Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 14:09   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Kommentarer til nyheder
 HIFI4ALL Forum : Kommentarer til nyheder
Emne Emne: Nyt Kabelmærke hos VassagoHIFI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 09 Januar 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

En koldsvejsning opnår man ved at presse materialer så hårdt sammen at de nærmest går i kemisk forbindelse. Det er en lidt populær forklaring, men ret tæt på virkeligheden.

Indenfor den tungere el-industri bruger man altid koldsvejsninger da overgangsmodstanden er meget meget lille og det er en langt mere holdbar metode end en lodning.

Men... Jeg har meget svært ved at se hvordan slutkunden selv skulle kunne skifte/montere andre stik hvis de er koldsvejsede, da den slags kræver special værktøj til krimpningen?!?

Hilsen
Johnny - Med koldsvejsede strømkabler til bilstereo-anlægget
JJAZ

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Januar 2006
Lokalitet: Fyn
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 00:29 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

En koldsvejsning opnår man ved at presse materialer så hårdt sammen at de nærmest går i kemisk forbindelse. Det er en lidt populær forklaring, men ret tæt på virkeligheden.

Indenfor den tungere el-industri bruger man altid koldsvejsninger da overgangsmodstanden er meget meget lille og det er en langt mere holdbar metode end en lodning.

Men... Jeg har meget svært ved at se hvordan slutkunden selv skulle kunne skifte/montere andre stik hvis de er koldsvejsede, da den slags kræver special værktøj til krimpningen?!?

HilsenJohnny - Med koldsvejsede strømkabler til bilstereo-anlæggetJJAZ

Ok det anede jeg godt nok ikke at det var bedre end alm lodning.. er det fordi der bliver en stor modstand i en alm lodning??
hvorofr koldsvejsede du dine strøm kabler, der kan den lille modstand ved alm umuligt have sin effekt!!! eller??

MVH
Don
Til top Vis don dario's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af don dario

JJAZ
Branchemedlem
Branchemedlem
JJAZ

Bruger siden: 21 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 10:27 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
Ok det anede jeg godt nok ikke at det var bedre end alm lodning.. er det fordi der bliver en stor modstand i en alm lodning??

Stor modstand er så meget sagt (der er langt mindre modstand i en lodning end der er i overgangen fra f.eks. phonostik til phonobøsning, det samme gør sig gældende for almindelige banan/spader).

don dario skrev:
hvorofr koldsvejsede du dine strøm kabler, der kan den lille modstand ved alm umuligt have sin effekt!!! eller??

Netop ved strømkabler i biler giver det mening. Det gør det fordi spændingen er lav og strømmen høj. Jo større strøm man trækker jo mere tab giver en given overgangsmodstand.
Den ene forstærker i min bil hiver f.eks. over 200 ampere i spidserne når der virkelig bliver spillet højt. Hvis overgangsmodstanden så var f.eks. 0.01 Ohm (10 milliOhm), ville det give et spændingstab på 2 Volt (U = RxI = 0.01 x 200 = 2). Det er ret meget tab når man kun har 12 Volt fra bilbatteriet at gøre godt med. Samtidig giver det en stor uønsket varmeudvikling netop i punktet for overgangsmodstanden hvilket på sigt er skidt for holdbarheden.

Til sammenligning er strømtrækket i et signalkabel typisk mindre end en tiendedel milliampere. Her betyder 0.01 Ohms overgangsmodstand ikke synderligt meget for den resulterende spænding, og holdbarheden bliver ikke nedsat da der ingen varmeudvikling er.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

don dario skrev:
Stor modstand er så meget sagt (der er langt mindre modstand i en lodning end der er i overgangen fra f.eks. phonostik til phonobøsning, det samme gør sig gældende for almindelige banan/spader).
don dario skrev:
Netop ved strømkabler i biler giver det mening. Det gør det fordi spændingen er lav og strømmen høj. Jo større strøm man trækker jo mere tab giver en given overgangsmodstand.Den ene forstærker i min bil hiver f.eks. over 200 ampere i spidserne når der virkelig bliver spillet højt. Hvis overgangsmodstanden så var f.eks. 0.01 Ohm (10 milliOhm), ville det give et spændingstab på 2 Volt (U = RxI = 0.01 x 200 = 2). Det er ret meget tab når man kun har 12 Volt fra bilbatteriet at gøre godt med. Samtidig giver det en stor uønsket varmeudvikling netop i punktet for overgangsmodstanden hvilket på sigt er skidt for holdbarheden.

Til sammenligning er strømtrækket i et signalkabel typisk mindre end en tiendedel milliampere. Her betyder 0.01 Ohms overgangsmodstand ikke synderligt meget for den resulterende spænding, og holdbarheden bliver ikke nedsat da der ingen varmeudvikling er.

Hej jjaz.

hmm jamen kan da godt se det når du sætter den op i den gode gamle formel.. det er jo næsten chokerende.

Dvs at hvis jeg har tænk på at lave en strømkabel træk fra min eltavle med et 16 amp. kabel og lodde på en strømskinne så ville jeg miste en 0,16 volt... lad os gå ud fra som du siger modstanden er 0,01 ohm så sre regnstykket sådan her ud: 0,01 x 16 = 0.16 volt??

kan man måle modstanden med et alm fluke/voltmeter hen over en lodning?? og er de 0,01 ohms modstant bar et skud i tågen eller meget tæt på virklighed??

ved du hvor megen modstand der typisk er hen over et. f.eks rca stik til signal kilde??

Tak for de gode svar:-)

MVH
Don

Malbjerg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2005
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 11:11 | IP-adresse registreret  

Er det ikke lige så meget, for at undgå, at få et andet materiale imellem, at man crimper det sammen? Man kan på denne måde have samme materiale i kabler og stik, Men igen, så skal man igennem en eller anden form for stik...

Malbjerg

Til top Vis Malbjerg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Malbjerg

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:

Dvs at hvis jeg har tænk på at lave en strømkabel træk fra min eltavle med et 16 amp. kabel og lodde på en strømskinne så ville jeg miste en 0,16 volt... lad os gå ud fra som du siger modstanden er 0,01 ohm så sre regnstykket sådan her ud: 0,01 x 16 = 0.16 volt??

Hej Don

Nu ved jeg ikke hvordan du har tænkt dig at lave det, men så vidt jeg ved, er det ikke tilladt at have lodninger i 230 V installationer. Det var det i hvert fald ikke da jeg var i lære som elektriker, men det er jo også ved at være 15 år siden!

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 11:53 | IP-adresse registreret  

JJAZ skrev:

Så vidt jeg kan se, er det fordi gaffel/banan kan skrues af, og derved erstattes af gaffel/banan.

Mvh.
Til top Vis Milu's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Milu

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Er koldsvejsning ikke bare en crimpning så?

Mvh.

klogesen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 August 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Ideen om ikke at lodde stik fast på kabler er, så vidt jeg ved, noget som Audioquest indførte for mere end 10 år siden! Måske så længe som 15 år. Ifølge deres materiale fra dengang var alle deres dyre signalkabler fremstillet ved at lederen i kablet og stikket blev placeret med fysisk kontakt, og et meget kraftig strømstød fik så de to dele til at smelte sammen. De kaldte det vist koldsvejsning. På den måde bliver der nærmest tale om en eneste ubrudt leder, som bare er udformet som et stik i hver ende. Jeg kan ikke huske om deres højttalerkabler kunne fås med stik monteret på samme måde.

Så det er slet ikke en ny idé, men materialerne i de italienske kabler er jo anderledes.

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:
Er koldsvejsning ikke bare en crimpning så?

Mvh.

Jo det må det da være... også det at jeg får ud af det.-)

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

klogesen skrev:

Ideen om ikke at lodde stik fast på kabler er, så vidt jeg ved, noget som Audioquest indførte for mere end 10 år siden! Måske så længe som 15 år. Ifølge deres materiale fra dengang var alle deres dyre signalkabler fremstillet ved at lederen i kablet og stikket blev placeret med fysisk kontakt, og et meget kraftig strømstød fik så de to dele til at smelte sammen. De kaldte det vist koldsvejsning. På den måde bliver der nærmest tale om en eneste ubrudt leder, som bare er udformet som et stik i hver ende. Jeg kan ikke huske om deres højttalerkabler kunne fås med stik monteret på samme måde.

Så det er slet ikke en ny idé, men materialerne i de italienske kabler er jo anderledes.

Ja ved godt at det er en ældre metode men har bare aldrig helt fået opklaret hvordan det foregik.. mener audioquest gjorde det du nævner meget med sølv og sølvstik..

MVH
Don

don dario
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Svend P skrev:

don dario skrev:

Hej Don

Nu ved jeg ikke hvordan du har tænkt dig at lave det, men så vidt jeg ved, er det ikke tilladt at have lodninger i 230 V installationer. Det var det i hvert fald ikke da jeg var i lære som elektriker, men det er jo også ved at være 15 år siden!

Hmm der er jeg dig et svar skyldig.. snakkede med min nabo som er elektriker og han ville godt lave det og det eneste sted der sku loddes var i selve strømskinne men undersøger lige om det er lovligt inden jeg gør noget... ellers må det jo bare gøres fast med en spændeskrue:-)

MVH
Don

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

IMF 17 HZ skrev:
Til jer med alle de dyre kabler

Har I nogensinde tænkt over mange meter , tynd kobbertråd , der er i et delefilter .

MVH . IMF 17 HZ.

Ork, ja.

Har du til gengæld tænkt over at delefilteret, modsat ht-kablerne, er den del af højtalerens konstruktion, og at højtaleren derfor voices MED delefilteret?

Sonus faber Club International
Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

IMF 17 HZ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

Ork, ja.

Har du til gengæld tænkt over at delefilteret, modsat ht-kablerne, er den del af højtalerens konstruktion, og at højtaleren derfor voices MED delefilteret?

Ja jeg troede engang at jeg kunne forbedre lyden i et JBL  L96, ved at skifte delefilterkomponenterne ud med bedre kvalitet, jeg var af flere HI-FI tidskrifter blevet tudet ørene fulde om hvad man skulle bruge i et delefilter og hvad man absolut ikke skulle bruge, så efter chocket over hvad jeg fandt i JBL"erne skulle der nu laves 2 nye delefilter , alle originale komponenter blev målt igennem for at få værdien på spoler og kondensatorer, så igang med at vikle nye luftspoler med tilsvarende værdi , af tyk kobber tråd , kondensatorerne blev skiftet med bedste kvalitet der kunne købes, det hele blev så lodet sammen efter det diagram , jeg havde kopieret efter det originale delefilter, de tynde interne ledninger blev skiftet med bedste kvalitet ht. kabel , endelig færdig nu skulle der lyttes ,  bvrrrrrrd  lyden var nu blet ulidelig hård at høre på , så det endte med at de originale spoler med jernkerne og tynde ht. ledninger blev geninstaleret. Men det var jo skægt at lave det.

MVH IMF 17 HZ

Til top Vis IMF 17 HZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af IMF 17 HZ

shras
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2004
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 15:08 | IP-adresse registreret  

IMF 17 HZ skrev:
Ja jeg troede engang at jeg kunne forbedre lyden i et JBL  L96, ved at skifte delefilterkomponenterne ud med bedre kvalitet, jeg var af flere HI-FI tidskrifter blevet tudet ørene fulde om hvad man skulle bruge i et delefilter og hvad man absolut ikke skulle bruge, så efter chocket over hvad jeg fandt i JBL"erne skulle der nu laves 2 nye delefilter , alle originale komponenter blev målt igennem for at få værdien på spoler og kondensatorer, så igang med at vikle nye luftspoler med tilsvarende værdi , af tyk kobber tråd , kondensatorerne blev skiftet med bedste kvalitet der kunne købes, det hele blev så lodet sammen efter det diagram , jeg havde kopieret efter det originale delefilter, de tynde interne ledninger blev skiftet med bedste kvalitet ht. kabel , endelig færdig nu skulle der lyttes ,  bvrrrrrrd  lyden var nu blet ulidelig hård at høre på , så det endte med at de originale spoler med jernkerne og tynde ht. ledninger blev geninstaleret. Men det var jo skægt at lave det.

MVH IMF 17 HZ

Det er da dejligt at du i dag kan se positivt på fiaskoen.

Jeg må også give dig ret i at "dyrt" ikke nødvendigvis betyder "bedre". Det handler i høj grad om synergi.

Til top Vis shras's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af shras Besøg shras's Websted

jørstad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 April 2003
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

KOLDSVEJSNING UHA DA  DET GÅR SLET IKKE PRØV AT TÆNKE NÅR DER KOMMER RØNGTEN PÅ FYHADA.
Til top Vis jørstad's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jørstad

Haugaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 20:16 | IP-adresse registreret  

don dario skrev:
quote:

Kablerne er baseret på en blanding af sølv og palladium, som giver en leder med helt unikke egenskaber. Hele processen er baseret på kold-extrudering, som sikrer bedst mulig balance i kablets krystaller. Stikkene til kabel-serien er baseret på samme materialer, og det giver yderligere den fordel at man, gennem den specielle materialesammensætning, kan koldsvejse stikkene på kablerne uden brug af loddetin og lignende materialer. Kablerne har derved ikke været udsat for ekstrem varme under fremstillingsprocessen som kan give de kendte problemer i forhold til balancen i lederne og deres opbygning.

Kan nogen forklare mig hva der menes her??

MVH
DOn

Ref. koldsvejsning tror jeg at ideen er, at man ved ikke at varme på kablet undgår at der sker ændringer i ledernes krystalinske struktur.

Haugaard

Til top Vis Haugaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Haugaard Besøg Haugaard's Websted

IMF 17 HZ
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 01 November 2006
Lokalitet: København
Sendt: 10 Januar 2007 kl. 22:59 | IP-adresse registreret  

Milu skrev:

Og har du nogensinde tænkt på at, for dig, er det spildt penge, at købe hifi, da du alligevel ikke kan høre forskel?

Mvh.[/QUOTE]

Og har du nogensinde tænkt på at, for dig, er det spildt penge, at købe hifi, da du alligevel ikke kan høre forskel?

Mvh.[/QUOTE]

Hej Milu

Kan du forklare mig hvad et godt audio-kabel er , og passer dette kabel med succes på alle anlæg eller kan det tænkes at netop dette kabel kan forvære et ellers vellydende  anlæg . MVH IMF 17 HZ

Til top Vis IMF 17 HZ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af IMF 17 HZ

Milu
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Sendt: 11 Januar 2007 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

"snip"

Hej Milu

Kan du forklare mig hvad et godt audio-kabel er , og passer dette kabel med succes på alle anlæg eller kan det tænkes at netop dette kabel kan forvære et ellers vellydende  anlæg . MVH IMF 17 HZ "snip"

Ethvert kabels performance er helt sikkert system afhængig, OG afhængig af de ører der lytter.
PS. Jeg bruger ikke selv vanvittig dyre kabler, slet ikke. Men gode gennemtænkte konstruktioner. Nogle af de kabler jeg har er mellemdyre (ht-kabler), men tilkommet i en tuskhandel med en skør svensker, kunne ikke få mig selv til at betale fuld pris.

Mvh.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes