Emne: Hvorfor kan I ikke lide måleresultater? ( Emne lukket)
|

|
| Forfatter |
|
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 01:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
MC955 skrev:
|
[QUOTE=Kurt von Kubik] Ja noget af det du skriver er rigtigt nok.
Men noget kunne jeg godt tænke mig at vide.
De fleste højttaler jeg har lyttet på forsvinger da næsten altid, nu er det ikke kun det jeg lytter efter , jeg lytter meget til blues og nogle helt bestemte nummer , for på lige de nummer kan man høre om en højttaler har problmer med stemme om de bliver mere nasal og farver mere eller mindre der er mange ting der spiller ind før man synes om en højttaler er god for en selv.
Noget andet er dit svar på de målinger , hvorfor er det kun lige de målinger på dali du synes er laver forkert, hvad med alle de andre målinger/højttaler du sådan set sviner til, hvorfor er de målinger rigtige ?.
KVK der finder mange gode højttaler på hver sin måde, om man så kan lide dem eller ikke gør dem ikke mere rigtigt eller ikke rigtige.
Nu kender jeg mange mærker og snakker også med mange der laver hifi og ja de synes altid det de laver er det bedste, men sådan er det bare ikke, jeg kan godt forsåt hvis man lave sådan noget som hifi og man brænder for det , at man synes det, men sådan er verden ikke sat sammen det hans nabo laver er lige så godt, der er bare andre måder at lave det på.
Og hvis du aldrig har hørt en højttaler der kan det uden bånd så har du hørt for lidt noget helt andet nu snakker du bånd lytter du kun på toppen , hvad med mellemtoen og bunden kan den høres fra den eller forsvinger den også helt nu kommer det svære for en højttaler.
Nå godnat en dag med hifi venter.
|
|
|
Jeg mener nu ikke jeg kun afviser Dali målinger. Men jeg ved blot, at måler man i 1m afstand ud for tweeteren, så vil en Diva være uheldig i forhold til f.eks. Coupé, ligesom Mahler vil være det i forhold til Haydn. Det er jo en naturlov. Jo større ht, og dermed større aftsand mellem enhederne, jo længere skal man væk fra dem før de integrerer. Sådan er det. Jeg har f.eks. hørt Grand mange gange, men jeg kan ikke helt sige at jeg har hørt dem spille, så man ikke blev opmærksom på, at mellemtoneenhederne og diskantenheden levede lidt for sig selv. Man skal på afstand, ellers duer de ikke.
Mht. at forsvinde i lydbilledet, så hører man overhovedet heller ikke hvor mine Divaer står, så det kender jeg såmænd så godt, men i den vinkel hvor jeg sidder overfor de her coupéer, hvor der slet ikke er "toe in" er der ikke mange der kan være med mere. De peger lige fremad og jeg sidder meget "bredt for dem". Det er de ligeglade med og man hører dem overhovedet ikke. Faktisk som jeg husker det, så lyder de nærmest som et par Megaline. De kan ikke spille nær så højt uden at springe i luften, men der er klart Megalinelyd over dem. Og nej det er ikke bare den øvre ende der billierer. Man kan slet ikke fornemme placeringen af højttaleren den er bare gone, og de er endda bare kylet tilfældigt op - sådan da. Der er ikke målt præcist op og de står blot der hvor jeg stillede dem. Det er i sandhed en involverende lille sag den her. Hatten af for den. |
|
|
Ok
Det du oplever med dem er bare en lille speaker der spiller godt til få penge og dem er der mange af.
Også derfor jeg elsker at lave demo på små højttaler for folk bliver altid når de høre det.
__________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |
Mr.Diy Udelukket fra forum

Dobbeltprofil: skruerselv
Bruger siden: 13 Februar 2007 Lokalitet: Øerne
Status: Offline Indlæg: 78
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 05:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
En Dali Grand Coupé, er højst sansynligt den bedste 2-vejs ht på markedet.
En højttaler man ikke er nød til at sidde 3-4 meter fra, før den hænger sammen.
Placerer man dem ordentligt, får man en neutralitet, sammenhæng og 3D, som ikke er nem at finde.
Samtidig er der fremragende dynamik.
Stiller man dem derimod (for) langt fra hinanden, så spiller den 3-punkt; højre - venstre - midt og intet andet.
En rigtig god subwoofer på, delt helt nede ved 40 og 50 hz, giver den ht det eneste den mangler - Deler man højere, er det stort set umuligt at finde en sub der kan være med, mht kvaliteten af bas/sub
Nogle vil nok ikke bryde sig om at høre det, men en Coupé med en god sub (delt som nævnt) er faktisk flere (læs: mange) klasser bedre end Dali Grand Diva/+storebror.
Det er samme diskant, en lettere bas/mellemtone i samme størrelse; men en helt anden ht end Diva.
Sjovt nok spiller diskanten en hel del bedre (og hænger bedre sammen med 6,5") på Coupéen end på Diva (og især storebror), på trods af at den ene har en mindre enhed den skal spille sammen med og den anden har en enhed der nok ikke kommer meget tættere på den i Coupé.
Jo, i sandhed en af de få højttalere der VIRKELIG kan spille musik - lege monitor - afsløre ALT - i én kasse - der skal bare spændes noget ordentligt bagved.
Få har "leget" ordentligt med denne højttalere - dem der "bare" har sat den op og spillet på den, har ret i, at det bare er endnu en lille ht der spiller stort - er man derimod "sød" ved den og behandler den som en HT til 300.000,- ja så spiller den som sådan én 
Ja, jeg er vild med denne ht og ville være lykkelig, hvis nogle kunne diske op med en måling på den.
Viser det sig at den måler "dårligt" (hvad jeg næppe tror), så er jeg ved at være derhenne, hvor målinger har en del mindre betydning for mig.
STORE ord om en højttaler til en startpris på 4499,- men efter min mening slet ikke for store 
|
| Til top |
|
| |
André Jensen Lukket konto

Lukket efter eget ønske!
Bruger siden: 01 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2153
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 08:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
L.B. Forum Bruger

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6296
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 08:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Det er lidt imponerende, der kommer ikke en lyd fra selve ht,én før den klipper, så hører man hvor den står, ellers ikke. Lydbilledet er med andre ord helt og aldeles i fuld live størrelse fra den bette skid. Den kan man ikke undgå at brænde varm på. |
|
|
Mr.Diy skrev:
| Jo, i sandhed en af de få højttalere der VIRKELIG kan spille musik - lege monitor - afsløre ALT - i én kasse - der skal bare spændes noget ordentligt bagved.
Få har "leget" ordentligt med denne højttalere - dem der "bare" har sat den op og spillet på den, har ret i, at det bare er endnu en lille ht der spiller stort - er man derimod "sød" ved den og behandler den som en HT til 300.000,- ja så spiller den som sådan én  |
|
|
Jeg er målløs! Den citerede del af indlæggene er jeg 110% enig i. Med chance for at "vi hader Dali-klubben" ville gå helt amok har jeg ikke villet skrive det selv, men det er ord som var de taget ud af min mund 
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 08:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. Diy:
Coupe blev testet i HF nr. 1, 1997. Målingerne er på side 14. Jeg har ingen scanner, men det er der nok en anden der har?
Mvh
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 09:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kurt von Kubik skrev:
men i den vinkel hvor jeg sidder overfor de her coupéer, hvor der slet ikke er "toe in" er der ikke mange der kan være med mere. De peger lige fremad og jeg sidder meget "bredt for dem". Det er de ligeglade med og man hører dem overhovedet ikke. Faktisk som jeg husker det, så lyder de nærmest som et par Megaline. De kan ikke spille nær så højt uden at springe i luften, men der er klart Megalinelyd over dem. Og nej det er ikke bare den øvre ende der billierer. Man kan slet ikke fornemme placeringen af højttaleren den er bare gone |
|
|
Kurt von Kubik skrev:
| Det er i sandhed en involverende lille sag den her. |
|
|
uden at det skal blive en Coupé tråd, så er ovenstående i mine øre 100% korrekt og det kan kun lade sig gøre fordi der er styr på tingene! yderst få andre højttalere formår at spille så bredt uden at lydbilledet kolapser som Coupé gør!
|
| Til top |
|
| |
MC955 Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 07 August 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 828
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 09:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange 2 vejs har den fordel der spiller sådan og bedre.
SF wilson dynaudio avance(gammel topmodel) kan blive ved.
Derfor er det altid sjovt at spiller på 2 vejs til demo. __________________ Ejer af vassagohifi.com.
Impotør af
Audia flight. audio aero. Avid. Avalon. Dynavector. Eera. Focus Audio. Graaf. Rogue Audio. Velodyne. VPI. Vienna. Stockfisch-Records. Yter cables. Pass Labs.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 09:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det kunne skyldes, at nu flere dele frekvenser, nu mere rudet en fase.
MVH
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
Bruger siden: 13 December 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 965
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis vi nu går helt tilbage til begyndelsen og Svend P's spørgsmål ''hvorfor kan I ikke lide måleresultater?''
Som svar på det fine spørgsmål tror jeg selv på, at vi alle sammen gerne vil se flotte frekvensmålinger på en højttaler. Sommetider når jeg går i gang med at læse en anmeldelse af et sæt spændende højttalere i Stereophile eks, så hopper jeg da direkte om til målingerne inden jeg overhovedet læser en stavelse i testen. Og ja, jeg kan blive skuffet, overrasket, eller i det mindste søge en forklaring på, hvorfor de mon måler mindre optimalt... Det kan jo så være, at forklaringen er, som KVK angiver, at målingen er taget i højde med diskanten, og at det er tude tosset ift den konkrete konstruktion. Men det er jo nu déres måde at måle på...
Ville jeg vælge en højttaler fra, hvis den måler dårligt? Aldrig!!!
Et andet aspekt er, at der her i tråden tales så meget om on-axis frekvensmålingen. Personligt synes jeg at der er mange andre ting, der spiller mere ind på et højttalers lyd end lige den måling, men det er jo ofte den eneste vi har adgang til. Eksempelvis synes jeg at akustisk fase, effektrespons, impulsrespons og steprespons er temmelig vigtige, sammen med frekvensmålingerne, for at kunne vurdere, hvordan lyd og målinger hænger sammen for en konstruktion. Noget helt andet er kabinettets ''lydmæssige signatur'', som hvis der direkte er tale om graverende kabinetresonanser kan ses på impedansmålingerne... Kort sagt: Sammenhængen mellem målinger og lyd er yderst kompleks!
Der er linket til den lidt tidligere, men prøv at læse denne her (link herunder) og se målingerne. Bemærk specielt, hvordan den akustiske fase ændrer sig, når der ændres i filtrene (den gule streg, der kan være lidt svær at se på skærmen). Meget markante ændringer, og det kan høres selvom alle de viste filterkombinationer holder sig inden for de klassiske +/- 3dB...
Bemærk også, at konstruktionen er med samme kabinet, og samme enheder, men at konstruktionen er trimmet til at få det optimale ud af de respektive filtre, alt sammen forklaret i teksten.
Dette er altså et sæt højttalere, som visuelt betragtet i alle variationer ser ens ud. De måler stort set ens, altså inden for +/- 3 dB, hvis man kun ser på frekvenskurven, men det er helt sikkert, at der er stor lydmæssig forskel på de forskellige konfigurationer...
http://www.humblehomemadehifi.com/Crossover.html
Hilsen, Morten
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

Bruger siden: 08 November 2004
Status: Offline Indlæg: 2916
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 11:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
|
Mr. Diy:
Coupe blev testet i HF nr. 1, 1997. Målingerne er på side 14. Jeg har ingen scanner, men det er der nok en anden der har?
Mvh
Brok
|
|
|
Mener du virkeligt at vi skal lufte de svedne underhylere ? Jeg skal gerne skanne det ind men kønt er det ikke
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 11:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
HOLBERG skrev:
Groove skrev:
MC955 skrev:
|
Og Grover hvordan går dit spion job ?, kan du finde noget du kan bruge.
|
|
|
Er din paranoia nu i udbrud igen? Husk at tage medicinen daglig 
|
|
|
Paranoia er vist også bedre end at have så pokkers travlt og ondt i podex, som dig, kære Groove
Men lad nu det ligge. Vi er her for at tale hifi og musik. Derfor tilbage emnet 
|
|
|
Lade hvad ligge?
Paranoia er åbenbart svært smitsomt.... __________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
Zorglub Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 2460
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 11:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis i ikke kan holde personfnidderet for jer selv i PB's så hold jer væk. Sidste vink med vognstangen.
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hold nu op André, enhederne summerer ikke korrekt i overgangsområdet og resultatet er den snart sagt obligatoriske hængekøje - og det er i den grad dræbende.
|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
|
Hold nu op André, enhederne summerer ikke korrekt i overgangsområdet og resultatet er den snart sagt obligatoriske hængekøje - og det er i den grad dræbende. |
|
|
Nu skrev André jo ikke, hvad hans holdning er til målingerne, han henviser blot til, at højttaleren fik en fremragende test og opfordrer os til at se målingerne... Det har jeg lige gjort, og i min optik summerer enderne fint, da der jo typisk skal være et dyk ved delefrekvensen på 6dB, når man måler på enhederne hver for sig som i fig 2. Det er sådan set OK håndværk efter bogen og frekvensgangen minder jo om mange andre højttaleres... Meget mere interessant er målingerne af stepresponse (fig 8) og akustisk fase (fig 9). Her skiller denne højttaler sig meget ud fra mængden rent målemæssigt, så det kunne jo meget vel være, at det er en medvirkende årsag til deres observationer om højttalernes lyd!?
|
| Til top |
|
| |
Kurt von Kubik Udelukket fra forum

Bruger siden: 14 Oktober 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 5656
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 11:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr. DIY skrev:
En Dali Grand Coupé, er højst sansynligt den bedste 2-vejs ht på markedet.
En højttaler man ikke er nød til at sidde 3-4 meter fra, før den hænger sammen.
Placerer man dem ordentligt, får man en neutralitet, sammenhæng og 3D, som ikke er nem at finde.
Samtidig er der fremragende dynamik.
Stiller man dem derimod (for) langt fra hinanden, så spiller den 3-punkt; højre - venstre - midt og intet andet.
En rigtig god subwoofer på, delt helt nede ved 40 og 50 hz, giver den ht det eneste den mangler - Deler man højere, er det stort set umuligt at finde en sub der kan være med, mht kvaliteten af bas/sub
Nogle vil nok ikke bryde sig om at høre det, men en Coupé med en god sub (delt som nævnt) er faktisk flere (læs: mange) klasser bedre end Dali Grand Diva/+storebror.
Det er samme diskant, en lettere bas/mellemtone i samme størrelse; men en helt anden ht end Diva.
Sjovt nok spiller diskanten en hel del bedre (og hænger bedre sammen med 6,5") på Coupéen end på Diva (og især storebror), på trods af at den ene har en mindre enhed den skal spille sammen med og den anden har en enhed der nok ikke kommer meget tættere på den i Coupé.
Jo, i sandhed en af de få højttalere der VIRKELIG kan spille musik - lege monitor - afsløre ALT - i én kasse - der skal bare spændes noget ordentligt bagved.
Få har "leget" ordentligt med denne højttalere - dem der "bare" har sat den op og spillet på den, har ret i, at det bare er endnu en lille ht der spiller stort - er man derimod "sød" ved den og behandler den som en HT til 300.000,- ja så spiller den som sådan én 
Ja, jeg er vild med denne ht og ville være lykkelig, hvis nogle kunne diske op med en måling på den.
Viser det sig at den måler "dårligt" (hvad jeg næppe tror), så er jeg ved at være derhenne, hvor målinger har en del mindre betydning for mig.
STORE ord om en højttaler til en startpris på 4499,- men efter min mening slet ikke for store 
Kyhn skrev uden at det skal blive en Coupé tråd, så er ovenstående i mine øre 100% korrekt og det kan kun lade sig gøre fordi der er styr på tingene! yderst få andre højttalere formår at spille så bredt uden at lydbilledet kolapser som Coupé gør!
Nu er det første gang jeg har dem hægtet for enden af min Gravity - så vidt jeg i hvert tilfælde kan huske. Og der skal de bare sidde Den har fat i dem på en måde, så man ligesom kan køre tættere på klippegrænsen uden negative bivirkninger. Det er lidt svært at forklare, men bassen er slankere fra sådan en, men også betydeligt dybere end mange andre forstærkere, det giver noget magt over sagerne. Og man bliver altså lidt benovet, når sådan en bette æske ruller sig ud. Målingerne på den kan jeg godt huske lidt af. Impedansen er på nær de 2 naturbetingede pukler under 100Hz - og læg i øvrigt mærke til hvor slanke disse pukler er - ret som et skud til op over 20KHz. Så vidt jeg husker når den faktisk ned på mærkeimpedansen imellem puklerne. Det er ikke lige hverdagskost. Men afstemningen af basenheden er også lavet med et helt andet formål end blot bas. Prøv evt. at tage et lidt kraftigt stykke A4 papir og rul det sammen. Sæt det så i porten så den bliver længere. Du vil blive overrasket over hvad det er der ændrer sig, det er nemlig ikke særligt meget bassen. Når man så har prøvet det, så lytter man aldrig igen efter det vrøvl om at lukkede kabinetter skulle være bedre. Det er simpelthen det værste og mest enøjede vås jeg længe har hørt voksne mennesker tale om. Laver du et bassystem, der rager bare et minimum op i mellemregisteret, så er afstemningen ekstremt kritisk for mellemtonen. Og det er ikke lukkede kabinetter det kan gøres ordentligt på.
Desuden er Coupé bygget med opmærksomheden rettet imod powerresponse, hvilket netop betyder at toe in ikke er tilrådeligt. Som jeg kender deres målinger er de en lille smule brüel & Kjær agtige. Det skal forstås derhen, at lige på aksen ud for diskantenheden (1m som altid) da løfter den sig lidt op mod de 20KHz. Hvor den mest liniære response kommer når du bevæger dig lidt væk fra aksen. Sådan måler en B&K omnidirektionel mikrofon også tilfældigvis.
Mange af målingerne gælder også Diva og Grand, men je kan helt klart bedst lide de 2 mindste. Mr DIY har ret i det han skriver, selvom jeg nu senes Megaline nok er en bedre 2 vejs end Coupé er. Mht. Diva og Coupé, så opfatter jeg dem mere som forskellige fremfor bedre/dårligere. Jeg forstår dog udmærket hvad der menes. I mine ører er alle informationer til stede på begge htér. Diva er mere magtfuld, hvor Coupé er lidt mere kunstnerisk om man kan sige det sådan. Jeg har hørt mange små 2 vejs htér gennem tiderne, men denneher er på et noget andet niveau, men det tror jeg ikke der er ret mange der vil finde ud af. Det græver at man pusler og får den parret med grej der ofte vil befinde sig i nærmest vanvittige prisklasser. Den skal i hvert tilfælde ikke klaskes sammen med noget tilfældigt, så vil det være tilrådeligt at vælge en helt anden ht. Hertil kan man godt kyle "The loudspeaker cookbook" i pejsen. Det her når man aldrig nogensinde på egen hånd, om man så fik stumperne serveret.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
TRX850 skrev:
|
Hold nu op André, enhederne summerer ikke korrekt i overgangsområdet og resultatet er den snart sagt obligatoriske hængekøje - og det er i den grad dræbende. |
|
|
Nu skrev André jo ikke, hvad hans holdning er til målingerne, han henviser blot til, at højttaleren fik en fremragende test og opfordrer os til at se målingerne... Det har jeg lige gjort, og i min optik summerer enderne fint, da der jo typisk skal være et dyk ved delefrekvensen på 6dB, når man måler på enhederne hver for sig som i fig 2. Det er sådan set OK håndværk efter bogen og frekvensgangen minder jo om mange andre højttaleres... Meget mere interessant er målingerne af stepresponse (fig 8) og akustisk fase (fig 9). Her skiller denne højttaler sig meget ud fra mængden rent målemæssigt, så det kunne jo meget vel være, at det er en medvirkende årsag til deres observationer om højttalernes lyd!? [/QUOTE] Der er end ikke antydning af delfrekvens på den, enhederne er totalt integrerede, hvilket efter min opfattelse ikke er lykkedes helt så godt på Grand. Kig i øvrigt også på impedanskurven.
|
| Til top |
|
| |

Lukket efter eget ønske!
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 11:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg syntes nu denne er lyder lidt bedre, end dali coupe. Prisen er også faktor ti højere. Men den er en tovejs.
MVH

|
| Til top |
|
| |
MortenB Forum Bruger

Tidl. TRX850
|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
[/QUOTE] Der er end ikke antydning af delfrekvens på den, enhederne er totalt integrerede, hvilket efter min opfattelse ikke er lykkedes helt så godt på Grand. Kig i øvrigt også på impedanskurven. [/QUOTE] Enig KVK, mht total integration mellem enhederne! Ja, lur lige på impedanskurven. Kan I se en lille ''bule'' der mellem 200-300Hz? Prøv så derefter at kigge på fig 11, som viser kabinettets resonanser. Sjovt nok er resonansen ved samme frekvens som bulen på impedanskurven, og det er ikke et tilfælde! Tværtimod hænger de to måleresultater direkte sammen... Uha, hvor er der meget andet end on-axis frekvensgang i den komplekse sammenhæng mellem målinger og lyd, hva?
|
| Til top |
|
| |
bjørn Forum Bruger

|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
bjørn skrev:
brok skrev:
|
Mr. Diy:
Mvh
Brok
|
|
|
Mener du virkeligt at vi skal lufte de svedne underhylere ? Jeg skal gerne skanne det ind men kønt er det ikke, målingerne altså
|
|
|
Men her kommer de
Nej, det gør de ikke, det kan man tilsyneladende ikke fra egen harddisk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 02 Marts 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er end ikke antydning af delfrekvens på den, enhederne er totalt integrerede, hvilket efter min opfattelse ikke er lykkedes helt så godt på Grand. Kig i øvrigt også på impedanskurven. [/QUOTE] Enig KVK, mht total integration mellem enhederne! Ja, lur lige på impedanskurven. Kan I se en lille ''bule'' der mellem 200-300Hz? Prøv så derefter at kigge på fig 11, som viser kabinettets resonanser. Sjovt nok er resonansen ved samme frekvens som bulen på impedanskurven, og det er ikke et tilfælde! Tværtimod hænger de to måleresultater direkte sammen... Uha, hvor er der meget andet end on-axis frekvensgang i den komplekse sammenhæng mellem målinger og lyd, hva?  [/QUOTE] Præcist! Du har da fat i det. En hver resonans eller stående bølge i kabinettet forplanter sig til impedanskurven. I princippet gør koblingen til rummet det samme. Hvis du stiller htén midt i et lokale (hastighedsmaks) vil impedansen være højere på højttaleren end hvis du stiller den tættere på væggene (trykmaks)
|
| Til top |
|
| |
|
|
|
|
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum
|
|
|
|
|
|
|
|
Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes |
 |
|
|