Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 12:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor kan I ikke lide måleresultater? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 38
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

JensH skrev:
Svend P skrev:
MC955 skrev:

Så er det da noget helt nyt det han da aldrig gjort før når han gang på gang har svinet noget til ud fra kun målinger af frekvensgangen.

Kan du komme med links? De to eksempler jeg kan finde, har begge kun billeder af fase og impedansforløb.

LINN 242 er da blevet haglet ned pga. frekvenskurven. Her var dommen hård, ingen forklaringer om udfasninger ved måling på 1 meters afstand osv.

Hvis impedanskurven og den elektriske fase er så vigtig for højtaleren, så kan Dali højtalerne jo ikke bruges til til at gengive bas, da basrefleks giver et par pukler på kurven.

Man kan da ikke dømme en højtaler udfra impedanskurven og den elektriske fase når man ikke ved noget om filtertopolpgi og om hvor kraftigt der er impedanskorrigeret. For kraftig impedans korrektion er ifølge mange ikke lige befordrende for lyden. Man heller ikke sætte lighedstegn mellem den elektriske fase og den akustiske fase. Men pæne impedans og fasekurver gør da livet nemmere for forstærkeren. Det er da også værd at slå på tromme for som Dali ejer, for det ser da rigtigt pænt ud, i hvert fald fra 500 Hz og opefter

De pukler på impedans kurven for VA højtaleren har da intet med kabinetresonanser at gøre. Det er heller ikke det John Atkinson skriver, men det pludselige knæk på kurven der indikerer en kabinetresonans.

Men det er da sjovt at se hvor forskelligt målinger tolkes. Når folk ikke engang kan blive enige om, om målinger er gode eller dårlige, er der da ikke noget at sige til at det er svært at blive enige om hvad der lyder godt/korrekt. Måske er hifi mere subjektivt end de fleste vil indrømme

MVH Jens

Hvis vi kigger på 242, så var der flere målinger der blev diskuteret
Impedans:

Waterfall

Kigger man på de målinger, så ses det at som ipedansen stiger opefter så stiger outputtet også - hvordan lader det sig gøre?
Jeg spørger bare.
Nedefer er det ligesådan, og impedansen når ikke ned mellem puklerne, så generelt er impedansen meget høj under 80Hz, men falder til 4 ohm i en del af resten af arbejdsområdet.
Hvor og hvordan kommer energien frem til lytteren.

Som jeg ser det er 242 et fint eksempel på, at principperne kan kombineres. I mellemregisteret ser det ud som om de har rimeligt tsramt fat i enhederne, øverst og nederst går det galt.

Hertil viser waterfall, at sytemet ikke så gerne vil falde til ro - højt Q eller resonans om du vil.
Man genfinder i øvrigt uroen ved de 4 KHz på waterfall

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

Groove
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:

Jeg har lyttet i over 40 år, og målt de sidste 30 år.

En højttaler er ikke god, hvis den måler dårligt.

En højttaler er ikke nødvendigvis god, hvis den måler godt.

Hvordan skal man måle en højttaler?

I lyddødt rum, eller i lytterummet, i nærfelt eller i lyttepositionen, den først ankomne lyd, eller det samlede lydfelt?

Hvilket målesignal skal man anvende?

Skal man - som normalt - kun måle frekvensgangen, og hvad med fasen?

Man kan kun måle fasen i et lyddødt rum, eller i den først ankomne lyd.

Hvad med forvrængning - harmonisk, intermodulation, differenstone, tidsforvrængning (fasefejl)?

Ingen højttaler er perfekt, hvordan opfører den sig ved resonanser i ophæng, membran mm.

Selv om lyden (frekvensen) tilsyneladende adderes pænt i delefrekvensområdet, kan der sagtens være andre alvorlige problemer.

De der sværger til kun at rette sig efter øret skal være opmærksom på, at det er let at narre hjernen. Uanset hvilke fejl en højttaler har, kan man altid finde nogle CD'er der lyder godt. CD'er hvis frekvensindhold "passer" til højttaleren fejl.

Hvis man har mange CD'er, der er dårligt indspillet, kan det være en god ide at kigge nærmere på ens anlæg/højttalere.

Den eneste gangbare vej for at bestemme om en højttaler er god er, at lytte meget på den, med så mange forskellige CD'er som muligt. Hvis den bliver ved med at lyde godt, både om aftenen - når man rigtigt er i lyttehumør - og næste morgen, i måned efter måned, er man på rette vej.

Man skal også være opmærksom på det fænomen, at man kan "programmere" sin hjerne til den lyd man er vant til at lytte til, og tilsidst er man overbevist om, at det er den "rette" lyd, og at alle andre højttalere lyder "dårligt".

Desværre har 99.xx% af højttalerejerne sjældent eller aldrig hørt rigtigt akustisk musik - uden forstærkere og højttalere, og sammenligner derfor lyden med andre højttalere - ikke med virkeligheden.

Venlig hilsen

Jeg benytter lige lejligheden til at gengive en af trådens bedste indlæg....meget rammende og fuldstændig blottet for person fnidder.....top!

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Marts 2007 kl. 14:00 | IP-adresse registreret  

JensH skrev:

Ifølge Kubiks teori skulle denne højtaler være helt ubrugelig:

Puklerne på impedanskurven ligger ved delefrekvenserne samt ved portafstemnings frekvenserne. At impedansen stiger i forløbet skyldes jo de enheder der er valgt. Det gør selvfølgelig afstemingen vanskelig. Denne højtaler er betemt ikke forstærkervenlig, men det er nogle kompromiser JM Lab har valgt.

Højtaleren har foriøvrigt fået fremragende test i dk og i udlandet. HF skrev bla. om fremragende perspektiv og konstaterede: "JMLab har åbenbart utroligt godt styr på såvel placering af enheder som de vigtige finesser i delefilteret."

Stereophile skrev:

But through that dark glass of measurements it can be seen that the Nova Utopia Be offers some excellent speaker engineering. -John Atkinson.

KVK, du behøver ikke at kommentere hvad du mener om ovennævnte højtaler. Når du mener at Dali Coupe er bedre end Gryphons 2-vej, kender vi jo svaret.

MVH Jens

Jeg mener ikke jeg har sagt at Coupé er bedre end Gryphon.
Jeg har sagt at det som Coupé kan genfinder man ikke på Cantata. De er forskellige.
Cantata kan sikkert noget andet, men jeg kan ikke her og nu sige hvad det er, men den skal da nok kunne ét og andet.
Jeg har kun hørt Cantata i en butik, ligesom jeg også har hørt JM lab der.

Om den JM er ubrugelig er nok op til den der bruger den, og kommer sikkert an på hvad den skal bruges til.
Men hvis dette skulle være en højttaler der gengiver eller altså reproducerer det dne får ind så nøjagtigt det kan lade sig gøre. Så må du forklare mig hvor energien kommer fra, såfremt amplituden ikke følger impedansen.
I mine begreber er Ohms lov ukrænkelig, og jeg kan kun finde én årsag til de pukler du viser her.
Og det er resonans eller kald det bare egenlyd. Om du så kan lide den er ikke for mig at afgøre, men det er og bliver resonans.

Ellers hører jeg gerne om hvad det ellers kan være.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 14:04 | IP-adresse registreret  

Du kan kun bruge det hjul til jævnspændning. Du skal have kapaciteter og induktanser med .

MVH 

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 14:13 | IP-adresse registreret  

JensH skrev:
Svend P skrev:
MC955 skrev:

Så er det da noget helt nyt det han da aldrig gjort før når han gang på gang har svinet noget til ud fra kun målinger af frekvensgangen.

Kan du komme med links? De to eksempler jeg kan finde, har begge kun billeder af fase og impedansforløb.

LINN 242 er da blevet haglet ned pga. frekvenskurven. Her var dommen hård, ingen forklaringer om udfasninger ved måling på 1 meters afstand osv.

Hvis impedanskurven og den elektriske fase er så vigtig for højtaleren, så kan Dali højtalerne jo ikke bruges til til at gengive bas, da basrefleks giver et par pukler på kurven.

Man kan da ikke dømme en højtaler udfra impedanskurven og den elektriske fase når man ikke ved noget om filtertopolpgi og om hvor kraftigt der er impedanskorrigeret. For kraftig impedans korrektion er ifølge mange ikke lige befordrende for lyden. Man heller ikke sætte lighedstegn mellem den elektriske fase og den akustiske fase. Men pæne impedans og fasekurver gør da livet nemmere for forstærkeren. Det er da også værd at slå på tromme for som Dali ejer, for det ser da rigtigt pænt ud, i hvert fald fra 500 Hz og opefter

De pukler på impedans kurven for VA højtaleren har da intet med kabinetresonanser at gøre. Det er heller ikke det John Atkinson skriver, men det pludselige knæk på kurven der indikerer en kabinetresonans.

Men det er da sjovt at se hvor forskelligt målinger tolkes. Når folk ikke engang kan blive enige om, om målinger er gode eller dårlige, er der da ikke noget at sige til at det er svært at blive enige om hvad der lyder godt/korrekt. Måske er hifi mere subjektivt end de fleste vil indrømme

MVH Jens

Hvis vi lige et øjeblik ser bort fra, hvordan sammenhængen kan være mellem målinger og en konstruktions lydkvalitet, så er det rigtig sjove netop det du er inde på JensH: Nemlig at det jo aldrig har skortet på nedværdigende bemærkninger om andre produkter end dem, man nu lige selv slår på KVK-tromme for. Den nævnte Linn er et eksempel, Vienna og Eben andre eksempler og på elektroniksiden har eks Densen jo fået nogle gevaldige hug ud fra samme front...

Nu kommer Dali målingerne på banen. Dali er jo det eneste rigtige, for en sand BÅT entusiast, og derfor får Dali jo ros helt op i de høje luftlag for målingerne. For man ved jo åbenbart så meget på basis af et par målinger, at man med saglighed kan rakke Linn, Eben, Vienna og andre ned og løfte Dali op i skyerne...

Næste step er så, at det viser sig at den guddommelige højttaler Dali Grand Diva jo faktisk har en frekvensgang, der beslægter højttaleren, som ifølge BÅT kredsene vel nærmest hører til i helvedes forgård, Vienna Mahler. Ups, den var altså IKKE så god i BÅT kredsen!! Men selveste KVK må her i tråden jo indrømme, at der nu står 1:1...

Derefter så det for mig ud til, at der skal udtænkes en ny strategi, for Vienna med flere skal jo forblive nede i helevedes forgård, og Dali skal bevare sin ophøjelse på den -noget vaklende- piedestal.

Den nye strategi ser for mig ud til at være, at man ikke længere kan konkludere noget alene på basis af en frekvensmåling evt suppleret med en måling af den elektriske impedans! Nu er det pludselig en kompleks størrelse, hvor andre målinger, omstændighederne for hvordan målingerne er foretaget osv osv osv spiller ind. Og det lyder jo alt sammen meget fornuftigt, og i samklang med hvad flere andre har fremført gennem tiderne, også i denne tråd.

Som jeg forstår det er BÅT klanen altså også blevet nuancerede i deres anskuelse af verden. Det synes jeg virkelig, virkelig er skønt...!!! For så må det jo én gang for alle være slut med strømmen af smædekampagner imod andres produkter. Smædekampagner ført med nogle få målinger eller data som ''bevis og begrundelse'', for nu hører vi jo fra BÅT'terne at det ikke er nok til at konkludere på.

Mange tak for den nye tilgang, hvis der menes noget med den nuancerede tilgang, må den jo naturligvis også må gælde produkter fra Linn, Densen, Vienna, Eben osv osv osv...   

Hilsen,
Morten
Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
JensH skrev:

Ifølge Kubiks teori skulle denne højtaler være helt ubrugelig:

Puklerne på impedanskurven ligger ved delefrekvenserne samt ved portafstemnings frekvenserne. At impedansen stiger i forløbet skyldes jo de enheder der er valgt. Det gør selvfølgelig afstemingen vanskelig. Denne højtaler er betemt ikke forstærkervenlig, men det er nogle kompromiser JM Lab har valgt.

Højtaleren har foriøvrigt fået fremragende test i dk og i udlandet. HF skrev bla. om fremragende perspektiv og konstaterede: "JMLab har åbenbart utroligt godt styr på såvel placering af enheder som de vigtige finesser i delefilteret."

Stereophile skrev:

But through that dark glass of measurements it can be seen that the Nova Utopia Be offers some excellent speaker engineering. -John Atkinson.

KVK, du behøver ikke at kommentere hvad du mener om ovennævnte højtaler. Når du mener at Dali Coupe er bedre end Gryphons 2-vej, kender vi jo svaret.

MVH Jens

Jeg mener ikke jeg har sagt at Coupé er bedre end Gryphon.
Jeg har sagt at det som Coupé kan genfinder man ikke på Cantata. De er forskellige.
Cantata kan sikkert noget andet, men jeg kan ikke her og nu sige hvad det er, men den skal da nok kunne ét og andet.
Jeg har kun hørt Cantata i en butik, ligesom jeg også har hørt JM lab der.

Om den JM er ubrugelig er nok op til den der bruger den, og kommer sikkert an på hvad den skal bruges til.
Men hvis dette skulle være en højttaler der gengiver eller altså reproducerer det dne får ind så nøjagtigt det kan lade sig gøre. Så må du forklare mig hvor energien kommer fra, såfremt amplituden ikke følger impedansen.
I mine begreber er Ohms lov ukrænkelig, og jeg kan kun finde én årsag til de pukler du viser her.
Og det er resonans eller kald det bare egenlyd. Om du så kan lide den er ikke for mig at afgøre, men det er og bliver resonans.

Ellers hører jeg gerne om hvad det ellers kan være.

En højttaler er et svingende system sammensat af mekaniske og elektriske resonanskredse der yderligere påvirkes af den akustiske belastning enheden ser. For at gøre det ekstra ubehageligt indgår også forstærkeren i det sammensurium af resonanskredse der udgøres af enheder, filterkomponenter, kabinet, forstærker og det rum højttaleren spiller i.

Du har da ret i at ohms lov gælder, men ikke i den Holbergversion du tilsyneladende har tildelt den

mvh

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 14:25 | IP-adresse registreret  

Boman skrev:
En højttaler er ikke god, hvis den måler dårligt.

Tjae, her er også noget med 'hvad kan jeg få i den prisklasse'.
I de billige prisklasser er en form for indavl af kvaliteter nødvendig, da der ikke er råd til at få en højttaler, med alle kvaliteter på plads.

Her kommer subjektiviteten så ind, da nogle vægter bas højere end stemmegengivelsen, osv.

Den værst målende højttaler, jeg kan komme i tanker om, i forhold til hvor godt den lyder, er Epos ES14, som er særdeles primitivt bygget, og med flere fejl indbygget, som man har valgt ikke at kompensere for.

http://www.stereophile.com/standloudspeakers/566/index.html

De fejl højttaleren har, er absolut hørbare, men en afvejning af den indavlede egenskab med mikrodynamik og soundstage, som ikke er obligatorisk i den prisklasse.

Konklusionen er nærmest 180 grader modsat målinger, og kritikken af højttalerens graverende fejl:

Citat:

Conclusion
I was pleasantly surprised by the Epos ES 14, this eight-year-old design still proving more than competitive at its relatively affordable price. My few quibbles were minor ones; I can confidently recommend the ES 14 to those without a fortune to spend on loudspeakers but who want good bass extension, excellent soundstaging, a pretty clean treble, and good dynamics.

I was sorry to see the Epos ES 14s leave my listening room. At $1395/pair ($1645 with stands), I was very sorry.

Når man tænker på alle de fejl der er påpeget i selve anmeldelsen, og målingerne, så er konklusionen lidt sensationel.

Typisk går den til 2k brugt, incl. stands, på dba.dk, og somme tider billigere.
Prøv at sammenlign det med prisen på $1645 som revieweren vurderer den efter.
Lidt af et best buy på brugtmarkedet, vil jeg sige.

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 04 Marts 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret  

Spencer du har ret i, at det naturligvis er relativt. Man kan ikke få en hter næsten gratis, og så forvente den kan det hele. Men den har en fejl, der gør jeg promte dømmer den ringe. Og det er den har aludome. Og det lyder af h. til på alle hter jeg har hørt.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Marts 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Spencer du har ret i, at det naturligvis er relativt. Man kan ikke få en hter næsten gratis, og så forvente den kan det hele. Men den har en fejl, der gør jeg promte dømmer den ringe. Og det er den har aludome. Og det lyder af h. til på alle hter jeg har hørt.

MVH

Så kan du nok heller ikke lide B&W Matrix 805, som er en af mine små favoritter.
Skal lige siges, at jeg bruger de gamle NAD 3020 en del, og en Mark Levinson 27'er.

ML27 med B&W Matrix 805, er absolut en god kombi.
Der er ikke antydning af hård diskant, hvis optagelsen er i orden.
Det er mange optagelser ikke, desværre, men det er der meget lange tråde om, her på sitet. 

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Sendt: 04 Marts 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

Spencer skrev:
Andre skrev:

MVH

Så kan du nok heller ikke lide B&W Matrix 805, som er en af mine små favoritter.
Skal lige siges, at jeg bruger de gamle NAD 3020 en del, og en Mark Levinson 27'er.

Det er mange optagelser ikke, desværre, men det er der meget lange tråde om, her på sitet. 

Find den optagelse på highfidelity´s cder, hvor der spilles på glas. Dine trommehinder står bogstaveligt og blaffere.

MVH

Spencer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Marts 2007 kl. 14:54 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:
Spencer skrev:
Andre skrev:

MVH

Find den optagelse på highfidelity´s cder, hvor der spilles på glas. Dine trommehinder står bogstaveligt og blaffere.

MVH

Hvis nogen kan nævne hvilken CD, vil jeg blive meget glad.
Jeg har dem alle sammen, på nær nr. 69 (tror jeg det er).

EDIT: Hvis der er visse optagelser der ikke kan spilles på 805'erne, er det nu ikke noget at græde over. Der er mange optagelser, der er uspillelige, på mine Martin Logan CLSII. Det mener jeg ikke er højttalernes skyld.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Marts 2007 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Du kan kun bruge det hjul til jævnspændning. Du skal have kapaciteter og induktanser med .

MVH 

Jeps!
Cos phi

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Marts 2007 kl. 15:34 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:

Hvis vi lige et øjeblik ser bort fra, hvordan sammenhængen kan være mellem målinger og en konstruktions lydkvalitet, så er det rigtig sjove netop det du er inde på JensH: Nemlig at det jo aldrig har skortet på nedværdigende bemærkninger om andre produkter end dem, man nu lige selv slår på KVK-tromme for. Den nævnte Linn er et eksempel, Vienna og Eben andre eksempler og på elektroniksiden har eks Densen jo fået nogle gevaldige hug ud fra samme front...

Nu kommer Dali målingerne på banen. Dali er jo det eneste rigtige, for en sand BÅT entusiast, og derfor får Dali jo ros helt op i de høje luftlag for målingerne. For man ved jo åbenbart så meget på basis af et par målinger, at man med saglighed kan rakke Linn, Eben, Vienna og andre ned og løfte Dali op i skyerne...

Næste step er så, at det viser sig at den guddommelige højttaler Dali Grand Diva jo faktisk har en frekvensgang, der beslægter højttaleren, som ifølge BÅT kredsene vel nærmest hører til i helvedes forgård, Vienna Mahler. Ups, den var altså IKKE så god i BÅT kredsen!! Men selveste KVK må her i tråden jo indrømme, at der nu står 1:1...

Derefter så det for mig ud til, at der skal udtænkes en ny strategi, for Vienna med flere skal jo forblive nede i helevedes forgård, og Dali skal bevare sin ophøjelse på den -noget vaklende- piedestal.

Den nye strategi ser for mig ud til at være, at man ikke længere kan konkludere noget alene på basis af en frekvensmåling evt suppleret med en måling af den elektriske impedans! Nu er det pludselig en kompleks størrelse, hvor andre målinger, omstændighederne for hvordan målingerne er foretaget osv osv osv spiller ind. Og det lyder jo alt sammen meget fornuftigt, og i samklang med hvad flere andre har fremført gennem tiderne, også i denne tråd.

Som jeg forstår det er BÅT klanen altså også blevet nuancerede i deres anskuelse af verden. Det synes jeg virkelig, virkelig er skønt...!!! For så må det jo én gang for alle være slut med strømmen af smædekampagner imod andres produkter. Smædekampagner ført med nogle få målinger eller data som ''bevis og begrundelse'', for nu hører vi jo fra BÅT'terne at det ikke er nok til at konkludere på.

Mange tak for den nye tilgang, hvis der menes noget med den nuancerede tilgang, må den jo naturligvis også må gælde produkter fra Linn, Densen, Vienna, Eben osv osv osv...   

Hilsen,
Morten

Nu er det ikke ligefrem soleklart for enhver, at de målinger der er lagt herud skulle være så fantastisk dårlige, som du nu fremfører.
Der er en tysk måling af Diva, som er gennemført meget dårligere end de målinger der er lavet andre steder. Men hvis det er det der er din interesse, så må kigge i de gamle blade.

Hvis vi kigger tilbage på kritikken af 242, så er den eneste kurve der er koipieret til tråden frekvensgangen, alle øvrige målinger kan ses på www.stereophile.com
Og ja også Lins frekvensgang skal ses i sammenhæng med de øvrige målinger, idet det er meget vigtigt hvordan man har opnået en evt. neutralitet.

For Viennas vedkommende har jeg aldrig kritiseret dens frekvensgang, men ringeriet som jeg ikke kan høre uden om på nogen måde. Og det er det jeg menr man kan læse direkte ud af impedanskurven.

Mht. Densen så har det haft sit udspring i dataopgivelser kontra måleresultater og det er en anden sag.

Men hvis du så kunne forklare mig hvorfor en amplitude kan være jævn samtidig med at der ikke trækkes energi fra forstærkeren, så vil min forståelse absolut få et løft.
Hvordan sker det?
Hvordan er det muligt uden at tilføre signalet ét eller andet fremmed?
Kanske der ligger en hal stak toner inde i højttaleren og venter på det bliver deres tur.

Min egen erfaring er, at man på den måde skaber mulighed for stor og åben lyd, desværre afskriver man sig også fra muligheden for at lade være.

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Marts 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

En højttaler er et svingende system sammensat af mekaniske og elektriske resonanskredse der yderligere påvirkes af den akustiske belastning enheden ser. For at gøre det ekstra ubehageligt indgår også forstærkeren i det sammensurium af resonanskredse der udgøres af enheder, filterkomponenter, kabinet, forstærker og det rum højttaleren spiller i.

Du har da ret i at ohms lov gælder, men ikke i den Holbergversion du tilsyneladende har tildelt den

mvh

Jamen du har så evigt ret!
Stort set alle forhold påvirker et svingende system. Luftfugtighed og temperatur er bare nogla få andre dynamiske faktorer.

Men jeg vil blot gerne vide hvordan en frekvensliniær højttaler kunne arte sig som det her:

Impedans 100 Hz = 4 Ohm
Vi påtrykker den nu et spæningssving på f.eks. 12V det giver en samlet effekt på 36 watt.

Impedans 1750 Hz = 30 Ohm
Samme regnestykke effekten bliver 4,8 Watt.

Begge signaler giver det samme lydtryk ???

Undrer det ikke dig eller andre i øvrigt?

Hvor kommer energien fra?
Afviger Q værdien på den konto fra det optimale?

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 04 Marts 2007 kl. 15:50 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
TRX850 skrev:

Hilsen,
Morten

Nu er det ikke ligefrem soleklart for enhver, at de målinger der er lagt herud skulle være så fantastisk dårlige, som du nu fremfører.

Jeg måtte lige læse mit indlæg igen, to gange, for jeg måtte jo nødvendigvis være helt sikker på, at jeg IKKE havde ''fremført noget om at nogen målinger skulle være så fantastisk dårlige''. Og det har jeg heller ikke, så den opfattelse hos dig må skyldes et interessant fænomen, som opstår et eller andet sted mellem, at dine øjne rammer teksten til lidt senere, hvor dine fingre igen rammer tastaturet Men godt forsøgt, KVK: Spræl bare videre 

Hilsen,
Morten

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Marts 2007 kl. 16:11 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:

Jeg måtte lige læse mit indlæg igen, to gange, for jeg måtte jo nødvendigvis være helt sikker på, at jeg IKKE havde ''fremført noget om at nogen målinger skulle være så fantastisk dårlige''. Og det har jeg heller ikke, så den opfattelse hos dig må skyldes et interessant fænomen, som opstår et eller andet sted mellem, at dine øjne rammer teksten til lidt senere, hvor dine fingre igen rammer tastaturet Men godt forsøgt, KVK: Spræl bare videre 

Hilsen,
Morten

Nu hedder det normalt alle gode gange 3, og lykkes det ikke 3. gang så har du penge til gode på skolen. Måske du kunne få et par nye speakers så?

Men du har altså heller ikke noget svar på hvordan det kan lykkes at frembringe det samme lydtryk med de(n) samme enhed(er) ved 2 forskellige frekvenser, hvor den ene bruger 30 watt og den anden 4watt.

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 04 Marts 2007 kl. 16:23 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
TRX850 skrev:

Hilsen,
Morten

Nu hedder det normalt alle gode gange 3, og lykkes det ikke 3. gang så har du penge til gode på skolen. Måske du kunne få et par nye speakers så?

Men du har altså heller ikke noget svar på hvordan det kan lykkes at frembringe det samme lydtryk med de(n) samme enhed(er) ved 2 forskellige frekvenser, hvor den ene bruger 30 watt og den anden 4watt.

Igen en tolkning, at jeg ikke skulle have svar på det du fremfører. ''Bjørn'' har jo sådan set med sin sagkunskab og viden indenfor højttalerdesign svaret dig. Og dine reaktioner på hans svar viser jo så, hvor dit fokus er og om din viden på området... Det blander jeg mig ikke i...

En af grundene til, at jeg ikke blander mig i den diskussion er, at jeg ikke hopper med på dit lille krumspring på at få mig til at fjerne fokus fra mit oprindelige indlæg. Som du givetvis selv har gennemskuet handler det indlæg jo om, at det er skønt hvis du og dine svende fremover forholder jer nuanceret til tingene i stedet for at rakke alt og alle ned ud fra nogle få data eller målinger, som I alligevel ikke kan gennemskue... Og derfor passer Densen netop også ind i den sammenhæng, hvilket du jo har indrømmet, for ellers havde du vel ikke undskyldt dine udtalelser?

Din sætning med  ''Måske du kunne få et par nye speakers så?''  den kan jo forstås på mange måder, og den lader jeg dig lige selv brænde inde med...

Hilsen,
Morten

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 04 Marts 2007 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:

Igen en tolkning, at jeg ikke skulle have svar på det du fremfører. ''Bjørn'' har jo sådan set med sin sagkunskab og viden indenfor højttalerdesign svaret dig. Og dine reaktioner på hans svar viser jo så, hvor dit fokus er og om din viden på området... Det blander jeg mig ikke i...

En af grundene til, at jeg ikke blander mig i den diskussion er, at jeg ikke hopper med på dit lille krumspring på at få mig til at fjerne fokus fra mit oprindelige indlæg. Som du givetvis selv har gennemskuet handler det indlæg jo om, at det er skønt hvis du og dine svende fremover forholder jer nuanceret til tingene i stedet for at rakke alt og alle ned ud fra nogle få data eller målinger, som I alligevel ikke kan gennemskue... Og derfor passer Densen netop også ind i den sammenhæng, hvilket du jo har indrømmet, for ellers havde du vel ikke undskyldt dine udtalelser?

Din sætning med  ''Måske du kunne få et par nye speakers så?''  den kan jo forstås på mange måder, og den lader jeg dig lige selv brænde inde med...

Hilsen,
Morten

OK!
På den måde.
Hvis du mener jeg har forbrudt mig uigenkaldeligt ved at fremføre en lettere problematisk frekvensmåling på en højttaler der på alle andre områder heller ikke målte godt, så må jeg beklage og undskylde.
I øvrigt kan alverdens højttalere være konstrueret og måle som de vil, men hvis man vil lave dyre højttalere så synes jeg ærligt talt man bør leve andet end billige peerless enheder i en kasse fra Hornslet. Hmm måske nergien kommer derfra
Kunne være et lille Hornslet trut så - må hellere spørge dem

Mht. Bjørn, så venter jeg sørme stadig på svar.

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
RogueAgent skrev:

Under alle omstændigheder og uanset højttalertype vil jeg nok fastholde at de mest relevante/brugbare målinger efter min mening burde være dem der foretages ved LYTTEpositionen i det rum højttaleren rent faktisk skal spille i.

Det har du ret i, men hvilket rum taler vi om?
Ribe domkirke eller Mightyfishés pornohybel?

Hæhæ - good point. Min mening var vel lidt en projicering (hedder det det på dansk..? ) af det du selv nævnte om den størrelse rum - og lytteafstand - som er nødvendig for at Dali Grand kommer til sin ret. Jeg mener naturligvis det rum som køberen/brugeren har tænkt sit at stille højttaleren op i.  

Jeg er jo godt klar over at denne måling nok ikke er specielt tilgængelig i udvælgelsesfasen  - Men man kan jo godt gøre sig nogen tanker om hvad ens lytterum vil gøre ved en specifik højttalers lydkarakteristik.

Hvis en højttaler måler "perfekt" i en teoretisk testsituation som sjældent har meget at gøre med det miljø højttaleren kommer til at spille under i den virkelige verden er der måske ingen tvivl om at det kan give et hint om at en højttaler kan være et godt emne som man skal lytte nærmere på - Men det hjælper jo ikke så meget hvis det rum man får høttaleren hjem i har en størrelse eller indretning der gør det umuligt at få ordentlig lyd ud af højttaleren.

SOM f.eks. hvis man stiller et sæt Dali Grand op i et kollegieværelse på 8 kvm og undrer sig over at det lyder dårligt.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 04 Marts 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
TRX850 skrev:

Hilsen,
Morten

OK!
På den måde.
Hvis du mener jeg har forbrudt mig uigenkaldeligt ved at fremføre en lettere problematisk frekvensmåling på en højttaler der på alle andre områder heller ikke målte godt, så må jeg beklage og undskylde.
I øvrigt kan alverdens højttalere være konstrueret og måle som de vil, men hvis man vil lave dyre højttalere så synes jeg ærligt talt man bør leve andet end billige peerless enheder i en kasse fra Hornslet. Hmm måske nergien kommer derfra
Kunne være et lille Hornslet trut så - må hellere spørge dem

Mht. Bjørn, så venter sørme stadig på svar.

Energien til at drive højttaleren kommer, surprise, fra den tilsluttede forstærker

Bortset fra det så er en højttaler, som det er bemærket fra flere sider, ikke en omsk belastning men en kompleks belastning.

Nu har du jo selv svunget den store alvidende krabask i tide og utide så i dagens anledning vil jeg anbefale et besøg på det lokale bibliotek der sikker gerne forsyner dig med relevant læsestof.

Som en lille bonus kan du få et højttalerrelevant spørgsmål at tumle med. Hvorfor afsættes der ikke energi i en kondensator 

God tur

Opslagsbjørn

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

<< Forrige Side af 38 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum