Tilbage til HIFI4ALL.DK 1. juli 2024 | 12:01   

  NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
DIY/Selvbyg
 HIFI4ALL Forum : DIY/Selvbyg
Emne Emne: Lyd først Design senere.. selvbyg (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Momsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 December 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 28 December 2006 kl. 22:11 | IP-adresse registreret  

Hej AUDIOphile,

Mine højtaler skal have et formsprog i stil med disse.

Tror i at der er kunder til højtalere med et sådan organisk formsprog?

Venlige hilsner

Søren M

Light Shell lampe

BetweeN2ShapeS Lampe



__________________
Lidt af mit design + andet. :-) http://www.myspace.com/momsendesign

www.MomsenDesign.com
Til top Vis Momsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Momsen Besøg Momsen's Websted
 
Momsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 December 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 28 December 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:
Momsen skrev:
Kjeldsen skrev:

Car hifi er til bilkabiner. Her er basenheder optimeret til at spille i en bilkabine der hæver basfrekvenserne på en helt anden måde en i stuen. Der findes dog Car hifi enheder og Home hi fi enheder der kan bruges begge steder.

Du vil ofte se at bil enheder er beregnet til at sidde i meget små kabinetter. Hvis disse blev placeret i en stue viller der ikke komme meget bas ud af dem. 

Hej Kjeldsen,

tak for det hurtige svar.

Ja jeg kan godt se at der er en mening med galskaben, jeg tænkte bare ikke på det forhold som du beskrev.

tak fordi du gjorde mig klogere.

Venlig hilsen

Søren M

 

 

For lige at uddybe lidt omkring forskellen på højttalere til bil- og stuebrug, så husk at have for øje (well, øre...) at højttaleren ideelt skal spille optimalt i et "normalt" "gennemsnitligt" rum - hvad det så end måtte være. En bilhøjttaler er optimeret til at spille i et rum på størrelse med et mellemstort kosteskab, hvor rummet selv fungerer som trykkammer. Du oplever i princippet hvordan en subwoofer føles - indefra. Her kan selv en forholdsvis lille enhed komme meget dybt ned med store lydtryk. I en stue på f.eks. 30 kvm er det andre forhold der gør sig gældende.

Der blev nævnt noget i en anden tråd fornylig om at mange højttalere er designet til at lyde bedst når de er hejst 30 meter op i en flagstang - hvor de med andre ord er helt fri for ydre påvirkninger som gulv, loft og vægge. De er med andre ord bedst i et anechoisk rum. Det er bare ikke ret almindeligt at normale mennesker hører musik i sådan et rum. Der skal tages højde for de rumreflektioner som findes under normale forhold. Problemet er at ingen designer ved hvilket rum hans højttaler skal spille i - den perfekte højttaler er en højttaler der er bygget specifikt til det rum den skal stå i. Den vil have en frekvensgang der ser frygtelig ujævn ud hvis man måler den i et anechoisk rum - men den vil netop tage højde for de frekvenser og faser der bliver hævet, sænket, drejet osv, i lige præcis det rum den er bygget til.

Samme højttaler vil så bare lyde helt forkert i ethvert andet rum.

 

Hej RogueAgent,

er det muligt at ændre højtaleren egenskaber, ved evt. at have flere kondensatorer som man kan flytte rundt på alt efter hvilket rum man skal have den stillet op i?

Så hvis kunden siger vores stue er på 100 kvm. så får de kondensatorer til delefiltret som passer til det?

Mvh. Søren



__________________
Lidt af mit design + andet. :-) http://www.myspace.com/momsendesign

www.MomsenDesign.com
Til top Vis Momsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Momsen Besøg Momsen's Websted
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 29 December 2006 kl. 00:11 | IP-adresse registreret  

Det er ikke som sådan en kondensator der skal flyttes.

For at lave en rumuafhængig højttaler, skal du have en form for rumkorrektion. Dette kan ske digital som med TACT eller analogt vi Q-controlling. Flere firmaer arbejder med muligheden for q-controlling. Q-controlling hedder også linkwitz-reily korrektion. Det foregår mellem forforstærker og effektforstærker.

Af danske firmer kan nævnes Gryphon og accoustic reality

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
Momsen
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 23 December 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Indlæg: 27
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 13:53 | IP-adresse registreret  

Hej Kjeldsen,

Bruger man ikke i dag højtalere der måler rummet og indstiller sig selv så de spiller optimalt.

Mvh.

Søren M

 



__________________
Lidt af mit design + andet. :-) http://www.myspace.com/momsendesign

www.MomsenDesign.com
Til top Vis Momsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Momsen Besøg Momsen's Websted
 
RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 2365
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 15:45 | IP-adresse registreret  

Om der findes højttalere med indbygget rumkorrektion skal jeg ikke kunne sige - det mest almindelige er at det enten er bygget ind i forstærkeren i en eller anden form (oftest i surround-sammenhæng) eller som en separat enhed, f.eks. TacT.
Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent
 
jensby
Forum Bruger
Forum Bruger
Avatar

Bruger siden: 26 Maj 2003
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Indlæg: 387
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 16:08 | IP-adresse registreret  

Momsen skrev:

Hej AUDIOphile,

Mine højtaler skal have et formsprog i stil med disse.

Tror i at der er kunder til højtalere med et sådan organisk formsprog?

Venlige hilsner

Søren M

 

BetweeN2ShapeS Lampe

Hej Søren,

Spændende tråd

Kan dog ikke lade være med at trække på smilebåndet, du vil nemlig på et tidspunkt, løbe i et dilemma, li'som alle os andre. En go' højtaler kræver en vis størrelse, og en vis volumen for at spille godt.

Så når jeg ser dine lamper, kan de da godt laves til en højt, hvorvidt nogen vil købe dem, ved jeg ikke, men det bliver aldrig verdens bedste højtaler.

Så sagt lidt udfordrende

Du skal vælge side:

- Vil du lave verdens bedste højtaler (lyd-mæssigt) og så pakke den lidt pænere ind, end alle andre.
- Eller du kan vælge at lave verdens bedste højtaler (design-mæssigt).

At kombinere de 2, så du har verdens bedste højtaler, akustisk og optisk  Good Luck...

Men held og lykke med erfaringerne!

Skulle du få lyst, er du altid velkommen til at lave et forslag til at "pakke" mine pænere ind!
De er pt. bygget udfra første device, kun hensyn til lyden, uden tanke for design

/Jensby

Til top Vis jensby's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jensby
 
Kjeldsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Avatar
Kjeldsens forbindelser

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Status: Offline
Indlæg: 9397
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Momsen skrev:

Hej Kjeldsen,

Bruger man ikke i dag højtalere der måler rummet og indstiller sig selv så de spiller optimalt.

Mvh.

Søren M

B&O gør det direkte i højttalerne på de største modeller, men kun i basområdet svarende til Q-control/linkwitz-reily korrektion.

Flere surroundreceivere har også automatisk korrektion af frekvensgang, hvilket ikke er helt det samme.

 

Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen
 
ctacta
Lukket konto
Lukket konto


Bruger siden: 01 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Indlæg: 1866
Sendt: 05 Januar 2008 kl. 04:24 | IP-adresse registreret  

Flotte og anerledes lamper, men jeg tror ikke dine erfaringer herfra vil kunne anvendes akustisk, og til noget der vil kunne spille musik.
Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta
 

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

<< Forrige Side af 2
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2024 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes