Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 06:13   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
Surround Sound
 HIFI4ALL Forum : Surround Sound
Emne Emne: Hjælp til anlæg (sub installation) (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 6
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 19 December 2006 kl. 00:32 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
MichaelWB skrev:

... Jeg vil stadig holde fast i, at en 2-3 år gammel 10.000 kroners receiver købt brugt til f.eks. 5.000 kr er et bedre køb end en helt ny receiver til 3.000 ogtypisk også end en ny til 5.000

Okay, det vil jeg da tage til mig! mange tak. Men har du så et godt forslag til et forstærker mærke der ikke har mistet meget af sin kvalitet over årene?

Hvis du holder dig til de "anderkendte" mærker går du ikke helt galt i byen. Lige meget hvilket mærke du vælger vil der være nogle der har gode og dårlige erfaringer med dem.

Jeg ville som tidligere sagt tage udgangspunkt i højttalerne og så finde den rette forstærker til dem, men du kan selvfølgelig også gøre det den anden vej rundt.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 19 December 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret  

Hæ! Jeg kan kun erklære mig enig med MichaelWB. Det er rigtig fine råd han kommer med. Især med hensyn til ny kontra brugt receiver.

Der er efter min mening ikke sket meget nyt der de sidste par år, men de forskellige fabrikanter sender jo en ny model på gaden ca hvert år, så et eller andet skal de jo finde på. Det er så typisk 10 ekstra watt, fra 5.1 til 6.1 til 7.1 og jada jada.

Find en brugt receiver der kan afkode DTS og 5.1, som er en 3-4 år gammel topmodel, og køb den så til halv pris af hvad den har kostet fra ny. Der er rigtig mange penge at spare og du får med garanti bedre lyd.

Tilføjelse:

Som Michael ville jeg også starte med højttalerne først. Det er absolut dem der er det vigtigste i anlæget. Hvis du finder nogle højttalere du synes lyder godt, og en receiver der kan trække dem, kan det næsten ikke gå galt.

Prøv i starten at lade være med at tænke for meget over præcis hvor "hifi" de lyder. Man kan hurtig blive træt i ørene af at lytte efter slap bas, spids diskant osv, og det er svært at vide præcis hvad man skal lytte efter. - Find et sted med et godt lytterum, sæt dig ned og nyd musikken (eller lyden fra filmen). Hvis du får et kick ud af hvor fedt det lyder, så er du på rette vej. Stol på dine instinkter, og glem alt om hifibladene.  

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 December 2006
Lokalitet: København
Sendt: 19 December 2006 kl. 00:41 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:

Jeg ville som tidligere sagt tage udgangspunkt i højttalerne og så finde den rette forstærker til dem, men du kan selvfølgelig også gøre det den anden vej rundt.

Hvad skal jeg så kigge efter ved f.eks. Dali-valget?

lpm76 skrev:

Hæ! Jeg kan kun erklære mig enig med MichaelWB. Det er rigtig fine råd han kommer med. Især med hensyn til ny kontra brugt receiver.

Der er efter min mening ikke sket meget nyt der de sidste par år, men de forskellige fabrikanter sender jo en ny model på gaden ca hvert år, så et eller andet skal de jo finde på. Det er så typisk 10 ekstra watt, fra 5.1 til 6.1 til 7.1 og jada jada.

Find en brugt receiver der kan afkode DTS og 5.1, som er en 3-4 år gammel topmodel, og køb den så til halv pris af hvad den har kostet fra ny. Der er rigtig mange penge at spare og du får med garanti bedre lyd.

Yep, det er da helt sikkert også noget jeg vil se på!

Og forresten, mange tak for alle svarene indtil videre! Det går jo overraskende stærkt!

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 00:44 | IP-adresse registreret  

MaXer skrev:
MichaelWB skrev:

Så der kommer lige et generelt råd mere

Vælg en af komponenterne først - feks. højttalerne.
Hvis du feks. bestemmer dig for en bestemt Dali model, så har du fjerne en (eller mange) variabel fra hele regnestykket, så skal du "bare" finde en receiver der spiller godt sammen med de højttalere du har valgt. Det gør det igen nemmere for os andre at komme med konkrete råd og erfaringer.

Uha, det skema kunne jeg godt bruge!
Lige nu ser det ud til at blive Dali. Medmindre nogen får mig til at kigge efter andet...!
Hvilke forstærkere skal jeg i Dali-tilfælde kigge på?

Det kommer igen an på hvilke Dali højttalere det ender med

Dali's højttalere er generelt ikke så besværlige at have med at gøre og spiller ofte fornuftigt sammen med det meste. Dali's højttalere har, efter min mening, tidligere haft en tendens til at være lidt varme/mørke i lyden, hvilket der ikke nødvendigvis er noget galt i, de er som regel meget behalige at lytte til. Men hvis man så kombinere dem med en forstærker med de samme tendenser kan det for nogen blive lidt for meget.

Havde selv Dali Suite 3.5 i næsten 6 år og var meget glade for dem. En højttaler der gør det rigtig godt i surround, men det er også lidt af en bulderbasse. Til et rum i din størrelse vil den nok være lidt i overkanten.
Jeg har desvære ikke nogen erfaringer med de "nye" Suite men de skulle generelt være lidt bedre. Der vile jeg personlig gå efter 2.8 der sikkert også er lige stor nok til dit nuværende rum, men så er der nok mindre risiko for at du vokser fra den når du flytter.

Under alle omstændigheder er det en god idé at købe så kraftig en forstærker som uligt. Du behøver typisk ikke en særlig kraftig forstærker for at spille højt med Dali's højttalere, men højt er ikke altid lig med godt.
I den periode jeg havde 3.5'erne nåede jeg at bruge dem med 3 forskellige receivere, den sidste (Marantz) blev desuden brugt sammen med 3 forskellige effektforstærkere (Denon, Musical Fidelity og min nuværende Parasound) og selvom jeg sagtens kunne spille højt med receiverne, så gav det en helt anden kontrol over højttalerne med en kraftig effektforstærker.

Og nu er det hvist ved at være sengetid! Har hørt et rygte om at det er hverdag imorgen

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 00:49 | IP-adresse registreret  

Hold da op det går stærkt selv på denne tid af natten. Jeg har lige quotet min tilføjelse, så du ikke misser den.

lpm76 skrev:

Tilføjelse:

Som Michael ville jeg også starte med højttalerne først. Det er absolut dem der er det vigtigste i anlæget. Hvis du finder nogle højttalere du synes lyder godt, og en receiver der kan trække dem, kan det næsten ikke gå galt.

Prøv i starten (og det er her er vigtigt) at lade være med at tænke for meget over præcis hvor "hifi" de lyder. Man kan hurtig blive træt i ørene af at lytte efter slap bas, spids diskant osv, og det er svært at vide præcis hvad man skal lytte efter. - Find et sted med et godt lytterum, sæt dig ned og nyd musikken (eller lyden fra filmen). Hvis du får et kick ud af hvor fedt det lyder, så er du på rette vej. Stol på dine instinkter, og glem alt om hifibladene.  

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 December 2006 kl. 00:56 | IP-adresse registreret  

Ipm76 - Yes, den havde jeg misset...! tak for re-cap...! Tror også jeg vil hoppe i seng, har en masse at tænke over nu. Men jeg vender frygteligt tilbage senere!

Jeg har ikke penge til det her får om en månedstid, så i mellemtiden skal jeg vist ud og lytte lidt...!
God nat for nu til alle!

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2006 kl. 18:08 | IP-adresse registreret  

Så er jeg tilbage igen!
Jeg har lige været i Hifiklubben i dag på uanmeldt besøg, så de havde ikke alt hvad jeg ville høre på. Men jeg fik da hørt på nogle ting.

Jeg fik hørt en masse Dali setups på både NAD og Denon (begge 10.000+ klasse), men desværre ikke på B&W, da de lige havde pillet dem ned, eftersom de har tilbud i næste uge på Dali Concept serien som så skulle op.

Generelt kan siges at jeg er mest begejstret for lyden som NAD kunne frembringe på alle disse setups, men overvejer stadig at købe en Denon da der er HDMI, mulighed for 7.1 og autosetup med mikrofon, og som nybegynder har jeg ikke den fjerneste anelse om hvordan sådan noget skal foregå.

Surround systemerne jeg har hørt på er:

1:
Dali Concept 6 front
Dali Concept 1 bag (ville bruge Concept 2 hvis jeg valgte dette)
Dali Concept front
Dali Ikon sub (har læst ikke så god kritik om denne herinde)

2:
Dali Ikon 7 front
Dali Ikon w2 bag
Dali Ikon Vokal 1 center (deres Vokal 2 gik i stykker)
Dali Ikon sub (samme som før)

Jeg ved at Ikon serien koster mere end dobbelt så meget som den viste Concept serien, og jeg kunne også godt høre forskel i lyden, men forskellen var godt nok begrænset, efter min mening. Stod det imellem disse to ville jeg vælge Concept løsningen, og så smide lidt mere efter sub og forstærker.

Herudover fik jeg hørt nogle stereoløsninger da disse var fremme. Også på henholdsvis Denon og NAD. Igen hælder jeg mest til NAD lyden, men Denon's funktioner.
Højtalerne jeg hørte var disse.

Dali Concept 6
Dali Ikon 7
Dali Suite 1.7
Dali Suite 2.8

Efter at have hørt disse spran jeg fra at overveje Suite 1.7, der blev jeg godt nok skufftet. Jeg synes faktisk lyden i Concept 6 og Ikon 7 var bedre. Disse to sidste var dog igen meget lig hinanden, men en lille lækkerheds kant til Ikon 7. Jeg ville dog stadig vælge Concept 6 over dem til hver en tid, hvis det er min egen pengepung.
Og så skete det... han fyrede op for Suite 2.8.... Nøj... Det var godt nok en oplevelse i sig selv! Jeg blev helt blæst væk over hvor god lyd der pludselig var i rummet! Så var det min pengepung begyndte at brokke sig... men nogle gange kan man ikke gøre noget... Det var bare for lækkert at høre og se på!

Så, I spurgte hvad jeg hældte til, før I kan hjælpe mig. Det jeg leder er lyd som NAD sammen med Dali Suite 2.8, og sammentidigt have funktioner som Denon!

Jeg ved ikke hvor vigtigt det er at der er autosetup ved hjælp af funktion, da jeg ikke ved hvor besværligt det er at sætte op selv, men det er lidt skuffende at NAD ikke har HDMI. At Denon har mulighed for 7.1 betyder ikke så meget for mig.

Så, hvad kan i foreslå mig af højtalere i - eller under - Suite 2.8 prisklassen? Og hvilken forstærker til under 10.000?
Og hvordan ville lyden være hvis der blev sat en Marantz forstærker på Suite 2.8 i forhold til NAD og Denon?

EDIT: Jeg kan se at Concept 10 ligger i samme prisklasse som Suite 2.8, hvordan er de to i forhold til hinanden?

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2006 kl. 21:19 | IP-adresse registreret  

Hej MaXer

Fedt at høre at du har været ude og lytte. Jeg synes du skal holde fast i dit indtryk af Suite 2.8 selvom det er dyrere end meget af det andet du har kigget på. Der er meget derude der lyder godt men lige pludselig hører man noget der virkelig rykker og så er det bare om at holde fast vis ellers pengepungen kan tåle det.

Det forhindrer dig jo heller ikke i at lytte på andre højttalere nu hvor du kan sammenligne dem med Suite 2.8.

Da du bor på et kollegie-værelse ville jeg gå efter 4.0 i stedet for 5.1. Jeg tror ikke du kommer til at mangle en center, og med et par solide gulvhøjttalere tror jeg heller ikke du kommer til at savne en subwoofer, med mindre du vil gå helt amok når du ser film.

Pointen er at du så nemmere får råd til noget højttalere med virkelig fed lyd, og så kan du jo udvide når du senere får en 8-værelses i Gentofte ;-)

2xSuite 2.8 og 2x Suite r.08 kommer til at koste dig ca 13k, hvilket er en god sjat af dit budget, men jeg synes det er højttalerne pengene skal smides efter. Jeg kan desværre ikke rigtig hjælpe dig med alternativer på brugtmarkedet, men det kan jo være andre kan.

Mht til HDMI på receiveren, så er det ikke noget jeg nødvendigvis ville gå så meget op i. Jeg formoder at det er af hensyn til en evt fremtidig fladskærm, men jeg vil anbefale dig at kører video-signalet direkte fra dvd-afspilleren til fjernsynet, i stedet for gennem receiveren. Det giver det bedst mulige billede, og fungerer fint i praksis.

Det giver dig mulighed for at snuppe en NAD når du nu er glad for lyden, og så ellers finde en DVD-afspiller med HDMI, og det burde ikke være noget problem.

Mht autokalibrering af lyden med målemikrofon, så må jeg indrømme, at det også var noget jeg var ret hooked på da jeg skulle købe receiver. Jeg var simpelthen utryg ved om jeg nu kunne finde ud af at indstille tingene ordentligt. Det er også meget smart, men der gik dog ikke mere end en uges tid før jeg var begyndt at pille på de forskellige indstillinger. En receiver et er kompliceret bæst, men det er nu også meget sjovt at rode med indstillingerne, og man lærer det altså lynhurtigt.

Desuden er det ret individuelt fx hvor meget niveau man synes at baghøjttalerne skal have. Selvfølgelig kan man autokalibrere dem efter en standard, men hvad nytter det hvis man egentlig synes at de spille for højt, eller omvendt ikke er nok med.  

Jeg synes i øvrigt stadig at du skal overveje at finde både din reciever og dvd-afspiller på brugtmarkedet. Der er virkelig mange der skifter relativt nyt udstyr ud, så det burde kunne lade sige gøre at finde både receiver og dvd-afspiller for ca 7k samlet.

Hvis du går efter en surround receiver fra NAD skal du lige være opmærksom på at der har været problemer med nogle af dem. De giver sus i højttalerne og der er ikke rigtig nået at gøre ved det. Det er ikke noget stort problem, men det kan godt være lidt irriterende når man nu har kastet en masse penge efter et godt setup.

Addendum:

Overvej lige receiverne fra Pioneer også. Det var dem jeg faldt for, og de er mindst et lyt værd. Gå efter en AX-modellerne, så kan det ikke gå helt galt :-) Fx er der en AX-5 til salg for 4.5k i den blå, hvilket er under halvdelen af nyprisen. (Der kommer dog sikkert flere af den slags tilbud, så det er ikke noget du behøver fare ud efter)

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Hey Ipm76!

Min plan ville være at starte med at akøbe en forstærker og to Suite 2.8 til front, og så fylde på efterhånden som pengene ruller ind. Kunne bare godt tænke mig at vide om der er alternativer med samme lyd, enten på højtaler- eller forstærkerfronten.

Angående HDMI, så er det jo meget godt at have hvis man har flere enheder med HDMI udgang. Så man slipper for så mange kabler som muligt. Både ved fladskærm, men også ved en eventuel projektor.

Jeg har næsten lige købt en dvd afspiller som jeg er ret glad for, også med HDMI udgang. En Pioneer DV-696AV-s. Dejlig maskine...! Havde også overvejet Pioneer forstærker, men har ikke hørt så meget om det, har bare hørt så meget om alle mulige andre mærker, så gik ud fra at jeg skulle holde mig til dem. Er der et sted der både forhandler NAD og Pioneer hvor jeg kan sammenligne...?

Og hvad er det med at NAD summer...? Er det alle NAD, eller...? er der noget man kan gøre?

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2006 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Det bliver et hurtigt indlæg da der jo snart er Barca i fjernsynet. Det er helt sikkert en lækker dvd-afspiller du har, det var jeg bare ikke klar over, men det giver bare lidt ekstra plads i budgettet.

Mht til at bygge ud, og starte med to fronter og en forstærker, så synes jeg det er eksemplarisk, og klart den bedste ide. Jeg havde bare lidt opgivet at foreslå det, da folk så tit VIL have baghøjttalerne med, for at få surround med det samme. Det er nu ikke nødvendigt få at få glæden ved musik og film, så hold fast i din ide. Den er god!

Mht til NAD og summen, så Nej! Det er bestemt ikke alle modeller der summer, og det er heller ikke alle maskiner med samme modelnummer der summer. Det er dog et problem som NAD har måtte slås med på flere forskellige maskiner. Det er nu ikke noget stort problem. Bed om at få sluttet den til et par højttalere og få sat strøm til den. Du kan hører det uden problemer når der ikke er musik på. Er der ikke noget at høre er der ikke mere at bekymre sig over. Det er iøvrigt mere en susen end en summen. Jeg mener det var i diskanten man kunne høre den, men det er jeg nu ikke 100% sikker på.

Jeg har en kammerart som har købt NAD og B&W i Hifiklubben, og hans forstærker suser, og han gik forgæves til både NAD og klubben. Han endte dog med at beholde den, da den susen/summen reelt er et lille problem. Forstærkeren som sådan var han fint tilfreds med. Der er med garanti masser af fejlfri modeller derude. Bare sørg for at få det tjekket inden du tager den med hjem. Hvad enten det er brugt eller nyt.

Jeg ved ikke hvor du kan lytte til både NAD og Pioneer samtidig, men det kan man nok google sig frem til hvis det overhovedet kan lade sig gøre. Du må iøvrigt ikke afskrive Pioneer blot fordi du ikke har hørt så meget om dem. De er så absolut helt med fremme, også når det gælder surroundreceivere. - Der er iøvrigt et par anmeldelser af nogle af modellerne her på siden (I hvert fald af AX5'eren) - Dem kunne du jo lige læse.

Gotta go.

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 December 2006 kl. 22:40 | IP-adresse registreret  

hehe, tak for dit hurtige indlæg...! Er glad for at det ikke lyder som en hel dum ide, det jeg har gang i...!

Jeg tror jeg vil undersøge det med pioneer lidt mere. Vil meget gerne have lidt mere input omkring de her receivere!

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2006 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke rigtig kunne finde nogle ældre modeller med HDMI, men der er jo fx en af de nye fra Pioneer: Pioneer AX2AS-S

3 hdmi indgange
1 hdmi udgang
170watt pr kanal
Auto-kalibrering
Lyden justeret af Air Studios
Mulighed for at bi-ampe frontkanaler

Det synes jeg lyder fint.

Så er der derudover nogen funktioner til at minimere stående bølger og kontrollere fasen, men om det er salgsgas eller virkelig er brugbart ved jeg ikke. Jeg tvivle lidt på den reelle effekt må jeg indrømme, men man kan jo blive overrasket.

P.s.

Hvis du ligger øre til en af Pionner receivere og hører en CD, så gør dig selv den tjeneste af sætte den på "Direct", så du bypasser alle unødvendige kredsløb. Det virker rent faktisk, og giver lyden endnu et nøk opad.

P.p.s

Vær iøvrigt opmærksom på at der er forskel på AX2-AV-S og AX2-AS-S. Det er AX2-AS der er den nye med fx HDMI. Den anden er en 3-4 år ældre og tilfældigvis den jeg ejer.

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2006 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Hej igen!

Tak for det. Jeg kan ikke rigtig finde den inde på hifipriser, hvor fandt du den henne?

Men det jeg først og fremmest er interesseret i mht. andre receivere er hvor i forhold til NAD og Denon (da disse er de to eneste jeg har hørt indtil videre, men flere tilgår forhåbentlig).

Så, ved du hvilken af de to receivere som Pioneer kommer nærmest, lydmæsigt.

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2006 kl. 00:51 | IP-adresse registreret  

NAD vil jeg mene, men det er jo meget subjektivt.

http://www.pioneer.eu/eur/products/42/98/405/VSX-AX2AS-S/ind ex.html

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2006 kl. 00:57 | IP-adresse registreret  

Lyder godt...!

Den ser godt nok dyr ud... der står ikke pris. Men den må jo komme på hifipriser.dk på et tidspunkt...!

Men det lyder til at jeg må finde et sted med både NAD og Pioneer...! ... og Denon, Marantz og Yamaha....!

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2006 kl. 00:59 | IP-adresse registreret  

Hæhæ, ja og hvor de kan spænde det hele op på et sæt Suite 2.8 ;-)  Onkyo er i øvrigt også gode.

Jeg tror den Pioneer er helt ny, for det er ikke nemt at finde den nogen steder. Jeg læste dog et indlæg om et par svenskere som snakkede om en pris på ca 9K.

Du kan eventuelt sende en PB til produktchefen fra Pioneer. Han er herinde engang imellem. Han kan nok svare dig på hvornår den kommer på gaden, og til hvilken pris.

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2006 kl. 01:04 | IP-adresse registreret  

ja nemlig! ahr, flere valg! det blivere sværere og sværere det her....

Ja, det må den jo være. Så er det godt der er en månedstid til jeg rent faktisk skal ud og købe...! Det er ellers også en slat penge...!

Forresten, er der nogen "regel" om hvor meget luft en receiver skal have? Hylden den skal stå på er nemlig kun 19,5 cm høj...

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2006 kl. 01:19 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke der er nogen decideret regel, men Pioneer'en er 18,7cm så der er ikke meget at give af. Jeg tror nu ikke det bliver noget problem. Min bliver da lun, men så er det heller ikke værre.

Norske "Lyd & Billede" har iøvrigt testet den her: De er mildt sagt pjattede med den, men jeg ved ikke helt hvor meget man skal lægge i den slags. Som sagt er det jo lidt et spørgsmål om smag og behag.

http://www.lydogbilde.no/index.php?cat=43659&kategori=72 Z106Z101Z109Z109Z101Z107Z105Z110Z111Z&testid=2331

Ja, det er i øvrigt mange penge, og også flere end jeg umiddelbart selv ville give. Kan du finde en brugt med HDMI, hvis det stadig er et krav, synes jeg stadig det er en bedre ide. - Nu faldt jeg bare over den Pioneer og så ville jeg lige vise dig den.

Nå nu må jeg vist også hellere holde for i dag. - Happy Hunting!

P.s. Det er nok en god ide at tjekke hvor meget den hylde kan bære. De kan være ret tunge nogle af de store receivere. AX2'eren vejer små 20kg. (Okay 16.2kg kan jeg se - har lige tjekket)

MaXer
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 December 2006 kl. 10:11 | IP-adresse registreret  

Ja, havde godt set at den er ret høj, det er der jo mange af de dyre der er...!
Ved ikke helt hvad min hylde kan holde til, men det er der jo kun én måde at finde ud af! (når jeg ikke aner hvad bordet hedder, og således ikke kan finde noget info om det)

De lyder godt nok glade for den...! De sammenligner til sidst lidt på må og få med Denon og Yamaha i samme klasse (desværre ikke NAD, men det er nok fordi der ikke er nogen i den prisklasse med HDMI). Her skriver de at det er en smagssag, og det gør det jo ikke ligefrem nemmere!
Jeg må jo ud og lytte, der er ikke så meget andet at gøre... ellers kan man vel bare evt. sætte en for-forstærker til NAD'en senere hen, hvis det er det jeg køber, og gerne vil bruge HDMI senere.

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 December 2006 kl. 00:48 | IP-adresse registreret  

Rart at se at der stadig kommer mange gode spørgsmål, det gør det lidt sjovere at svare - det kunne mange af de andre der starter "hvad skal jeg købe" tråde lære af

Du kan nok ikke høre NAD og Pioneer i samme butik, da HFK er eneforhandler af NAD og de sælger ikke Pionner.

TapeConnection sælger både Marantz, Pioneer og Yamaha så der er der mulighed for at sammenligne nogle forskellige modeller.

Jeg er enig med Lars i, at auto-setup nok er mere nice-to-have end need-to-have. Det er ikke svært at sætte det fornuftigt op bare ved at bruge ørene, og hvis du vil gøre det mere "videnskabeligt" kan du altid investere 3-400 kr i en lydtryksmåler.
Nogle nyere modeller har så som tidligere nævnt EQ der kan være en fordel og afhjælpe nogle af rummets unoder.

Personligt ville jeg heller ikke prioritere hdmi ind og udgang på receiveren særlig højt, selvom jeg sagtens kan se fordelen i færre kabler. Hvis HDMI er en prioritet er der næsten ikke andet at gøre end at købe en ny receiver, det er rimelig nyt med den feature og det er ikke alle der har det endnu.

Hvad angår luft over receiveren bør du som udgangspunkt have mindst 5 cm over den og helst mere, og sørg også for at der er lidt luft på siderne af den. Hvis ikke der er plads i møblet, så skift møblet

Hvis du beslutter dig for Suite 2.8 så husk at holde øje med brugt markedet, de har jo været fremme et par år, så man ser dem til salg fra tid til anden.
Du skal forøvrigt nok ikke regne med at få fuldt udbytte af dem hvor du bor nu, der er rummet nok lige lille nok.

Ideen med at starte i "stereo" er helt fint. Som vi talte om tidligere, så er det bedre at købe noget der er godt nok fra starten. Hvis det så kræver at det skal købes af flere omgange fordi pengene ikke er der fra starten, så må du væbne dig med tålmodighed  Fordelen er at du så får glæde af flere opgraderinger/udbygninger!

Du kan også læse en del gode test her:

http://www.homecinemachoice.com

<< Forrige Side af 6 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum