Forfatter |
|
krenzler Forum Bruger

Bruger siden: 20 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 5449
|
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 19:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mener også at kunne huske at F3/Lyd havde en sub på programmet dengang. Jeg har ikke lige kunnet finde den. Den havde også skæve sider for at undgå stående bølger og så var den i ret så rå træfinish som jeg husker det. Kantet & lidt aflang.
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2006 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 2247
|
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 20:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var lige inde på Krenzler's link.Den mellemtone er IKKE den originale på X'en.Kig selv på din egen højttaler,Tunghør.Dine er de originale.Til gengæld er bassen som den var originalt.Den kunne man til sidst ikke få,desværre.Jeg mente iøvrigt at den gamle bas havde stålchassis,men måske husker jeg forkert?Og den lød (vist?)bedre...... __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

Bruger siden: 24 Marts 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1430
|
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 23:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, det kan jeg godt se. Havde ikke lige lagt mærke til det på det originale foto, da det er lidt utydeligt på min monitor. De skal ha' den der kant, for at være de rigtige. Læg dog mærke til at på det ene af Krenzler's links, det første, at hvis man scroller ned under XI, og klikker på kabinet - så kommer man til en lille reklame for det nye materiale nrfb. Læg mærke til hvad der står under fotoet: "trapez x er naturligvis også lavet i nrfb"  . Det er mine så ikke, så der må være flere versioner af x'eren også. Nogen i spånplade, og nogle i det nye nrfb-materiale. Det bliver det ikke nemmere af. De er måske også kommet med forskellige udgaver af enheder, og delefiltre? Det er lidt ligesom de gamle tandberg recievere, en flydende overgang, med forskelle inden for samme model.. Jeg synes ihvertfald mine lyder godt, og det er jo det vigtigste  ! -tunghør
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvert sæt Trapez'er er unikke. Der findes ikke 2 par der er ens.
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
krenzler skrev:
Hvert sæt Trapez'er er unikke. Der findes ikke 2 par der er ens.  |
|
|
Arh - gad vide om der ikke findes et par stykker af hver slags  . Rolfez havde vist et par x'er også, der lignede noget af det rigtige. Må med skam melde at jeg var en af dem der opfordrede til at opgradere. Til mit forsvar må jeg sige at jeg lige havde skiftet mine xi'er ud med dls'erne - og jeg havde aldrig haft fornøjelsen af et sæt x'ere hjemme i stuen. Tror nu måske alligevel han er glad for udskiftningen. -Gad vide om han har solgt dem, og præcis hvad for en slags det er? Edit: jeg gad da godt høre den originale bas. Hvis nogen ved hvad den præcis hedder, må de meget gerne gi' mig et praj  -tunghør
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 06:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Læn dig bare tilbage,Tunghør,og nyd musikken(bruger man hørerør som tunghør,eller skruer man bare højt op?  ). Det er den mest vellydende Trapez'er du har fået fingre i  Testet og gennemprøvet. __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

Bruger siden: 09 December 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1062
|
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 12:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og så har de Trapez'er fået en tiltrængt wellness, men kun udvendigt. 
Ser frem til når tunghør går igang med det indvendige.
__________________ My amplifier is a "a cap-cooker"
|
Til top |
|
|
seansmiller Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 511
|
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 15:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg skrev:
Og så har de Trapez'er fået en tiltrængt wellness, men kun udvendigt. 
Ser frem til når tunghør går igang med det indvendige. |
|
|
Guldtuborg: Hvad vil efter din mening kunne forbedre et par allerede vellydende Trapez højttalere som tunghør's? Udskiftning af enheder eller delefilter?
Jeg har selv haft et par af de oprindelige Trapez'er (den første model) hjemme på prøve, og de var blevet opgraderet med nye, Focal enheder, modificeret delefilter osv. og det var absolut ingen succes.
Tunghør's X'ere spiller meget bedre, selvom bassen på dem (også Focal) er blevet udskiftet et par gange. __________________ En Tandberg gi'r sig aldrig ud for mere end den er
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

|
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 16:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes seansmiller, det er et langtids projekt man går ind i når det gælder højttalernes delfilter.
Har selv prøvet med Snell E3 og 2 sæt Dynaudio'er, med sidstnævnte, vendte jeg altid tilbage til original-delfilteret (så Dynaudio havde ret). Plus dem som man selv har bygget fra ingenting (puha).
Se f.eks NHJ4'ers tråd, han bliver ved i en uendelighed (har besøgt ham "pilfinger", flere gange).
Det glæder mig, at tunghør s Trapzer spiller godt, det er en god højttaler. Jeg har den oplevelse til gode (må nok selv invitere mig).
Det første jeg ville gøre er at udskifte de gl. cabler. Og så give mig tid til at høre i 2/3 uger og lad det synke til bunds. Samtidigt skrive/tegne, delfiltrets opbygning og dele, så man kan vise det frem for vejledning og en evaluering med dem man nu møder på sin vej i audio'ens uendelige, ukendte univers.
Men en ting først seansmiller, tid og tålmodighed, lytte og tale med andre...
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 09:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som de siger derovre:'IF IT AIN'T BROKEN,DON'T FIX IT'.Det er på grænsen til det blasfemiske at begynde at skifte noget på et par meget vellydende højttalere,som dette sæt Trapez'er. __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
stiv Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 10:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes Tante Berg, det er jo også derfor jeg siger små "skridt & god tid", men det fik dig da op af stolen, he he...
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 17 Februar 2007 kl. 10:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Guldtuborg:Ja,jeg var ved at få morgenkaffen galt i halsen da jeg læste at det nu gælder om at lave om,bare for at lave om(meget sjældent til det bedre)  Jeg er af den opfattelse at nu kører det tilsyneladende inde hos Tunghør,og den bedste anbefaling må derfor være at holde pilfingrene HELT væk fra grejet,og koncentrere sig om musikken i stedet for.Det er ved at være på tide,og det er det som Tunghør har sukket efter,ved jeg.I må ikke sætte fluer i hovedet på ham.......
Iøvrigt har Tunghør mere grej der trænger til en kærlig hånd.Det må være der at kræfterne skal bruges og ikke på det,der nu endelig langt om længe virker og spiller rigtigt godt???
Nogle gange føler jeg at jeg er den eneste der får grej hjem,pakker det ud og sætter det til anlægget og bare nyder musikken det leverer.Hvor svært ka' det være? __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 18 Februar 2007 kl. 12:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
-Det kan da være rigtig svært - men nu er vi også nogen, der ikke er så heldige med at grejerne bare virker  . Jeg læste et sted at Ole Klifoth sagde, at man med fordel kunne skifte kondensatorerne til, jeg tror det var solen-typer, men det er nu ikke på programmet lige nu. De trapezzer spiller rigtig godt, så jeg føler overhovedet ikke trang til at gøre noget ved dem, og som tanten siger, så er der rigeligt med andre apparater at kigge på  , men det kommer, når det kommer. Tror jeg prøver at få lidt styr på kablerne først, for de roder ad pommern til. Hen over foråret køber jeg så nok den Pick-up, og så må jeg se at få reppet den båndoptager, og 2075'eren. Det dejlige er at det ikke haster så meget, for det lyder såmænd rigtig fornuftigt nu  . Guldtuborg - du skal da være velkommen. Vi må se at finde en dag, på et eller andet tidspunkt. Så skal du bare høre hvordan de kan swinge, sådan nogle gamle trapezzer  ! -tunghør
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 03:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
He, he - for hulen hvor det bare gør det godt, det anlæg  ! Var ellers lige ved at skrubbe i seng for et par timer siden, men så skulle jeg liiige høre en enkelt sang  .. -Forøvrigt meget sjovt - famillien var forbi i aften, og min nye svoger som aldrig har været her før, tabte nærmest kæben af begejstring, da han så at det var en LP der kørte  . Han blev ikke mindre skuffet da han øjnede den blå reciever. De gamle grejer gør altså noget ved folk.. Viste sig endda at min svoger kender tandberg - han har selv haft en tandberg spolebåndoptager engang, og ærgrer sig selvfølgelig over at han solgte den  .. -tunghør
|
Til top |
|
|
krenzler Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 04:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
+10 pts. til den svoger.
|
Til top |
|
|
RolfeZ Forum Bruger

Bruger siden: 16 December 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 292
|
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 22:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Tunghør,
Hold op hvor ser de godt ud dine X'ere. Og sikke en masse flotte billeder og gode links om de gamle swingere.
Det er jo rigtig, at X'eren (også) blev lavet i NRFB (Non Resonant Fibre Board, var det vist) - en mellemting mellem MDF og HDF, med ekstra lim i, eller noget. De virker meget døde i det og vejer 26 kg. stykket. Hvad vejer dine mon?
Nu kan jeg se, at du er glad for den gode gamle Tandberg, men du skulle næsten unde dig at prøve noget "vintage power" fx. en Threshold eller Krell. Det kan fås til rimelige penge ind imellem brugt. X'erne kan godt lidt lidt smæk.
Mange hilsener
Rolf __________________ http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=36401&PN=1
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 19 Februar 2007 kl. 23:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Rolfez, og tak! Ja, Tante Berg har passet rigtig godt på dem, og sørget for at enhederne ikke fik sollys - og så klaret at motionere dem grundigt indimellem  . Så det var bare et spørgsmål om nyt skum. Det var så et ikke helt lille arbejde, at gi' dem nyt skum, Så rart at det faldt nogenlunde heldigt ud. Jeg havde jo som sagt et sæt xi'ere, og jeg kan godt huske at de virkede mere døde i det, når man bankede på dem. Mht vægten, så har jeg den originale brochure der fulgte med, og der står 30 kilo. Jeg synes måske snarere det virker som et par og tyve, og det virker da også mærkeligt at de skulle være tungere end dem i nrfb? Har desværre ingen vægt der kan afgøre mysteriet - jeg må se at få lånt een en dag, så vi kan få nogle fakta på bordet. Du har ret - de kan virkelig spise noget strøm, de trapez'er! De er nærmest umættelige, og bliver bare bedre jo flere watt de får. Min 55'er klarer det faktisk rigtig fornuftigt, men der er ingen tvivl om at jeg langt fra får max ud af dem lige nu. Men så har jeg jo en 2075'er på vej, og ordene "ulv i fåreklæder" render i hu  . Den har altså en rimelig stor overarm, sådan een! Jeg hørte jo trapez'erne med Tante Berg's 75'er på, og det var helt tydeligt at den havde magt over dem. Der var bare kontrol der  . Ellers går jeg engang imellem og spøger med, at jeg sætter 55'eren på mellemtone og diskant, og 75'eren på basserne  . -tunghør P.S. - jep, thumbs up for svogeren
|
Til top |
|
|
Mashuro Forum Bruger

Bruger siden: 27 Maj 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 970
|
Sendt: 26 Marts 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er vel på sin plads at få et nyt oversigts foto på tråden?
Når man nu har pillet liv i en 2075 så skal det da fejres på bedste vis,ikk?
Har du fået gjort alvor ud af 2055 på mellemtone og 2075 på bunden?
|
Til top |
|
|
Tante Berg Forum Bruger

|
Sendt: 27 Marts 2007 kl. 08:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Endnu engang tillykke med din TR2075 som spiller på smukkeste vis.Jeg hørte den igår og må jo konstatere at Tunghør har rigtig god lyd i hytten nu.Den TR2075'er sparker r*v!!  Det er bare for fedt.Tunghør,du er gået fra at være ved at drukne i halvdefekt grej,til at ha' superlyd!Det er godt arbejde det der!  Nu kan du i ro og mag få lavet den TR2055'er og så skyde den af.Det går op i en højere enhed
P.S.Selv Tunghør's TP41(Tandberg 'reiseradio') virker og spiller på smukkeste vis
 __________________ 'Før eller siden ender du alligevel med Tandberg' http://www.youtube.com/watch?v=PN2tncOLdKE
|
Til top |
|
|
tunghør Forum Bruger

|
Sendt: 28 Marts 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, selvfølgelig skal tråden opdateres, Mashuro - du har helt ret  . Jeg havde bare lidt svært ved at tro på at den rent faktisk virkede, uden unoder, så den startede på gulvet, hvor jeg nemt kan fejlsøge på den. Men nu er den kommet på plads, så her er et foto:  Skalaglasset er vist blevet skiftet på et tidspunkt, så der mangler den hvide skrift der normalt er på det, og den er også en smule fesen i den blå farve. Det må jeg kigge på senere. Lige nu nyder jeg bare musikken - den spiller altså godt, sådan een  Min tp41 er forøvrigt i stumper, da jeg liiige ville ordne lidt ved den, og så greb det om sig. Jeg regner med at samle den i dag, og så får vi se hvordan den i virkeligheden kører, hen over de næste par uger. Masser af nyt grej i casa tunghør
|
Til top |
|
|