Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 07:39   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp til anlæg (sub installation) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 23 December 2006 kl. 14:29 | IP-adresse registreret  

Puha, det er da godt jeg er sluppet afsted med alle mine spørgsmål uden at genere alt for meget...!  Er også meget glad for al hjælpen!

Receiveren kommer til at have masser af  luft i siderne og bagude, det er kun i toppen det kniber...! Er det noget der kommer til at gøre noget hvis der ikke er de 5 cm?
Men det ender jo nok med en NAD, det var trods alt dem jeg synes lød bedst. Så må jeg finde en kammerat der har forstand på opsætningen.  ... eller spørge lidt mere her inde...!

Ja, jeg her godt lige opdaget at Suite 2.8 faktisk ikke er noget nyt, hvilket overrakser mig lidt. Troede kun hifiklubben forhandlede deres nyeste. Men det må jo betyde at det er noget kram!
Har du ellers nogle anbefalinger i Suite 2.8 prisklassen eller derunder?

Hehe, ja, jeg har nok ikke så meget valg, andet end at starte med stereo...! Men det er jo også en opgradering fra mit indbyggede jeg har nu...! selvom de egentlig lyder helt fint.

Jeg skal bestille mig en ordenlig lytte tur i bl.a. hifiklubben i januar engang, så hvis der er forslag til hvad jeg skal lytte til derinde, eller evt. i Tape Connection lytter jeg gerne.

Jeg vil smutte på juleferie nu, men vender tilbage med fremskridt når jeg når dertil!
Tak for alle de gode råd indtil videre, og ha' jer en rigtig glædelig jul!

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 24 December 2006 kl. 02:30 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Puha, det er da godt jeg er sluppet afsted med alle mine spørgsmål uden at genere alt for meget...!  Er også meget glad for al hjælpen!

Nu kan jeg kun svare for mig selv, men en af grundene til at jeg "gider" svare på dine spørgsml er, at du tydeligvis "lytter" til de svar der kommer og stiller nye spørgsmål der bygger videre på de svar du har fået.

Du havde også gjort dig nogle overvejelser inden du spurgte, hvilket gør det meget mere interessant end de sædvanlige "jeg har 10.000 kr hvad skal jeg købe?" tråde.

Begge dele gør, at der kommer bedre indhold på tråden og den dermed også kan være relevant for mange andre end dig, og det gør det så også mere interessant at bidrage til den.

MaXer skrev:

Receiveren kommer til at have masser af  luft i siderne og bagude, det er kun i toppen det kniber...! Er det noget der kommer til at gøre noget hvis der ikke er de 5 cm?
Men det ender jo nok med en NAD, det var trods alt dem jeg synes lød bedst. Så må jeg finde en kammerat der har forstand på opsætningen.  ... eller spørge lidt mere her inde...!

Surround receivere har det med at blive ret varme, der er jo både 5-7 kanlers effektforstærker indbygget og en hel del processorkraft. Processorer har det med at blive varme, der er en grund til at der er blæsere i pc'er  Der er ikke så meget andet at gøre end at røve dig frem, men lidt populært kan man sig, at hvis den ikke kan komme ordentligt af med varmen, så liver den hurtigere "slidt" en del af komponenterne vil arbejde ved en højere temperatur end de er beregnet til.

Når det er tid til opsætningen så siger du bare til, så skal vi nok hjælpe dig

MaXer skrev:

Ja, jeg her godt lige opdaget at Suite 2.8 faktisk ikke er noget nyt, hvilket overrakser mig lidt. Troede kun hifiklubben forhandlede deres nyeste. Men det må jo betyde at det er noget kram!
Har du ellers nogle anbefalinger i Suite 2.8 prisklassen eller derunder?

HFK forhandler hele Dali's sortiment, det er jo samme koncern!
Højttalere har en betydelig længere levetid end elektronikken. Der er grænser for hvor meget nyt der sker på højttalerfronten, specielt blandt de "billigere" højttalere, så der er jo ingen grund til at skifte modeller hvert år.

Hvis du skal i TC kan du jo prøve at lytte til Monitor Audio højttalerne. Jeg har aldrig hørt dem selv, men de for som regel gode anmeldelser.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 04 Januar 2007 kl. 16:17 | IP-adresse registreret  

Så er der kommet nyt i "sagaen om det manglende surround system"!

Jeg har nu også været i tapeconnection, og igen øges forvirringen. De kører i øjeblikket tilbud på nogle DLS R66 højtalere (mener jeg de hedder) som jeg bl.a. lyttede til. Jeg spurgte om andre ting i klassen, og hørte således også Monitor Audio R6 og R8.
På trods af den gode pris på DLS højtalerne hælder jeg meget mere til R6'erne. Jeg synes ikke jeg kunne høre så meget forskel op til R8 at jeg ville give det ekstra de kostede, men det kan jo være at jeg ændrer mening næste gang jeg hører dem...!

Derudover blev jeg præsenteret for et godt tilbud på et receiver setup, eller hvad man skal kalde det, bestående af Atoll AV 500 effektforstærker og Atoll PR 600 forforstærker. Dette bliver så opgraderet med Atoll DSP Board. Pris: 23.000.... tilbudspris: 12.000...!
Her er der hverken HDMI eller auto setup, og det er "kun" 5.1. Men det må da være til at leve med når man får så meget god lyd for pengene...!

Som det ser ud nu bliver følgende således købt ind når jeg får pengene til det i slutningen af januar:
Atoll AV 500
Atoll PR 600
Atoll DSPBoard
2 x Monitor Audio Silver R6

Ialt: 18.797 kr.

Herpå skal der så senere udbygges med sub og tilsvarende center og bag-højtalere.

Nogle gode råd eller ideer til dette?

EDIT: Forresten, grunden til at jeg hellere vil give lidt mere og købe de Monitor Audio højtalere er bl.a. at den er lysere, men ikke så lys at den bliver skinger, og der er den lydjeg , lige nu i hvert fald, bedst kan lide. Plus, designet er jo 20 gange pænere...!

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 10:35 | IP-adresse registreret  

Ikke nogen der har kommentarer...?

Er der nogen der kender Atoll? Jeg har aldrig selv hørt om det, men gik bare ud fra at det er godt når det er så dyrt, og så er det jo fedt at få det på sådan et tilbud...! Men kunne godt tænke mig at vide om jeg bare er blevet blændet af prisen og skal droppe det og købe noget andet i samme prisklasse i stedet...

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 21:43 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme at jeg ikke kender særlig meget til Atoll, men man kan jo også vende dem om og spørge folk hvad de mener man kan få for 12K, og hvis det stadig må være brugt så er det stadig en del synes jeg.

Hvorfor egentlig pludselig Monitor Audio - ikke at der er noget galt med dem overhovedet, men er du mere glade for dem end Dali'erne, eller er det bare for at købe det hele samlet?

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 21:58 | IP-adresse registreret  

jeg har været lidt ude og kigge på brugtmarkedet, men med mine amatør øjne var der ikke lige noget jeg der var værd at overveje i forhold til det tilbud...

Jo, jeg synes godt om dali'erne, men også om de her monitor audio. Jeg har bare rigtig svært ved at sammenligne dem når jeg ikke høre dem umiddelbart efter hinanden. Jeg skal jo over i en helt anden butik.
Jeg kom meget i tvivl om dali'erne da jeg har hørte samme højtalere, ikon 7 vs suite 2.8, i både kbh og århus nu, og i kbh lyder suite bedst, men i århus lyder ikon bedst... så faldt jeg over de her monitor audio som lyder rigtig godt, og som også har et fedt design. Men jo, jeg er meget forvirret... det er også derfor jeg er her inde...!

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 05 Januar 2007 kl. 22:02 | IP-adresse registreret  

Det er også helt i orden at være forvirret især når man skal bruge så mange penge. Det værste er næsten at uanset hvilken højttaler du vælger, så risikerer du de lyder anderledes når du kommer hjem med dem.

Ikke fundamentalt anderledes selvfølgelig, men rummer har en stor påvirkning og det har du jo så allerede indirekte bemærket.

Har du fået lyttet til noget Pioneer? Der er flere af AX'erne jævnligt i avisen.

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2007 kl. 23:45 | IP-adresse registreret  

Jeg har hørt en enkelt Pioneer, men jeg kunne ikke rigtig høre noget specielt ved den i forhold til hvad jeg ellers kunne huske ved andre, men igen... det er jo svært når man ikke hører forstærkerne direkte op imod hinanden, og på samme højtaleropsætning...

Det jeg tror jeg leder efter nu, er noget der ikke er for dybt, men det skal heller ikke være skingert. Jeg kan åbenbart godt lide en smule diskant (tror jeg), men igen, ikke for meget så den bliver gennemtrængende.

Ved du noget om de her monitor audio? Om der er nogen højtalere (Dali, b&w eller andet) som minder om dem lydmæsigt osv.?

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2007 kl. 18:33 | IP-adresse registreret  

Nå, på trods af masser af besøg er der ikke nogen der har kommentarer til hverken Atoll eller Monitor Audio højtalerne... Jeg vælger at tænke at no news is good news. Det må jo så blive dette jeg investerer i 1. februar...! Har også søgt en masse og prøvet at læse om det, og det virker jo fornuftigt!

Næste punkt på dagsordenen er så kabler... nogle gode guide lines til dette? Gerne forslag til hvad jeg burde se på.
- synes at have set at der er flere slags stik der kan bruges, hvad skal man bruge hvornår?
- skal kablernetil fx fronthøjtalerne være lige lange, eller er det lige meget?
- er bi-wiring det ekstra kabelværd?
- er der rigtigt at man skal bruge ca. 10% af det man har brugt på udstyr på kabler?

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 07 Januar 2007 kl. 21:38 | IP-adresse registreret  

Hej Maxer.

Har først lige set din tråd, og har lige nogen kommentarer som sikkert vil forvirre dig endnu mere. På forhånd undskyld...

Hvis jeg var dig ville jeg være forsigtig med at købe noget der ikke er super fremtidssikret - især når du lægger så mange penge i det. Det er nu engang sådan at elektronik bliver forældet (Tænk LP'ere, Cd'ere, VHS, DVD, HD-DVD osv), højtalere gør (i en vis forstand) ikke.

Derfor er jeg i alle mine HiFi køb mere for at lægge penge i højtaler delen end forstærker- og afspilningsdelen.

I denne tid hvor HD-DVD/Blue Ray er ved at så småt tage over ville jeg ikke købe en forstærker der var for dyr (Da der også kommer til at følge nye lydformater med i deres kølvand). Istedet ville jeg købe en forstærker idag til ca. 4k, istedet for at bruge 12k på den; desuden vil en forstærker til 4k sagtens kunne trække samtlige af de højtalere du har tænkt på i denne tråd (Fra Dali til Monitor Audio).

Konklusion: Hvis jeg var dig ville jeg købe en Marantz (bringer lige et yderligere mærke mere ind i billedet for at forvirre , mht. Marantz så tænk Denons funktionalitet blandet med NAD's musikalitet) til ca. 4000.

F.eks. Marantz 5600 på tilbud i Tapeconnection til 3500,-

Køb dertil Suite 2.8 med de tilhørende højtalere af dit eget valg (af samme serie).

Alternativt (mit foretrukne valg) vælg B&W's DM603, LCR600, DM601 og en subwoofer af dit eget valg.
Til top Vis Lique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lique

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 Januar 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

Hej Lique.

Tak for dit input. Jeg har skam tænkt lidt over det, men mener at have læst mig til at der alligevel går et stykke tid får det nye kommer ned i et ordenligt prisniveau.
Hvor meget kommer de nye standarder til at betyde? Man får vel stadig god lyd med en "gammel" Atoll som den jeg har kig på?

Jeg har også haft Marantz oppe at runde. og det er stadig noget jeg ser på. Alle de funktionaliteter de har (hdmi, autoopsætning) er bare noget jeg efterhånden har overvejet at nedprioritere til fordel for bedre lyd.

De b&w du næver er til gengæld noget nyt for mig. Hvilket prisleje ligger de i? må jo lige tage til HFK og høre dem. Jeg er så til gengæld kommet meget i tvivl om Suite 2.8 da jeg også hørte dem i Århus HFK, og her var Ikon 7 overlegen. Men må jo tage de to med på min næste lytter. Puha... svært at overskue...

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 08 Januar 2007 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

B&W DM603 ligger lige på samme niveau som Ikon'en og Suite'en. Jeg mener det er på 7000,- for sættet. Jeg valgte dem over de to Dali'er, men de er alle tre fede højtalere.

Atoll har jeg aldrig hørt personligt, men efter hvad der siges skulle det være super udstyr!

Jeg er bare lidt firkantet mht. at jeg hælder til at betale (betydeligt) mere for højtalerne end for forstærker delen; men det er helt sikkert at det er kram det sæt du har fat i (pre og effekt).
Til top Vis Lique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lique

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2007 kl. 00:46 | IP-adresse registreret  

Jeg har ingen personlig erfaring med Atoll men så vidt jeg husker så er det jeg har læst om deres produkter generelt positivt.

Det er selvfølgelig værd at have i baghovedet at der er nye lydformater på vej, men hvis der er 5.1 eller 7.1 indgang på forforstærkeren, så er det bare et spørgsmål om til den tid at købe en afspiller med indbygget dekoder.
Det kan jo også tænkes at Atoll på et senere tidspunkt kommer med et nyt "board" der understøtter de nye formater, så du bare kan skifte det, køber du en receiver skal du skifte det hele.
Fordelen ved separete enheder på forstærkersiden er at man kan opgradere uden at skulle skifte det hele. Dedikerede effektforstærkere vil typisk også være bedre en dem du finder i receivere i den prisklasse.

Hørte du Atoll og MA sammen da du var i TC?
Hvis du godt kan lide den kombination og synes det lever op til dine forventninger om lydkvalitet i prisklassen, så synes jeg du skal slå til, ellers risikerer du bare at denne tråd stadig kører om et år

Når du engang skal have en sub skal du helt sikkert have en SVS

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Lique skrev:
B&W DM603 ligger lige på samme niveau som Ikon'en og Suite'en. Jeg mener det er på 7000,- for sættet. Jeg valgte dem over de to Dali'er, men de er alle tre fede højtalere.

Atoll har jeg aldrig hørt personligt, men efter hvad der siges skulle det være super udstyr!

Jeg er bare lidt firkantet mht. at jeg hælder til at betale (betydeligt) mere for højtalerne end for forstærker delen; men det er helt sikkert at det er kram det sæt du har fat i (pre og effekt).

Jeg kan sagtens se fordelen  i at brugemere på højtalerne, da det jo er begrænset hvor meget nyt der kommer inden for det område, og så spare på receiver indtil det nye kommer. Det er bare svært når jeg ikke ved hvor meget det nye kommer til at betyde. Er det så meget bedre, eller...? Kan man høre forskel hvis man ikke er super lyd freak?

MichaelWB skrev:

Ja,  det gjorde jeg. jeg synes at det lød fint. Men da jeg hørte dem var det også et stykke tid siden jeg havde været i HFK, så det gjorde det lidt svært at sammenligne.

MichaelWB skrev:

og hvad er det så for en fætter...?

MichaelWB skrev:
... ellers risikerer du bare at denne tråd stadig kører om et år

Uha, den kommer til at løbe længe den her tråd...! Jeg køber anlægget så tæt på 1. februar som muligt, så helt derop til er jeg nok inde og lure stemningen omkring det jeg hører på. Derefter, eller måske nærmere lige før, skal jeg også have stillet en masses spørgsmål om kabler...!
Når jeg så endelig har sættet, sp skal jeg og også finde ud af hvordan jeg sætter dyret op! (efter jeg selv har leget med det lidt, selvfølgelig...!). Og sidst, men ikke mindst, skal jeg også have forhørt mig omo fødder til højtalerne...!

Men som sagt så må jeg jo lige en tur i HFK igen, og så forhåbentlig i TC lige bagefter...!

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Januar 2007 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
Lique skrev:

Jeg kan sagtens se fordelen  i at brugemere på højtalerne, da det jo er begrænset hvor meget nyt der kommer inden for det område, og så spare på receiver indtil det nye kommer. Det er bare svært når jeg ikke ved hvor meget det nye kommer til at betyde. Er det så meget bedre, eller...? Kan man høre forskel hvis man ikke er super lyd freak?

Det er en svær balancegang hvor meget der skal bruges på højttalerne kontra elektroniken.
Det kan sagtens lade sig gøre at få rimelig gode højttalere til en fornuftig pris, og jeg har da selv oplevet hvordan "billige" højttalere er vokset med opgaven i takt med at elektroniken blev bedre. Der er heller ikke meget fidus i at have nogle gode højttalere og så bare en billig receiver, så kommer du aldrig i nærheden af at udnytte potentialet i højttalerne.

Jeg har endnu til gode at høre de nye formater, så det er jo lidt svært at svare på om man kan høre forskel, men ud fra hvad jeg har læst, ja så kan man godt!
Jo bedre dit anlæg er, desto større vil forskellen sandsynligvis være. Det er i hvert tilfælde hvad jeg selv har oplevet med DD og DTS, i takt med anlægget blev bedre blev forskellen større.

MaXer skrev:

MichaelWB skrev:

Ja,  det gjorde jeg. jeg synes at det lød fint. Men da jeg hørte dem var det også et stykke tid siden jeg havde været i HFK, så det gjorde det lidt svært at sammenligne.

Det vigtigste er om det er en lyd du synes passer til dig. Det kan være du skal bruge det som din "referencelyd" når du skal ud at lytte igen, så du sammeligner de andre muligheder med denne - hvad gør de bedre eller dårligere, ellers bliver det meget uoverskueligt.

MaXer skrev:

MichaelWB skrev:

og hvad er det så for en fætter...?

SVS er et relativt nyt firma, der i starten kun lavede subwoofere, nu er de dog begyndt at lave højttalere også. De har hele tiden solgt deres produkter over internettet og har derfor kunne holde et godt forhold mellem pris og ydelse.

http://www.svsound.com/index.cfm

Nu bruger de dog distributører på eksportmarkederne, der også sælger via internettet, Danmark er dækket af følgende distributør:

http://www.lsound.no/

Hvis du prøver at søge lidt på nettet, vil du se at de har et rigtig godt rygte. Jeg har selv købt en SVS PB12-NSD baseret på hvad jeg har læst og jeg blev ikke skuffet. Når du engang når der til at du skal se på subwoofer skal duvære velkommen til at få en demonstration.

MaXer skrev:

MichaelWB skrev:
... ellers risikerer du bare at denne tråd stadig kører om et år

Uha, den kommer til at løbe længe den her tråd...! Jeg køber anlægget så tæt på 1. februar som muligt, så helt derop til er jeg nok inde og lure stemningen omkring det jeg hører på. Derefter, eller måske nærmere lige før, skal jeg også have stillet en masses spørgsmål om kabler...!
Når jeg så endelig har sættet, sp skal jeg og også finde ud af hvordan jeg sætter dyret op! (efter jeg selv har leget med det lidt, selvfølgelig...!). Og sidst, men ikke mindst, skal jeg også have forhørt mig omo fødder til højtalerne...!

Men som sagt så må jeg jo lige en tur i HFK igen, og så forhåbentlig i TC lige bagefter...!

Helt fint hvis det bliver en lang tråd, så er der forhåbentlig andre der også kan få glæde af den

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 11:49 | IP-adresse registreret  

Så er det "svære" ved at være på plads, tror jeg. Takket være al jeres hjælp. Jeg skal på skiferie i morgen, når jeg kommer tilbage weekenden efter skal jeg ud en sidste gang og høre på de højtalere det er nedsnævret til (Dali, B&W og Monitor Audio). Herefter bliver højst sandsynlig købt en af dem, plus det Atoll receiver system jeg snakkede om. Det med de nye lyd standarder går jeg ud fra er noget man kun får noget ud af når man afspiller HD-DVD eller BlueRay. Så til den tid kan jeg jo overveje at skifte det ud, lige nu er jeg ganske tilfreds med mine DVD'er!

Har forresten fået hørt mig frem til det som jeg har læst andre steder, nemlig at Ikon 6 er bedre end Ikon 7. Hvilket virker meget underligt. At de (ifølge nogen) mangler bund bekymrer mig ikke da der bliver udbygget med en sub...!

Men nu til næste emne: kabler!
1: jeg kan se at der er flere slags kabler der kan bruges, hvad skal man bruge hvornår?
2: skal kablerne til fx fronthøjtalerne være lige lange, eller er det lige meget?
3: er bi-wiring det ekstra kabelværd? (der er ikke udgange nok til bi-amping)
4: er der rigtigt at man skal bruge ca. 10% af det man har brugt på udstyr på kabler?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:

1: jeg kan se at der er flere slags kabler der kan bruges, hvad skal man bruge hvornår?
2: skal kablerne til fx fronthøjtalerne være lige lange, eller er det lige meget?
4: er der rigtigt at man skal bruge ca. 10% af det man har brugt på udstyr på kabler?

1. Her må du være lidt mere specifik - er det definition/brug af de forskellige stiktyper du er i tvivl om..? Mener du lyd/billede eller generelt..?

2. Nogen purister vil mene at kablerne bør være lige lange, på millimeter. Jeg vil mene at der skal være TEMMELIG stor forskel i længderne (længere end du har behov for i et normalt rum) før lyden ændrer sig hørbart, forudsat selvfølgelig at det er et kabel af en ok kvalitet.

3. Det er formentlig ikke besværet værd før du er oppe i en helt anden prisklasse. Hvis det er muligt, så lån evt. et ekstra sæt kabler med hjem og hør forskellen.

4. Det kan da godt bruges som en tommelfingerregel, men jeg mener ikke det er noget man skal følge slavisk. Køber du f.eks. et anlæg til 20.000 og dermed kabler for 2.000, så vil et anlæg til det dobbelte jo ikke være "ubrugeligt" selv om du blot bruger de samme 2000 kr's kabler. Det har jo også noget at gøre med hvor mange du skal bruge (hvilke komponenter der skal linkes sammen) og ikke mindst hvor lange kablerne skal være. 

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

MaXer skrev:

1. Her må du være lidt mere specifik - er det definition/brug af de forskellige stiktyper du er i tvivl om..? Mener du lyd/billede eller generelt..?

2. Nogen purister vil mene at kablerne bør være lige lange, på millimeter. Jeg vil mene at der skal være TEMMELIG stor forskel i længderne (længere end du har behov for i et normalt rum) før lyden ændrer sig hørbart, forudsat selvfølgelig at det er et kabel af en ok kvalitet.

3. Det er formentlig ikke besværet værd før du er oppe i en helt anden prisklasse. Hvis det er muligt, så lån evt. et ekstra sæt kabler med hjem og hør forskellen.

4. Det kan da godt bruges som en tommelfingerregel, men jeg mener ikke det er noget man skal følge slavisk. Køber du f.eks. et anlæg til 20.000 og dermed kabler for 2.000, så vil et anlæg til det dobbelte jo ikke være "ubrugeligt" selv om du blot bruger de samme 2000 kr's kabler. Det har jo også noget at gøre med hvor mange du skal bruge (hvilke komponenter der skal linkes sammen) og ikke mindst hvor lange kablerne skal være. 

1: Jeg mener mht. lyd. Men ellers ved jeg ikke helt hvad jeg mener, jeg ved ikke noget om kabler jo... men der er forskellige ud/ind-gange i forstærkeren, coaxial, analog, digital og hvad de nu hedder. De kræver vel forskellige kabler til de forskellige udgange? Hvad anbefales der til setups i den her prisklasse?

2: Okay, det hjalp. tak.

3: Hvor højt skal man da op? Jeg synes da ikke ligefrem det er en helt lav prisklasse de her ting er i... er det? Forstærker til en værdi af 24.000 og fronthøjtalere til ca. 4.000 pr stk.
Men det er en god ide, det vil jeg helt klart gøre!

4: Okay, ville hellerikke følge det slavisk... jeg kunne bare godt bruge lidt guidance til hvad jeg skal købe af kabler. Jeg mangler alt hvad der har med lyden at gøre til at samle:
TV: Sony Trinitron 32"
DVD: Pioneer DV-696AV-s
Forforstærker: Atoll PR 600
Effektforstærker: Atoll AV 500 (med Atoll DSPBoard)
2 x fronthøjtalere: Ikke bestemt endnu

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 Januar 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

1. og 4. hører jo så sammen, kan man sige..!  

Det du skal bruge er et digitalkabel fra din DVD afspiller til forforstærkeren. Der er meget religion omkring optisk vs coax kabler, men efter min bedste overbevisning er lydkvaliteten den samme. Jeg ville anbefale et optisk/toslink kabel, snarere end et coax, fordi du med optisk overførsel slipper for risikoen for elektrisk overgang mellem din forstærker og afspiller. Man skal nok undgå det aller billigste kabel man kan finde - men når man er ude over lømmelstadiet er det min mening at et digitalkabel dybest set enten virker eller ikke.

Så skal du bruge analoge phonokabler mellem for- og effektforstærkeren - og her kan det godt betale sig at købe en god kvalitet. I modsætning til den digitale overførsel kan der være stor (ja altså, alt er jo relativt..! ) forskel på om alle detaljer kommer med. Dette gælder både stikkvalitet og selve kablet. Igen - prøv evt. at låne hjem i et par forskellige prisklasser hvis det er muligt og lyt dig frem om en merpris er det værd. Hvis du i første omgang "kun" skal have fronthøjttalere sat til, kan du vente med phonokabler til de øvrige kanaler og spare den udgift til senere..?

Så skal der et kabel fra afspiller til TV - her ville jeg anbefale et solidt scartkabel fra f.eks. Ixos. Sæt din DVD-afspiller til at sende billedet ud som RGB, og du vil få et billede der er væsentligt bedre end med composite (én leder) eller S-video (2 ledere).

Endelig mangler der højttalerkabler, og igen er der meget religion om dette. I princippet er "bigger=better", men det er ikke ensbetydende med at man absolut skal have et kabel på tykkelse med en haveslange og 2000 kr meteren for at få "hul igennem". Efter min mening er et Supra eller Audioquestkabel til omkring 50 kr meteren alt rigeligt til normale mennesker...

3. Med hensyn til prisniveauet, så er det mig der ikke har nærlæst hele tråden... Jeg havde ikke hæftet mig ved at du var gået så langt væk fra de oprindelige 3 alternativer på side 1.

Men hvis du så købte ht-kabler til f.eks. 50 kr meteren, skulle der vel godt kunne blive råd til et par ekstra meter, så du kan lege med bi-wiring..!

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 18 Januar 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret  

1/4: ja, det er det vel egentlig...!

Jeg har lidt problemer med navngivning af de kabler... jeg kan ikke helt finde ud af hvilke kabler det er du snakker om. I både HFK og TC er der undergrupperne Højtalerkabel og Signalkabel. Desuden har de deres egne kategorier som AV-kabler og Digital kabel. Jeg fandt kun et enkelt toslink kabel, det var på TC's side. Hedder de noget andet i HFK...?

Jeg er heller ikke sikker på hvad et analogt phonokabel er... jeg kan ikke finde noget der lige hedder det... Er det det de kalder et signal kabel?

Yep, i første omgamg er det kun fronter. Resten følger efterhånden som jeg får sparet op til de tilsvarende højtalere. Ville gerne lave et køb om måneden, men det bliver det jo nok ikke. Begge baghøjtalere skulle jo f.eks. gerne købes samtidigt...!

Okay, så ved jeg da hvilket prisleje jeg ca. skal gå efter...!

3: hehe, okay. kunne heller ikke helt forstå at det kunne kaldes en lav prisklasse...!

Tja, det med bi-wiring har ikke første prioritet i første omgang, men det skal da lige prøves i hvert fald!

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes