Forfatter |
|
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa Otto er det korrekt at de flade skærme vil falde 30 - 40 % her i det nye år.
Oplysningen har jeg fået fra en mand i branchen , men holder det stik, tror du ?
Måske lidt off topic __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
Til top |
|
|
BlackWidow Forum Bruger

Bruger siden: 16 November 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 376
|
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 10:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
piobyte skrev:
Hejsa Otto er det korrekt at de flade skærme vil falde 30 - 40 % her i det nye år.
Oplysningen har jeg fået fra en mand i branchen , men holder det stik, tror du ?
Måske lidt off topic |
|
|
Det skal da nok passe. Jeg vil også tro at det var tilfældet i år med de modeller der blev lanceret først på året. __________________ Samsung LE-32R51B, Oppo DV971H, Sanyo Z4
Yamaha RX-V595
Dali Ikon 6, Vokal 2 og W2
Mit surroundanlæg
|
Til top |
|
|
piobyte Forum Bruger

Bruger siden: 30 November 2004 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 2169
|
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 10:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
BlackWidow skrev:
piobyte skrev:
Måske lidt off topic
|
|
|
Det skal da nok passe. Jeg vil også tro at det var tilfældet i år med de modeller der blev lanceret først på året.
|
|
|
Joo ,men prisen skulle holde sig nede også for nye modeller, står ikke lige selv og mangler en flad , jeg har garanti på mit Phillips til 2009. Men hvis de bliver billigere og ikke mindst bedre er jeg da til at lokke . __________________ http://www.piobyte.dk/MSV2
|
Til top |
|
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 10:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
nitrotg skrev:
Har du set det.. mener hvis det er ligesom en computer der går fra 1280x1024 og op i 1900 noget opløsningen er der jo temmelig meget forskel |
|
|
Selvfølgelig er der forskel - men spørgsmålet er hvor vigtig den er set i den større sammenhæng.
På en computerskærm er der andre ting at tage hensyn til end på et tv, f.eks. sidder man væsengtligt tættere på.
Hvor stor forskel kan du se på om en computerskærm viser 1280x768, 1680x1050 eller 1920x1200 - hvis du står 2-3 meter væk fra skærmen..?
Selvfølgelig kan man se forskel på 720p og 1080p - hvis alt andet er lige, som Otto har gentaget igen og igen, også i denne tråd - men på et tv på 42" skal man bare sidde så tæt på for virkelig at se forskellen at de fleste ikke vil synes det er rart.
Jeg vil til enhver tid foretrække et godt 720p TV frem for et halvsløjt 1080p.
|
Til top |
|
|
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toolate skrev:
Jeg blev også studet ørerne fulde med opløsning med her og der. Jeg gik derefter fra forretning til forretning for, at se hvor man fik mest for pengene. Jeg ville se hvad de max kunne vise, altså hvor godt et billede jeg kunne få fra en digital afspiller. Jeg fik en LCD skærm med 480P ved komponent og HDMI går den op i 720P/1080i. Mange andre havde højere opløsning og bedre tal på papiret. Men ens øjne lyver ikke.
|
|
|
Jeg tror, der er noget du har misforstået, hvad er det for en skærm du har købt.
|
Til top |
|
|
kaso Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Status: Offline Indlæg: 959
|
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 12:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
nitrotg skrev:
Ville det være dumt ikke at gå efter et Tv der understøtter Full HD?
Mener nu man alligevel skal invistere i nyt tv og havde bestemt mig for Pioneer 507'eren som kun understøtter 720 sad jeg og tænkte på om det måske ville være dumt at gå efter et tv der "kun" understøttede 720..
|
|
|
Det vil være dumt ikke at gå efter dét tv der viser det bedste billede. Det er ikke nødvendigvis et 1080P TV. Heller ikke hvis du vurderer med 1080P materiale.
Tænk lidt over dette (specielt jer der mener at det ikke er væsentligt at overholde standarder): Folk vil have 1080P tv, fordi så _tror_ de at de får "ægte HD", i højere grad end hvis tv'et kun er 720P (eller noget der ligner). Men hvis det er et problem at tv'et afviger fra HD-standarden ved at vise en lavere opløsning, hvorfor er det så ikke et problem at tv'et afviger fra HD-standarden ved at vise et forkert farvespektrum? Ved at foretage forkert farvedekodning? Ved at vise forkert farvestyrke? Ved at vise forkert farvebalance? Ved at vise forkert gamma-forløb? Alle disse ting er nøjagtigt lige så standardiserede som opløsningen. Hvis målet er at få det fulde udbytte af 1080P materiale, så husk lige at kontrollere om tv'et rent faktisk viser HDTV. Hvis farvegengivelsen og gamma-forløbet ikke er i overensstemmelse med HDTV-standarden, så er det nøjagtigt lige så lidt ægte HDTV som et tv med 848x480 opløsning! Et 1080P tv med 1:1 mapping og hele pivetøjet er IKKE "ægte HDTV", hvis gamma og de fire væsentlige farve-faktorer ikke gengives som HDTV. Hvorfor skulle det være vigtigt at gengive opløsningen ægte, men ikke gengive farve og lys ægte? At jagte ægte HD-opløsning, uden at jagte ægte HD-farve og ægte HD-lys, er idioti.
Og så er vi endda slet ikke begyndt at diskutere de mere almindelige problemstillinger, som f.eks. kontrast, synsvinkel, responstid osv.
|
|
|
He-he - det har du jo fuldstændigt ret i!
Noget andet er så, at hovedparten af vores signalkilder hverken er 720 eller 1080 P/I pt. - så her skal under alle omstændigheder skaleres....
|
Til top |
|
|
Toolate Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!
Bruger siden: 24 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 855
|
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurin skrev:
Toolate skrev:
Jeg blev også studet ørerne fulde med opløsning med her og der. Jeg gik derefter fra forretning til forretning for, at se hvor man fik mest for pengene. Jeg ville se hvad de max kunne vise, altså hvor godt et billede jeg kunne få fra en digital afspiller. Jeg fik en LCD skærm med 480P ved komponent og HDMI går den op i 720P/1080i. Mange andre havde højere opløsning og bedre tal på papiret. Men ens øjne lyver ikke.
|
|
|
Jeg tror, der er noget du har misforstået, hvad er det for en skærm du har købt.
|
|
|
Jeg har et Sharp LC-26P50E og alle siger det er noget jeg har misforstået. Men det er det altså ikke. Min Philips DVD963sa kørte 480p via komponent og min nuværende Panasonic DMR-EH65 kører 720p via HDMI. Jeg har prøvet komponent til mit Sharp med panaén og her ville skærmen altså kun vise 480p. __________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
Til top |
|
|
puggie Forum Bruger

Bruger siden: 13 Januar 2006 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 130
|
Sendt: 02 Januar 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er indlysende at 1080P er bedre end 720P uanset skærmstørrelse. Det er også rigtigt er der er 1080P HD materiale med dårligt transfer. Jeg ville vælge 1080P/24Hz (det vil sige vente til det falder i pris). Om en bestemt 720p skærm er bedre end en anden 1080p skærm er så en anden sag, men rent teknisk er 1080p langt bedre.
|
Til top |
|
|
Hurin Forum Bruger

Bruger siden: 29 April 2006 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 465
|
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toolate skrev:
Jeg har et Sharp LC-26P50E og alle siger det er noget jeg har misforstået. Men det er det altså ikke. Min Philips DVD963sa kørte 480p via komponent og min nuværende Panasonic DMR-EH65 kører 720p via HDMI. Jeg har prøvet komponent til mit Sharp med panaén og her ville skærmen altså kun vise 480p.
|
|
|
Din skærm er optimeret til PAL og har en opløsning på 960x540. Der er ikke noget mærkeligt i at et PAL signal ser bedre ud på din fladskærm end på en HD-Ready skærm, derimod betvivler jeg det modsatte er tilfældet. Det kan sikkert godt modtage 480p men skal skalere op for at vise det.
http://www.sharp.de/php/p.php?par=18_no_no_1090
|
Til top |
|
|
Toolate Lukket konto

|
Sendt: 03 Januar 2007 kl. 09:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hurin skrev:
Toolate skrev:
Jeg har et Sharp LC-26P50E og alle siger det er noget jeg har misforstået. Men det er det altså ikke. Min Philips DVD963sa kørte 480p via komponent og min nuværende Panasonic DMR-EH65 kører 720p via HDMI. Jeg har prøvet komponent til mit Sharp med panaén og her ville skærmen altså kun vise 480p.
|
|
|
Din skærm er optimeret til PAL og har en opløsning på 960x540. Der er ikke noget mærkeligt i at et PAL signal ser bedre ud på din fladskærm end på en HD-Ready skærm, derimod betvivler jeg det modsatte er tilfældet. Det kan sikkert godt modtage 480p men skal skalere op for at vise det.
http://www.sharp.de/php/p.php?par=18_no_no_1090
|
|
|
Ja nu har jeg osse gennemlæst min brochure og noget net læsning. Det er rigtigt, at det skal op eller ned scalere alt efter det signal det får. Det den viser på skærmen er det signal den får fra kilden.
http://www.amazon.co.uk/Sharp-LC26P50E-Widescreen-Ready-LCD/ dp/B000AQ5LRG __________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
Til top |
|
|
chrhall Forum Bruger

Bruger siden: 11 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 42
|
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 16:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Stop nu det opløsningsgakkeri.
Tag ud og se på skærmen. Hvis den er god, så køb den.
Der vil gå lang tid før hdtv bliver en realitet for danskere - typisk så lang tid at alle der læser dette vil have skiftet deres tv ud. Vi snakker 3 år før der slukkes for de analoge signaler - hvor lang tid tror i ikke det vil tage før at hdtv bliver hvermandseje?
Og som sagt tidligere, mener jeg ikke at 720/1080 betyder ikke noget på skærmstørrelser under 50"
Hell, jeg synes stadig at mit 100" z4 billede er jævnt og fint.
|
Til top |
|
|
nitrotg Forum Bruger

Bruger siden: 25 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 163
|
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 18:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Var nede og kikke i panasonic centeret forleden dag og der havde de opstillet deres 50" og deres nye kæmpe skærm.. tror det var en 65".. 65" kørte i 1080HD billede og 50" kørte med 720 med samme billede på samme tid.. og jeg syntes faktisk ikke jeg kunne se nogen forskel overhovedet...
Så mit valg bliver hos Pioneers 507XD
|
Til top |
|
|
Toolate Lukket konto

|
Sendt: 04 Januar 2007 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
nitrotg skrev:
Var nede og kikke i panasonic centeret forleden dag og der havde de opstillet deres 50" og deres nye kæmpe skærm.. tror det var en 65".. 65" kørte i 1080HD billede og 50" kørte med 720 med samme billede på samme tid.. og jeg syntes faktisk ikke jeg kunne se nogen forskel overhovedet...
Så mit valg bliver hos Pioneers 507XD
|
|
|

__________________ Nad 116 & 216THX
Concept2 (moddes snart)
XTZ 99 W10.16
Cambridge DAC
Panasonic DMR-EH65
|
Til top |
|