| Forfatter |
|
RogueAgent Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 2359
|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 13:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, signalkabler og phonokabler er det samme..!
Toslink kaldes også optiske kabler
AV-kabler er en fællesbetegnelse for kabler som bruges til overførsel af både lyd og billede eller billede alene - dvs. Scartkabler, DVI, HDMI eller component som de mest almindelige. Da dit tv hverken kan tage DVI, HDMI eller component kabler så er de ikke så relevante i denne sammenhæng... 
Kig evt her: http://www.av-connection.com der kan du se de forskellige kabeltyper.
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 539
|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 13:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ah, okay. kæmpe afklaring! Jamen så er jeg jo klar til at se på kabler når jeg kommer hjem igen...! Når man køber kabler, kommer der så endestykker/stik/hvad-det-hedder med, eller skal man købe det ved siden af? Nu tænker jeg specielt på signalkablerne. De andre er vel ret fastsat. Så vidt jeg har set behøver man ikke stik, men kan bare bruge det rå kabel i klemmerne, så man altså kun bruger stik hvis man flytter kablerne rundt rimlig ofte. Er det korrekt?
__________________ Bio á la MaX
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 14:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmmm, signal/phonokabler har altid stik påsat, de skal jo passe til stikkene i forstærkerne.
Højttalerkabler er derimod ikke nødvendigvis termineret (som det hedder...) - det kan enten være rå/afisolerede kabler i terminalerne, ellers man kan sætte "spader" eller bananstik på (nogen har spader påsat når man køber dem i bestemte længder) - alt afhængigt af hvad højtalerterminalerne på effektforstærkeren kan tage imod. Jeg tvivler på at der er klemmer i den Atoll forstærker, nok snarere skrueterminaler af en mere kraftig slags.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 14:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
En ting du forresten skal være opmærksom på med optiske/toslink kabler er at de IKKE tåler at blive bøjet ligeså skarpt som et signalkabel. (hårde 90 graders knæk)
Kablet er en lysleder, og signalet sendes som rødt lys. Bøjer man det for hårdt bryder man lyset.
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 14:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men det er lige så godt at bruge rå kabler som at sætte "terminaler" (?) på? Er der nogen bestemte mærker man burde gå efter, eller holde sig fra?
Jeg har fundet de her i ca. samme prisklasse:
QED Quenex OT
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Kabel/Digitalkabel /QED_Qunex_OT_kabel_1_meter.htm
349,-/m
Ixos XHD 308 1,0 Optical (TC)
399,-/m
Supra ZAC
http://www.av-connection.com/?PNo=SUPZAC_01&PVer=0& ;SPage=Digital-Audio_Optisk-Toslink_Kabler
299,-/m
Er der nogen betydende forskel på disse? Og er prisklassen passende? Okay, det med knæk vidste jeg ikke. Ret godt at vide.
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 14:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mht "rå" kabler vs terminerede - der er som med så meget andet hifi lidt religion i det. Nogen sværger til de rå kabler fordi der er mindst muligt til at forstyrre kontakten mellem kablet og terminalen i forstærkeren/højttaleren. Problemet er at de med tiden bliver oxideret så de mister "renheden" i kontakten. Her mener nogen så at man med jævne mellemrum skal gen-afisolere kablerne, så de med tiden bliver kortere og kortere. Man skal måske nok kigge på dem en gang om året og lige se om kobbertrådene er blevet grå eller sorte at se på, men jeg vil mene det er lidt pivet hvis man klipper ledningerne flere gange om året.
Bananstik er der en del der bruger - de er dog mest praktiske hvis du meget ofte flytter rundt på kablerne. Det er stadig rå/afisolerede kabler man putter i bananstik, medmindre kablet er købt termineret. Det er ikke alle forstærkere/højttalere der kan tage bananstik, det er reelt forbudt i EU at have forstærkere med højttalerstik der accepterer bananstik, fordi afstanden mellem benene i et dobbelt bananstik er den samme som afstanden mellem strømbenene på netkabler i Frankrig, og man er bange for at folk skal tage fejl og koble højttalerne direkt til lysnettet. Det lyder vist ikke så godt har jeg ladet mig fortælle..! Ofte har man fra producentens side dog blot sat en prop i højttalerterminalen bag på forstærkeren, og den er ret nem at fjerne med en lille skruetrækker eller lignende.
Spadeterminaler er normalt forseglede med krympeflex, så de ikke oxiderer. Desuden er de ofte lidt nemmere at få til at sidde rigtigt i en skrueterminal, derfor er der nogen der sværer til disse. Om der er nogen lydmæssige fordele tvivler jeg på.
Umiddelbart vil jeg ikke mene at der er nogen betydelig kvalitetsforskel på de tre optiske kabler du nævner - prisniveauet ser meget fornuftigt ud.
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, det lyder jo meget fornuftigt. Det må jo så komme an på hvad jeg køber af kabler. Tror ikke jeg vil våge mig ud i selv at sætte ender på. Så skal de jo nok alligevel gen.afisoleres en gang imellem. Hehe, folk er da nogen gange dummere end politiet tillader...! Men nu må vi se, jeg skal jo nok nå at dumme mig...! Nu vi er ved emnet, er der så nogen ting jeg skal passe på, eller bare være opmærksom på når jeg får alle tingene og begynder at lege med det? Okay, så der er ikke lige så meget forskel på de forskellige kabler i samme prisklasse som der er på fx højtalere i samme prisklasse? Det er da godt at noget kan være simpelt...! Eller, når det gælder det optiske i hvert fald. Jeg har hørt noget om at visse højtalerkabler også kan være "mørke" eller "lyse". Men det kommer jo så an på hvilke højtalere jeg vælger. __________________ Bio á la MaX
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 15:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som nævnt er der mange delte meninger om kabler. Jeg hører til dem der mener at et digitalkabel dybest set bare skal flytte 1'er og 0'er fra a til b, og enten virker det eller også gør det ikke. Derfor mener jeg det er hul i hovedet at give x tusind kroner for et digitalkabel. Tænk på at en billigt skodkabel mellem en PC's motherboard og harddisk fint kan overføre langt større datamængder uden tab.
Signal og højttalerkabler er lidt anderledes, her er der mange mikrodetaljer ved forskellige frekvenser der skal overføres, og det stiller anderledes høje krav til kvaliteten af både kabel og stik. Jeg mener dog stadig at nogen af de mere eksotiske af slagsen er overkill i en grad så det er åndssvagt. Der er lige så mange meninger om dette om der er hifi-freaks (og kabler), men det er min personlige mening at meget få mennesker kan høre nogen nævneværdig forskel fra kabel til kabel når man er oppe i de kvaliteter man typisk finder i kabler til 4-500 kr meteren for signalkabler og 50-100 kr meteren for højttalerkabler.
Under alle omstændigheder er forskellene mellem forskellige kabler (igen, efter min mening) mikroskopiske sammenlignet med den forskel i lyden det f.eks. giver at flytte højttalerne 5-10 cm i den ene eller anden retning, for slet ikke at tale om forskellen i lyd mellem forskellige modeller af højttalere.
Men som med alt andet i denne pebrede hobby, så er det i sidste ende dine ører (og pengepung) der skal sætte niveauet. 
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 15:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay...! Jeg siger mange tak for al hjælpen. Føler mig i hvert fald meget bedre rustet nu til at kigge efter de rigtige ting. Skal man have et enkelt kabel fra for-forstærker til effektforstærker, eller et for hver højtaler?
|
| Til top |
|
| |
RogueAgent Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Januar 2007 kl. 15:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Signalkabler købes normalt som stereosæt, altså højre/venstre. Når du får flere kanaler/højttalere på et tidspunkt kan du jo bare supplere op, i første omgang er et enkelt højre/venstre kabel jo tilstrækkeligt.
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 14:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
The final decision! Jeg har nu i dag stået tidligt op. Jeg tog så ud til Hi-Fi Klubbenhvor jeg hørte på Dali Ikon 6, Dali Suite 2.8 og B&W 604 (mener jeg det var, det var i hvert fald i samme prisklasse). Dem der har fulgt med i mit lille eventyr vil vide at jeg første gang jeg hørte disse var meget imponeret over Suite 2.8. Dette har så siden ændret sig. Denne gang var der ingen wow-oplevelse da de blev sat på. Tvært imod nærmest. Jeg indså, at hvis jeg skulle købe noget fra HFK skulle det være Ikon 6. Så jeg satte mig ned og lyttede lidt mere til den før jeg skulle til Tape Connection og sammenligne. Jo mere jeg lyttede til den, jo mere bed jeg mærke i at jeg egentlig synes lyden var lidt påtrængende. Egentlig ikke så behagelig som jeg regnede med. Ikke hermed sagt at jeg synes den er dårlig, jeg havde bare forventet lidt mere af den efter alt mit lytteri. Jeg gik herefter med lyden fra Ikon 6 i baghovedet over i TC hvor jeg vidste præcis hvad der skulle høres på, jvf mine tidligere besøg, nemlig Monitor Audio Silver RS6 og RS8. Da jeg fik min cd på disse højtalere var jeg ikke længere i tvivl. Også selvom jeg blev ved med at sidde og høre. Jeg blev ikke småtræt af lyden som med Ikon 6. Jeg var rimelig imponeret over at den, til den pris, var så meget (i mine øre) bedre end Ikon 6. Jeg lyttede naturligvis også til RS8, men både jeg selv og den flinke sælger mente, at den smule mere bund der var heri ville værebedre vundet ind med en sub. Dagen endte således med at jeg at jeg gik fra TC med: Atoll PR 600 ( Atoll AV 500 Atoll DSP Board 2 x Monitor Audio Silver RS6 Black Rhodium Jive Højtalerkabler Black Rhodium Symphony signalkabel Black Rhodium Illusion signalkabel De to signal kabler er så jeg kan prøve hvilket der lyder bedst, det ene ryger tilbage. Fra HFK blev kun købt et optisk kabel QED Quenox OT Og det var kun fordi jeg havde et gavekort fra jul...! Nu sidder jeg så herhjemme og skal til at lege med at sætte det hele sammen! Gode råd omkring dette modtages meget gerne! Også omkring selve opsætningen når først det hele er sat sammen. En sidste bemærkning: Hvis andre hi-fi-jomfruer (som jeg selv) overvejer at købe højtalere, så gør jeg selv den kæmpe tjeneste ikke kun at gå i Hi-Fi Klubben, jeg har været meget imponeret over Tape Connection, på alle måder!
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 15:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Argh! Har allerede et problem! Det er sikkert meget simpelt, men spørger lige... Jeg har et signalkabel der skal gå fra forforstærkeren til effektforstærkeren hvorigennem lyden til fronthøjtalerne skal gå. Men jeg har kun ét sæt kabel... jeg kan ikke se hvordan det er nok... både FrontL og FrontR har jo både en rød og en hvid ind/ud-gang fra hver. Hvilke skal jeg forbinde?
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay, nu fandt jeg ud af at der rent faktisk var en manual til effektforstærkeren også. Nu har jeg sat kablerne fra forforstærkeren til effektforstærkeren som vist i manualen, og tilsluttet min dvd afspiller med et optisk kabel, men jeg får ingen lyd! Nogen forslag? EDIT: har nu prøvet at skifte det optiske kabel fra dvd'en ud med et signalkabel, og nu kommer der lyd.... hvordan får jeg det til at virke med det optiske?
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 18:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du valgt den rigtige indgang på forstærkeren?
Hvis du har det kan det være du skal ind i dvd'ens menu og vælge hvilken udgang den skal bruge og husk at sætte signalet til bitstream så du får DD og DTS ud af den. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Januar 2007 kl. 18:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Yes, havde ikke valgt den rigtige indgang! Det kan godt være Atoll lyder rigtig godt, men brugervenligt er det da ikke...! Hurra for brugervejledningen! Men jeg kan ikke finde noget sted på dvd afspilleren hvor jeg kan sætte de ting du nævner... kan hverken vælge udgang eller bitstream... Men nu er der da lyd igenne det rigtige kabel! Er der så noget der skal sættes op? Kan se at fronterne står til large. det er vel okay så længe det er stereo? EDIT: der står noget med Dolby Digital > PCM og DTS > PCM hvad er det?
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ikke nogen der ved hvad det med PCM er på min dvd afspiller...? Nårh, men nu hvor jeg kører 2.0 må mit næste køb være en sub! jeg kan godt mærke at der mangler lidt bund, men det regnede jeg jo også med. MichaelWB, du snakkede om SVS, og så vidt jeg kan se er det lidt af en religion herinde...! Hvilken af dem ville passe bedst til det setup jeg har? Hvis nogen har alternativer til SVS'en eller kommentarer eller lignende lytter jeg gerne. Jeg har ikke været ude og lytte på subs endnu. For det første ved jeg ikke hvad man skal sammenligne, og hvad man skal lytte efter. Så dette vil jeg også gerne have lidt råd til.
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2007 kl. 13:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har netop fået tilbudt en Velodyne SPL 1200 MK II til 5.000. Er der nogen der kender noget til den sub? Eller til mærket generelt? Af hvad jeg har kunnet finde på nettet om den lyder den jo god, men jeg kan ikke finde nogen danske henvisninger, eller ny-priser for den sags skyld.
|
| Til top |
|
| |
Milu Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 4128
|
| Sendt: 05 Februar 2007 kl. 14:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
www.vassagohifi.com
Er importør og forhandler af mærket.
Det er udmærket subwoofer.
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
Jørn N. Forum Bruger

Bruger siden: 23 Februar 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 12
|
| Sendt: 05 Februar 2007 kl. 15:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej MaXer
Angånde Dolby Digital -> PCM og DTS -> PCM på din DVD-afspiller: med den indstilling laver din DVD-afspiller det valgte lydspor fra DVD-skiven om til et PCM-signal på den digitale udgang. PCM svarer faktisk til det lydformat der er på en CD. Men da du råder over en fin surroundprocessor er der ingen grund til det, lad endelig surroundprocessoren gøre jobbet med at dekode DTS og Dolby Digital kodede signaler om til analog lyd. Prøv at se om du ikke kan skifte indstillinger i DVD-afspillerens menu så der står DTS -> DTS og Dolby Digital -> Dolby Digital.
Angående Velodyne SPL 1200 MK11: Efter min mening en rigtig god subwoofer med en præcis, hurtig og veldefineret gengivelse så den kan fint bruges til stereo/musik, men samtidig har den masser af kræfter til at få knald på filmlyden. SPL 1200 MK11 blev for ca 2 år siden afløst af SPL 1200R, forskellen er primært at R-modellen har indbygget målemikrofon samt en equalizer som det gør det muligt at tilpasse bas-responsen til rummet. SPL 1200 MK11 kostede ca 11.000 som ny indtil restlageret blev solgt for omkring 7.000. Da dette tilbud var der sprang jeg selv til og købte en, det har jeg ikke fortrudt. Før havde jeg en Sunfire Signature (pris ca. 20K), men den fik jeg aldrig til at fungere til musik, den var alt for tung og langsom
Håber du får held med at få din opsætning til at virke optimalt. Husk at fortælle surroundprocessoren når du eventuelt kobler subwoofer til.
Mvh. Jørn
|
| Til top |
|
| |
MaXer Forum Bruger

|
| Sendt: 05 Februar 2007 kl. 19:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Muli > Tak! Jørn N. > Mange tak for opklaringen mht. PCM! Fedt at du ville bruge dit første indlæg på at hjælpe mig!  Kender du andre subwoofere i 5.000 klassen der kan hamle op med den, som jeg burde undersøge nærmere? EDIT: Som ny må den gerne koste lidt mere.
|
| Til top |
|
| |