| Forfatter |
|
FHWac Forum Bruger

Bruger siden: 07 November 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 390
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 22:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pas nu på Kvk
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 22:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
ALLE forstærkere fordobler effekten fra 8 til 4ohm. Bare ikke på topeffekt. Hvis de ikke gjorde det var de ikke frekvenslinear. Og hvor tit køres der på top effekt. Det er i hvert til fælde ikke go hifi at gøre det
|
| Til top |
|
| |
Mr.Diy Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv
Bruger siden: 13 Februar 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 22:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Forsvandt der ikke et indlæg 
Et der egentlig slet ikke passede ind i tråden 
Eller skal jeg bare gå i seng  
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 22:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
|
ALLE forstærkere fordobler effekten fra 8 til 4ohm. Bare ikke på topeffekt. Hvis de ikke gjorde det var de ikke frekvenslinear. Og hvor tit køres der på top effekt. Det er i hvert til fælde ikke go hifi at gøre det |
|
|
Mon ikke det afhænger af udgangsimpedansen ? En Quad 303 har en udgangsimpedans på 0,3 Ohm. Mener du at den er frekvenslineær ?
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend.. Der er ikke debat mellem os og KVK, men vi vil ikke acceptere at der blever spredt løgne om os. Du behøver jo ikke gå videre end hertil:
http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=50492&K W=densen&TPN=2
Og hvis du der kan finde noget som helst om at jeg siger "at en Densen B-350 er lige så tæt på en fordobling af effekten i den halve impedans som en Gravity". Så giver jeg en øl ! Men vi blev kritisereret at vi ikke levede op til vores specifikationer, så jeg viste såmænd bare at vi overgik dem. Hvilket der var andre der ikke gjorde..
Iøvrigt fik jeg en sjov pb ud af den blå fra KVK mens den debat bølgede her i eftermiddags, hvor han bedyrede at han ikke havde noget med den tråd at gøre, men at jeg nok var bedst tjent med at dette her aldrig var sket, og at der kunne arbejdes i den retning...
__________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 22:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
FHWac skrev:
|
ALLE forstærkere fordobler effekten fra 8 til 4ohm. Bare ikke på topeffekt. Hvis de ikke gjorde det var de ikke frekvenslinear. Og hvor tit køres der på top effekt. Det er i hvert til fælde ikke go hifi at gøre det |
|
|
Mon ikke det afhænger af udgangsimpedansen ? En Quad 303 har en udgangsimpedans på 0,3 Ohm. Mener du at den er frekvenslineær ?
|
|
|
Og hvad med rør Nå det er ikke debatten. Undskyld.
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 22:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Thomas Sillesen skrev:
Kurt von Kubik skrev:
I øvrigt er der her en interessant målingssammenligning, som Sillesen har bidraget med.
Han vil gerne påvise, at en B350 er lige så tæt på en fordobling af effekten i den halve impedans som en Gravity:
|
|
|
DET må du så godt lige dokumentere at jeg har skrevet.
|
|
|
Øhhh Hvad?
|
| Til top |
|
| |
Thomas Sillesen Branchemedlem

Nerds.dk
Bruger siden: 29 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 1596
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Screendumps  __________________ Med Venlig Hilsen
Thomas Sillesen
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 22:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Vil i være venlige at stoppe KvK og TS. Det vil ærve mig hvis denne tråd lukkes.
MVH
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 22:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
Spencer skrev:
FHWac skrev:
|
|
|
|
|
|
Og hvad med rør Nå det er ikke debatten. Undskyld. |
|
|
Faktisk mener jeg at have postet et indlæg, tidligere i denne tråd, om at rør lyder af, og yder en del mere, end man umiddelbart skulle tro. Der var målingerne udført med en dB-måler, på et sæt Audio Note A/N-E højttalere, og ikke på en målemodstand. EDIT: Eller måske var det i en anden tråd, hvor KvK og Sillesen lagde arm...  __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tilbage på sporet gutter, i må tage kampen KvK / Densen et andet sted. Det kan ikke passe at det skal ligge flere tråde ned her på sitet. Bliver det ved betragter jeg det som hijacking af tråden. PS: Der behøver ikke kommenteres på ovenstående, blot en efterlevelse
|
| Til top |
|
| |
FHWac Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
FHWac skrev:
Spencer skrev:
FHWac skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Faktisk mener jeg at have postet et indlæg, tidligere i denne tråd, om at rør lyder af, og yder en del mere, end man umiddelbart skulle tro. Der var målingerne udført med en dB-måler, på et sæt Audio Note A/N-E højttalere, og ikke på en målemodstand.
EDIT: Eller måske var det i en anden tråd, hvor KvK og Sillesen lagde arm... 
|
|
|
Det er der noget om. Det kan være målebart ved lave belastninger som under 4 ohm. Umodkoblede forstærkere (så som rør) kan give mere effekt pga de ikke er følsomme for fasedrej fra højttaler. jeg har faktisk set en måling engang
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 23:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
FHWac skrev:
Spencer skrev:
FHWac skrev:
Spencer skrev:
FHWac skrev:
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Faktisk mener jeg at have postet et indlæg, tidligere i denne tråd, om at rør lyder af, og yder en del mere, end man umiddelbart skulle tro. Der var målingerne udført med en dB-måler, på et sæt Audio Note A/N-E højttalere, og ikke på en målemodstand.
EDIT: Eller måske var det i en anden tråd, hvor KvK og Sillesen lagde arm... 
|
|
|
Det er der noget om. Det kan være målebart ved lave belastninger som under 4 ohm. Umodkoblede forstærkere (så som rør) kan give mere effekt pga de ikke er følsomme for fasedrej fra højttaler. jeg har faktisk set en måling engang |
|
|
Det var denne artikel, jeg havde henvist til tidligere: http://stereophile.com/features/357/index.htmlFaktisk rigtig informativ, og let forståeligt skrevet. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Karsten Sømand Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 14
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE] Der er mig bekendt ingen målinger af hørbarheden af fasefejl, ikke nogle der kan bruget til noget.
Øret er et advarselsinstrument, og derfor beregnet på at høre ændringer, som kan betyde fare (derfor er sinustoner ikke velegnede til udforske hørelsen).
Selv jævne fasefejl giver en tidsforvrængning, og en mindre præcision i lydbilledet, men er selvfølgelig at foretrække frem for ujævn/stor fasefejl.[/QUOTE]
Hej Boman (og andre)!
Har du set denne? http://www.ocf.berkeley.edu/~ashon/audio/phase/phaseaud2.htm
Interessant læsning på "udenlandsk", som mange nok kunne have glæde af at læse. Om ikke andet, så får man da udvidet sin horisont.
vh
Karsten 
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 23:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Man skal måske se på, hvilke problemmer der er at slås med i hter.Svingspoler bliver varme, øger modstanden. At det er en spole giver en induktans. Der er opbrydninger i membraner, hvordan disse opfører sig, afhænger af membranmaterialet.Diameteren afgør spredningen. Man kan ikke med vore dages teknologi, lave en fuldtoneenhed der reelt duer. Så man skal anvende delefiltere, der giver fase drej, samt tab. Man skal få 2-3-4-5 enheder med forskellige membranmaterialer til at opføre sig lydmæssigt som en enhed. Det er bare nogle af dem, i kan sikkert finde på flere. Det ikke så mærkeligt der findes mange løsningsforslag. Er der en der er helt rigtig, næppe. Her vil jeg sige som Boman, det gælder om at finde de fejl man bedst kan leve med.
MVH
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 01:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
RogueAgent skrev:
bjørn skrev:
TRX850 skrev:
bjørn skrev:
RogueAgent skrev:
Svend P skrev:
| Sagt på en anden måde, (og jeg vender hermed tilbage til starten af tråden) kan man ikke "tillade" sig at sige at den ene højttaler er bedre end den anden, bare på baggrund af nogle målinger? |
|
|
Nu ved jeg ikke lige hvor mange "standard" målinger man kan/bør foretage på en højttaler, men der er en del, f.eks. frekvensgang (ret for, 30 grader osv), fase, impedans osv osv.
Der er vist ingen diskussion om hvordan de idelle målekurver ser ud - eller om at ingen højttalere kan måle perfekt på alle parametre.
Spørgsmålet er vel bare, hvem der skal bestemme hvilke parametre der har mest betydning for hvor godt en højttaler lyder. Hvis den ene højttaler f.eks. har den bedste frekvensgang, men den anden til gengæld har bedre styr på fasen mellem enhederne - hvem "vinder" så..?
Og hvor meget skal den ene parameter afvige fra det "perfekte" på den ene højttaler før det trækker mere ned end afvigelsen på en anden parameter på en anden højttaler..?
|
|
|
Det er jo her kæden hopper af, en højttaler kan ikke have et "perfekt" akustisk faseforløb og samtidigt en amplitude der er helt ude i hampen.
Hvis man har adgang til de enkelte enheders amplitude og den samlede ditto så kan man uden at ryste på hånden sortere en højttaler fra eller lægge den i bunken for videre undersøgelse. På samme måde kan data og målinger på en rå enhed afgøre om den i det hele taget er værd at overveje
Debattet her viser at der er en ganske voldsom uenighed om hvordan en højttaler bør måle (og lyde)
mvh
|
|
|
Enig bjørn!
Et andet aspekt som gør, at spørgsmålet i virkeligheden vel ikke kan besvares er, at målinger jo er objektive, men at vurderingen af hvilken højttaler, der lyder bedste altid vil være en subjektiv vurdering..!?
|
|
|
Nu er jeg mindre interesseret i "om det lyder godt" kun om det lyder så tæt på originalen som muligt, og så er det lige pludseligt ikke helt så subjektivt endda. Hvis målet er naturtro gengivelse af akustiske instrumenter så kan man til at starte med sortere ganske mange højttalere fra, alene på målinger (ingen nævnt, ingen glemt)
mvh
|
|
|
Jeg er ærlig talt lidt i tvivl om hvordan de indlæg der er kommet efter min forrige post skal forstås. Mit eksempel gik bestemt ikke på at forestille sig en højttaler der er lige i øjet på een parameter og så helt i skoven på en anden. Det var tværtimod med tanke på to (tænkte) højttalere som inden for snævre tolerancer forestilles at måle rigtig, rigtig godt - MEN dog med små afvigelser, bare ikke de samme steder/parametre.
Jeg er tilbøjelig til at være i den "lejr" som mener at det BURDE være muligt ganske præcist at vurdere en højttalers kvalitet ud fra målinger - men jeg ved langtfra nok til at vide hvor stor vægt de enkelte parametre bør tillægges i forhold til hinanden, derfor min kommentar.
Som jeg flere gange har nævnt ved jeg dog at de målinger som foretages i en testsituation ikke nødvendigvis har ret meget at gøre med hvordan højttaleren vil lyde når den kommer hjem i køberens stue - og at en højttaler der lyder godt i eet lytterum derfor ikke altid gør det i et andet. Men det behøver jo så ikke at være højttalerens fejl.
|
|
|
Det er altid højttalerens fejl
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 01:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er mig bekendt ingen målinger af hørbarheden af fasefejl, ikke nogle der kan bruget til noget.
Øret er et advarselsinstrument, og derfor beregnet på at høre ændringer, som kan betyde fare (derfor er sinustoner ikke velegnede til udforske hørelsen).
Selv jævne fasefejl giver en tidsforvrængning, og en mindre præcision i lydbilledet, men er selvfølgelig at foretrække frem for ujævn/stor fasefejl.[/QUOTE]
Hej Boman (og andre)!
Interessant læsning på "udenlandsk", som mange nok kunne have glæde af at læse. Om ikke andet, så får man da udvidet sin horisont.
vh
Karsten 
[/QUOTE]
Interessant læsning Karsten, skribentens oplevelser harmonerer ikke rigtig med min hjemlige lyd, her er der sgu'tte noger der flytter sig frem eller tilbage, uanset hvor voldsomt det går for sig. Jo mere jeg hører rundt omkring og jo mere jeg læser om andres erfaringer, jo mere overbevist bliver jeg om at Steen havde fat i den lange ende
Jeg kunne selvfølgelig også være miljøskadet af al den natlige negermusik
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 06:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Man skal måske se på, hvilke problemmer der er at slås med i hter.Svingspoler bliver varme, øger modstanden. At det er en spole giver en induktans. Der er opbrydninger i membraner, hvordan disse opfører sig, afhænger af membranmaterialet.Diameteren afgør spredningen. Man kan ikke med vore dages teknologi, lave en fuldtoneenhed der reelt duer. Så man skal anvende delefiltere, der giver fase drej, samt tab. Man skal få 2-3-4-5 enheder med forskellige membranmaterialer til at opføre sig lydmæssigt som en enhed. Det er bare nogle af dem, i kan sikkert finde på flere. Det ikke så mærkeligt der findes mange løsningsforslag. Er der en der er helt rigtig, næppe. Her vil jeg sige som Boman, det gælder om at finde de fejl man bedst kan leve med.
MVH
|
|
|
kunne svært være mere enig med dig.

vi er ikke ens, og derfor er det vel natuligt at vi vælger forskeligt i principper, løsninger inden for disse, netop for at finde den løsning hvor de fejl vi dårligst kan leve med er mindst.
hvis der var den perfekte f.eks. ht'er, ville alle vel ikke være i tvil om at den var fejlfri.
det er vel også derfor der er ikke er to total løsninger der er ens. __________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
En af de aller største grunde til at være meget skeptisk, med højttalerproducenternes gyldne løsninger, er at de tit kommer med en helt anden løsning, kort efter, og den anden model udgår helt. Det reducerer i mine øjne producenten til niveau af vaskepulverproducent, hvilket jeg mener at rigtig mange højttalerproducenter gør. Quad ESL63 var én af de modeller der overlevede længe, for ikke at tale om forgængeren. Hvis en model lever mere end 5 år idag, er det meget usædvanligt.
__________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 06 Marts 2007 kl. 08:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er mig bekendt ingen målinger af hørbarheden af fasefejl, ikke nogle der kan bruget til noget.
Hej Boman (og andre)!
vh
Karsten 
[/QUOTE]
Meget interessant artikel, det er dejligt at nogen forsøger at opklare indflydelsen af fasefejl.
Men det er svært at lave ordentlige lytteforsøg med det, da de jo er nødt til at anvende højttalere, og de har jo som bekendt fasefejl af en eller anden grad.
En måde at beskrive fasefejl i flervejshøjttalere på er, at de forskellige frekvenser bliver gengivet på forskellige tidspunkter, først komme fx. diskanten, så mellemtone og tilsidst bassen. Lyden bliver tværet ud rent tidsmæssigt. Det bliver mudret sammen til een lydkage.
Når fasen er i orden kommer frekvenserne samtidigt, og der er stilhed mellem transienterne, ganske som ved rigtig akustisk musik.
Jeg kan vælge om jeg kun vil lave frekvenskorrektion, eller både frekvens og fasekorrektion, jeg kan forsikre jer, at man kan tydeligt høre om der er lavet fasekorrektion.
Uden fasekorrektion har jeg almindelig "højttalerlyd", med fasekorrektion bliver lyden langt mere ægte, og man bliver forbløffet over hvilke kvaliteter en CD kan rumme.
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |