| Forfatter |
|
Jørn N. Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 07 Februar 2007 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MaXer
Velbekomme - det er sør'me ikke altid nemt at finde rundt i alle begreberne i surround-verdenen.
Angående subwoofere: hvis kravet er at sub'en skal kunne bruges til stereo og filmlyd ville jeg nok kikke lidt på B&W (Hifi-klubben) eller REL (jeg ved ikke hvem der forhandler mærket i DK). Der er selvfølgelig også mulighed for at en af Monitor Audio's modeller kan bruges - da du nu har valgt dette mærke i forvejen - og hvis du udbygger senere med center og surroundhøjttalere fra MA kunne det godt blive en velfungerende samlet løsning.
Mvh. Jørn
|
| Til top |
|
| |
l´Blundt Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 905
|
| Sendt: 07 Februar 2007 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Må jeg spørge, overfører du også signalet digitalt når du hører musik?
Ellers kunne det være en udmærket ide at prøve, da Atollén har en udmærket dekodning af cd.
Mvh. l´Blundt
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 539
|
| Sendt: 07 Februar 2007 kl. 12:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jørn N. > Nej, det er sgu ikke let...! Så er det jo godt man kan spørge eksperterne herinde! Jeg bruger mest anlægget til film og tv, jeg hører normalt kun musik når jeg er on the go. Jeg har aldrig hørt om REL, men har da selvfølgelig også overvejet en MA så det passer sammen, men hvis den Velodyne jeg er blevet tilbudt er bedre ville det jo være dumt ikke at købe den...! Jay > Jeg har ikke en decideret cd afspiller da jeg, som sagt, ikke hører så meget musik på anlægget. Når der ryger en skive på foregår det via dvd afspilleren som er tilsluttet digitalt med et optisk kabel
__________________ Bio á la MaX
|
| Til top |
|
| |
HenningL Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 07 Februar 2007 kl. 12:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil lige blande mig lidt.
Jeg købte også Atoll AV500 + PR600 + CD100 hos TC kort før jul til halv pris under åbningsudsalget. Mit første surround system iøvrigt.
Jeg mangler stadig at købe højttalere. Jeg har også overvejet MA, men jeg har læst i tests, at de ikke må stå for tæt på vægge, da lyden så bliver buldrende. Og da den ene højttaler kommer til at stå kun 50cm fra en sidevæg, og begge med fronten 50cm fra bagvæggen, er jeg lidt tvivlende mht. MA. Foreløbig spiller det med mine små Epos M5 og en Rel Quake sub, som jeg normalt bruger på mit kontor sammen med mit Cambridge anlæg.
Subben er ganske lille, men særdeles velspillende. Jeg købte den hos Bedre Lyd i Hvidover for ca. 2 år siden. Bedre Lyd er idag en del af Scala Hifi, og forhandler desværre ikke Rel længere. De kan dog muligvis tage dem hjem på bestilling, det ved jeg ikke. Jeg tror ikke der pt. er nogen som forhandler Rel i DK.
Men jeg vil blot slå et slag for Rel subwoofere, som ganske vist er lidt dyre, men også særdeles velspillende.
http://www.rel.net/
Henning
|
| Til top |
|
| |
Jørn N. Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2007 kl. 13:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej igen MaXer
I omegnen af 5000,- er det nok (altså efter min mening) svært at finde noget bedre end Velodyne SPL1200 Mk11, det gælder i hvertfald så længe alternativet er en ny subwoofer. Jeg bruger selv min sammen med udstyr der er decideret high-end og den falder ikke igennem.
Mvh. Jørn
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2007 kl. 13:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
HenningL > Du blander bare! Jeg har hørt alt hvad HFK havde i samme prisklasse, og lidt over, og jeg kan stadig kun anbefale MA. Synes du skulle tage og høre dem. Jeg har bestemt ikke fortrudt mit valg! Mht til rel sub, så ved jeg slet ikke noget om dem, og det er jo lidt svært at teste noget jeg ikke ved hvor sælges... men vil da gerne høre hvad andre har at sige om dem ift Velodynen som jeg nævnte, og svs. Jørn N. > hej hej! Tjoe, men jeg har ladet mig fortælle at selv hvis man kigger efter subs i 10.000 klassen så skulle den kunne følge med, og endda være bedre. Støtt?er du det __________________ Bio á la MaX
|
| Til top |
|
| |
Jørn N. Forum Bruger

|
| Sendt: 07 Februar 2007 kl. 14:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MaXer
Næ - jeg synes også du skal gå efter Velodynen, som sagt er jeg godt tilfreds med min. Den er i øvrigt ganske flot se på, godt bygget og temmelig tung. Så held og lykke.
Mvh. Jørn
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har fået lov til at låne Velodyne sub'en af den venlige ejer, så nu glæder jeg mig til at høre den, og høre om det er noget for mig! HenningL > Har du fået hørt på nogle højtalere hos TC endnu?
|
| Til top |
|
| |
HenningL Forum Bruger

Bruger siden: 15 December 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 94
|
| Sendt: 08 Februar 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nix, jeg kommer ikke så ofte til Århus eller Kbh. Jeg bor i Vejle og har ikke bil. Jeg vil nok først høre på højttalere i lokalområdet.
Henning
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 17:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nå, den Velodyne SPL 1200 MK II jeg skulle have teste/købt blev desværre solgt for næsen af mig... Nu har jeg så bestilt en helt ny Velodyne SPL-1200R! Glæder mig rigtig meget til at få den! Nu skal jeg så have fundet et kabel til den. Hvilken prisklasse ville passe til min nye sub? Jeg skulle jo gerne få det bedste ud af den!
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 18:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har kigget lidt på nogle kabler, og undret mig lidt. Er subwoofer kabler bare "gode" signalkabler? Eller er det en bestem type af kabler? Og jeg har set at nogle af dem har det de kalder y-link, altså hvor der i den ene ende er to ender. Nogen der ved om SPL-1200R kan bruge sådan et?
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MaXer.
Jeg snart selv til at have mig et længere kabel (stereo) til min sub DD18.
Kabler fra Blue Jeans Cable er ofte positivt omtalt. Specifikt vil jeg prøve LC-1 bare i stereo konfig:
http://www.bluejeanscable.co.uk/store/subwoofer/index.htm
Og så er det til at betale, ikke mindst!
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 19:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, det er ikke noget jeg har hørt om. Det gør vel ingen forskel om sub'en skal sættes til et stereo eller surround anlæg? Jo, det er godt nok betaleligt, men er det ikke næsten for billigt...? Den dyreste, Belden 1695A Subwoofer Cable, koster 23£. Det er jo ikke meget i forhold til sub'ens pris. Det kabel jeg har set på koster jo noget mere... har kigget på HFK på disse:
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Subwooferkabel /QED_Qunex_SR-SW_kabel_3_meter.htm http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/kabel/subwooferkabel /TARA_LABS_Prism_300S_kabel_2_meter.htm?aID=7735&rID=784 3 http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Subwooferkabel /TARA_LABS_PRISM2200SUB_kabel_40_meter.htm
Men ved for det første ikke om den Velodyne jeg får kan bruge det med y-link. Ville jeg få lige så meget ud af sub'en med et Blue Jean kabel?
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 20:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg købte et P-SW til 300kr, og det er rigtig fint... Det giver en mere markant og trykket bas, i stedet for det "normale" "bare bulder":.Og der kan både høres forskel i film og musik
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Februar 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay. Tak for det. Kan jo måske få lov til at låne af dem...! Men er der nogen der ved om Velodyne SPL-1200R kan benyttes med y-link kabler?
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
tillader mig lige at hive denne tråd op igen. Jeg har netop fået at vide at min sub bliver sendt i morgen, så nu begyndte jeg pludselig at tænke på kabel igen. Jeg fik aldrig svar på det med de y-kabler... Er y-kabler noget alle subwoofere kan bruge? hvis ikke, kan Velodyne SPL-1200R så? Er y-kabler bedre end almindelige subwoofer kabler? Og hvorfor? Er subwoofer kabler i virkeligheden bare ekstra gode signal kabler? __________________ Bio á la MaX
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej MaXer.
En Y-splitter er sådan set bare en stump signalkabel med en forgrening på, sådan at du "kopierer" det oprindelige signal aka laver en dublet af signalet. ikke så meget hokus pokus der.
Et subkabel er opbygget på akkurat samme måde som et ganske almindeligt signalkabel, og er vel mest "opfundet" for at kunder som dig og mig kan købe et kabel, som producent og forhandler siger er rigtig godt til netop det formål. Og så er alle glade 
Y-splitteren har du i øvrigt kun brug for, hvis din forstærker ikke har en sub-udgang.
Mvh
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Februar 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej! Tak for svarene!
brok skrev:
|
En Y-splitter er sådan set bare en stump signalkabel med en forgrening på, sådan at du "kopierer" det oprindelige signal aka laver en dublet af signalet. ikke så meget hokus pokus der. |
|
|
Går det ikke ud over lydkvaliteten?
brok skrev:
|
Et subkabel er opbygget på akkurat samme måde som et ganske almindeligt signalkabel, og er vel mest "opfundet" for at kunder som dig og mig kan købe et kabel, som producent og forhandler siger er rigtig godt til netop det formål. Og så er alle glade  |
|
|
Tænkte det nok! Tsk tsk, snydere...
brok skrev:
|
Y-splitteren har du i øvrigt kun brug for, hvis din forstærker ikke har en sub-udgang.
|
|
|
Ah, mange tak for opklaringen! Nu har jeg heldigvis sub-udgang... men bare af ren nysgerrighed, hvad skal man så med y-kablet?
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 15:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så fik jeg sub'en ind ad døren! Dejligt med endnu et stykke legetøj! Jeg vil lige lufte hvad jeg er kommet frem til mht. opsætning, og så modtager jeg meget gerne rettelser, fifs osv...! Da det er en aktiv sub går jeg ud fra at den skal sættes til sub-udgangen i forforstærkeren. Mener ikker engang der er noget der hedder sub-udgang på effektforstærkeren... Iflg. hvad jeg har læst herinde skulle det være bedst at slå delefiltret på sub'en fra, eller sætte den til det højeste hvis det ikke er muligt, og så lade forstærkeren håndtere delingen. Hvor den deler kan jeg læse mig til er en smagssag, men mange har den på 80, så det tror jeg at jeg vil prøve... Jeg kan ikke finde noget i menuen på forstærkeren der hedder noget med LFE, så om den kommer til at virke i stereo ved jeg ikke endnu... Nå, håber nogen har nogle kommentarer så jeg ikke går helt galt i byen!
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 01 Marts 2007 kl. 15:51 | IP-adresse registreret
|
|
|
tillægsspørgsmål: Hvilken fase (phase står der på remoten) skal jeg vælge? kan vælge 0, 90, 180 eller 270.
|
| Til top |
|
| |