| Forfatter |
|
Spencer Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 6374
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 13:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Haugaard Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2005 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 924
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 13:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt initiativ Spencer 
Så kan vi andre glæde os over Hurtigs flotte og spændende projekt.
Haugaard
|
| Til top |
|
| |
NADali Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg følger med på sidelinjen i denne tråd som jeg finder meget spændende. Med spændende mener jeg især selve projektet. På det sidste har der været et enkelt ordkløvende individ, der har trukket diskussionen et sted hen, hvor det hele kan være nærmest ligegyldigt. Jeg kender ikke vedkommende og dennes øvrige virke på dette site og kan derfor ikke have noget imod ham.
Men jeg er i præcis dette tilfælde kommet til at tænke på om ikke der burde indføres en "smid-ud-af-tråd" funktion, der styres suværent af den der har oprettet tråden således at diskussionen i tråden bliver på det spor opretteren måtte ønske. Vi kunne måske også undgå meget mudderkasten på den facon?
Med ønsket om et godt nytår til alle og en forsat interessant tråd at følge med i.
NADali
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 14:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
NADali skrev:
Jeg følger med på sidelinjen i denne tråd som jeg finder meget spændende. Med spændende mener jeg især selve projektet. På det sidste har der været et enkelt ordkløvende individ, der har trukket diskussionen et sted hen, hvor det hele kan være nærmest ligegyldigt. Jeg kender ikke vedkommende og dennes øvrige virke på dette site og kan derfor ikke have noget imod ham.
Men jeg er i præcis dette tilfælde kommet til at tænke på om ikke der burde indføres en "smid-ud-af-tråd" funktion, der styres suværent af den der har oprettet tråden således at diskussionen i tråden bliver på det spor opretteren måtte ønske. Vi kunne måske også undgå meget mudderkasten på den facon?
Med ønsket om et godt nytår til alle og en forsat interessant tråd at følge med i.
NADali |
|
|
Jeg mindes ikke noget ordkløveri i denne tråd, men kun en spørgen ind til argumenter, med krav om eksempler.  Hvis man bruger eksempler som argumenter, må man også forvente en kritisk stillingtagen til disse eksempler, og kan ikke blot vifte modargumenter væk, med at sige at det er off topic. Hvis du vil nævne hvilket indlæg der er tale om, kan du fjerne noget spekulation om, hvad du mener. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 14:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
NADali Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2006 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 434
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 14:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Spencer
Præcist mener jeg Bradman, der trods henstillinger om, at droppe diverse spørgsmål fortsætter med at "kløve" løs i Hurtigs indlæg. Som jeg læser dem er det sikkert relevante spørgsmål i en anden sammenhæng (Du har ligefrem oprettet en tråd til emnet), men det Bradman spørger ind til har ikke noget at gøre med Hurtigs og KvKs DAC - og er det ikke det tråden her handler om?
Slut herfra og lad hører nyt om DACén. Tak
|
| Til top |
|
| |
Bradman Forum Bruger

Bruger siden: 21 Juli 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1091
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 14:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
NADali skrev:
|
NADali
|
|
|
Og godt nytår til dig NADali...
Jeg har kun reflekteret over Hurtigs egne påstande (trådeopretteren). Helt bevidst har jeg endda modereret mit sprogbrug og forholdt mig meget direkte til tingene. Imídlertid er det ikke muligt for Hurtig at argumenter for sine synspunkter ud over generelle vendinger. Det var sådan set min pointe og jeg er gået langt for at få det slået fast, kald mig ordkløver, stædig eller idiot. Det er ikke så pokkers afgørende. Jeg har klar over der er mange som ikke bryder sig om konfliktefyldte spørgsmål. Det kan opfattes at mit input "sviner" tråden.
Det var en en god ide med smid af tråden - det har vi sådan set allerede, det er blot moderatorne som styrer det. Du kan jo rapporterer mig over "rapport" funktionen og skrive til redaktion omkring der er en mystisk og farlig ordkløver som ikke nødvendigvis vil høre på hvad som helst.
Jeg er nu ikke uenig i tråden er god og diskutionen om forskellige halvleders kvaliteter er på alle måder relevant. Ingen tvivl om der er meget at lære, men så lad os forholde os til det frem for at bruge eksempler som så ikke kan begrundes. ;Mere farverig er jeg såmen ikke. Det kan være hård kost her 1. januar.
PS: Jeg vil følge tråden og kommer der flere "billeder", så vil jeg forbehold mig retten til at spørge ind til dem hvis det er relevant til DIY-DAC. Ikke for at være en ordkløver men for at kvalifiserer diskutionen yderligere. __________________ NSR/Gianelli - two stroke retro
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 14:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
NADali skrev:
Hej Spencer
Præcist mener jeg Bradman, der trods henstillinger om, at droppe diverse spørgsmål fortsætter med at "kløve" løs i Hurtigs indlæg. Som jeg læser dem er det sikkert relevante spørgsmål i en anden sammenhæng (Du har ligefrem oprettet en tråd til emnet), men det Bradman spørger ind til har ikke noget at gøre med Hurtigs og KvKs DAC - og er det ikke det tråden her handler om?
Slut herfra og lad hører nyt om DACén. Tak |
|
|
Jeg syntes det er vigtigt, at høre hvilke forstærkere der får klø af den DOXA, når nu man drister sig til at nævne det. Ellers kan man jo slynge den slags ud når som helst, og uden at nogen kan svare igen, da det så vil være off topic. Når tømmermændene har lagt sig, håber jeg at Hurtig vil skrive noget om det, i den anden tråd. __________________ Blondine-energi løser verdens problemer!
|
| Til top |
|
| |
Peter Pan Lukket konto

Bruger siden: 04 Februar 2005 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 20276
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 15:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Hurtig Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 3070
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 17:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt så... Jeg har hørt DOXA lammetæve et par forskellige ML'ere. Kan ikke huske modelnr, hvilket sikkert skyldes at ikke har interesseret mig grundet lyden. Desuden har jeg efterhånden været til en del 3020-test hos KvK, hvor diverse forstærkere er faldet totalt igennem imod en 3020'er. Det gør DOXA'en ikke! Jeg har lyttet en del Holfi imod DOXA, igen med DOXA som klar vinder.
Desuden har jeg siom de fleste andre lyttet til alverdens grej rundt omkring i butikker, og har aldrig rigtig fundet noget, der har imponeret mig som DOXA'en.
Er det tilstrækkeligt, eller vil I tærske mere langhalm på det??? En ting er sikkert, jeg gider ikke mere! Tråden her handler om vores DAC, og ikke andet!! Vi laver primært DAC'en for vores egen skyld, men synes egentlig også andre skal have glæde af det store arbejde vi har lavet. Derfor har jeg valgt at bruge en del tid på at informere om DAC'en her i tråden. Men det er altså ikke det der driver os. Så hvis halvdelen af tiden skal bruges på irelevant ordkløveri, vælger vi nok bare at holde DAC'en for selv. Det skal ikke ses som en trussel eller at jeg er fornærmet. Slet ikke. Jeg vil bare hellere bruge tiden på DAC'en, end på endeløse diskutioner, der klun har til formåle at så tvivl om et eller andet. Prøv at komme med noget konstruktivt, så skal jeg gerne komme med relevante svar. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
kimschips Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2006 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 44
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 17:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Hurtig hvad er status på jeres Dac konstruktion nu?
Er i kommet så langt at der vil blive arrangeret lytte sessions og hvor henne i landet?
Har i tænkt på at bruge Shuntregulatore til det analoge udgangstrin (diskret opbyget)
Af personlig erfaring ved jeg at gode shunt har en rigtigt god og "jævn" regulering til lang over det hørbare område, plus kræfterne i bassen kan være meget større end alm serie regulator.
Et godt eksempel er Lcaudios zapfilter.
Skal huske at nævne hvor stor lyttemæssig forskel som forskelllige afkoblingskondensatore har i det analoge trin, her kan bruges mange timer på at optimere det færdige kredsløbs lyd og performance.
Kim
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 18:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
@ Kimschips: Vi er sådan set så langt, at vi har en prototype kørende. Det er den der er billeder af på side 1. Der vil dog formentlig komme et par opdateringer til denne, inden den endelige version er klar.
Der er pt ikke planlagt lyttesessions endnu. Men jeg satser på at kunne få noget stablet på benene i løbet af januar. Der arbejdes på sagen....
Vi har faktisk kigget på shuntregulatorer til analogdelen. Faktisk var det planen fra starten, at den skulle drives af en shuntregulator. En fornuftig opbygget shuntregulator har ganske gode egenskaber. De kan laves MEGET støjsvage, MEGET lavimpedante og MEGET hurtige!! Jeg tvivler dog på vi ender med en shunt alligevel. Shuntregulatoren har den ulempe, at den ikke har det så godt med kapacitive belastninger. Afkobling er derfor ikke muligt. Men til gengæld kan regulatoren i sig selv jo være så lavimpedant, at den ikke behøver afkobling. En anden ulempe ved en shunt-regulator er, at den generelt ikke egner sig til at levere peak-strømme. Maksimal peak-strøm er den samme som tomgangsstrømmen. Man kan så vælge at hæve denne, men den vil altid være en begrænsende faktor. Det kræver at man har et kredsløb der på ingen måde kan komme til at trække mere end en given strøm. Et godt eksempel er LC Audios ZAPFilter, hvor udgangen er single-ended. SE trin kan i sagens natur ikke levere mere strøm end deres tomgangsstrøm. Derfor egner en shunt-regulator sig rigtig godt. Jeg kan i øvrigt godt afsløre, at jeg i starten satsede på single-ended udgangstrin, og dengang arbejdede jeg også med shunt-regulatorer. __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
Nuværende setup: SONY CDP-X303ES (Drev), DIYDAC, DOXA 012 (Pre), DOXA 70B SE mod.(Power), DALI Grand DIVA
|
| Til top |
|
| |
Jens J Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 98
|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 20:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
NewClassD skrev:
|
Meget interessant diskussion i har kørende her :)
Jeg kunne ikke lade være med at fæstne mig ved at analogdelen skulle være en kopi af Daner Detal. Er der nogen der ved om BD241 / BD242 også var standard i Daner Detal, og i givet fald hvilket årstal dette design er lavet i?
|
|
|
I min Daner sidder der hurtige lineære transistorer (de samme i linjedel og strømforsyning). Jeg har ikke fundet nogen der på papiret er bedre i dag.
mvh
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 01 Januar 2007 kl. 21:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
@Jens J: Hvilke typer sidder der originalt i en Daner i hhv indgangstrin og udgang?? De kunne være sjove at teste! __________________ Keine Hexerei, Nur Behändigkeit
|
| Til top |
|
| |
Groove Udelukket fra forum

Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 1787
|
| Sendt: 02 Januar 2007 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvordan ser kredsløbene ud i en Dental? Når jeg ser på konstruktionen her ligner udgangen med BD241/42 et CFP trin med 100% feedback...?
__________________ "Gentlemen! You can't fight in here, this is the war room!"
|
| Til top |
|
| |
NewClassD Branchemedlem

Bruger siden: 03 Juni 2006 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 203
|
| Sendt: 02 Januar 2007 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
nhj4 Lukket konto

Eget ønske!
Bruger siden: 11 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3481
|
| Sendt: 02 Januar 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej der !
Jeg vil bare sige at det er fint stykke arbejde der  
|
| Til top |
|
| |
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 02 Januar 2007 kl. 19:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej,
@Lars: Godt reversed. Minder meget om linietrinnet fra den første Gryphon forforstærker. Det kunne være spændende at se et Daner trin da Richard Madsen, som konstruerede den første Gryphon forforstærker, også var i omgangskredsen omkring Hother Bak, såvidt jeg er informeret. Måske nogle kan bidrage med yderligere oplysninger.
Jeg vil lige understrege at jeg ikke beskylder nogle for at plagiere andrer. Trinnet er ikke særligt specielt og er lavet af mange inklusiv mig selv. Men KvK er jo glad for Daner, så man kunne jo havde hentet lidt inspiration 
Morse
|
| Til top |
|
| |
Lars Nielsen Branchemedlem

Diyhifi.dk
Bruger siden: 07 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 257
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Morse skrev:
|
Hej,
@Lars: Godt reversed. Minder meget om linietrinnet fra den første Gryphon forforstærker. Det kunne være spændende at se et Daner trin da Richard Madsen, som konstruerede den første Gryphon forforstærker, også var i omgangskredsen omkring Hother Bak, såvidt jeg er informeret. Måske nogle kan bidrage med yderligere oplysninger.
|
|
|
Trinnet er fuldstændig identisk med Daner Detal, jeg mener dog at Detal har vendt indgangstrinnet om, sådan at der benyttes NPN transistore, men jeg kan ikke helt huske det...
MVH
Lars Nielsen
|
| Til top |
|
| |
Morse Forum Bruger

Bruger siden: 18 Maj 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 219
|
| Sendt: 03 Januar 2007 kl. 20:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej
Gryphon linietrinnet brugte også NPN i indgangstrinnet. Desuden havde Gryphon trinnet et opgraderet strømspejl og benyttede servo for at undgå kondensatoren i udgangen.
Morse
|
| Til top |
|
| |