Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 16:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Højttalere
 HIFI4ALL Forum : Højttalere
Emne Emne: Dali Grand Vs Dali 40SE (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Ascari
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Juni 2004
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Tror vi er ovre i smag og behag igen... Derfor skal man jo ud og lytte! Men af Dali 40 Se og Grand vil jeg nok se nærmere på grand i første omgang, tror den vinder på alle punkter.
Til top Vis Ascari's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Ascari

Don Junker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 00:27 | IP-adresse registreret  

Kanon alle! Det er godt lige at høre folks meninger omkring Grand. Jeg har engang hørt dem i HiFiklubben, men det er ved at være mange år siden, og de er ikke nemme at finde i butikkerne mere :) Det bedste er nok at vente til jeg flytter til århus engang i den nærmeste fremtid, og komme rundt og lytte lidt...for selvfølgelig er det smag og behag.

Forøvrigt..jeg har en kammerat med et par JBL 250 TI LE, som jeg synes spiller ok. Har nogen af jer en fornemmelse af dem Vs dali grand?

Her på siden er der et brugt par til salg for 12.5k kr brugt som jo er i ca samme prisklasse

http://www.hifi4all.dk/tilbudsavisen/KommercielAnnonce.asp?i Ad=2327
Til top Vis Don Junker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Junker

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 01:00 | IP-adresse registreret  

De dali 40 se har sikker været alm. dali 40. Der er nærmest ikke produceret nogle 40 se udgaver.  Så de to speakers vil nok omtrent koste det samme.

Jeg foretrækker lyden fra 40 se frem for grand, så længe du sidder andæktigt nede i din stol. Andre vil nok have det anderledes. Den alm. 40 synes jeg slet ikke har kvalitet på samme niveau. En 40 er som det er sagt nærmest umulig at placere odentligt i rummet og kræver en urimelig stærk forstærker. Undervurder ikke det :)

Med JBL 250 TI LE synes jeg vi mere er over i show afdelingen og en helt anden klang. Det kan godt være nogle synes grand diskant er skarp men prøv at lægge ører til en 250. Arg. Hvis det skal være på de lyd betingelser er en jbl xpl 160, på fødder, lydmæssigt en klasse bedre, og så kan den vel fåes til 2500 kr :) - de er faktisk super gode også til klassisk musik :)

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Don Junker
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 December 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

JBL 250 TI LE er ganske rigtigt lidt en showhøjtaler, men det passer egentlig også godt til det musik jeg hører, som er fortrinsvis rock og blues :) Selvom jeg sætter MEGET pris på en dyb og præcis bass, skal detaljerne og stemmerne også være der. Måske er Grand mere allround?

Til top Vis Don Junker's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Don Junker

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 11:08 | IP-adresse registreret  

ppp_dk skrev:
Jesper Andersen skrev:

jamen altså.......så gik det som forventet...og "frygtet"  Jammen frygt ej! Husk på at det jo kun er en hobby det her! Der er da plads til os alle!

- Det er der ( plads til os alle )............men er jo en passioneret hobby ...og nogen gange skal man passe på at "følelserne" ikke løber af med een i hvad som er ment som en hyggelig mening-& lyd-udveksling....og det gælder ikke mindst mig selv  

...men kære Dali Grand venner.......prøv nu lige at læse HVAD jeg skriver (mener), fremfor at læse hvad I TROR jeg skriver (mener) Godt ord igen...

1/ Jeg skriver tydeligt " i forhold til".....altså at i forhold til VA BCG spiller de "mudret" og "skingert". Jeg skriver ikke at de som helhed er mudrede eller skingre..see the difference ?

2/ Fint nok at I mener at det partout må være andre led i kæden som gør/gjorde at Grand'en spiller/spillede som den gjorde...men det ER da mærkeligt at VA IKKE havde samme klang, ikke sandt ?. Man kunne jo med lige så stor ret hævde at siden at man skal gøre div. krumspring med kabler i den (meget ) bedre end, så må det netop være for at korrigere en evt. "mudrethed" fra Grand.........Jammen jeg er da ikke overrasket at VA har en anden klang og den passer jo helt klart til din smag/setup...

- Yep, det gør de...omvendt så skal jeg være den første til at indrømme at VA skam ikke er den "ultimative" højtaler, men at den blot kommer ret tæt på MIN opfattelse af "God lyd", inden for min prisramme

3/ Hvor mange af d'Herre har sammenlignet netop Grand og BCG direkte ?....over en periode på knap 4 uger ?. 'Er jo lidt af en forudsætning for at kunne komme med kvalificeret bud på de to højtaleres klang-forskelle, ikk' ??  Nok ikke mange andre end dig!

- det kunne da godt være - som trådens ophavsmand siger, så disse to højtalere ganske tætte "konkurranter" og ikke SÅ forskellige i deres "Lyd-filosofi"

.......og så lige een gang til; jeg synes at Dali Grand er et fremragende bud på en højtaler i kr. 11/12.000 klassen...og for mange sikkert også det RIGTIGE" bud.....JEG synes blot at en VA BCG er så meget mere "smooth" og samtidig fast i bassen end Dali....Jeg kender jo ikke VA BGC, men der er jo mange andre forhold end selve højttaleren der spiller ind...

- Enig!

Og er der nogen i Stor-KBH området, det vil have "syn for sagen" og som har et par Grand, skal han ( eller hun  ) være meget velkommen forbi til en lille "test".....lægger gerne hus til...samt byder på et glas vin ( altid meget befordrende for mysik-nydelse  ) Faktisk tror jeg at de ville opfatte lyden som dig og VA BGC ville løbe med medaljerne...

- njå, ligefrem at uddele medaljer.....

Faktisk kunne jeg godt forestille mig sådan en NAKA fætter ville være en slem dreng på Grand, men hvad ved jeg, idet jeg ej heller har hørt en NAKA men bygger udelukkende mine indtryk på hvad jeg har læst om NAKA!

- mjo, den Naka-fætter er såmænd helt hæderlig til at holde "slemme" basser i ørerne...og lyden i sig selv er såmænd også ganske hæderlig...også selvom at det er en gammel sag efterhånden.....men der er nu ikke noget som retro-grej, vel 

M.v.h. Hygge herfra!

- I lige måde

Jeg har det fint med at vi ikke er enige - hvad med dig?

- Det har jeg det HELT fint med....ja, faktisk så er "uenighed" jo een af grundstene for at have en "debat"...og debat/meningsudveksling er da meget sjovere fremfor bare at klappe hinanden på ryggen og giver hinanden ret hele tiden...uden reelt at være det....

m.v.h.

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 11:16 | IP-adresse registreret  

Don Jonker; JBL's TI serie har nogle temmelig hvasse titaniums-diskanter.......som man kan sige meget godt om...men "smooth" er de ikke.

Når det så er sagt, så er JBL ( ihvertfald de gamle modeller ) en fantastisk højtaler, som kan noget ingen anden højtalere kan ( inden for en realistisk prisramme ). og når man sidder og hører en fed rock/pop/disko plade på fuld skrue, og dine ben bare ikke kan sidde stille, så er du tilbøjelig til at tilgive den skarpe diskant - og især 250 er en "fed" højtaler

Men ligesom f. eks. Dali 40, så kræver JBL altså også en monster-forstærker - glem alt om at drive dem med en almindelig receiver/forstærker !

...og så er der lige størrelsen..........en TI 250 er altså STOR

mvh

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Oktober 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 06 Januar 2007 kl. 11:41 | IP-adresse registreret  

Måske har KvK igen svaret på, at du oplever forskellen på de to som den er. Se i denne tråd: 

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=40396&T PN=7

"Kandiseret Østrigsk lyd" kalder han Vienna. Måske er det derfor den ikke opleves så skarp som Dali'en?

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Jesper Andersen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 12:23 | IP-adresse registreret  

Kære Svend P

- Du VIL altså bare have dine (Kurts) meninger/opfattelse af Grand'ens - og BCG'en's - lyd, til at være de "sandfærdige", hva ? 

Men jeg synes oprigtig talt ikke at der kan koges megen mere suppe på denne her "uenighed" omkring Grand og VA BCG  - du har DIN mening -som jeg respekteret - JEG har en anden

- og med fare for at gentage mig selv - for jeg har jo netop givet mit besyv med i den tråd du linker til - så er jeg ret ligeglad med hvad den farverige KVK kalder lyden fra Vienna - JEG finder dem meget velspillende.....

Jeg synes dog at du misser en vigtig ting; jeg har hørt disse to forskellige højtalere "side by side".....har du ?????? Istedet for at læne dig op ad hvad en anden mener om vienna, synes jeg at du skulle prøve at gøre dine egne erfaringer...hvem ved, måske du vil blive overrasket

Som en krølle på halen, vil jeg blot sige at jeg IKKE mener at VA BCG gengiver musik mere "rigtigt" , hverken på papir eller IRL, end Grand - ja, måske det modsatte endda er tilfældet....jeg konstaterer/fortæller blot om MINE erfaringer omkring forskellene på de to højtalere imellem rent LYDMÆSSIGT.

Kære Svend, skal vi ikke blot blive enige om at vi er uenige, og så ellers nyde week-end'en

m.v.h.

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen erfaring med Vienna, og det er også derfor jeg bliver nødt til at citere KvK. Det er ikke fordi jeg VIL have at det er sandheden, men jeg oplever både KvK og mig selv om meget objektive og rationelle mennesker, uden nogen skjult agenda. DET tillægger jeg stor værdi!

Men det eneste jeg egentlig opponerede imod, var beskrivelsen af Dali'ens diskant som skarp. Det kan den være under de forkerte omstændigheder, men det kan alle højttalere jo være. Jeg ser det ikke som en del af sandheden om Grand serien (og andre ejere er jo tydeligvis enige), men blot udtryk for at du har hørt dem i uheldige omstændigheder, eller i hvert fald op mod en anden højttaler der er mere "venlig" overfor kildematrialet.

Igen synes jeg Kvk har sagt det bedst om Grand'erne: kommer der junk ind, kommer der junk ud.

Til top Vis Svend P's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Svend P Besøg Svend P's Websted

Svend P
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2007 kl. 10:28 | IP-adresse registreret  

Klik på linksene for et se en test fra det hedengangne Hifi og Elektronik af hhv. Dali Grand og Dali Grand Coupe.

http://img444.imageshack.us/img444/3636/daligrandtest1uu5.jp g

http://img444.imageshack.us/img444/9179/grandtestda3.jpg

kramer71
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Oktober 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 20:36 | IP-adresse registreret  

Don Junker skrev:
JBL 250 TI LE er ganske rigtigt lidt en showhøjtaler, men det passer egentlig også godt til det musik jeg hører, som er fortrinsvis rock og blues :) Selvom jeg sætter MEGET pris på en dyb og præcis bass, skal detaljerne og stemmerne også være der. Måske er Grand mere allround?

OK. Skal der smæk i bassen, så er en Jbl xpl 200 på fødder gerne biamped, en rigtig fin højtaler med præcis bas, detaljer og hurtighed. Du kan da prøve at lægge ører til den. Jeg vil mene den er betydeligt bedre end en 250. Mange mener det er den bedste speaker fra JBL nogensinde - se evt. audioreview.com . Grand er mere allround men den samme hurtighed som en xpl 200 er der ikke mange andre højtalere der har. Det er (musik) smag og behag. Så prøv et lyt. En xpl 200 kan vel fåes for en 4-5000 kr for et sæt, men det skal ikke afskrække dig! (check kantophæng)

Til top Vis kramer71's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kramer71

Audi A3
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 21:14 | IP-adresse registreret  

Da jeg for ca. 10 - 11 år siden købte mine 2 sæt Grand overvejede jeg også Dali 40/40SE. Hvorfor valget fald på Grand fremfor et brugt sæt 40/40SE kan jeg ikke huske. 40/40SE er en imponerende stor højttaler, men også mere krævende end en Grand.

For nylig fortalte en medarbejder fra HFK, der tidligere har arbejdet på Dali en historie fra Dali 40's udviklingstid. Om der er hold i historien er uvist.

"På et tidspunkt i udviklingen var de stakkels folk så frustrede, at de tog et sæt med ud på en mark og skød på dem."

En 40'er vist også en besynderlig konstruktion - se manual.

http://www.dali.dk/admin/previousm/DALI_40_SPECIAL_EDITION.p df

Denon/Dali Grand & Euphonia
Til top Vis Audi A3's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Audi A3 Besøg Audi A3's Websted

ppp_dk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Juni 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret  

Audi A3 skrev:
Da jeg for ca. 10 - 11 år siden købte mine 2 sæt Grand overvejede jeg også Dali 40/40SE. Hvorfor valget fald på Grand fremfor et brugt sæt 40/40SE kan jeg ikke huske. 40/40SE er en imponerende stor højttaler, men også mere krævende end en Grand.

For nylig fortalte en medarbejder fra HFK, der tidligere har arbejdet på Dali en historie fra Dali 40's udviklingstid. Om der er hold i historien er uvist.

"På et tidspunkt i udviklingen var de stakkels folk så frustrede, at de tog et sæt med ud på en mark og skød på dem."

En 40'er vist også en besynderlig konstruktion - se manual.

http://www.dali.dk/admin/previousm/DALI_40_SPECIAL_EDITION.p df
Lignende historier kan vel findes i andre virksomheder - ren fis og ballade skal der jo være plads til!

Husk på at hifi skal være sjovt!

Til top Vis ppp_dk's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ppp_dk

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes