Emne: Hvorfor kan I ikke lide måleresultater? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
gl.jas Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2003 Lokalitet: Aalborg
Status: Offline Indlæg: 1469
|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
gl.jas skrev:
bjørn skrev:
Svend P skrev:
|
Her er en test af Dali Grand med måleresultater. Discuss

|
|
|
Hvad pokker skal man sige ? bortset fra den hængekøje/permanente loudness funktion konstruktionen er født med så er det brede dyk ved 2-500Hz nærmest en katastrofe, lige midt i den vigtigste del af grundtoneområdet, et sted det næsten ikke kan gå galt hvis man ved hvad man gør. Absolut ikke en højttaler for den trænede koncertgænger - undertegnede inklusive, og jeg har hørt højttaleren da den kom frem.
Hvis Dali ikke kan finde kammertonen, så ved vi hvorfor, den er udfaset
mvh
Bjørn
|
|
|
"Hængekøjen" skyldes den udprægede hang til "sovs og kartofler"...
|
|
|
Og jeg vil helst ikke høre "boller og sovs" på den højttaler
|
|
|
Jeg tror at den berømte evne til at stoppe er så effektiv, at højttaleren i visse grundliggende frekvensafsnit stopper med at formidle
|
| Til top |
|
| |
Boman Forum Bruger

Bruger siden: 19 Oktober 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1346
|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lyttet i over 40 år, og målt de sidste 30 år.
En højttaler er ikke god, hvis den måler dårligt.
En højttaler er ikke nødvendigvis god, hvis den måler godt.
Hvordan skal man måle en højttaler?
I lyddødt rum, eller i lytterummet, i nærfelt eller i lyttepositionen, den først ankomne lyd, eller det samlede lydfelt?
Hvilket målesignal skal man anvende?
Skal man - som normalt - kun måle frekvensgangen, og hvad med fasen?
Man kan kun måle fasen i et lyddødt rum, eller i den først ankomne lyd.
Hvad med forvrængning - harmonisk, intermodulation, differenstone, tidsforvrængning (fasefejl)?
Ingen højttaler er perfekt, hvordan opfører den sig ved resonanser i ophæng, membran mm.
Selv om lyden (frekvensen) tilsyneladende adderes pænt i delefrekvensområdet, kan der sagtens være andre alvorlige problemer.
De der sværger til kun at rette sig efter øret skal være opmærksom på, at det er let at narre hjernen. Uanset hvilke fejl en højttaler har, kan man altid finde nogle CD'er der lyder godt. CD'er hvis frekvensindhold "passer" til højttaleren fejl.
Hvis man har mange CD'er, der er dårligt indspillet, kan det være en god ide at kigge nærmere på ens anlæg/højttalere.
Den eneste gangbare vej for at bestemme om en højttaler er god er, at lytte meget på den, med så mange forskellige CD'er som muligt. Hvis den bliver ved med at lyde godt, både om aftenen - når man rigtigt er i lyttehumør - og næste morgen, i måned efter måned, er man på rette vej.
Man skal også være opmærksom på det fænomen, at man kan "programmere" sin hjerne til den lyd man er vant til at lytte til, og tilsidst er man overbevist om, at det er den "rette" lyd, og at alle andre højttalere lyder "dårligt".
Desværre har 99.xx% af højttalerejerne sjældent eller aldrig hørt rigtigt akustisk musik - uden forstærkere og højttalere, og sammenligner derfor lyden med andre højttalere - ikke med virkeligheden.
Venlig hilsen
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 17:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
bjørn skrev:
gl.jas skrev:
bjørn skrev:
Svend P skrev:
|

|
|
|
Hvad pokker skal man sige ? bortset fra den hængekøje/permanente loudness funktion konstruktionen er født med så er det brede dyk ved 2-500Hz nærmest en katastrofe, lige midt i den vigtigste del af grundtoneområdet, et sted det næsten ikke kan gå galt hvis man ved hvad man gør. Absolut ikke en højttaler for den trænede koncertgænger - undertegnede inklusive, og jeg har hørt højttaleren da den kom frem.
mvh
Bjørn
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Jeg tror at den berømte evne til at stoppe er så effektiv, at højttaleren i visse grundliggende frekvensafsnit stopper med at formidle
|
|
|
Hej....
Det ligner næsten mobning. At den formidler transienter korrekt er for mig ikke det samme som at den stopper med formidle nogle frekvensafsnit. Nu har vi tilfældigvis en måling, hvilke frekvens-afsnit er det du egentlig hentyder til? For mig at se er det en kvalitet at den er starter/stopper korrekt. Som udgangspunkt er overgangen imellem enhederne ret eksemplariske. Det er et forholdsvis blødt filter, så lidt overlap synes at være umuligt at undgå.
Mvh
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 17:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
gl.jas skrev:
bjørn skrev:
gl.jas skrev:
bjørn skrev:
Svend P skrev:
|

|
|
|
mvh
Bjørn
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hej....
Det ligner næsten mobning. At den formidler transienter korrekt er for mig ikke det samme som at den stopper med formidle nogle frekvensafsnit. Nu har vi tilfældigvis en måling, hvilke frekvens-afsnit er det du egentlig hentyder til? For mig at se er det en kvalitet at den er starter/stopper korrekt. Som udgangspunkt er overgangen imellem enhederne ret eksemplariske. Det er et forholdsvis blødt filter, så lidt overlap synes at være umuligt at undgå.
Mvh
Mvh
|
|
|
Hvis du læser Bjørns indlæg omkring problemfeltet endnu engang har du svaret...Det er lige til og har intet med mobning at gøre, men en påpegning af de formidlingsproblemer en Diva har og som understreges af målinger. Om den så starter og stopper korrekt er en anden diskussion. Der vil formentlig være divergerende meninger.
Du må gerne uddybe det med korrekt transientformidling?
|
| Til top |
|
| |
Svend P Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4620
|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bradman skrev:
|
Det ligner næsten mobning.
|
|
|
He he, jeg er heldigvis ligeglad. Tråden hedder ikke "bedst målende højttaler", og jeg synes da det er fint at folk kritiserer den ud fra målingerne. Det er jo tegn på at man er enig om at målingerne KAN sige noget om højttalerne. Også selv om Gl. Jas' indlæg jo nærmest er direkte hadefulde, he.
PS. Det er Grand, ikke Grand Diva der er vist målinger af her!
|
| Til top |
|
| |
gl.jas Forum Bruger

|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
Bradman skrev:
|
Det ligner næsten mobning.
|
|
|
He he, jeg er heldigvis ligeglad. Tråden hedder ikke "bedst målende højttaler", og jeg synes da det er fint at folk kritiserer den ud fra målingerne. Det er jo tegn på at man er enig om at målingerne KAN sige noget om højttalerne. Også selv om Gl. Jas' indlæg jo nærmest er direkte hadefulde, he.
PS. Det er Grand, ikke Grand Diva der er vist målinger af her!
|
|
|
Der er noget du helt har misforstået. Dette drejer sig på ingen måde om at hade, men om at tolke, og det er bla gjort i forrige indlæg. Hvis man begynder at tillægge målinger og lign. følelsesmæssige parametre bliver det hele absurd og ubrugeligt. Jeg hader på ingen måde hverken målinger eller indlæg og ej heller din nærtagethed
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 18:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Boman!
Jeps!
@mange andre.
At måle på så stor en ht. kan være lidt svært. Jeg tror ikke man kan lave en nærfeltsmåling på noget af den størrelse. Det er i hvert tilfælde svært. Men sjovt nok ser impedansforløbet da usædvanligt liniært ud. Dernæst er off axis da også værd at nævne, når det nu skal være. Bedst af alt er dog waterfall. Jeg har ikke set et bånd gøre det bedre. Jeg vidste faktisk ikke den var så ren. Her kan der sammenlignes med en meget dyr højttaler der er kommet på markedet 10 år senere
 Denneher er heller ikke billig og så er den spritny som model.
 Her vi tæt på parcelhuspris

Hvad mon den her så koster 
Jeg mener det er her man finder de sande kvaliteter i Grand, stop og start der er lynende hurtig. Desværre er der ikke så megen elektronik, der kan gøre sig for enden af den. Så mange af de indtryk der her fremføres er sikkert rigtige nok. Store højttalere er problematiske - specielt i små rum.
Mht. det dyk der omtales med midtpunkt ved ca. 300Hz, så er bølgelængden for en s00Hz tone omkring 1,1 m og for 500 Hz e den ca. 70 cm Noget tyder på at der sker noget udfasningshalløj mellem de 2 enheder og målemikrofonen, som jo nok er placeret 1m ret fremme for diskantenheden. Noget kunne tyde på, at htén er lavet til at man opholder sig i større afstand fra den.
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Svend P skrev:
MC955 skrev:
| KVK vi fik aldrig et svar på en del ? |
|
|
Men jeg tror det er fordi du mener vi udelukkende snakker om frekvensgangen. KvK inddrager bl.a. fasekarakteristik og impedansforløb. Så at du finder to højttalere, der kun har ens frekvensgang, gør ikke at de måler ens på andre parametre.
|
|
|
Så er det da noget helt nyt det han da aldrig gjort før når han gang på gang har svinet noget til ud fra kun målinger af frekvensgangen.
Og hov hans eget lille barn måler ikke godt, nå ja så er de ikke målt rigtigt(de snyder) eller nu er det ikke kun frekvensgangen der spiller ind, øv lille ole fik et stykke slik mere end mig.
haha børnehave igen. __________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
Svend P skrev:
MC955 skrev:
|
|
Men jeg tror det er fordi du mener vi udelukkende snakker om frekvensgangen. KvK inddrager bl.a. fasekarakteristik og impedansforløb. Så at du finder to højttalere, der kun har ens frekvensgang, gør ikke at de måler ens på andre parametre.
|
|
|
Så er det da noget helt nyt det han da aldrig gjort før når han gang på gang har svinet noget til ud fra kun målinger af frekvensgangen.
Og hov hans ejet lille barn måler ikke godt, nå ja så er de ikke målt rigtigt(de snyder) eller nu er det ikke kun frekvensgangen der spiller ind, øv lille ole fik et stykke slik mere end mig.
haha børnehave igen. |
|
|
Eeh - Jensen, hvis du har læst Svend's tråd med TacT rumkorrektion, så ville du vide at de måler meget meget værre i selve rummet, end på det stykke papir. TacT'en er dog røget ud til højre, så det er nok ikke så vigtigt hvordan de måler.
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 18:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
gl.jas skrev:
Bradman skrev:
gl.jas skrev:
bjørn skrev:
gl.jas skrev:
bjørn skrev:
Svend P skrev:
|

|
|
|
mvh
Bjørn
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Hej....
Mvh
Mvh
|
|
|
Hvis du læser Bjørns indlæg omkring problemfeltet endnu engang har du svaret...Det er lige til og har intet med mobning at gøre, men en påpegning af de formidlingsproblemer en Diva har og som understreges af målinger. Om den så starter og stopper korrekt er en anden diskussion. Der vil formentlig være divergerende meninger.
Du må gerne uddybe det med korrekt transientformidling?
|
|
|
Den stopper og starter som den skal. Er det en definition af transienter du ikke forstår? Der blev skrevet:
Jeg tror at den berømte evne til at stoppe er så effektiv, at højttaleren i visse grundliggende frekvensafsnit stopper med at formidle"
Mit spørgsmål var: hvilket frekvensafsnit er det der hentydes til? Siden du synes at kunne argumenter for Bjørn, så kan du jo svare venligst.
Mvh __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |
Mr.Diy Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv
Bruger siden: 13 Februar 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 18:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Dali Grand er lavet til føgende; Rum mellem 40 og ca 100 Kvm - under 40 kvm vil den i 75% at tilfældene virke alt for stor i bassen + for spinkel i nedre mellemtone.
I rum på 30 kvm eller mindre, vil en Diva eller Coupé gøre arbejdet MEGET bedre.
Den er lavet som basreflex, men er en af de få HT, der kan spille som lukket HT med rigtig godt resultat. (faktisk bedre efter min mening)
En Grand, SKAL man sidde 3 meter fra (minimum), før enhederne spiller/hænger ordentligt sammen. Sidder man f.eks "kun" 2 meter fra den, så kan den nemt "gjalde" i mellemtonen + der lyttemæssigt vil være for meget mellemtone.
Sjovt nok er der er meget mere attack og dynamik i den Grand, end der f.eks er i en MS4 eller MS5 
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 18:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Spencer skrev:
MC955 skrev:
Svend P skrev:
MC955 skrev:
|
|
|
|
|
Og hov hans ejet lille barn måler ikke godt, nå ja så er de ikke målt rigtigt(de snyder) eller nu er det ikke kun frekvensgangen der spiller ind, øv lille ole fik et stykke slik mere end mig.
haha børnehave igen.
|
|
|
Eeh - Jensen, hvis du har læst Svend's tråd med TacT rumkorrektion, så ville du vide at de måler meget meget værre i selve rummet, end på det stykke papir.
TacT'en er dog røget ud til højre, så det er nok ikke så vigtigt hvordan de måler. 
|
|
|
Har jeg skam også derfor jeg synes det er meget sjovt nå nogle trykker den af så er der alt andet galt.
Dem der har målt har snydt, hov jeg vil sige hvis man skal tro på d målinger må den der har anmelt dem været betalt, som jeg tro mere på.
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 18:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
MC955 skrev:
|
haha børnehave igen.
|
|
|
Hejsa Jensen! Nu var sagen jo så, at "mit lille barn" jo målte ligesom dit "store barn" så jeg mener vist der står 1:1 her. Det vi prøver på er i sagens natur, at prøve at finde ud af hvor meget der kan bruges. Foreløbigt er de fleste enige om:
- at det der måler dårligt også lyder dårligt
- at det der måler godt ikke nødvendigvis lyder godt.
- at lyder det godt, men samtidig måler dårligt, så kan det bringes til at lyde meget bedre.
- at lyder 2 ensmålende højttalere forskelligt, så har du ikke målt det rigtige
Grundlæggende kan jeg så spore en vis uenighed i:
- Hvornår en højttaler måler godt
Jeg er som udgangspunkt ikke enig i Bjørns betragtninger om, at fasen skulle hænge matematisk sammen med den statiske frekvensresponse. Den statiske frekvensresponse er en summering af amplituden uden hensyn til Q værdi. Det kan virke, hvis man kan få f.eks. Michala Petri til kun at fløjte lange toner, så kører det. Hvis hun begynder at flytte på fingrene så er den gal - må jeg foreslå Carlssons klister til Michala, så vi nørder kan få en ordentlig fasegang her . Det kan desværre ikke nytte, hvis en ret amplitudekarakteristik er lavet vha. ringeri. Fasen vil være blown away, såfremt der er bevægelse i lydmønsteret - kunne vi egentlig ikke osse blive fri for det - det distraherer . Jeg foreslår newage musik, så kan højttalerne slappe lige så meget af som vi andre eller omvendt.
Jeg mener det er smaddervigtigt at forstå, at hvis højttaleren begynder at ophobe energi, så man fløjet forbi målet.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 19:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr.Diy skrev:
|
En Dali Grand er lavet til føgende; Rum mellem 40 og ca 100 Kvm - under 40 kvm vil den i 75% at tilfældene virke alt for stor i bassen + for spinkel i nedre mellemtone.
I rum på 30 kvm eller mindre, vil en Diva eller Coupé gøre arbejdet MEGET bedre.
Den er lavet som basreflex, men er en af de få HT, der kan spille som lukket HT med rigtig godt resultat. (faktisk bedre efter min mening)
En Grand, SKAL man sidde 3 meter fra (minimum), før enhederne spiller/hænger ordentligt sammen. Sidder man f.eks "kun" 2 meter fra den, så kan den nemt "gjalde" i mellemtonen + der lyttemæssigt vil være for meget mellemtone.
Sjovt nok er der er meget mere attack og dynamik i den Grand, end der f.eks er i en MS4 eller MS5  |
|
|
Man skulle næsten tro du havde hørt den  De 3 meter vil jeg godt nok gerne have rettet til min. 3,5 og rummet synes jeg SKAL være 50 kvmm. Men ok bygningsmaterialerne har meget stor betydning osse. Så hvis det er mursten, så skal rummet være meget stort. I træhuse kan rummet godt være mindre. Det hele kommer an på situationen.
|
| Til top |
|
| |
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 19:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Jensen, du har lige postet en højttalerkurve, i tråden om Paypal.
|
| Til top |
|
| |
Mr.Diy Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv
Bruger siden: 13 Februar 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Mr.Diy skrev:
|
Sjovt nok er der er meget mere attack og dynamik i den Grand, end der f.eks er i en MS4 eller MS5 
|
|
|
Man skulle næsten tro du havde hørt den De 3 meter vil jeg godt nok gerne have rettet til min. 3,5 og rummet synes jeg SKAL være 50 kvmm. Men ok bygningsmaterialerne har meget stor betydning osse. Så hvis det er mursten, så skal rummet være meget stort. I træhuse kan rummet godt være mindre. Det hele kommer an på situationen.
|
|
|
LOL - uha jeg har pillet/rodet/skuet meget med den Grand og det med rummet kan jeg kun gi dig ret i.
Umiddelbart er det en HT der kan spille med hvilken som helst amp, dog har jeg kun hørt den SPILLE MUSIK med 2 stk. forstærkere; En brokoblet version af Hiraga´s THE MONSTER + en ADYTON XP 4.
Alt andet har fået denne højttaler til at spille fint, men så heller ikke mere, der skal STRØM til de basser + mellemtoner
Måske benzin på bålet, evt et spark et vis sted for MS-seriens ejere + konstuktører - men min liste over Dali HT vil se sådan her ud;
1. Dali megaline
2. Dali Coupé
3. Dali Diva
4. Dali grand
Og her kommer benzinen nok; her efter kommer MS4, MS5 osv osv osv og det er uanset målinger eller ej.
ER der strøm til rådighed, vil en Dali 40 SE/LE komme højt op på listen, sikkert som nummer 5.
Jo jo, det gamle kan endnu     
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 19:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
Man skulle næsten tro du havde hørt den De 3 meter vil jeg godt nok gerne have rettet til min. 3,5 og rummet synes jeg SKAL være 50 kvmm. Men ok bygningsmaterialerne har meget stor betydning osse. Så hvis det er mursten, så skal rummet være meget stort. I træhuse kan rummet godt være mindre. Det hele kommer an på situationen.
|
|
|
Hvad så med dem der er så heldige at bo i en halvsfære af kunstdiamant? 
|
| Til top |
|
| |
xo Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005 Lokalitet: Sønderjylland
Status: Offline Indlæg: 1010
|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 19:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som u/den/for/stående vil jeg lige kaste et par simple spørgsmål i ringen.
Hvilke led er foran en højttaler man måler på?
Er det meningsgivende at måle tæt på en stor højttaler med mange enheder? Skal man evt. bare se bort fra sådanne målinger ved bestemte type højttalere?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 03 Marts 2007 kl. 19:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
xo skrev:
Kurt von Kubik skrev:
|
|
|
Hvad så med dem der er så heldige at bo i en halvsfære af kunstdiamant?  |
|
|
B&W - afgjort B&W Gerne med lidt ædelstene i toppen
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|