Tilbage til HIFI4ALL.DK 13. juni 2026 | 06:34   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Andet
 HIFI4ALL Forum : Andet
Emne Emne: Hvorfor kan I ikke lide måleresultater? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 38
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 02 Marts 2007 kl. 14:39 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Målingen 30 grader af aksen er da utroligt flot endda.
Og til orientering kan jeg ikke finde noget loudness agtigt ved lyden af den, nærmere lidt tværtimod sammenlignet med mange andre.
Fasen er det tydeligt at der er arbejdet meget med i den konstruktion.Der er simpelthen ikke noget tidspunkt, fvor lyden flytter ned i enhederne ved normal belastning.
Det virker som om højttalerens akustiske udgangspunkt ligger lidt bag baffelen, og det er fuldstændigt ret fra neders til øverst, der er ikke instrumenter eller stemmer der pludselig vokser, ligesom anslagene nærmest udføres en kende kunstnerisk på den, ligesom frasering nærmest er en kende delikat.

Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 02 Marts 2007 kl. 14:49 | IP-adresse registreret  

MC955 skrev:

Her en den du hade og faver alt.

Den anden må jo næsten spille sådan hvis man skal sige noget ud fra den måling. Farver lyden meget og spiller med stor loudness, men det var jo også i de år hvor lyden skulle være sådan.

Jeg har en måling mere på denne fra en stue hvor der er målt i lytteposition skal lige finde den frem.

Men jeg kommer med mere skal lige have tid til at finde de målinger frem på alle de højttaelr jeg har har i mit hjem igemmen de sidste 20 år.

@KVK

Det er jo meget sjovt at se målingerne på den Dali, de minder mig en hel del om målingen herover, som jeg tror er Vienna Mahler. Og dem er du jo vist ellers ikke heeeelt begejstrede for, eller?

Det ser ud til, at der er foretaget temmelig meget smoothing af frekvensmålingen på Dali, men ellers er billedet jo meget det samme: Svagt faldende amplitude op gennem frekvensområdet, lige efter bogen. Noget uro i nedre diskant, et løft i den øverste oktav ved 10-15K og så den typiske afrulning i toppen for en dome med stor diameter...

Til top Vis MortenB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MortenB

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Sendt: 02 Marts 2007 kl. 14:53 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
bjørn skrev:
TRX850 skrev:
bjørn skrev:
TRX850 skrev:
bjørn skrev:

TRX850 skrev:
@bjørn

Det kan jo også være du har hænge-(k)øje-fordomme, når du ensidigt vælger kun at se på én måling i stedet for komplekset som målingerne udgør tilsammen...

Men OK, sådan vurderer du tingene... fred være med det...

Kæden er aldig stærkere end det svageste led, det gælder også højttalere.  Hvis den direkte lyd mht. amplitude og akustisk fase ikke er iorden så er løbet kørt. Begynder man at korrigre i fjernfelt eller er afhængig af en enkelt fastlåst position så vælter læsset så at sige. At det så udelukker 99% (eller mere) af højttalermarkedet ændrer ikke på det forhold. Jeg er også modstander af multimikrofonering, komprimering, limitering osv. af musikoptagelser, det har intet med fordomme at gøre, det er et bevidst valg.

mvh

mvh

Se, det var jo et mere nuanceret svar, og jeg tilslutter mig som du kan se af mine indlæg din holdning amplitude og akustisk fase. Og hvis du mener dette nuancerede svar, må du vel også mene, at den Spica som Andre linker til fortjener rosende ord, da den blandt andet har en superflot akustisk fasekarakteristisk? og en rimelig ret in-room frekvensrespons?

Men du lagde jo ud med udelukkende at kritisere højttaleren pga dens frekvensgang og dårlige summering mellem enhederne!!??  (sidstnævnte er jeg som du ser direkte uenig i).

Hilsen,
Morten

Vi er stadig ikke enige, Amplituden skal også være iorden, og det er den ikke i det nævnte tilfælde. Havde jeg begået den højttaler var den blevet ændret inde andre fik adgang til den. Nu skal jeg jo kun bygge højttalere til mig selv, og det er jo dejligt nemt, der bestemmer jeg, helt uden indblanding.

Jamen så er det da godt du selv kan lave noget, der virker godt, efter dine præferencer... Som jeg skrev tidligere: Fred være med det...

Dog jo altså stadigvæk ikke så meget konstruktivt fra din side om det -synes jeg- udemærkede eksempel Andre kommer med, når du kun snakker amplitude, konkluderer hvordan den lyder,  og kasserer konstruktionen på basis af denne ene parameter du ikke bryder dig om, uden at tage de andre med i begragtning...

Jeg har ikke hørt den, så jeg kan ikke sige, om den har ''hængekøje lyd''. Du skriver heller ikke noget om dine lydmæssige indtryk af konstruktionen, så du har sikkert heller ikke hørt den? Men du kan alligevel konkludere, hvordan den lyder, og at den lydmæssigt ikke er noget for dig.

Så må jeg bare bøje mig i støvet og sige, at jeg slet, slet ikke ''måler'' mig med dig, hvad angår forstand på at tolke lyd på basis af målinger 

Tak for dialogen, jeg må videre nu, arbejde kalder,
Morten

Du kan bøje dig i hvilken retning du ønsker, men ja, min erfaring med højttalere og bygning af samme er så lang og grundig at jeg kan se på målinger hvad jeg kan forvente lydmæssigt. Det er i al sin enkelhed et spørgsmål om øvelse og erfaring men hvis man fra starten beslutter sig for at der ingen sammenhæng er mellem måling og lyd så kan man selvfølgelig ikke bruge målinger til ret meget, så bliver det jo en evig skyden med spredehagl

Ja, ok så da lige ét enkelt indlæg mere inden det dér arbejde kalder... Også lang og grundig erfaring her, så jeg ved skam også, hvad mit indtryk er af målingerne. Jeg går bare ikke så langt som du gør, da du jo ligefrem konkluderer på basis af målingerne. Der er min respekt for andres konstruktioner og min nysgerrighed nok lidt større, jeg ville ikke konkludere før jeg havde hørt dem...

Men igen: Jeg synes det er rigtig godt, at du har den erfaring, og at du dermed kan lave konstruktioner, som passer til dine præferencer! Stort tillykke herfra...

Hilsen,
Morten

Det er jo godt du har noget at rive i, men forstil dig hvis en murer hvergang skulle bygge X antal prototyper af en mur for nu at se om den var i lod eller faldt sammen ? Alle håndværkere ved forhåbenligt hvad der skal til en given opgave, og højttalerbygning er et håndværk

Højttalere kan beskrives matematisk, og hvis man ved hvad man vil opnå så ved man forhåbenligt også hvordan man opnår det, med mindre man er ny i faget. 

mvh

Til top Vis bjørn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bjørn

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
TRX850 skrev:
bjørn skrev:
TRX850 skrev:
bjørn skrev:
TRX850 skrev:
bjørn skrev:

TRX850 skrev:
@bjørn

Det kan jo også være du har hænge-(k)øje-fordomme, når du ensidigt vælger kun at se på én måling i stedet for komplekset som målingerne udgør tilsammen...

Kæden er aldig stærkere end det svageste led, det gælder også højttalere.  Hvis den direkte lyd mht. amplitude og akustisk fase ikke er iorden så er løbet kørt. Begynder man at korrigre i fjernfelt eller er afhængig af en enkelt fastlåst position så vælter læsset så at sige. At det så udelukker 99% (eller mere) af højttalermarkedet ændrer ikke på det forhold. Jeg er også modstander af multimikrofonering, komprimering, limitering osv. af musikoptagelser, det har intet med fordomme at gøre, det er et bevidst valg.

mvh

mvh

Se, det var jo et mere nuanceret svar, og jeg tilslutter mig som du kan se af mine indlæg din holdning amplitude og akustisk fase. Og hvis du mener dette nuancerede svar, må du vel også mene, at den Spica som Andre linker til fortjener rosende ord, da den blandt andet har en superflot akustisk fasekarakteristisk? og en rimelig ret in-room frekvensrespons?

Men du lagde jo ud med udelukkende at kritisere højttaleren pga dens frekvensgang og dårlige summering mellem enhederne!!??  (sidstnævnte er jeg som du ser direkte uenig i).

Hilsen,
Morten

Vi er stadig ikke enige, Amplituden skal også være iorden, og det er den ikke i det nævnte tilfælde. Havde jeg begået den højttaler var den blevet ændret inde andre fik adgang til den. Nu skal jeg jo kun bygge højttalere til mig selv, og det er jo dejligt nemt, der bestemmer jeg, helt uden indblanding.

Jamen så er det da godt du selv kan lave noget, der virker godt, efter dine præferencer... Som jeg skrev tidligere: Fred være med det...

Dog jo altså stadigvæk ikke så meget konstruktivt fra din side om det -synes jeg- udemærkede eksempel Andre kommer med, når du kun snakker amplitude, konkluderer hvordan den lyder,  og kasserer konstruktionen på basis af denne ene parameter du ikke bryder dig om, uden at tage de andre med i begragtning...

Jeg har ikke hørt den, så jeg kan ikke sige, om den har ''hængekøje lyd''. Du skriver heller ikke noget om dine lydmæssige indtryk af konstruktionen, så du har sikkert heller ikke hørt den? Men du kan alligevel konkludere, hvordan den lyder, og at den lydmæssigt ikke er noget for dig.

Så må jeg bare bøje mig i støvet og sige, at jeg slet, slet ikke ''måler'' mig med dig, hvad angår forstand på at tolke lyd på basis af målinger 

Morten

Du kan bøje dig i hvilken retning du ønsker, men ja, min erfaring med højttalere og bygning af samme er så lang og grundig at jeg kan se på målinger hvad jeg kan forvente lydmæssigt. Det er i al sin enkelhed et spørgsmål om øvelse og erfaring men hvis man fra starten beslutter sig for at der ingen sammenhæng er mellem måling og lyd så kan man selvfølgelig ikke bruge målinger til ret meget, så bliver det jo en evig skyden med spredehagl

Ja, ok så da lige ét enkelt indlæg mere inden det dér arbejde kalder... Også lang og grundig erfaring her, så jeg ved skam også, hvad mit indtryk er af målingerne. Jeg går bare ikke så langt som du gør, da du jo ligefrem konkluderer på basis af målingerne. Der er min respekt for andres konstruktioner og min nysgerrighed nok lidt større, jeg ville ikke konkludere før jeg havde hørt dem...

Men igen: Jeg synes det er rigtig godt, at du har den erfaring, og at du dermed kan lave konstruktioner, som passer til dine præferencer! Stort tillykke herfra...

Hilsen,
Morten

Det er jo godt du har noget at rive i, men forstil dig hvis en murer hvergang skulle bygge X antal prototyper af en mur for nu at se om den var i lod eller faldt sammen ? Alle håndværkere ved forhåbenligt hvad der skal til en given opgave, og højttalerbygning er et håndværk

Højttalere kan beskrives matematisk, og hvis man ved hvad man vil opnå så ved man forhåbenligt også hvordan man opnår det, med mindre man er ny i faget. 

mvh

Jeg er ikke murer, eller ny i faget, derfor bygger jeg heller ikke nyt hver gang, men din metafor er glimrende til at illustrere med! Og jeg er meget enig med dig i den 

I det team jeg er en del af har vi noget over 50 års samlet (konstruktions)erfaring...

Hilsen,
Morten

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
bjørn skrev:

Målingen 30 grader af aksen er da utroligt flot endda.
Og til orientering kan jeg ikke finde noget loudness agtigt ved lyden af den, nærmere lidt tværtimod sammenlignet med mange andre.
Fasen er det tydeligt at der er arbejdet meget med i den konstruktion.Der er simpelthen ikke noget tidspunkt, fvor lyden flytter ned i enhederne ved normal belastning.
Det virker som om højttalerens akustiske udgangspunkt ligger lidt bag baffelen, og det er fuldstændigt ret fra neders til øverst, der er ikke instrumenter eller stemmer der pludselig vokser, ligesom anslagene nærmest udføres en kende kunstnerisk på den, ligesom frasering nærmest er en kende delikat.

Hvad skal jeg sige, vi er dybt og inderligt uenige. Nu har jeg i et tidligere liv haft min faste gang på Åboulevarden og før det på Falkoner Alle så jeg har hørt mere end rigeligt, men det gør såmænd kun uenigheden større

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
bjørn skrev:
TRX850 skrev:
bjørn skrev:
TRX850 skrev:
bjørn skrev:
TRX850 skrev:
bjørn skrev:

TRX850 skrev:
@bjørn

mvh

mvh

Hilsen,
Morten

Morten

Hilsen,
Morten

mvh

Jeg er ikke murer, eller ny i faget, derfor bygger jeg heller ikke nyt hver gang, men din metafor er glimrende til at illustrere med! Og jeg er meget enig med dig i den 

I det team jeg er en del af har vi noget over 50 års samlet (konstruktions)erfaring...

Hilsen,
Morten

Jeg har kun 40 (jeg startede meget ung) Det må være dengang Kubikken havde støttehjul på Tomos'en

mvh

mvh

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

@bjørn  

Og jeg kan nu egentlig heller ikke se det kunstneriske i de dér Dali målinger. Altså: Den måler da ikke direkte ringe, men da heller ikke noget særligt. Ellers skal sådan nogle gamle konstruktions-t**ser som dig og mig bare have vores skolepenge retur?

Det kunne være sjovt at lægge de to ovennævnte frekvensplot, her øverst på side 16, ovenpå hinanden og se de relativt små forskelle, der ser ud til at være på dem... Og hvis den ene som Jensen viser virkelig er Vienna Mahler, så må vi jo have konkluderet at målinger ikke siger meget om lyden! For den ene højttaler er jo et hit ved Tomo's chaufføren, mens den anden -mig forstået- er et erklæret hade objekt. Igen altså under forudsætning, at det er Vienna Mahler Jensen viser en måling for, jeg kan jo tage helt fejl, det sker så tit...

Hilsen,
Morten

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Sendt: 02 Marts 2007 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
@bjørn  

Og jeg kan nu egentlig heller ikke se det kunstneriske i de dér Dali målinger. Altså: Den måler da ikke direkte ringe, men da heller ikke noget særligt. Ellers skal sådan nogle gamle konstruktions-t**ser som dig og mig bare have vores skolepenge retur?

Er pointen ikke, at man ikke KUN kan se på frekvensgangen, men også skal have fase og impedansforløb med, for at kunne sige noget om lyden?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

MC955
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 07 August 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 Marts 2007 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
@bjørn  

Det kunne være sjovt at lægge de to ovennævnte frekvensplot, her øverst på side 16, ovenpå hinanden og se de relativt små forskelle, der ser ud til at være på dem... Og hvis den ene som Jensen viser virkelig er Vienna Mahler, så må vi jo have konkluderet at målinger ikke siger meget om lyden! For den ene højttaler er jo et hit ved Tomo's chaufføren, mens den anden -mig forstået- er et erklæret hade objekt. Igen altså under forudsætning, at det er Vienna Mahler Jensen viser en måling for, jeg kan jo tage helt fejl, det sker så tit...

Hilsen,
Morten

Jo det er godt nok en mahler og har også målinger fra min stue hvor jeg sidder og lytter.

Så jo den er skam god nok.

Til top Vis MC955's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MC955

MortenB
Forum Bruger
Forum Bruger

Tidl. TRX850

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

TRX850 skrev:
@bjørn  

Er pointen ikke, at man ikke KUN kan se på frekvensgangen, men også skal have fase og impedansforløb med, for at kunne sige noget om lyden?

Jo, enig og som du kan se af mine indlæg på de foregående sider er det netop min pointe... Relationen mellem målinger og lyd er en kompleks størrelse...!

Men det var da lige lidt sjovt, at lige præcis dé to højttalere, som trækker modpolerne op herinde viser sig at have en så ens frekvensgang. Og når Dali øverst side 16 i tråden får så stor og uforbeholden ros alene på basis af frekvensgangen, ja, så må den samme hæder jo logisk nok også tilfalde Vienna Mahler (og det ér den, jeg har lige kigget i Stereophiles målinger).

Morten

Adamfelix
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 September 2006
Lokalitet: København
Sendt: 02 Marts 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:
Adamfelix skrev:
bjørn skrev:

Jeg er også modstander af multimikrofonering, komprimering, limitering osv. af musikoptagelser, det har intet med fordomme at gøre, det er et bevidst valg.

mvh

mvh

Med "multimikrofonereing" går jeg udfra du mener flere mikrofoner end et stereo-sæt?

2 stk. eller den klassiske 3 mikrofonopstilling bl.a. Mercury brugte i gamle dage

-Hvilket snævre dig ind til kun at kunne høre små klassiske grupper...

Slet ikke

Ikke engang symphoniorkestre holder sig til udelukkende 2 mikrofoner.

Store orkestre både kan, og bliver optaget med 2 mikrofonteknik

Komprimering bliver brugt alle vegne i rytmisk musik.

Desværre ja, men heldigvis ikke altid. Nu indgår pop, rock og beslægtede ikke i min daglige musikkost så jeg har lettere ved at slippe fri end så mange andre

Til symphoniorkestre bliver der brugt et stereosæt plus nærmiking af de forskellige grupper instrumenter.

Selvom du lytter til akustisk jazz, hvilket jeg også gør er der somregel altid brugt comp, det er bare ikke så voldsomt som i pop. Og hvis du hørte jazz skulle du begrænse dig til jazz som kun var optaget med 2 mikrofoner, held og lykke med at finde det. (du skal godt og grundigt tilbage tiden før at der er nogle optagelser med det, de kan skam også lyde rigtig godt! )

Til top Vis Adamfelix's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Adamfelix

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:

Til symphoniorkestre bliver der brugt et stereosæt plus nærmiking af de forskellige grupper instrumenter.

Selvom du lytter til akustisk jazz, hvilket jeg også gør er der somregel altid brugt comp, det er bare ikke så voldsomt som i pop. Og hvis du hørte jazz skulle du begrænse dig til jazz som kun var optaget med 2 mikrofoner, held og lykke med at finde det. (du skal godt og grundigt tilbage tiden før at der er nogle optagelser med det, de kan skam også lyde rigtig godt! )

Ne!
Du kan sagtens finde optagelser med kun 2 mikrofoner. Denon har i flere årtier brugt teknikken næsten helt konsekvent.
Steven Epstein hos Sony gør det.
Harmonia Mundi gør det og Peter Willemoes har gjort det hos Erato også.
Opus 3 har brugt det i tidernes morgen

Se her hvad de kloge selv siger

Classical orchestra with main stereo pair only

Orchestra recorded by DPA Microphones<BR>Danish National Orchestra/DR, Agnete Schlichtkrull
Guidelines to a successful ambient recording of a full classical orchestra using A-B stereo.

The overall aim when recording large orchestras using just a main stereo pair is to faithfully reproduce the instruments, the tonal balance of the orchestra, the directivity of instrument sections and the concert hall in which the orchestra is to be recorded. This juggling act requires more than a few compromises and the art is in reducing these compromises to a minimum.

NB: If you are not familiar with the A-B Stereo techniques it is recommended that you read the A-B Stereo section on the Microphone University/Stereo Microphone Techniques.

Placing the A-B Stereo pair:
The position of the main stereo pair will also be the perspective of the future listener; therefore the sound engineer's goal is to create the illusion of natural perspective in placing the main stereo pair. In doing so, there is not necessarily any correlation between the actual placement of the microphones and the best seats in the hall, and consequently, placing the stereo pair correctly takes much effort. The distance to the orchestra and the height of the microphones above floor level should be adjusted for equal coverage of the different orchestra sections and for the amount of ambience required in the recording. Usually the optimum position is above or right behind the conductor's podium at a height of between three and four meters, so that no musicians obscure the instrument behind them. A good rule of thumb is: if you can see the sound source you can also hear it.

When using 4006s in large orchestral setups, the distance from the sound sources to the main stereo pair normally requires the use of the DD0297 Diffuse-field Grids. These grids give the microphones a linear diffuse-field response and help compensate for the air absorption losses of higher frequencies due to the distance.

NB: In rare setups the orchestra is arranged around the conductor in a semi circle. In these situations it is important that the main stereo pair isn't placed too close to the centre of the semi circle as the instruments around the edges will be recorded too far off axis, creating a heavy coloration (comb-filter) of sound due to the direct time delay occurring between the microphones.

Distance between the microphones:
Channel separation in the A-B Stereo technique is determined by the distance between the microphones. Compromises have to be made so that the orchestra sounds natural with a proper stereo width. Normally the spacing is adjusted from between 40 and 60 cm. Some producers favour greater spacings of between 1 to 2.5 meters and sometimes more, but in these cases a hole will start to appear in the middle of the stereo image. This can only be compensated by using a third microphone placed between the two others. DPA's UA0836 and UA0837 stereo booms allow the use of two microphones separated by distances of between 15-60 cm.

Experience will show that the optimum microphone spacing is dependent on both the size of the orchestra and the reverberation time of the concert hall. When increasing the number of instruments in the orchestra, the microphones need to be spaced further apart to give the listener the optimum stereo image. The microphone spacing should also be increased to improve channel separation in more reverberant rooms.

Microphone angle and acoustical attachments:
The stereo image is checked in the control room, where individual sections of the orchestra can be fine-tuned by adjusting the angle of the microphones. The spatial qualities of these microphones can be used to brighten up the sections or to give them lower priority in the recording. For example, by aiming the microphones at the back wall just over the orchestra, it is possible to brighten up the sound reflection from the wall and thereby add a convincing depth to the recording.

More ambience can be added to the recording without losing the fine position of the main stereo pair by fitting the UA0777 Nose Cone onto the microphones. This makes it possible to capture the full spectrum of the reflected sound from the walls in the concert hall, as the Nose Cones turns the microphones into perfect omnidirectionals across the whole frequency range.

The unique Acoustic Pressure Equalizers complete the range of possibilities. When fitted onto the standard grid of the 4006, the APEs function as both spatial and spectral equalizers. If it is necessary to add a slight colour to the recording, the APEs provide a soft on-axis boost defined by the size of the APE, without adding any noise to the recording.

The APEs also provide spatial properties, for example by focusing the 4006s on the orchestra in a more reverberant hall removing some of the unwanted ambience without compromising the position of the main pair. Even though the APEs are making the microphones more directional for higher frequencies, they do not affect their low-frequency qualities. In this frequency range the microphones still have the advantages of being omnidirectional. Therefore, they do not suffer from the proximity effect that makes normal directional microphones lose low end on larger distances.

NB: A-B Stereo is generally quite sensitive to any kind of phase difference between the two channels. Therefore it is quite difficult to add electronic EQ to an A-B Stereo recording without compromising the stereo image. However, the use of Acoustic Pressure Equalizers introduces exactly the same mechanical shape to both microphones, which again means no phase difference between the channels.

Advantages: The use of A-B Stereo techniques without support microphones can create an extremely convincing depth in the stereo image and capture a realistic room impression. The sound sources, ie musical instruments and room reflections, are picked up with the correct time alignment relative to the placement of the main stereo pair, which explains why this method is often regarded as the purist's choice.
Til top Vis Kurt von Kubik's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kurt von Kubik

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 19:51 | IP-adresse registreret  

Adamfelix skrev:
bjørn skrev:
Adamfelix skrev:
bjørn skrev:

Jeg er også modstander af multimikrofonering, komprimering, limitering osv. af musikoptagelser, det har intet med fordomme at gøre, det er et bevidst valg.

mvh

mvh

Med "multimikrofonereing" går jeg udfra du mener flere mikrofoner end et stereo-sæt?

2 stk. eller den klassiske 3 mikrofonopstilling bl.a. Mercury brugte i gamle dage

-Hvilket snævre dig ind til kun at kunne høre små klassiske grupper...

Slet ikke

Ikke engang symphoniorkestre holder sig til udelukkende 2 mikrofoner.

Store orkestre både kan, og bliver optaget med 2 mikrofonteknik

Komprimering bliver brugt alle vegne i rytmisk musik.

Desværre ja, men heldigvis ikke altid. Nu indgår pop, rock og beslægtede ikke i min daglige musikkost så jeg har lettere ved at slippe fri end så mange andre

Som drejevintilen skriver så er optagelserne der, og der er langt flere en mange regner med. Samtidigt råder jeg over en del privatoptagelser, også med større besætninger.

Skal vi holde os til Danmark så er kombinationen af Rondo Records og Torben Krogh (tidl. kendt fra Dansk Båndamatørklub) tæt på at være en garanti for fremragende optagelser for dem der bevæger sig i det klassiske univers, men det er da tænkeligt at det er de sidste krampetrækninger fra generationen på 50+ DR har jo begået teknisk og musikalsk harakiri

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 20:07 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

TRX850 skrev:
@bjørn  

Nu hænger den filtrerede amplitude og den akustiske fase matematisk sammen så forudsigelserne er langt lettere at håndtere en meterologernes vejrudsigter. Impedanskurven er da ikke uden oplysninger, men på den anden side så kan du impedanskorrigere en enhed uden at påvirke amplitude og akustisk fase. Impedanskorrrektion har 2 formål, at få filterstumperne til at virke som tiltænkt samtidigt med at impedanskorrektionen kan bruges til at  påvirke filteret, og for at lette forstærkerens arbejde. Det er ikke så mystisk og indviklet som mange gerne vil gøre det til.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

TRX850 skrev:
Svend P skrev:

TRX850 skrev:
@bjørn  

Jo, enig og som du kan se af mine indlæg på de foregående sider er det netop min pointe... Relationen mellem målinger og lyd er en kompleks størrelse...!

Men det var da lige lidt sjovt, at lige præcis dé to højttalere, som trækker modpolerne op herinde viser sig at have en så ens frekvensgang. Og når Dali øverst side 16 i tråden får så stor og uforbeholden ros alene på basis af frekvensgangen, ja, så må den samme hæder jo logisk nok også tilfalde Vienna Mahler (og det ér den, jeg har lige kigget i Stereophiles målinger).

Morten

Jeg vil nu fastholde at hvis målingerne fra 2 forskellige højttalere skal sammenholdes 1:1 så skal de være målt under de samme betingelser. Selvfølgelig kan man uddrage nogle tendenser men en direkte sammenligning kræver et mere præcist vurderingsgrundlag.

Skal det bruges i reklameøjemed kan man, uden at snyde, men alene ved opsætningen af måleudstyret, pynte ikke så lidt på det færdige resultat. Den uerfarne sluger det råt men den erfarne lugter forhåbenligt lunten

Bjørn

Kurt von Kubik
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 21:07 | IP-adresse registreret  

bjørn skrev:

Nu hænger den filtrerede amplitude og den akustiske fase matematisk sammen så forudsigelserne er langt lettere at håndtere en meterologernes vejrudsigter. Impedanskurven er da ikke uden oplysninger, men på den anden side så kan du impedanskorrigere en enhed uden at påvirke amplitude og akustisk fase. Impedanskorrrektion har 2 formål, at få filterstumperne til at virke som tiltænkt samtidigt med at impedanskorrektionen kan bruges til at  påvirke filteret, og for at lette forstærkerens arbejde. Det er ikke så mystisk og indviklet som mange gerne vil gøre det til.

Dali er ikke impedanskorrigeret.
Jeg mener i øvrigt at en på daværende tidspunkt større engelsk ht. fabrik engang konkluderede, at impedanskorrektion egentlig blot gjorde ondt værre.
Mht. impedanskurven, så kan man bruge den til at lede efter klokkeklangseffekter.
Stiger impedansen uden at amplituden falder, så er quasimodo vågnet op, og lige netop den effekt kan du ikke korrigere dig ud af. Man er nødt til at få højttalerens effektive arbejde til at være nogenlunde det samme som det man hælder i den. Og når det nu påstås, at en åleglat amplitude kan ordnes på 60 min. Så vil jeg vove at skyde på, at det er langt vigtigere at se problematikken fra fase og energivinklen end det er fra den statiske frekvensgang. I øvrigt tror jeg ikke den statiske frekvensgang har noget som helst at gøre med fasen. Dynamisk ja, men hvordan måler man den?
Jeg vil tro man kan formode visse ting ved bl.a. at kende impedanskurven, reaktansen og impulsegenskaberne.

bjørn
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Marts 2007 kl. 23:50 | IP-adresse registreret  

Kurt von Kubik skrev:
bjørn skrev:

Dali er ikke impedanskorrigeret.
Jeg mener i øvrigt at en på daværende tidspunkt større engelsk ht. fabrik engang konkluderede, at impedanskorrektion egentlig blot gjorde ondt værre.
Mht. impedanskurven, så kan man bruge den til at lede efter klokkeklangseffekter.
Stiger impedansen uden at amplituden falder, så er quasimodo vågnet op, og lige netop den effekt kan du ikke korrigere dig ud af. Man er nødt til at få højttalerens effektive arbejde til at være nogenlunde det samme som det man hælder i den. Og når det nu påstås, at en åleglat amplitude kan ordnes på 60 min. Så vil jeg vove at skyde på, at det er langt vigtigere at se problematikken fra fase og energivinklen end det er fra den statiske frekvensgang. I øvrigt tror jeg ikke den statiske frekvensgang har noget som helst at gøre med fasen. Dynamisk ja, men hvordan måler man den?
Jeg vil tro man kan formode visse ting ved bl.a. at kende impedanskurven, reaktansen og impulsegenskaberne.

1) Det ved jeg sgu godt

2) Englænderne har aldrig været helt rigtige oven i hovedet, alene store lytter i serie med basenheden beviser dette. Årsagen er sikkert de tusinder af år i isolation, på Bornholm kaldes det økuller

3) De parallelt anbragte seriekredse LCR og CR der bruges til at korrigere impedansen gør ikke andet end det de skal. Er du i tvivl så mål efter

4) Den akustiske fase og amplituden er matematisk forbundet uanset om du tror på det eller ej. Man kan læse sig til den slags i trykte bøger hvis lysten skulle være tilstede.

En lyds karakteristika, den der betinger genkendelsen, er forkanterne, transienterne, kald det hvad du vil, det er derfor den direkte lyd skal være intakt når den forlader lydgiveren. Uanset om du optager en trompet direkte foran schallstykket elelr på 2-3 meters afstand så lyder det som en trompet, den samme trompet vel at mærke. Det samme gælder for så vidt også for en højttaler.

NB ! hvis amplituden er åleglat og enhederne spille i takt så er den akustiske fase også åleglat men med den/det hældning/fasedrej  der svarer til filterfunktionens orden, 12dB = 180 grader, 24dB = 360  grader osv. "spiller i takt" = sammenfald for de filtrerede enheders faseforløb 

mvh Impulsbjørn

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 03 Marts 2007 kl. 02:47 | IP-adresse registreret  

Sad lige og hørte en gammel Tv2 plade "en dejlig torsdag"..... og begyndte langsomt at glæde mig til torsdag

Uden at vide hvordan det lød på skrift/målinger.... så gav det mig stadig kuldegysninger

Jeg har aldrig helt forstået pointen i andet end at nyde musikken...

Til i andre... nyd jeres målinger

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

André Jensen
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter eget ønske!

Bruger siden: 01 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 03 Marts 2007 kl. 09:36 | IP-adresse registreret  

Der er det så du har misforstået det.For mig er spørgsmålet, hvorfor nyder jeg musiken mere på nogen htere end andre. Men jeg syntes da der er fint, en stor del har det som dig jkjaers. Men fordi du ikke forstår det, betyder det ikke vi andre der interresere os for det tekniske, ikke kan nyde musik. Og se det forstår jeg så ikke du kan tro. Tror du ikke dem der har konstrueret dine hter, har interreseret sig for målinger. Eller tror du bare de har kastet dem sammen, så de havde mere tid til at nyde musik.

MVH

Til top Vis André Jensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af André Jensen

jkjaers
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Januar 2004
Sendt: 03 Marts 2007 kl. 10:40 | IP-adresse registreret  

Andre skrev:

Der er det så du har misforstået det.For mig er spørgsmålet, hvorfor nyder jeg musiken mere på nogen htere end andre. Men jeg syntes da der er fint, en stor del har det som dig jkjaers. Men fordi du ikke forstår det, betyder det ikke vi andre der interresere os for det tekniske, ikke kan nyde musik. Og se det forstår jeg så ikke du kan tro. Tror du ikke dem der har konstrueret dine hter, har interreseret sig for målinger. Eller tror du bare de har kastet dem sammen, så de havde mere tid til at nyde musik.

MVH

Er du helt sikker på at det er mig der har misforstået noget?

Jeg er ikke i tvivl om at alle producenter bruger målinger i større eller mindre omfang, men det er stadig det menneskelige øre der skal være den endelige dommer. Jeg synes det er superfint at producenterne bruger målingerne til at opnå en lydfilosofi eller at rette graverende fejl, men jeg kan ikke bruge dem til en dyt... jeg kan udelukkende bruge det indtryk mine ører efterlader mig med

"Er du i tvivl? Så gear ned og giv gas"
Til top Vis jkjaers's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jkjaers

<< Forrige Side af 38 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum