Emne: Hvorfor kan I ikke lide måleresultater? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 12:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Boman skrev:
|
Det bliver i de fleste tilfælde ignoreret af højttalerkonstruktørerne, hovedsaglig fordi man/de ikke kan gøre ret meget ved det.
|
|
|
Boman skrev:
|
Et højttalersystem der er korrigeret for frekvens og fase i den først ankomne lyd giver et utroligt rent og klart lydbillede, et stort skridt på vej mod lyden af ægte instrumenter.
Venlig hilsen
|
|
|
Det må du lige udbygge.
Kan man eller kan man ikke gøre noget ved det ? det må/kan man jo men hvorfor så det først ?
|
|
|
Se venligst svaret til Spencer, eller spørg igen lidt mere præcist.
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
3DX Branchemedlem

Lukket efter ønske fra bruger
Bruger siden: 02 September 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1930
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Boman
Men hvis jeg ikke er helt hægtet af, så kan det da også gøres i ht'erns filteret. Altså tilstræbe en fornuftigt forløbende fase.
Noget som jeg ved at mange ht'er producenter også har inde i deres udvikling af ht'er. Da alle jo ved at det kan gå helt galt.
__________________ Der findes 2 slags menesker, og jeg er ikke en af dem...
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Spencer skrev:
Boman skrev:
|
Jeg vil gerne forsøge med en forklaring på faseproblematikken.
En almindelig amplitude/frekvensmåling viser "bare" niveauerne af forskellige frekvenser.
En fasemåling viser hvornår højttaleren gengiver de forskellige frekvenser.
Et højttalersystem gengiver ikke alle frekvenser samtidigt, det afhænger af fasedrejet i selve højttalerenhederne (som normalt ikke er meget stort), af delefiltret (som kan give meget store fasedrej), og at højttalerenhedernes akustiske centrum ikke har samme afstand til lytteren.
Med andre ord, lyden bliver tværet ud i tidsdomænet. Det er derfor jeg kalder det tidsforvrængning.
Det bliver i de fleste tilfælde ignoreret af højttalerkonstruktørerne, hovedsaglig fordi man/de ikke kan gøre ret meget ved det.
Kun ved hjælp af digital signalbehandling kan man korrigere fasefejlene.
Der er ikke tale om rumkorrektion, som har en tvivlsom effekt, men en signalbehandling der sørger for at frekvensen og fasen er korrigeret i den direkte/først ankomne lyd.
Der er ingen mening i at korrigere for refleksioner, altså for fænomener der opstår senere. En simpel frekvensmåling vil selvfølgelig vise en bedre frekvensgang, men det giver et besynderligt frekvens/tidsforløb.
Et højttalersystem der er korrigeret for frekvens og fase i den først ankomne lyd giver et utroligt rent og klart lydbillede, et stort skridt på vej mod lyden af ægte instrumenter.
Venlig hilsen
|
|
|
Det du beskriver der, svarer meget godt til det du kan korrigere med en TacT RCS. Den kan rette impulserne ind, så de ikke udtværes i tid.
Meget tit vil en udtværing i tid, være kraftigt medvirkende til at maskere højttalerens lyd, og gøre den mere tåget. Denne tåge, kan så bevidst udnyttes af konstruktørerne, til at maskere, at der er brugt billige enheder.
En TacT RCS der er korrekt indstillet, kan således udlevere hvad højttaleren består af, og om den virkelig formår at skabe illusion af ægthed.
Det kan være en temmelig chokerende oplevelse, at opdage hvad højttaleren kan, og ikke kan. Desuden er højttalere jo ikke 'voicet' til at skulle korrigeres, hvorfor en korrigeret lyd, kan ligge langt fra konstruktørens oprindelige ambitioner. Så det skal altså bruges varsomt, og med små skridt ad gangen.
|
|
|
Jeg har engang være den lykkelige ejer af en Tact 2.2x.
Den gav en utrolig forbedring af lydkvaliteten, men pga den lavede rumkorrektion, ikke højttalerkorrektion introducerede den sine egne fejl.
Jeg kompenserede for det ved kombinere en nærmåling af hovedhøjttalerne med måling af bashøjttalerne i lyttepositionen. Således jeg kun fik højttalerkorrektion på hovedhøjttaleren. Det gav en meget stor forbedring.
Der er yderligere fejl i Tact 2.2x. Den kan ikke måle/beregne korrekt delay, frekvensområdet er sammensat af tre forskellige signalbehandlingsveje, den korrigerer ikke fasen (den forbedrer dog fasen i forhold til den ikke behandlede), og den måler ikke optimalt.
Da jeg havde en Tact 2.2x konkludere jeg, at fordelene langt oversteg ulemperne.
Men digital korrektion vha PC og acourate giver mulighed for at fjerne fejl, uden at introducere nye.
Venlig hilsen
|
|
|
Her er jeg så lodret uenig. Jeg mener klart TACT 2.2 gør lyden ringere. Faktisk lyder det bedre nu hvor jeg bruger en passiv til 500kr. Om det så skyldes, at der ikke er så mange fejl at rette på, på mine htere skal jeg ikke kunne sige.
MVH
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
|
Hej Boman
Men hvis jeg ikke er helt hægtet af, så kan det da også gøres i ht'erns filteret. Altså tilstræbe en fornuftigt forløbende fase.
Noget som jeg ved at mange ht'er producenter også har inde i deres udvikling af ht'er. Da alle jo ved at det kan gå helt galt.
|
|
|
Du har helt ret i at man kan tilstræbe en fornuftig forløbende fase, det gør de seriøse højttalerfabrikanter også (der er desværre ikke ret mange af dem), men ved almindelig kendt/anvendt delefilterteknik er der et uundgåeligt fasedrej, som man er nødt til at leve med.
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 14:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
Boman skrev:
Spencer skrev:
Boman skrev:
|
En almindelig amplitude/frekvensmåling viser "bare" niveauerne af forskellige frekvenser.
Et højttalersystem gengiver ikke alle frekvenser samtidigt, det afhænger af fasedrejet i selve højttalerenhederne (som normalt ikke er meget stort), af delefiltret (som kan give meget store fasedrej), og at højttalerenhedernes akustiske centrum ikke har samme afstand til lytteren.
Med andre ord, lyden bliver tværet ud i tidsdomænet. Det er derfor jeg kalder det tidsforvrængning.
Der er ikke tale om rumkorrektion, som har en tvivlsom effekt, men en signalbehandling der sørger for at frekvensen og fasen er korrigeret i den direkte/først ankomne lyd.
Der er ingen mening i at korrigere for refleksioner, altså for fænomener der opstår senere. En simpel frekvensmåling vil selvfølgelig vise en bedre frekvensgang, men det giver et besynderligt frekvens/tidsforløb.
Venlig hilsen
|
|
|
Det du beskriver der, svarer meget godt til det du kan korrigere med en TacT RCS. Den kan rette impulserne ind, så de ikke udtværes i tid.
Meget tit vil en udtværing i tid, være kraftigt medvirkende til at maskere højttalerens lyd, og gøre den mere tåget. Denne tåge, kan så bevidst udnyttes af konstruktørerne, til at maskere, at der er brugt billige enheder.
En TacT RCS der er korrekt indstillet, kan således udlevere hvad højttaleren består af, og om den virkelig formår at skabe illusion af ægthed.
Det kan være en temmelig chokerende oplevelse, at opdage hvad højttaleren kan, og ikke kan. Desuden er højttalere jo ikke 'voicet' til at skulle korrigeres, hvorfor en korrigeret lyd, kan ligge langt fra konstruktørens oprindelige ambitioner. Så det skal altså bruges varsomt, og med små skridt ad gangen.
|
|
|
Den gav en utrolig forbedring af lydkvaliteten, men pga den lavede rumkorrektion, ikke højttalerkorrektion introducerede den sine egne fejl.
Jeg kompenserede for det ved kombinere en nærmåling af hovedhøjttalerne med måling af bashøjttalerne i lyttepositionen. Således jeg kun fik højttalerkorrektion på hovedhøjttaleren. Det gav en meget stor forbedring.
Der er yderligere fejl i Tact 2.2x. Den kan ikke måle/beregne korrekt delay, frekvensområdet er sammensat af tre forskellige signalbehandlingsveje, den korrigerer ikke fasen (den forbedrer dog fasen i forhold til den ikke behandlede), og den måler ikke optimalt.
Da jeg havde en Tact 2.2x konkludere jeg, at fordelene langt oversteg ulemperne.
Men digital korrektion vha PC og acourate giver mulighed for at fjerne fejl, uden at introducere nye.
Venlig hilsen
|
|
|
Her er jeg så lodret uenig. Jeg mener klart TACT 2.2 gør lyden ringere. Faktisk lyder det bedre nu hvor jeg bruger en passiv til 500kr. Om det så skyldes, at der ikke er så mange fejl at rette på, på mine htere skal jeg ikke kunne sige.
MVH
|
|
|
Det svarer ganske godt til resultatet af nogle forsøg jeg var med til da systemet oprindeligt kom på markedet, højttalere der ikke havde behov for korrektion blev på det nærmeste reduceret til et sæt håbløse bulderkasser. Problemet er jo at Tact systemet korrigerer for signaler der slet ikke kommer fra højttaleren men som refektioner fra omgivelserne
mvh
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 14:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
Spencer skrev:
Boman skrev:
|
Venlig hilsen
|
|
|
|
|
|
Venlig hilsen |
|
|
Der er, som du skriver, mange måder at bruge en TacT RCS på. Mange prøver ganske få forsøg, og giver op, når de ikke kan få den forventede forbedring. Mange laver også for store hæv, hvor systemet ikke kan klare de store membranudsving. TacT RCS's største aktiv, er muligheden for at dæmpe noget der er uønsket. Er der behov for store hævninger, bør man først forsøge at korrigere lytterummet, og iøvrigt kun hæve 3dB, der hvor RCS gerne vil hæve 10dB. Der kom opdateringer til softwaren på et tidspunkt, svjh. Måske var det dog version 2.0 jeg tænker på her... __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mit problem med TacT'en var, at jeg famlede i blinde. Jeg fandt ud af at en ret frekvenskurve ikke var lykken for mig, og hvis jeg skulle booste nogle frekvenser, ville jeg bare ende med den lyd jeg allerede havde.
Hvis man ikke har et mål, der er klart defineret inden, ved man ikke hvad det er man ønsker den skal kunne, og så ender man med at få noget man ikke ønsker i stedet.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 14:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft den i et år, og har afprøvet utallige targetkurver. Det har ikke ændret min holdning. Jeg skal ikke afvise den kan rette op på en Dali hter .
MVH
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
3DX skrev:
|
Hej Boman
|
|
|
Du har helt ret i at man kan tilstræbe en fornuftig forløbende fase, det gør de seriøse højttalerfabrikanter også (der er desværre ikke ret mange af dem), men ved almindelig kendt/anvendt delefilterteknik er der et uundgåeligt fasedrej, som man er nødt til at leve med.
Venlig hilsen
|
|
|
Det forkromede spørgsmål er så om et jævnt forløbende fasedrej i sig selv er et hørbart problem forudsat det er den eneste tilbageværende "fejl"
Hvis man, som det tilsyneladende er tilfældet med Tact, lader syv og fem være lige m.h.t. den grundliggende højttaler, man kan jo bare lade processoren klare ærterne, så er jeg ikke alene overbevist om at man render panden mod muren, jeg er sikker på det.
Nu er det digitale filtersystem helt nyt, vel ikke engang færdigudviklet, men lur mig om ikke det på sigt vil medføre udstrakt brug af håbløse enheder i lige så akustisk håbløse men smarte kabinetter. Uanset om filtreringen udføres analogt eller digitalt så vil fejl i enheder og kabinetter vise sig når musikken begynder.
Uanset om man hopper eller springer, analogt eller digitalt, så skal den direkte lyd være "i orden" når den forlader højttaleren, er den ikke det, så er skaden sket.
mvh
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andre skrev:
|
Jeg har haft den i et år, og har afprøvet utallige targetkurver. Det har ikke ændret min holdning. Jeg skal ikke afvise den kan rette op på en Dali hter .
MVH
|
|
|
Nej, jeg var en af dem der kun havde den i en uge inden jeg gav op
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har også prøvet TACTén - Svends faktisk. Og jo den korrigerer for rummet, hvilket kan kræve sindssygt meget af den tilsluttede forstærker og højttaler i øvrigt. I min verden er det udmærket til brug i rum, hvor der egentlig ikke burde stå et hifi anlæg. Dvs. de fleste moderne stuemiljøer med store bare flader, trægulve, vinduespartier og andet feminint stads  .
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 15:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
Boman skrev:
3DX skrev:
|
Hej Boman
|
|
|
Venlig hilsen
|
|
|
Det forkromede spørgsmål er så om et jævnt forløbende fasedrej i sig selv er et hørbart problem forudsat det er den eneste tilbageværende "fejl"
Hvis man, som det tilsyneladende er tilfældet med Tact, lader syv og fem være lige m.h.t. den grundliggende højttaler, man kan jo bare lade processoren klare ærterne, så er jeg ikke alene overbevist om at man render panden mod muren, jeg er sikker på det.
Nu er det digitale filtersystem helt nyt, vel ikke engang færdigudviklet, men lur mig om ikke det på sigt vil medføre udstrakt brug af håbløse enheder i lige så akustisk håbløse men smarte kabinetter. Uanset om filtreringen udføres analogt eller digitalt så vil fejl i enheder og kabinetter vise sig når musikken begynder.
Uanset om man hopper eller springer, analogt eller digitalt, så skal den direkte lyd være "i orden" når den forlader højttaleren, er den ikke det, så er skaden sket.
mvh
|
|
|
Der er mig bekendt ingen målinger af hørbarheden af fasefejl, ikke nogle der kan bruget til noget.
Øret er et advarselsinstrument, og derfor beregnet på at høre ændringer, som kan betyde fare (derfor er sinustoner ikke velegnede til udforske hørelsen).
Selv jævne fasefejl giver en tidsforvrængning, og en mindre præcision i lydbilledet, men er selvfølgelig at foretrække frem for ujævn/stor fasefejl.
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Jeg har også prøvet TACTén - Svends faktisk. Og jo den korrigerer for rummet, hvilket kan kræve sindssygt meget af den tilsluttede forstærker og højttaler i øvrigt.
I min verden er det udmærket til brug i rum, hvor der egentlig ikke burde stå et hifi anlæg. Dvs. de fleste moderne stuemiljøer med store bare flader, trægulve, vinduespartier og andet feminint stads .
|
|
|
Jeg tror mere det handler om den kan rette op på en hter, der har alvorlige fase problemmer. Hvilket vel gælder de fleste flervejs htere.
MVH
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 15:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Boman skrev:
bjørn skrev:
Boman skrev:
3DX skrev:
|
Hej Boman
|
|
|
Venlig hilsen
|
|
|
mvh
|
|
|
Der er mig bekendt ingen målinger af hørbarheden af fasefejl, ikke nogle der kan bruget til noget.
Øret er et advarselsinstrument, og derfor beregnet på at høre ændringer, som kan betyde fare (derfor er sinustoner ikke velegnede til udforske hørelsen).
Selv jævne fasefejl giver en tidsforvrængning, og en mindre præcision i lydbilledet, men er selvfølgelig at foretrække frem for ujævn/stor fasefejl.
Venlig hilsen
|
|
|
Vi har nok ikke fået ørerne for at høre musik. Men for at undgå at blive ædt.
MVH
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 15:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
3DX skrev:
Andre skrev:
3DX skrev:
Andre skrev:
|
Jo det kan siges kort. htere skal helst have linære impedans, frekvensgang, akustisk og elektrisk ret fase. Have en følsomhed på 100db mindst.Her er så plads til, at den virkelige verdens htere kan falde ved siden af, i større eller mindre grad.
MVH
|
|
|
sådan som jeg har forstået fase argumentet er at hvis den er ok, er resten det også.
hvorfor måler/mål "i"/man så alt det andet ?
|
|
|
Det ved jeg ikke en skid om. Det er derfor jeg lavede båndet, så jeg ikke skulle sætte mig ind i alt det pjat .
MVH
|
|
|
du har heller aldrig målt andet end fase 
|
|
|
Men du skal da være velkommen til at komme på besøg igen, og give dem et lyt. Så er jeg spændt på om du ikke giver mig ret i, at jeg sandsynligvis har fremstillet den bedste højtaller enhed på kloden .
|
| Til top |
|
| |
Neeper Lukket konto

Lukket efter eget ønske
Bruger siden: 11 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 762
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 15:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg glæder mig sådan til KvK svarer på mit indlæg skrevet kl 11:19 i dag...
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 15:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
| Derefter så det for mig ud til, at der skal udtænkes en ny strategi, for Vienna med flere skal jo forblive nede i helevedes forgård, og Dali skal bevare sin ophøjelse på den -noget vaklende- piedestal. |
|
|
Som ganske glad, uvidende musik-elsker med nul forstand på det tekniske synes jeg det går lige hårdt ud over Dali det her. Dali og Kurt von Kubik er ikke synonymer. Det ene er en debatør på et forum som ejer en Dali højttaler og den anden er en anerkendt dansk højttalerfakrikant som gør det godt.
Lad os nu holde snot og skæg for sig, hvilket vil klæde debatten.
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 16:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
TRX850 skrev:
| Derefter så det for mig ud til, at der skal udtænkes en ny strategi, for Vienna med flere skal jo forblive nede i helevedes forgård, og Dali skal bevare sin ophøjelse på den -noget vaklende- piedestal. |
|
|
Som ganske glad, uvidende musik-elsker med nul forstand på det tekniske synes jeg det går lige hårdt ud over Dali det her. Dali og Kurt von Kubik er ikke synonymer. Det ene er en debatør på et forum som ejer en Dali højttaler og den anden er en anerkendt dansk højttalerfakrikant som gør det godt.
Lad os nu holde snot og skæg for sig, hvilket vil klæde debatten. |
|
|
Min tone i det indlæg du refererer til er jo ellers helt blid i forhold til måden KVK selv kommunikerer herinde. Hvis du har læst ham vil du vide, at det ikke er de venligste gloser KVK har til overs for de mærker, der bliver udsat for hans ''saglige kritik''. Jeg hverken kan eller vil nedværdige mig til at bruge hans gloser, ville sikkert også blive smidt ud for det, men noget modspil skal han nødvendigvis have... ''Dali og Kurt von Kubik er ikke synonymer'' skriver du... Hmmm... Den er svær, og jeg håber da inderligt, at du har ret...
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 16:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
| Min tone i det indlæg du refererer til er jo ellers helt blid i forhold til måden KVK selv kommunikerer herinde. Hvis du har læst ham vil du vide, at det ikke er de venligste gloser KVK har til overs for de mærker, der bliver udsat for hans ''saglige kritik''. Jeg hverken kan eller vil nedværdige mig til at bruge hans gloser, ville sikkert også blive smidt ud for det, men noget modspil skal han nødvendigvis have... |
|
|
Jeg anfægter som ikke talemåden og tror egentlig på at alle bliver benahdlet ens her, så vidt muligt. Det er nu heller ikke myntet på din kommentar alene, men mere generelt.
TRX850 skrev:
| ''Dali og Kurt von Kubik er ikke synonymer'' skriver du... Hmmm... Den er svær, og jeg håber da inderligt, at du har ret... |
|
|
Det ved jeg at jeg har 
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 05 Marts 2007 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
L.B. skrev:
TRX850 skrev:
| Min tone i det indlæg du refererer til er jo ellers helt blid i forhold til måden KVK selv kommunikerer herinde. Hvis du har læst ham vil du vide, at det ikke er de venligste gloser KVK har til overs for de mærker, der bliver udsat for hans ''saglige kritik''. Jeg hverken kan eller vil nedværdige mig til at bruge hans gloser, ville sikkert også blive smidt ud for det, men noget modspil skal han nødvendigvis have... |
|
|
Jeg anfægter som ikke talemåden og tror egentlig på at alle bliver benahdlet ens her, så vidt muligt. Det er nu heller ikke myntet på din kommentar alene, men mere generelt.
TRX850 skrev:
| ''Dali og Kurt von Kubik er ikke synonymer'' skriver du... Hmmm... Den er svær, og jeg håber da inderligt, at du har ret... |
|
|
Det ved jeg at jeg har 
|
|
|
Javel, ja, så siger vi du har ret i det, men du har dog ikke overbevist mig
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|