke.. men den lyd der når dig fra den er betragteligt ændret!... DET VAR DET! jeg mener!!!
Med andre ord frekvensgangen ændre sig fra højtaler til dit øre..
mvh. __________________ M.
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
citat derfra:
When a loudspeaker is placed in a room we hear both its direct sound, i.e. the sound which arrives via the shortest path, and the room sound due to the resonances, reverberation and reflections caused by the boundaries of the room and the objects in it. The two sounds superimpose and influence our perception of timbre, timing and spatial location of the virtual sound source. Thus, the off-axis radiation of the speaker has great influence on the naturalness of sound reproduction even when you listen on-axis and the more so,
tolker du det som at rummet er lige meget ? __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 18:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
miju skrev:
bjørn skrev:
miju skrev:
|
Målinger kan kun en ting! og det er at vise om det der kommer ud nu også er en forholdsvis tilnærmelse det der kom ind over terminalerne!..
Jo mere liniær jo mindre afvigelse herfra!...
Det samme gælder for fase og tids forløb.
Så liniær frekvensgang og fase sikre en tilnærmelse hvad der kom ind..
100% det der kom ind, kan aldrig opnås, hertil farver alle dele af en højtaler for meget, uanset hvor godt bygget og gode enheder samt stumper.
Men den mest liniære højtaler er den der kommer nærmest hvad man gav den over terminalerne.
(Dette samtidig med lavest mulig forvrængning og tab.)
OM DET! så opfattes af den enkelte lytter som lydende godt, rigtigt, troværdigt, musikalsk eller what ever? DET! er en anden historie.
Hvis liniaritet ikke giver en lyd man kan lide, så kan det være ret ligemeget!...
Her er smag og behag så utrolig divergerende, og derfor forefindes der også så mange forskelige højtalere, med frekvensgange fra tilnærmelse en linial til alperne og alt her i mellem! og alle disse har deres tilhængere der sværger ved alt de har kært, at DET! er det der lyder bedst, rigtigst, og mest troværdigt og musikalsk!...
At liniaritet er mest "korekt" gengivende af hvad der tilførse, altså mindst farvende og fortolkende, er faktisk ret indiskutabelt!... det er ren logik!...
Men hvad man kan bruge det til?? tjaaa.... ???
Hvis det man kan lide harmonere med liniaritet, så har man her en god indikator og et fingerpej i den retning man skal lytte, og hvad man roligt kan glemme, her har man det så en smule nemmere ved at indsnævre hvad der kan have interesse....
Harmonere dette ikke med hvad man kan lide, og man finder liniære højtalere "kedelige" mm.?? SÅ! er mulighederne mange...
Dog er der den joker, at rummet spiller ind og kan gøre selv den mest liniære højtaler uliniær som et alpe landskab!, DEN skal man jo lige have med i liningen.
Men for det meste vil en under optimale forhold liniær højtaler stadig være lidt mere korrekt gengivende, selv om den bliver gjort lidt uliniær af et knap så optimalt rum, som liniarieten nu blev målt i.... (det er også en tanke at uliniære højtalere kan spille en smule mere korrekt under indflydelse af rummet? meeeen.. her er vi ude i lotteri spil vil jeg mene..)
Hvem har sagt at det skal være nemt overhoved? 
Men det korte og det lange er at enten kan man lide en stå stor tilnærmelse hvad der sendes ind over terminalerne, som nu muligt, eller også IKKE!.... kan man lide det kan målinger bruges! kan man ikke kan de ikke bruges til en skid!... (smag & behag!)
mvh.
|
|
|
Rummet ændrer ikke højttalerens data. Højttaler XX forbliver højttaler XX uanset hvor du anbringer den.
mvh
|
|
|
Nej nej.. det er rigtigt nok.. HØJTALEREN ændre sig ikke.. men den lyd der når dig fra den er betragteligt ændret!... DET VAR DET! jeg mener!!!
Med andre ord frekvensgangen ændre sig fra højtaler til dit øre..
mvh.
|
|
|
ja bla. alt andet ændre sig også "set" med lytterens øre. men igen, hvis rummet er ligemeget burde en god ht'er lyde lige godt i en lyddødt rum eller eller badeværelse. det er blot yder punkterne i alt der imellem = "alm." stuer. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 18:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Mr.Diy Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv
Bruger siden: 13 Februar 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil ikke tro at rummet er ligegyldigt, efter som det egentligt er sådan, at den lyd der når dine ører er en blanding af direkte lyd og reflekterende lyd.
Faktisk delt op i (ca) % på denne måde; 25 % af den lyd man hører kommer direkte fra højttaleren og de sidste 75 % kommer fra rummet.
Så at man mener at rummet er ligegyldigt, tjae, der bør man nok prøve at spille på sine højttalere i en opgang eller sit badeværelse 
Tastefejl rettet til ære for de sarte 
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 18:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Diy skrev:
Jeg vil ikke tro at rummet er ligegyldigt, efter som det egentligt er sådan, at den lyd der når dine ører er en blanding af direkte lyd og reflekterende lyd.
Faktisk delt op i (ca) % på denne måde; 25 % af den lyd man hører kommer direkte fra højttaleren og de sidste 70 % kommer fra rummet.
Så at man mener at rummet er ligegyldigt, tjae, der bør man nok prøve at spille på sine højttalere i en opgang eller sit badeværelse  |
|
|
Hvor bliver de sidste 5% af ?  EDIT: Jeg ved det ! - det er dem som tweakere bruger formuer på at få frem, uden at det nogensinde lykkes.  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
Mr.Diy skrev:
|
Faktisk delt op i (ca) % på denne måde; 25 % af den lyd man hører kommer direkte fra højttaleren og de sidste 70 % kommer fra rummet.
Så at man mener at rummet er ligegyldigt, tjae, der bør man nok prøve at spille på sine højttalere i en opgang eller sit badeværelse 
|
|
|
Hvor bliver de sidste 5% af ? 
|
|
|
spiller for gråspurvende  __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
Gryff Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2006 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 427
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 18:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
citat derfra:
When a loudspeaker is placed in a room we hear both its direct sound, i.e. the sound which arrives via the shortest path, and the room sound due to the resonances, reverberation and reflections caused by the boundaries of the room and the objects in it. The two sounds superimpose and influence our perception of timbre, timing and spatial location of the virtual sound source. Thus, the off-axis radiation of the speaker has great influence on the naturalness of sound reproduction even when you listen on-axis and the more so,
tolker du det som at rummet er lige meget ?
|
|
|
Rummet er da bestemt ikke lige meget - tværtimod. __________________ DENON DCD-2000AE / DENON DVD-2900 // DENON PMA-2000AE // B&W 705 // Silversonic Revelation & Q10
hilsen Per
|
| Til top |
|
| |
klc-audio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 521
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 18:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
citat derfra:
Thus, the off-axis radiation of the speaker has great influence on the naturalness of sound reproduction even when you listen on-axis and the more so,
|
|
|
Jeg gentager gerne også for prins knud. Jeg har ihvertfald ikke sagt rummet er lige meget. Forstået at et rum naturligvis har en egen lyd.Men hterens, skal vi kalde det ineteraktion med rummet er langt vigtigere.Og det mener jeg bliver skrevet i dit citat.
MVH
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gryff skrev:
3DX skrev:
|
citat derfra:
|
|
|
Rummet er da bestemt ikke lige meget - tværtimod.
|
|
|
OK. pyha...så er vi enige.
troede du menet at det link beviste det modsatte 
sorry __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

|
| Sendt: 08 Marts 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
3DX skrev:
Boman skrev:
|
Jeg laver - som det er nogen bekendt - højttaler/rumkorrektion, dvs jeg laver stort set ingen rumkorrektion.
Man kan ikke på nogen rimelig måde korrigere for refleksioner, da de jo ankommer til lytteren på et senere tidspunkt.
Men alligevel korrigerer jeg lidt for rummet. Hvis refleksionerne bevirker, at et område er kraftigt eller svagt justerer jeg den direkte lyd lidt svagere/kraftigere i pågældende område, for at opnå en "pæn" frekvensgang.
Jeg ved ikke om det er helt rigtige løsning, men indtil videre er det det bedste jeg kunne finde på, og det lyder også ganske godt.
Men normalt gælder det om at parre rum og højttaler. Et levende rum kræver en dæmpet højttaler, og et dødt rum kræver en levende højttaler.
Venlig hilsen
|
|
|
NETOP
som med alt andet inden for hifi er det samspillet mellem de indgående dele der er kunsten.
det hjælper jo ikke meget at knalde et par Poseidon ind på et 10kvm clubværelse. ej heller en lille eksotisk ind i en 80kvm stue/alrum/skvader køkken.
folk der ved hvad de taler om, siger jo netop altid at det er rummet vi lytter til og ikke ht'er. ellers ville en god ht'er jo spille lige godt i et lyddødt rum og et lyd hårdt... det gør de IKKE 
men det er dyrt, tit umuligt, lav WAF osv osv at gøre noget radikelt. og defor denne... hvis bare ht'er er god nok, betyder rummet ikke noget 
|
|
|
Vrøvl 3DX. Vi lytter ikke til rummet. Var det sandt ville normal tale, være næsten umulig at forstå i et rum. Du hører først den direkte lyd, her efter reflektioner. Jeg er ret sikker på din hjerne kan regne ud, hvad der er hvad.
MVH
|
|
|
så har jeg bare misforstået det du skrev her. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|